طراحی کاتالوگ یک فرآیند استراتژیک در حوزه تبلیغات و بازاریابی است که به منظور معرفی محصولات یا خدمات به مخاطبان به کار می‌رود. طراحان با استفاده از ابزارهای گرافیکی و محتوای جذاب، یک طراحی جذاب و هوشمند ایجاد می‌کنند. انتخاب هویت بصری مناسب با استفاده از رنگها و تصاویر با کیفیت از اهمیت ویژه برخوردار است.

در طراحی کاتالوگ، توازن بین متن و تصاویر و ایجاد سلسله مراتب منطقی اطلاعات از جمله اصول اساسی هستند. طراحی باید به گونه‌ای باشد که اولین نگاه مخاطبان را به خود جلب کند و سپس آنها را به خواندن و درک جزئیات بیشتر هدایت کند. همچنین، امکانات بهینه‌سازی برای ارتقاء طرح از طریق بازخوردهای مشتریان از اهمیت زیادی برخوردارند. با کمال دقت در هر مرحله از طراحی، کاتالوگ به عنوان یک ابزار قدرتمند در موفقیت استراتژی‌های بازاریابی و ارتقاء شناخت برند نقش بسزایی ایفا می‌کند.

طراحی جلد کاتالوگ

فراموش نشود که حتی اگر کاتالوگ دارای صفحات متعدد باشد همچنان طراحی جلد کاتالوگ از موارد بسیار مهم می باشد و مهمترین صفحه طراحی کاتالوگ محسوب می شود.
طراحی جلد کاتالوگ باید بگونه ای باشد که در لحظه اول بتواند توجه مخاطب را به خود جلب نماید و این موضوع موجب جذب مشتری برای کسب و کار و برند شما می شود.
کاتالوگ شما تنها در دفتر کار شما مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه در جاهای متفاوت نیز از آن استفاده می شود مثلاً در نمایشگاه شرکت کرده اید و در بین تمام رقبا می خواهید برند خود را معرفی نمائید، کاتالوگ یکی از مواردی می باشد که برند شما و محصولات و خدمات را معرفی می کند.
طراحی جلد کاتالوگ و کار گرافیکی روی آن به گونه ای باید باشد که چکیده ای از متن کاتالوگ و فعالیت های شرکت را به نمایش بگذارد. زمانی که بازدید کننده‌ی نمایشگاه بعد از دریافت کاتالوگ و بروشورهای  شما و سایر برندهای رقیب به خانه باز می گردد بتواند به راحتی کاتالوگ شما را از میان رقبا پیدا کند.
در طراحی جلد کاتالوگ باید بدانید که این صفحه نباید انبوهی از اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار دهد و ضمناً نباید آنقدر ساده باشد که مخاطبین به راحتی از کنارش عبور کنند و آنرا مهم قلمداد نکنند.
نکته مهم اینجاست که طراحی جلد کاتالوگ باید طوری باشد که مخاطبین را به صفحات داخلی آن هدایت کند و وقتی این اتفاق افتاد شما توانسته اید با مشتریان بالقوه ارتباط بگیرید و قدمی مثبت در زمینه تبلیغات برداشته اید.
طراحی جلد کاتالوگ تلفیقی از رنگ، متن، عکاسی صنعتی، تصویر و گرافیک می باشد. همچنین بعد از 
طراحی کاتالوگ، تکنیک مناسب چاپ و صفحه بندی که باید با خلاقیت و فرآیند تفکر همراه شده باشد رعایت شود.
در طراحی جلد کاتالوگ، طراح باید به نوع فعالیت شرکت اشراف کامل داشته باشد تا بتواند عناصر مورد نیاز را در طراحی خلاقانه‌ی جلد در اختیار مشتریان قرار دهد و از طرفی رنگ آن نیز با رنگ سازمانی هماهنگی داشته باشد.
یکی از مهمترین بخش طراحی جلد کاتالوگ شما بکاربردن نام و لوگوی برند شما می باشد، طراحی لوگو مناسب نیز از اصول پایه ای هر برندی می باشد.

طراحی کاتالوگ

طراحی گرافیک کاتالوگ تلفیقی از رنگ، تصویر، عکس صنعتی، متن و خلاقیت و مهارت گرافیست می باشد که تکنیک‌های چاپ و صفحه بندی موجب می شود که در آن پیام های متفاوتی برای ارائه به مخاطب بوجود آید.
طراحی کاتالوگ اگر جذاب باشد موجب جلب توجه مخاطب می گردد و مشتریان بالقوه شما را جذب می کند. استفاده از عکس های با کیفیت در طراحی کاتالوگ موجب بوجود آمدن علاقه به محصول می گردد و همین موضوع فروش برند شما را افزایش می دهد.
برای شروع طراحی کاتالوگ باید شرکت مورد نظر معرفی کاملی از برند خود را برای گرافیست مورد نظر داشته باشد. از موارد دیگر ارائه لوگو، متن و عکس‌هایی که قرار است در کاتالوگ بکاربرده شود می باشد.
عکس‌هایی که در کاتالوگ به کار برده می شوند باید بسیار با کیفیت و دارای 300 Dpi  کیفیت رزولوشن باشد. اگر عکس‌هایی با کیفیت پائین مثلاً 72 Dpi استفاده شود در چاپ کاتالوگ کیفیت مطلوب نخواهند داشت و بصورت مشبک دیده می شوند.
بهتر است برای تهیه عکس‌های کاتالوگ از عکاسی صنعتی استفاده شود و یا از منبع اصلی عکس‌های مورد نیاز خریداری شود.
طراحی صفحات داخلی باید با ساختاری هماهنگ و خلاقانه طراحی گردد. یک طراح با تجربه و حرفه ای طرح خود را بر اساس خط مشی ای که از مشتری می گیرد بنا نمی گذارد و اصول طراحی کاتالوگ حرفه ای را بکار می برد.
امروزه طراحی کاتالوگ به سمت سبک های ساده، زیبا و عکس محور که در اصطلاح به آن طراحی مینیمال می گویند سوق داده شده است؛ و باید گفت که طرح‌های پر رنگ و لعاب به نوعی منسوخ گردیده است.
کاتالوگ‌های تصویر محور، بهتر است که بصورت بیاضی یا لند اسکیپ طراحی گردند. کاتالوگ های بیاضی فضای مناسبی برای گذاشتن عکس ها و توضیحات در اختیار طراح قرار می دهند و زیبایی محصول را دو چندان می کنند.

نرم افزارهای طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ را با بسیاری از نرم افزارهای گرافیکی از جمله موارد زیر می توان انجام داد:

-CorelDraw
- Adobe Photoshop
- Adobe InDesign
Xara page & Layout designer-

سبک مینی مال ( Minimal ) در طراحی کاتالوگ

سبک مینی مال سبکی می باشد که سادگی در طراحی آن به نمایش گذاشته شده و اشکال و متون اضافه در آن حذف گردیده است. در این نوع سبک طراحی کاتالوگ محصولات و خدمات بیشتر دیده می شوند و فوکوس بر روی محصولات و خدمات می باشد. در این طراحی 80 تا 100 درصد اطلاعات از طرح و تصویر باید به ذهن برسد.
خلاقیت در طراحی کاتالوگ به سبک مینی مال بسیار دارای اهمیت می باشد. از موارد مهم دیگر در طراحی کاتالوگ نظم می باشد و هر مطلب و هر عکس باید در جای خود قرار بگیرید. در طراحی کاتالوگ به سبک مینیمال از رنگ‌بندی گوناکون نباید استفاده شود زیرا سادگی از اصول کار می باشد. از طرفی استفاده از رنگ های متنوع می تواند ذهن مخاطب را بخود مشغول نماید.
درست است در طراحی کاتالوگ مینی مال که سادگی و استفاده زیاد نکردن از رنگ ها از اصول کار می باشد، اما تصاویر باید در زیباترین شکل ممکن در کاتالوگ آورده شوند.

طراحی کاتالوگ تک برگی

همانطور که از نام آن پیدا می باشد، کاتالوگ تک برگی دارای یک صفحه تکی معمولاً در اندازه A4 یا یک صفحه بزرگتر با یک تا در وسط می باشد.
اصولاً طراحی کاتالوگ تک برگی به دو دلیل انجام می شود: شاید تعداد زیادی از محصولات نیستند که قرار است معرفی شود و قرار است روی یک محصول خاص تمرکز شود بنابراین به تعداد صفحات زیاد جهت معرفی محصول نیاز نمی باشد.
در حالت دیگر هم شاید تنوع محصولات بالا است و شما می خواهید برای هر یک از محصولات طراحی کاتالوگ جداگانه ای داشته باشد؛ و با اینکار هم در هزینه های شرکت صرفه جویی کرده و هم سطح بازاریابی گسترده ای داشته‌اید و به هر مخاطب اطلاعات مورد نیازش را ارائه می دهید.
در طراحی کاتالوگ تک برگی باید نهایت دقت انجام شود به این دلیل که شما تمام جزئیات را در یک صفحه و یا دو صفحه می گنجانید. طراحی کاتالوگ تک برگی باید دارای جزئیات لازم باشد تا مانند یک تراکت دورانداختنی به نظر نیاید.

جنس کاتالوگ

کاغذ گلاسه بصورت رایج برای چاپ کاتالوگ مورد استفاده قرار می گیرد؛ جلد و صفحات داخلی کاتالوگ از جنس گلاسه می باشد که گرماژ جلد با صفحات داخلی می تواند یکسان و یا متفاوت باشد. گرماژی که برای چاپ کاتالوگ مورد استفاده قرار می گیرد از 135 گرم تا 300 گرم می باشد.
برای پوشش جلد از سلفون مات یا براق و یا از UV موضعی در آن استفاده می شود.

چاپ کاتالوگ

کاتالوگ ها در سایزهای متنوع زیر چاپ می شوند:

A4
A5
B4
B5
خشتی

تعداد صفحات کاتالوگ بصورت معمول 12 صفحه، 16 صفحه، 20 صفحه، 24 صفحه می باشد. در چاپ کاتالوگ جنس کاتالوگ نیز موثر می باشد؛ که در بالا به جنس کاتالوگ اشاره کردیم.
در کاتالوگ هایی با تعداد صفحات کمتر از 12 از کاغذ با گرماژ گلاسه 170 تا 200 گرم برای صفحات استفاده شود در غیر این صورت با استفاده از گرماژ بالا، کاتالوگ شما بسیار سخت خواهد شد و ورق خوری آن نیز سخت می شود.
برای چاپ کاتالوگ با صفحات بیشتر بهتر است که برای جلد کاغذ گلاسه از 250 تا 300 گرم با روکش سلفون از نوع مات یا براق استفاده شود و در صورت تمایل می توانید از UV موضعی استفاده نمائید. برای صفحات داخلی کاتالوگ معمولاً کاغذ گلاسه 135 تا 160 گرم مورد استفاده قرار گیرد.

صحافی کاتالوگ نیز دو نوع می باشد منگنه تخت و منگنه لوپ که در منگنه لوپ اصولاً بخشی از مفتول بیرون کاتالوگ می ماند تا در صورت نیاز بایگانی و قرار دادن آن در زونکن میسر شود.

0 نظر


خصوصیات یک لوگوی خوبتفاوت لوگو و آرمطراحی لوگو حرفه ایلوگو به چه معنی استاهمیت لوگو در کسب و کارلوگو چیست؟طراحی لوگو و استانداردهای جهانی آننکات کلیدی در طراحی لوگوتاریخچه طراحی لوگو و روند تکامل آنلوگو تایپ چیست؟بررسی تاریخچه و نحوه طراحی 10 لوگوی معروفلوگو چه چیزی را نشان می دهد؟بهترین نرم افزار طراحی لوگوطراحی کاتالوگ مبلمانمراحل طراحی کاتالوگ حرفه ایطراحی و چاپ کاتالوگ رنگ موچگونه بهترین طراحی کاتالوگ را داشته باشیماصول طراحی کاتالوگ و بروشورنکاتی راجع به طراحی کاتالوگتعریف کاتالوگ چاپیاصول طراحی کاتالوگطراحی کاتالوگ به سبک ژورنالیطراحی کاتالوگ صنعتیمراحل طراحی کاتالوگمزایا طراحی کاتالوگ حرفه ایاهمیت طراحی کاتالوگکلیاتی در مورد طراحی کاتالوگابعاد طراحی کاتالوگتأثیر طراحی کاتالوگ بر فروشطراحی کاتالوگ دیجیتالاصول طراحی هاردباکساصول طراحی بسته بندیطراحی جعبه حرفه ایطراحی جعبه مقواییاهمیت طراحی کارت ویزیتطراحی کارت ویزیت حرفه ایطراحی کارت ویزیتنکات مهم در طراحی ست اداریطراحی ست اداریاصول طراحی سربرگطراحی سربرگ در فتوشاپنکات ضروری در طراحی سربرگطراحی لیبل میوهمراحل طراحی لیبلطراحی پوسترطراحی فولدر حرفه ایطراحی بروشور خلاقانهطراحی و چاپ بروشور دو لتاصول طراحی بروشورطراحی حرفه ای بانی چاپطراحان مهرگانیازده ترفند برای طراحی تراکتاصول طراحی تراکت حرفه اینکات طلائی در طراحی و چاپ تراکتنحوه و اصول طراحی تراکتچگونه تراکت طراحی کنیمچگونه خوش عکس باشیمنکات کلی عکاسی طبیعتعکاسی از غذادرباره عکاسیآموزش عکاسی از منظرهعکاسی دیجیتالسلفی جذاب بگیریدزیباشناسی در عکاسیعکاسی خلاقانهجلوگیری از لرزش دوربین