تقویم یک ابزار مهم برای برنامه‌ریزی و نظم دادن به زندگی ماست. این وسیله کمک می‌کند تا ما بتوانیم تعیین کنیم که در هر روز، هفته، و ماه چه کارهایی باید انجام دهیم. تقویم‌ها به شکل مختلفی و با مقیاس‌های مختلفی وجود دارند، اما هدف اصلی آنها یکسان است: یعنی کمک به ما در مدیریت زمان و برنامه‌ریزی بهتر برای انجام وظایف و اهدافمان.

تقویم‌ها ممکن است از مواد مختلفی مانند کاغذ یا کارتن تهیه شده و اغلب دارای تاریخ‌های مهم مانند تعطیلات و رویدادهای خاص هستند. برخی از تقویم‌ها به صورت رومیزی، که بر روی میزیا سطوح کاری قرار می‌گیرند، ساخته می‌شوند و به کمک نمایش این اطلاعات به صورت مرتب و جلسه‌ای به ما کمک می‌کنند تا بهترین استفاده را از وقت خود ببریم.

همچنین تقویم‌ها ممکن است دارای قابلیت‌های دیگری نیز باشند مانند فضاهایی برای یادداشت‌ها یا علامت‌گذاری وظایف. این امکانات برخی از تقویم‌ها را به یک ابزار کامل‌تر و کاربردی‌تر برای برنامه‌ریزی روزانه تبدیل می‌کنند.

تقویم ها همواره یکی از ارکان اصلی تمدن ها از زمان پیدایش تا کنون بودند، در گذشته برای محاسبه سال ها و روز ها روش های مبتکرانه خود را داشتند که گاها این روش ها با شکست مواجه می شد، داشتن تقویمی که مادام بتواند درست ترین و بهترین زمان را به مخاطبین خود نمایش دهد بسیار مهم است چرا که تمامی برنامه ریزی های یک جمعیت بر اساس تقویم تعیین می شود.

تقویم رومیزی

یکی از معروف ترین و پرکاربرد ترین نوع تقویم که همیشه به مورد استفاده قرار می گیرد چاپ تقویم رومیزی است، این تقویم ها می توانند با یک چاپ مناسب درخشندگی خود را بر روی میز ها چند برابر کنند. در چاپ تقویم رومیزی می بایست نیازخود را نظر بگیریم که در چه تعداد و چه فرمتی قرار است تقویم رومیزی مخصوص خود را سفارش دهیم چنانچه مخاطبین شما کم باشند می بایست از چاپ دیجیتال برای چاپ تقویم رومیزی خود استفاده نمایید، اما اگر شرکت شما مخاطبین گسترده و عام داشته باشد می توانید از با کیفیت ترین نوع چاپ یعنی چاپ افست بهره گیرید و در تیراژ بالا تقویم های خود را چاپ نمایید.
تقویم وقتی به نگارش در می آید ممکن است بصورت یک جدول در صفحه، یک کتاب (سررسید)، و یا یکسری از صفحات باشد که روزهای هفته، ماه‌ها و گاهی شماره ترتیب روز در سال را نمایش می دهد؛ تقویم دیواری و تقویم رومیزی نیز از انواع شکل تقویم هایی است که مورد استفاده قرار می گیرد.
البته یک تقویم می تواند حاوی اطلاعات بیشتر از جمله تاریخ تعطیلی‌ها در سال، وقایع تاریخی و همچنین اطلاعات نجوعی مانند اهله قمر، طول روز، ساعت های طلوع و غروب خورشید، خورشید و ماه گرفتگی و ... باشد بنابر این تقویم روشی است که برای نگهداری حساب روزها استفاده می شود، تقویم در واقع مجموعه قواعدی است که بتوان وقایع را به ترتیب زمانی و گاه‌شماری بر اساس آن بنا نمود.

انواع تقویم رومیزی 1403

تا کنون سه نوع تقویم توسط شبر وضع گردیده است  که بر اساس حرکت سالیانه خورشید و اهله قمر استوار می باشد، این سه نوع عبارتند از:

تقویم شمسی
تقویم قمری
تقویم قمری شمسی

تقویم قمری

متداول‌ترین و قدیمی‌ترین نوع تقویم که از قدیم رواج داشته است تقویم قمری می باشد. در این نوع تقویم ماه عرضی تقریباً همان ماه قمری واقعی و اولین روز هر ماه عرضی معادل روزی است که ماه نو پدید می آید. برای همین است که یک فرد بیسواد که حتی قادر به خواندن نباشد می تواند از روی اهله قمر تاریخ روز در ماه را با تقریب خوبی عنوان کند.
در تنظیم تقویم قمری، ماه شمسی ملاک نمی باشد و برای اینکه طول ماه‌های قمری صحیح باشد و بین ماه‌ها مطابقت وجود داشته باشد، یک راه حل اینست ماه‌های قمری را یک در میان 29 روز و 30 روزه باشد.
در تقویم قمری هر سال 12 ماه دارد که هر کدام با توجه به ماه هلالی، 29 روز یا 30 روز دارد. به چرخش کره ماه بر مدار خود مابین فاصله زمانی مشاهده دو هلال ماه است که دارای طول متوسط 29.53059 روز که تقریباً 29.5 روز است، و با توجه به طول سال قمری حقیقی که مجموع 12 ماه هلالی می باشد برابر با 354.36708 روز (354 روز و 8 ساعت و 35712 ثانیه) می باشد.
سال قمری معادل 354 روزه در سال‌های عادی و 355 روز در سال‌های کبیسه (هر سه سال یک بار) می باشد.
تقویم اسلامی نیز منطبق بر تقویم قمری می باشد که تعطیلات ان در یک دوره 33 ساله در تمام فصول گردش می کند و برای انطباق با طول واقعی ماه‌های قمری هر سی سال 11 روز به آن اضافه می شود (البته اگر سال کبیسه محاسبه نگردد).
روز مذهبی مسلمانان در غروب روز قبل از روز عرضی شروع می گردد.
سال‌های قمری مسلمان از هجرت حضرت محمد (ص) از مکه به مدینه در روزجمعه 16 ژوئیه 622 میلادی شروع گردیده است.

ماه‌های قمری عبارتند از:

محرم، صفر، ربیع الاول، ربیع الثانی، جمادی‌الاول، جمادی‌الثانی، رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذیقعده، و ذیحجه.

تقویم شمسی

تقویم قمری در بسیاری از جاه‌ها رایج نیست؛ در تقویم شمسی نیز تعداد ماه ‌ها به همان 12 ماه در سال تقسیم می شود؛ اما این ماه‌ها دیگر ماه‌های قمری نمی باشند و فازهای ماه در هر روزی از ماه عرضی می تواند اتاق بیفتد.
365.2422 روز به عنوان طول متوسط سال شمسی تعیین شده است. و میزان 0.2422 که نزدیک عدد 0.25 است و در هر 4 سال یکبار یک روز به سال اضافه می شود و سال کبیسه یا (Leap Year) اتفاق می افتد.
و بقیه آن نیز که در حدود 0.0078 روز می باشد معادل اضافه شدن 3 روز در هر چهار قرن می باشد.

تقویم قمری شمسی

بنا بر اطلاعات بالا طول هر سال شمسی معادل 365.25 روز می باشد که برای ارتباط دقیق بین سال شمسی و ماه های قمری جستجو آغاز گردید.

سال‌های قمری تقریباً 11 روز از سال شمسی کوتاه‌تر است که یکی از راه های برابری اضافه کردن یک ماه به سال قمری در هر دوره سه ساله می باشد.

راه حل دیگر اضافه کردن سه ماه به یک دوره 8 ساله قمری ویا در دوره متونیک که برگرفته از نام منجم یونانی به نام متون (433 قبل از میلاد) می باشد در هر دوره 19 ساله قمری برای تطابق به تقویم شمسی 7 ماه به آن اضافه می شود؛ دوره 19 ساله متونیک نسبتاً دقیق می باشد. 

تقویم جولیوسی

این تقویم توسط ژولیوس سزار عملی شده است او بوسیله منجم یونانی با نام سوس جنر که مشاور وی گردیده اول از همه تصمیم گرفته شد که فصل بهار از 21 ماه مارس باشد.
تقویم در 46 سال قبل از میلاد تغییر نام و به سال پایانی تغییر کرد. در اصطلاح جولیوس، روز اول ژانویه به عنوان شروع کارکنسول‌ها به عنوان روز اول سال مشخص شده است. اضافه شدن یک روز به سال نیز در هر 4 سال یکبار در تاریخ 24 فوریه انجام می شود. طول سال نیز 365 روز می باشد.

تقویم گرگوری (Gregorian Calendar)یا تقویم میلادی

این تقویم نیز در زمان پاپ گرگوری 13 در اواخر قرن 16 میلادی ابداع گردید میزان اختلاف تقویم جولیوس به ده روز رسید و اعتدال بهار به 11 مارس موکول شد با توجه به اینکه طول سال شمسی 365.25 روز بود.
در این زمان بود که طول واقعی سال شمسی شناخته گردید و پاپ گرگوری برای مطابقت با آن تقویم جولیوس را اصلاح کرد. او 10 روز از سال 1582 میلادی کم کرد تا ابتدای فصل بهار دوباره به 21 مارس منتقل شد.
توالی روزها تغییر کرد روز بعد از 5 شنبه، 4 اکتبر به 15 اکتبر 1582 تبدیل شد. البته تغییرات دیگری نیز ایجاد کرد تا توانست تقویمی صحیحی را ایجاد نماید و در حال حاضر این تقویم در کلیه کشورها بصورت رسمی پذیرفته شده است.

0 نظر


تقویم 1403تقویم 1404سفارش آنلاین تقویم رومیزیایده های خلاقانه برای تقویم رومیزیسفارشی سازی تقویم رومیزیشناساندن برند با تقویم رومیزیبازاریابی برند با تقویم رومیزیمزایای سفارش تقویم رومیزیکاربردی بودن تقویم های رومیزیگزینه های سفارشی سازی تقویم رومیزیقیمت چاپ تقویم رومیزیتقویم رومیزی و تاثیر روی برندسازیخرید تقویم رومیزیچاپ تقویم رومیزی 1403چاپ تقویم رومیزی اداریتقویم رومیزی با جعبهانواع تقویم رومیزی تبلیغاتیتقویم رومیزی هفتگی یادداشت دارتقویم رومیزی فانتزیچاپ نقره کوب و طلاکوب تقویم رومیزیانواع تقویم رومیزیاهمیت تقویم رومیزیتقویم رومیزی چوبیسفارش چاپ تقویم رومیزی 1403تقویم رومیزی و کاربرد آنتقویم رومیزی طرح اختصاصی و خاص 1403تقویم رومیزی مدرنتقویم رومیزی خاصکاربرد تقویم رومیزیتقویم رومیزی خاص 1403تقویم رومیزی خلاقانهابعاد تقویم رومیزیکاربرد سایزهای تقویم رومیزیتقویم رومیزی شرکتی 1403تقویم رومیزی اختصاصیتقویم رومیزی 1403تقویم چیستسررسید پالتویی چیستسررسید رقعی 1403سررسید جیبی چیستکاربرد سررسید در تبلیغاتسررسید لوکساصول طراحی و چاپ سررسید وزیریچاپ سررسید مدیریتیسررسید اروپایی چیستانواع تقویم دیواریسررسید مناسبسررسیدهای پرطرفدارویژگی های سررسید مناسبچاپ سررسید اختصاصیسررسید چیستانواع قطع سررسیدسررسید رحلی چیست؟