پوسترها از جمله وسایل تبلیغاتی هستند که برای جلب توجه مخاطبان و انتقال اطلاعات مهم در مورد رویدادها، محصولات یا خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تصاویر بزرگ و چشم‌نواز، معمولاً در مکان‌های عمومی، فروشگاه‌ها یا جاهایی که تعداد بالایی از مردم حضور دارند، نصب می‌شوند. هدف اصلی پوسترها، ایجاد تاثیر بصری قوی و ارائه اطلاعات به شیوه‌ای جذاب و زیباست.

در چاپ پوستر، از تصاویر گرافیکی، نوشتار و اندازه‌های بزرگ برای جلب توجه استفاده می‌شود. این تصاویر معمولاً با استفاده از تکنولوژی‌های چاپ مدرن از قبیل چاپ دیجیتال یا افست تهیه می‌شوند. همچنین، پوسترها می‌توانند برای ترویج هنر، موسیقی، فیلم، محصولات فروشگاهی و حتی کمپین‌های اجتماعی به کار روند.

با توجه به اهمیت و تأثیرگذاری پوسترها در تبلیغات، طراحان و بازاریابان بر آن هستند تا از طراحی‌های خلاقانه و پیام‌های جذاب برای این وسیله تبلیغاتی استفاده کنند. پوسترها به دلیل قابلیت جذب نگاه و انتقال پیام با سرعت، به عنوان یک ابزار موثر در جذب توجه و ایجاد تاثیر در ذهن مخاطبان محسوب می‌شوند.

پوستر نوعی اعلان است که رویدادهای گوناگون را اعلام می نماید؛ ابعاد پوستر باید طوری انتخاب شود که از فاصله‌ی نسبتاً کوتاه بتوان قابل رؤیت باشد. پوسترها بعد از مدتی از بین می روند و میرا هستند اما پوسترهایی نیز وجود دارد که ماندنی می شوند و این بستگی به قدرت طراحی پوستر دارد.
در هنگام طراحی پوستر باید به کاربرد پوستر و اینکه می خواهد چه پیامی را عنوان نماید دقت شود؛ زیرا امروزه تبلیغات برای معرفی هر برند و کسب و کار دارای اهمیت فراوان می‌باشد.
یکی از پرکاربردترین ابزار تبلیغاتی پوستر است؛ زیرا پوستر را می توان در دید همگان عرضه نمود. بعد از طراحی پوستر باید به مواردی مانند محل نصب پوستر، جنس پوستر و چاپ پوستر و ... نیز توجه شود.
ابعاد پوسترها هم می تواند بزرگ و هم کوچک باشد اما در هر سایزی و ابعادی که شما اقدام به طراحی پوستر نمائید هدف اصلی آن تبلیغات و انتقال مفاهیم مربوط به کسب و کار و برند می باشد.
در طراحی پوستر باید فرد طراح دارای تجربه لازم و قدرت ایده پردازی قوی باشد تا بتواند نیازهای برندی که می خواهد تبلیغات را برای آن انجام دهد را پیاده سازی نماید.

هنر پوستر 

در سه دهه آخر قرن نوزدهم در گرافیک تحولاتی انجام شد که منجر به ایجاد پیوند نزدیکی بین نقاشی و چاپ گردید و پوستر یا آفیش از همینجا شکل گرفت و بوجود آمد.
امروزه در طراحی پوستر می توانیم به وضوح هنر گرافیک را مشاهده نمائیم. پوسترها با استفاده از طراحی، عکاسی و با استفاده از انواع فونت ها و حروف، نمونه‌ای کاملاً پیشرفته از هنر گرافیک محسوب می شوند.
طراحی پوستر تنها شاخه ای از گرافیک محسوب نمی شود بلکه با سایر هنرهای تجسمی دیگر نیز مرتبط می باشد. زیرا طراحی پوستر از هنر مصورسازیِ گذشته سرچشمه گرفته است و قدمتی مانند مصورسازی دارد. در واقع طرح‌های برجسته آشوری، ایرانی و رومی که در گذشته روی دیوار حکاکی شده اند، نوعی پوستر می باشند.
با توجه به بررسی که در تاریخ انجام می دهیم متوجه می شویم که در مصر و روم باستان ساختن آگهی های همگانی و دیواری مورد استفاده قرار می گرفته است.
در قرون وسطی نیز برخی از آگهی ها روی پوست نوشته می شده است که در بعضی از آنها تصویر نیز موجود بوده است.
آگهی های همگانی در اواخر قرن پانزدهم میلادی بوجود آمد و از قرن شانزدهم بود که اعلامیه های دولتی و آگهی های چاپی که شامل حروف چاپی بودند متداول شد تا به امروزه که می بینیم پوسترهای مصور رنگی بوجود آمده است.
آگهی هایِ نمایش اولین نمونۀ پوسترها بودند که در اوایل قرن نوزدهم در بعضی کشورهای اروپایی مخصوصاً انگلستان رایج گردید.
به مرور چنین آگهی های همگانی از آگهی ها مربوط به تماشاخانه فراتر رفت و تبلیغات برای صنف های مختلف نیز به آن اضافه شد.
در طراحی پوستر ابتدا حروف چاپی بصورت یک منحنی در بالای صفحه تنظیم، و سپس سایر مطالب نیز بصورت زیبا و چشمگیر در صفحه گنجانده می شده است.
که به مرور تصویر و فرم‌های زیبا نیز به طراحی پوستر اضافه شده است.

تاریخچه طراحی پوستر

اولین بار طراحی پوستر روی چوب در اوایل قرن نوزده میلادی در کشور انگلیس انجام می شده است. هنر طراحی پوستر توسط ژول شره فرانسوی که به پدر هنر پوستر نیز شهرت دارد ادامه و تکمیل می‌شود، و بعد از جنگ جهانی دوم هنر پوستر و هنر گرافیک تحول مثبتی پیدا می کند و دارای ظاهری شکیل‌تر می شود.
کم کم نیز طراحی و
 چاپ پوستر بر روی کاغذ و مقوا انجام می‌شود و بصورت عام و در کل دنیا گسترش پیدا می کند.

نکات مهم در طراحی پوستر

-خلاقیت در طراحی پوستر بسیار دارای اهمیت می باشد. سعی کنید در طراحی پوستر ساختار شکنی کنید و از طرح هایی که زیاد از آن استفاده شده و قدیمی‌ست استفاده نکنید زیرا هرچه طرح جدیدتری ارائه دهید در جذب مخاطب موفق‌تر خواهید بود.
-سادگی را برای طراحی پوستر رعایت کنید زیرا طرح‌های ساده پیام مورد نظر شما را راحت‌تر و سریع‌تر انتقال می دهند.
-پوستر یک ابزار تبلیغاتی است که نباید مبهم و در انتقال مفاهیم مشکل داشته باشد.
-برای طراحی پوستر نباید محدودۀ ذهنی برای طراح تعیین شود و ذهن طراح برای اعمال خلاقیت باید باز گذاشته شود.
-طراحی پوستر باید مطابق با قوانین آن مملکت انجام شود تا بتوان آنرا چاپ و نصب نمود.
-طراحی پوستر برای انواع موضوعات سیاسی، آموزشی، فرهنگی و تبلیغاتی انجام می شود.

در پوسترها چه مواردی وجود دارد؟

یکی از موارد موجود در پوسترها عکس‌ها و تصاویر می باشند که می توان به شیوه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، عکس‌های مورد نظر را تهیه نمود.
و عناصر مهم دیگر برای طراحی پوستر عبارتند از رنگ، فونت و فرم پوستر که در ادامه به آن می پردازیم:

انتخاب رنگ در طراحی پوستر

برای اینکه در طراحی پوستر رنگ مناسب انتخاب شود باید با مفاهیم رنگ در طراحی پوستر آشنایی کامل داشت زیرا پوسترها وسیله ای تبلیغاتی می باشند و تمام عناصر موجود در آن برای جذب مخاطبین دارای اهمیت است.
انتخاب رنگ پوستر بهتر است بر اساس رنگ ها اصلی و مهم انجام شود تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.
بهتر است طراحی پوستر بر اساس سه رنگ مهم و اصلی شکل بگیرد و البته این سه رنگ اصلی دارای درجه اهمیت یکسان نمی باشد و یا ممکن است در این میان یک رنگ دارای بار بیشتری باشد. در طراحی پوستر سعی نکنید که از رنگ‌های متعدد استفاده نمائید.
استفاده از رنگ های متعدد موجب می شود که حس سردرگرمی و شلوغی به بیننده القاء شود و یا حتی از درجه اهمیت پوستر کاسته شود.
از طرفی رنگ ها تاثیرات بیوشیمی نیز بر روی بدن می گذارند بطور مثال رنگ‌های گرم موجب بالا رفتن هیجان و ضربان نبض می شوند و این رنگ ها بیشترین کاربرد در طراحی پوسترهای مربوط به مواد غذایی را دارند.
از طرف دیگر نیز رنگ های سرد موجب القای حس اطمینان و آرامش به بینندگان می شوند. مثلاً اگر می خواهید که برای بانک و یا هر مؤسسه مشابه مانند بیمه، کارگذاری و ... پوستر طراحی نمائید، می‌توانید از رنگ‌های سرد استفاده کنید تا حس آرامش و اطمینان را به مخاطبین القاء شود.

فونت ها در طراحی پوستر

فونت در طراحی پوستر باید متناسب با موضوع و هدف پوستر انتخاب شود. در انتخاب نوع فونت نیز تا جایی که می توانید خلاقیت و زیبایی را رعایت کنید تا طراحی پوستر شما جلوه مناسبی پیدا کند.
مثلاً اگر طراحی پوستر شما مربوط به امور کودکان باشد بهتر است که از فونت های رنگی و فانتزی استفاده شود.

فرم ها در طراحی پوستر

فرم ها همان شکل‌ها و نمادهایی می باشد که در طراحی پوستر استفاده می شود که هرچه جالب‌تر باشند در ماندگاری طراحی پوستر شما مؤثرتر خواهد بود.
فرم‌ها نیز دارای مفاهیم بصری متفاوت می باشند که ممکن است هر فرم مفهومی را ارائه دهد بطور مثال خطوط شکسته در صنایع سنگین مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین خطوط منحنی نیز در صنایع و خدمات ملایم‌تر مورد استفاده قرار می گیرد.

0 نظر


چاپچاپ افستمزایای چاپ افستتفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال کاتالوگتفاوت بین بروشور و کاتالوگبروشور چیستست اداری شامل چیستست اداری خلاقانهمراحل چاپ ست اداریاقلام ست اداریست اداری کاملدلایل استفاده از سربرگ در مکاتبات اداریاصول سربرگ حرفه ایویژگی های سربرگانواع پاکت نامهچاپ پاکت نامهکارت ویزیت خلاقانهمراحل ایجاد کارت ویزیتکارت ویزیت خاصانواع کارت ویزیتپنج دلیل مهم برای داشتن کارت ویزیتتراکت چیست؟تراکت خلاقانهتاثیر تراکت بر فروشتاثیر تراکت بر تبلیغاتتوزیع تراکتچاپ لیبل شیشه ایلیبل چیستسفارش چاپ لیبل پشت چسبدارانواع لیبلچاپ استیکر شیشه ایپوستر چیست؟کاربرد لیوان کاغذیانواع چاپ مگنتچاپ مگنت یا چاپ روی آهنربا چیست؟انواع اندازه ماشین های چاپبرتری های چاپ دیجیتالمزایای چاپ دیجیتالانواع چاپ دیجیتالچاپ لارج فرمت چیستتابلو بک لایت چیستهمه چیز درباره چاپ سولیتهمه چیز درباره چاپ بنرسولیت چیستتفاوت چاپ اکوسالونت و سالونتانواع لمینت پس از چاپچاپ پلات و لمینت چیستانواع دستگاه چاپ بنرپلاتر چیستدستگاه چاپ اکوسالونتکاربرد چاپ استیکرمش استیکرتابلو روان چیستچاپ فلکسیوینیل چیستساخت تابلو ال ای دی ثابتتابلو فلکسی چیستچاپ فلت بد چیست