ماشین‌های چاپ، ابزارهای حیاتی در صنعت چاپ و گرافیک هستند که برای تولید انواع محصولات چاپی از کارت ویزیت گرفته تا پوسترها و بسته‌بندی‌ها به کار می‌روند. انواع اندازه‌های ماشین‌های چاپ به میزان وسیعی متغیر هستند و با توجه به نوع کاربری و نوع محصولات چاپی مورد استفاده، این اندازه‌ها متفاوت می‌شوند.

ماشین‌های چاپ در اندازه‌های مختلفی ارائه می‌شوند، از دستگاه‌های کوچک و میانی که برای چاپ محدوده‌های کوچکتری مورد استفاده قرار می‌گیرند، تا دستگاه‌های بزرگ و افست که برای چاپ حجم‌های بسیار بالا و محصولات بزرگتر استفاده می‌شوند. هر اندازه ماشین چاپی وظایف خاص خود را دارد و به طور کلی، انتخاب اندازه مناسب با نوع کارهای چاپی مورد نظر و نیازهای کسب و کار اهمیت دارد.

استفاده از ماشین‌های چاپ به اندازه مناسب می‌تواند به بهبود کیفیت چاپ، افزایش بهره‌وری، و کاهش هزینه‌ها کمک کند. به طور کلی، انواع مختلف ماشین‌های چاپ از نظر اندازه، قابلیت‌ها و کاربردها، گسترده و متنوع هستند و به کسب و کارها این امکان را می‌دهند که متناسب با نیازهای خود، ماشین چاپ مناسب را انتخاب کرده و از فناوری‌های پیشرفته در زمینه چاپ بهره‌مند شوند.

در دنیای امروزه هر روز به صنعت چاپ برای منظورهای گوناگون بیشتر احتیاج می شود؛ چاپ برای انواع متریال‌ و در مکان ‌های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. با پیشرفت صنعت چاپ و مصارف آن انواع ماشین‌های چاپ جدید وارد عرصه بازار شده اند که البته ممکن است این دستگاه‌ها در پاره ای از مواقع با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.
مثلاً در چاپ با تیراژ بالا و سرعت بالا مانند چاپ روزنامه از چاپ رول استفاده می شود و یا برای چاپ اندازه های کوچک با تیراژ پائین از ماشین چاپ GTO  استفاده می شود.

چاپ افست شیت

در این نوع چاپ جوهر از یک صفحه لاستیکی عبور می کند و سپس به سطح فلزی مخصوص چاپ و بعد از آن روی کاغذ منتقل می گردد.
در چاپ افست شیت از روش لیتوگرافی و برای انجام امور چاپی از ورق‍های آلومینیومی با نام زینک یا پلیت استفاده می شود. در لیتوگرافی ها از فایل‌های طراحی شده که برای چاپ فرستاده می شوند پلیت‌ها به دست می آیند.
بر روی پلیت بخش‌های تیره میزان رنگ جوهر بر روی کاغذ را نشان می دهد. یعنی اگر تیرگی روی پلیت صد در صد باشد رنگ مربوطه در CMYK 100 درصد چاپ می شوند؛ هر چقدر این تیرگی کمتر باشد به همان نسبت نیز میزان رنگی قرار است چاپ شود کمرنگ‌تر می شود.
CMYK: چهار رنگ در چاپ افست می باشد و بیشتر رنگ‌ها از ترکیب آنها به دست می آیند. که شامل رنگ‌های زیر می باشد:
Cyan: آبی فیروزه ای
Magenta: قرمز ارغوانی
Yellow: زرد
Key-Color: رنگ کلیدی که معمولاً مشکی Black در نظر گرفته می شود.
چاپ افست بر روی انواع متریال مانند کاغذ، مقوا، پلاستیک و ... قابل استفاده می باشد اما سطحی که روی آن چاپ افست انجام می شود حتماً باید مسطح باشد.

انواع اندازه دستگاه چاپ

انواع دستگاه‌های چاپ بر طبق بزرگترین اندازه ای که چاپ روی آن انجام می شود و بر طبق استانداردهای جهانی می باشد نامگذاری می شوند و این اندازه استاندارد را ورق می گویند که دارای مقیاس 35*50 سانتیمتر می باشد. دستگاه‌هایی که توان چاپ تا این اندازه را دارند دستگاه‌های یک ورقی می گویند. البته ماشین چاپ GTO که به آن دستگاه نیم ورقی نیز می گویند برای چاپ در اندازه های کوچکتر می باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

دستگاه چاپ افست GTO

GTO مختصر اصطلاح Grosser Tiegel Offset به معنی جبران هزینه های بزرگ می باشد؛ از دیگر اندازه هایی که توسط این دستگاه چاپ می گردد 25*35 سانتی متر می باشد که به آن چاپ نیم ورقی می گویند.
چاپ با دستگاه GTO از کم هزینه‌ترین و بهترین گزینه برای چاپ افست در تیراژ پایین تا 5000 برگ می باشد.

دستگاه چاپ افست 2 ورقی

این دستگاه چاپ دارای اندازه سیلندر 50*70 سانتی متر یا دستگاه 2 ورقی می باشد. البته کاغذهای با اندازه 60*45 سانتی متر که دارای اندازه یک و نیم ورقی هستند با این دستگاه‌ها چاپ می شود. ماشین های چاپ دو ورقی در ایران نسبت به سایر ماشین‌های چاپ بیشتر استفاده می شوند زیرا تقاضای چاپ برای این اندازه ها بیشتر است. البته این نوع دستگاه‌های چاپ دارای سرعت بالا و کیفیت مناسب در چاپ هستند.

دستگاه چاپ افست 4.5 ورقی

دستگاه‌هایی با اندازه چاپ 70*100 سانتی متر را نیز 4.5 ورقی می گویند و این دستگاه دارای بزرگ‌ترین اندازه برای چاپ افست هستند موارد چاپی که اندازه بزرگ دارند با این دستگاه چاپ می شوند. از نظر کیفیت این دستگا‌ه‌ها تفاوت آنچنانی با دستگاه‌های 2ورقی ندارند اما در کل دارای هزینه بیشتر برای نگهداری و چاپ می باشند. کاغذ 60*90 سانتی متر نیز با این دستگاه چاپ می شود. 

چاپ افست رول فد و چاپ شیت

-تفاوت اصلی چاپ افست رول و چاپ افست شیت در نوع تغذیه کاغذ دستگاه می باشد در چاپ شیت از کاغذهای برش خورده استفاده می شود اما در چاپ رول از کاغذهایی بصورت رول پیوسته استفاده می شود که اصولاً دو تن وزن دارد.
-چاپ افست رول و چاپ شیت تفاوت‌هایی از نظر کیفیت خروجی چاپ، سرعت و هزینه چاپ دارند.
-چاپ رول با سرعت بالا می تواند تا 60 هزار نسخه چاپی در ساعت را خروجی چاپی داشته باشند. چاپ شیت دارای سرعت 12 هزار نسخه در ساعت می باشد.
-کیفیت چاپ در دستگاه شیت از کیفیت چاپ رول بالاتر می باشد.
-در چاپ شیت مقدار کاغذی که برای تنظیم رنگ استفاده می شود و بعد دور انداخته می شود کمتر از چاپ رول می باشد.
-در چاپ افست شیت دو روی کاغذ اصولاً چاپ نمی شود به این دلیل که دستگاه‌های چاپ شیت، 4 رنگ می باشند. این تعداد رنگ برای چاپ یک روی کاغذ استفاده می شود. دستگاه‌هایی با 8 رنگ که در آن امکان چاپ دو روی کاغذ بصورت همزمان است نیز وجود دارد اما دارای هزینه بالا است و اصولاً تنظیم رنگ در آنها به سختی انجام می شود. در چاپ رول تنها عملیات چاپ با دستگاه چاپ رول انجام نمی شود بلکه عملیات چاپ، خشک کنی، تا کردن کل پروژه بصورت همزمان نیز انجام می شود و همچنین در چاپ رول می توان هر دو روی کاغذ بصورت همزمان چاپ می شوند.
-هزینه چاپ در دستگاه‌های رول و شیت نیز با یکدیگر بسیار تفاوت دارند؛ چاپ رول برای پروژه‌های با تیراژ بالای 20 هزار و با استفاده از کاغذهای نازک‌تر به صرفه می باشد. چاپ شیت نیز دارای بهترین قیمت در تیراژ 5000 تا می باشد.

0 نظر


چاپچاپ افستمزایای چاپ افستتفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال کاتالوگتفاوت بین بروشور و کاتالوگبروشور چیستست اداری شامل چیستست اداری خلاقانهمراحل چاپ ست اداریاقلام ست اداریست اداری کاملدلایل استفاده از سربرگ در مکاتبات اداریاصول سربرگ حرفه ایویژگی های سربرگانواع پاکت نامهچاپ پاکت نامهکارت ویزیت خلاقانهمراحل ایجاد کارت ویزیتکارت ویزیت خاصانواع کارت ویزیتپنج دلیل مهم برای داشتن کارت ویزیتتراکت چیست؟تراکت خلاقانهتاثیر تراکت بر فروشتاثیر تراکت بر تبلیغاتتوزیع تراکتچاپ لیبل شیشه ایلیبل چیستسفارش چاپ لیبل پشت چسبدارانواع لیبلچاپ استیکر شیشه ایپوستر چیست؟کاربرد لیوان کاغذیانواع چاپ مگنتچاپ مگنت یا چاپ روی آهنربا چیست؟انواع اندازه ماشین های چاپبرتری های چاپ دیجیتالمزایای چاپ دیجیتالانواع چاپ دیجیتالچاپ لارج فرمت چیستتابلو بک لایت چیستهمه چیز درباره چاپ سولیتهمه چیز درباره چاپ بنرسولیت چیستتفاوت چاپ اکوسالونت و سالونتانواع لمینت پس از چاپچاپ پلات و لمینت چیستانواع دستگاه چاپ بنرپلاتر چیستدستگاه چاپ اکوسالونتکاربرد چاپ استیکرمش استیکرتابلو روان چیستچاپ فلکسیوینیل چیستساخت تابلو ال ای دی ثابتتابلو فلکسی چیستچاپ فلت بد چیست