چاپ دیجیتال یک روش مدرن و موثر در صنعت چاپ است که به شدت از فناوری‌های دیجیتال بهره می‌برد. یکی از مزایای اصلی این روش، سرعت بالا و انعطاف‌پذیری در تولید محصولات است. چاپ دیجیتال بدون نیاز به تهیه قالب و صفحات چاپی انجام می‌شود، که این امر به افزایش سرعت تولید و کاهش زمان مورد نیاز برای آماده‌سازی ماشین‌ها کمک می‌کند.

یکی از دیگر مزایای چاپ دیجیتال، قابلیت چاپ به صورت سفارشی و اندازه‌گیری مختلف محصولات است. این به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا به سرعت و با انعطاف به نیازهای مشتریان پاسخ دهند و محصولاتی با کیفیت بالا و طراحی‌های مختلف تولید کنند. همچنین، چاپ دیجیتال به کاهش هدر مواد چاپی و نیز مقدار کمیت مورد نیاز برای شروع یک تولید کمک کرده و از لحاظ محیطی نیز مزیت دارد.

در آخر، مزیت دیگر چاپ دیجیتال در امکان چاپ پروژه‌های کوچک است. این امر به کسب و کارها و افراد این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به تولید حجم بالا، به سرعت محصولات خود را با کیفیت چاپ بالا به دست آورند که برای پروژه‌های شخصی یا تبلیغاتی کمیت محدود بسیار ارزشمند است.

به طور کلی اولین مطلبی که درباره ی چاپ دیجیتال میتوان گفت تبدیل تصاویر دیجیتال با سطوح چاپی است.

در چاپ دیجیتال دستگاه چاپ به یک کامپیوتر متصل میشود و از این طریق داده ها و تصاویر را به دستگاه چاپ ارسال میکند و دستگاه آنها را چاپ میکند در این روش دیگر خبری از زینک ها و پلیت ها نیست و چاپ به صورت دیجیتال صورت میگیرد به همین دلیل چاپ دیجیتال در تیراژ های کم و محدود خیلی به صرفه تر از چاپ های افست می باشند.

در چاپ دیجیتال به جای مرکب از پودر(تونر) برای دستگاه های لیزری و از جوهر برای دستگاه های جوهر افشان استفاده میشود.

در این دوره چاپ دیجیتال پیشرفتهای چشم گیری کرده است که کیفیت چاپ آن به دستگاه های افست نیز می رسد و در بعضی از موارد و دستگاه ها کیفیت و وضوح چاپ از افست هم پیشی گرفته است.

تفاوت اصلی بین چاپ دیجیتال و چاپ های افست , فلکسو, سیلک و.....در عدم استفاده از پلیتها و کلیشه های چاپی می باشد.

یکی از فواید دیگر چاپ دیجیتال تغیر دادن فایل و رنگ کار است که در همان لحظه میتوان آن را تغییر داد و مطابق با سلیقه و خواسته ی شما کار را به چاپ رساند.

در چاپ دیجیتال دستگاه جوهر را بصورت مستقیم روی کاغذ، پارچه و یا هر مدیای خاص می افشاند. اما در چاپ افست (Offset printing) که یکی از روش های قدیمی چاپ می باشد، برای چاپ نیاز به پلیت یا زینک است. در چاپ افست بر خلاف چاپ دیجیتال جوهر مستقیم روی مدیای چاپی افشانده نمی شود.
معمولاً عنوان می شود که کیفیت چاپ افست بیشتر از چاپ دیجیتال می باشد اما باید در نظر گرفت که چاپ افست هزینه‌های اولیه زیادی دارد و اگر نمی خواهیم چاپ با تیراژ بالا داشته باشیم چاپ افست، روش چاپی با صرفه ای نمی باشد.
چاپ دیجیتال نیز روش مناسب و جایگزینی خوبی برای چاپ افست با مزایای فراوان می باشد.

بدون هیچ هزینه‌ی اولیه یا راه اندازی در چاپ دیجیتال

در این نوع چاپ هیچ هزینه ای برای آماده سازی پلیت یا زینک پرداخته نمی شود و این خود صرفه جویی در هزینه ها می باشد.
اکر تیراژ چاپی شما پایین است چاپ دیجیتال بهترین گزینه می باشد اما در تیراژ بالا هزینه چاپ افست کمتر خواهد بود زیرا وقتی دستگاه یکبار برای تیراژ بالا آماده گردید هزینه آن برای یک واحد کم می شود.

سرعت چاپ بالا در چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال به دلیل اینکه فرآیند چاپ آن نسبت به چاپ افست متفاوت می باشد دارای سرعت بیشتری در چاپ می باشد. دلیل آن هم مشخص می باشد به دلیل سادگی نحوه چاپ در چاپ دیجیتال بانی چاپ بر خلاف چاپ افست نیازی به تهیه هیچ گونه پلیت، فیلم، کلید رنگ و سایر آمادگی های پیش از چاپ ندارد.

سازگاری بیشتر با محیط زیست در چاپ دیجیتال

اگر شما مجموعه ای می باشید که حفظ محیط زیست از شعارهای شما می باشد و یا دوستدار محیط زیست هستید انتخاب چاپ دیجیتال می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.
در چاپ دیجیتال هم رنگ و مواد شیمیایی استفاده می شود اما در چاپ افست از پلیت های شیمیایی استفاده می شود و مواد شیمیایی بیشتری در لایه های کاغذ و یا لایه نهایی چاپ قرار می گیرد.

چاپ به مقدار لازم در چاپ دیجیتال

اگر تیراژ چاپ شما زیاد نمی باشد چاپ افست هزینه اولیه زیادی دارد و روش به صرفه ای برای تیراژهای پایین نمی باشد اما در چاپ دیجیتال می توانید در سایزهای مختلف و به تعداد دلخواه فرآیند چاپ را انجام دهید.

قابلیت دیدن نمونه کار اولیه در چاپ دیجیتال

همانطور که عنوان شد در چاپ افست به این دلیل که باید برای چاپ پلیت و زینک آماده گردد نمی توان نمونه کار اولیه را بدون هزینه مشاهده کرد و اصولاً این هزینه هم بالا خواهد بود. اما در چاپ دیجیتال به راحتی می توان نمونه کار اولیه را مشاهده نمود و آنرا از جنبه های مختلف مانند کنتراست رنگ‌ها، خطاهای جزئی و ... بررسی کرد.

انعطاف در تغییر برخی اطلاعات چاپی در چاپ دیجیتال

در چاپ افست بعد از آماده سازی پلیت و تنظیم فرآیند چاپ دیگر چیزی قابل تغییر نمی باشد؛ اما در چاپ دیجیتال این محدودیت وجود ندارد و شما می توانید به راحتی تنظیمات دلخواه خود را انجام دهید.
مثلاً اگر می خواهید روی کارت عروسی اسم‌ها را به تفکیک بنویسید استفاده از چاپ افست مقدور نمی باشد. اما با استفاده از چاپ مدرن و دیجیتال این عمل ممکن می باشد به این صورت که جاهای ثابت را باید بدون تغییر گذاشت و اسامی را تغییر داده و چاپ کرد.

نکته مهم در چاپ دیجیتال

در انتها می خواهیم بگوییم که اگر می خواهید چاپ شما سریع و انعطاف پذیر و دردسترس باشد و تیراژ کار چاپی شما نیز پایین است چاپ دیجیتال گزینه مناسب تری برای چاپ می باشد.

0 نظر


چاپچاپ افستمزایای چاپ افستتفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال کاتالوگتفاوت بین بروشور و کاتالوگبروشور چیستست اداری شامل چیستست اداری خلاقانهمراحل چاپ ست اداریاقلام ست اداریست اداری کاملدلایل استفاده از سربرگ در مکاتبات اداریاصول سربرگ حرفه ایویژگی های سربرگانواع پاکت نامهچاپ پاکت نامهکارت ویزیت خلاقانهمراحل ایجاد کارت ویزیتکارت ویزیت خاصانواع کارت ویزیتپنج دلیل مهم برای داشتن کارت ویزیتتراکت چیست؟تراکت خلاقانهتاثیر تراکت بر فروشتاثیر تراکت بر تبلیغاتتوزیع تراکتچاپ لیبل شیشه ایلیبل چیستسفارش چاپ لیبل پشت چسبدارانواع لیبلچاپ استیکر شیشه ایپوستر چیست؟کاربرد لیوان کاغذیانواع چاپ مگنتچاپ مگنت یا چاپ روی آهنربا چیست؟انواع اندازه ماشین های چاپبرتری های چاپ دیجیتالمزایای چاپ دیجیتالانواع چاپ دیجیتالچاپ لارج فرمت چیستتابلو بک لایت چیستهمه چیز درباره چاپ سولیتهمه چیز درباره چاپ بنرسولیت چیستتفاوت چاپ اکوسالونت و سالونتانواع لمینت پس از چاپچاپ پلات و لمینت چیستانواع دستگاه چاپ بنرپلاتر چیستدستگاه چاپ اکوسالونتکاربرد چاپ استیکرمش استیکرتابلو روان چیستچاپ فلکسیوینیل چیستساخت تابلو ال ای دی ثابتتابلو فلکسی چیستچاپ فلت بد چیست