لوگو، از متون و تصاویری تشکیل شده که به معرفی برند، هویت سازمان و نوع خدمات قابل ارائه می‌پردازد. لوگو تلفیقی یا همان لوگو ترکیبی در حقیقت از ترکیب دو لوگوی ذکر شده است. لوگو در حقیقت سنگ بنای هرسازمانی است تا مشتریان آن سازمان بتوانند از طریق هویت بصری لوگو به شناسائی نوع فعالیت سازمان پرداخته و پیام سازمان را به خوبی درک کنند.ساخت یک برند موفق به عوامل زیادی بستگی دارد، که یکی از این عوامل مهم و تاثیرگذار، طراحی حرفه‌ای لوگو است و باید متناسب با خصوصیات برند طراحی ‌شود. امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی به اهمیت استفاده از  لوگو دست یافته‌اند و به همین منظور زمان زیادی را صرف طراحی آن می‌کنند.به طور کلی، لوگو نشان دهنده هویت و برند سازمان است. در دنیا رقابتی، طراحی حرفه‌ای لوگو مطابق با هویت و پیام یک برند بوده و نقش مهم و تاثیرگذاری را در موفقیت آن مجموعه خواهد گذاشت.

لوگوها به عنوان نمادهای گرافیکی حائز اهمیت بالا در جهان کسب و کار و بازاریابی می‌باشند. این نمادها با طراحی‌های منحصر به فرد، رنگ‌های هویتی و اجزاء گرافیکی جذاب، هویت و تشخیص برند را فراهم می‌کنند. یک لوگو با قابلیت ارتباط سریع با هویت برند، به تشخیص و به خاطرسپاری سریع در ذهن مخاطبان کمک می‌کند. همچنین، لوگو به عنوان یک ابزار استراتژیک در فرآیند برندینگ نقش دارد و در ایجاد ارتباط عمیق و قوی با مخاطبان مؤثر است. از آنجا که در دنیای پر از اطلاعات هستیم، لوگوها به عنوان عناصر کلیدی در بازاریابی و تبلیغات به کار گرفته می‌شوند تا برندها را از رقبای خود تمایز دهند و ارتباط بصری قوی با مخاطبان خود برقرار کنند. این نمادها باعث ترسیم هویت برند در دنیای بازاریابی می‌شوند و در برقراری ارتباطات موثر و ماندگار با مصرف‌کنندگان نقش بی‌نظیری ایفا می‌کنند. لوگوها نه تنها به ارتقاء شناخت برند کمک می‌کنند بلکه در ایجاد اعتبار، اعتماد مصرف‌کننده و ایجاد ارتباط حسی با مخاطبان نیز نقش بسزایی ایفا می‌کنند. به‌عنوان یکی از مهمترین عناصر در استراتژی برندینگ، طراحی یک لوگو با دقت و استراتژی به توسعه و رشد درازمدت کسب‌وکار کمک می‌کند.

تعریف کلی لوگو

به طور کلی هر برندی شناسنامه و معرف لازم دارد، این معرف و شناسنامه تنها می تواند به صورت لوگو باشد، در صورتی که برندی صاحب لوگو نباشد به صورت قطع به یقین نمی تواند در عرصه تبلیغات قدم بگذارد، تنها در صورتی که دارای یک لوگوی حرفه ای باشد می تواند تبلیغات را در سطح گسترده آغاز کند و تنها با استفاده از این ابزار اقدام به طراحی های پیشرفته مانند طراحی تراکت، ست اداری و بیلبورد ها و بنرها کند، در غیر این صورت می بایست اسم لوگو را فقط برروی تبلیغات خود بنویسد که این کار هیچ کمکی به پیشرفت برندینگ نخواهد کرد، چرا که مخاطبین تنها با تصویر ذهنی از لوگو می توانند یک برند را به یاد بیاورند، پس اگر صاحب کسب‌وکاری هستید و در بازارهای رقابتی به معرفی محصولات و یا خدمات خود می‌پردازید، اولین گام برای معرفی خود استفاده از لوگو است. استفاده از یک لوگوی حرفه‌ای می‌تواند به یادآوری کسب‌وکار شما در ذهن‌ها کمک کند.

لوگو، از متون و تصاویری تشکیل شده که به معرفی برند، هویت سازمان و نوع خدمات قابل ارائه می‌پردازد. لوگو در حقیقت سنگ بنای هرسازمانی است تا مشتریان آن سازمان بتوانند از طریق هویت بصری لوگو به شناسائی نوع فعالیت سازمان پرداخته و پیام سازمان را به خوبی درک کنند.

ساخت یک برند موفق به عوامل زیادی بستگی دارد، که یکی از این عوامل مهم و تاثیرگذار، طراحی حرفه‌ای لوگو است و باید متناسب با خصوصیات برند طراحی ‌شود. امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی به اهمیت استفاده از  لوگو دست یافته‌اند و به همین منظور زمان زیادی را صرف طراحی آن می‌کنند.

به طور کلی، لوگو نشان دهنده هویت و برند سازمان است. در دنیا رقابتی، طراحی حرفه‌ای لوگو مطابق با هویت و پیام یک برند بوده و نقش مهم و تاثیرگذاری را در موفقیت آن مجموعه خواهد گذاشت.

یک لوگوی حرفه‌ای، سازمان شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند. قبل از طراحی لوگو، باید در نظر بگیرید که چه پیامی را مخاطب هنگام مشاهده لوگو دریافت می‌کند. به عنوان مثال یک دندانپزشک می‌تواند از المان های تصویری مانند دندان، مسواک و یا ... هنگام طراحی لوگو استفاده کند، که این آرم ها نشان‌دهنده سلامت دهان و دندان بوده و به خوبی می‌تواند پیام دندانپزشک که همان سلامتی دهان و دندان است را به مخاطبان برساند.

تاریخچه لوگو

اولین بار آرم یا لوگو توسط تاریخ‌دانان و محققان باستانشناسی در دوران یونان باستان کشف شد و در قرن 13 و 14 میلادی لوگو به صورت رسمی مورد استفاده جوامع قرار گرفت. همچنین در طول انقلاب صنعتی (قرن 18ام)، با گسترش کسب‌وکارها، فرهنگ استفاده از نام تجاری و لوگو نیز افزایش یافت.

طراحی لوگو برای سازمان‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و تاثیر زیادی در معرفی و برندینگ سازمان می‌گذارد. به همین منظور ما در ادامه این مقاله به بررسی نقش لوگو در معرفی و برندینگ سازمان خواهیم پرداخت.

نقش لوگو در معرفی سازمان

استفاده از یک لوگوی حرفه‌ای می‌تواند اطلاعات مهمی را به مخاطبان انتقال دهد، که از آن جمله می‌توان به نوع صنعت، خدمات قابل ارائه، هویت برند و پیام سازمان اشاره کرد.

با بکارگیری یک تصویر، رنگ و یا فونت خاص هنگام طراحی لوگو، می‌توان نوع فعالیت و پیام سازمان را به مخاطبان انتقال داد، به عنوان مثال استفاده از تصویر ساختمان می‌تواند نشان‌دهنده فعالیت سازمان درصنعت ساخت‌وساز باشد و یا استفاده از رنگ سبز می‌تواند نشان‌دهنده فعالیت سازمان در حوزه سلامت و یا حتی محیط زیست باشد، همچنین ممکن است استفاده از یک فونت خاص بتواند به یادآوری پیام برند در ذهن مخاطبان کمک کند. برای سفارش طراحی حرفه ای ، طراحی فوری و یا طراحی لوگو اقتصادی میتوانید با ما در ارتباط باشید.

نقش لوگو در برندینگ سازمان

یک سازمان می‌تواند با استفاده از لوگو، ارتباط بصری خود را با مخاطبان حفظ کند. به عنوان مثال برندهایی مانند نایک و یا مک‌دونالد توانستند با طراحی حرفه‌ای لوگو مرزهای جهان را گسسته و افراد در سراسر دنیا هنگام دیدن لوگوی این دو برند، آنها را به خاطر بیاورند.

سازمان‌ها بهتر است قبل از طراحی لوگو ابتدا با انواع آن آشنا شده و سپس با توجه به نام برند و نوع پیام سازمان به طراحی لوگو بپردازند. ما در ادامه این مقاله به بررسی انواع لوگو خواهیم پرداخت.

انواع لوگو

مهمترین عناصر تشکیل دهنده یک لوگو شامل فرم و رنگ بوده و اگر یک لوگو به صورت حرفه‌ای طراحی شود، می‌تواند در انتقال پیام به مخاطبان هدف کمک شایانی کند، یا حتی یک لوگوی حرفه‌ای می‌تواند داستان یک برند را بیان کند.

لوگو نشان

لوگو نشان یا همان لوگوی تصویری، اشاره به بکارگیری المان های تصویری جهت ارسال پیام سازمان به مخاطبان دارد. شرکتی مانند اپل با استفاده از تصویر (سیب گاز زده) توانست به معرفی برند و انتقال پیام خود به مخاطبان بپردازد، تا افراد هنگام مشاهده تصویر یک سیب گاز زده، برند اپل را به یاد آورده و پیام آن را دریافت ‌کنند.

استفاده از یک لوگوی تصویری می‌تواند به روند توسعه برند سازمان بیافزاید. اگر یک کسب‌وکار کوچک بخواهد به طراحی لوگو نشان (لوگو تصویری) بپردازد، می‌تواند ابتدا به طراحی یک لوگوی ساده و انعطاف‌پذیر پرداخته و پس از گسترش یافتن کسب‌وکار و با ایجاد تغییراتی در طراحی لوگو، جزئیاتی را به آن اضافه کرده تا تاثیر بیشتری بر روی مخاطبان هنگام مشاهده لوگو و یادآوری نام و برند سازمان توسط افراد داشته باشد.

لوگو تایپ

لوگو تایپ یا همان لوگو اسم، در حقیقت طراحی اسم و نام برند به صورت گرافیکی است. فرقی نمی‌کند نام تجاری سازمان مختصر و یا طولانی باشد، طراحی لوگو تایپ روشی ایده‌آل برای اطلاع‌رسانی پیام سازمان به مخاطبان است.

آیا کسی هست که گوگل را نشناسد و نداند که این شرکت چه خدماتی را به کاربرانش ارائه می‌دهد؟ لوگوی شرکت گوگل در سال 1997 طراحی شده و در سال 2014 با ایجاد تغییراتی در طراحی آن، باعث معرفی و برندینگ بیشتر گوگل به کاربرانش شد. به همین منظور می‌توان لوگوی این شرکت را یک نمونه بارز لوگو تایپ معرفی کرد.

اما گوگل نیز در مناسبت های مختلف لوگوی خود را با آذین بندی تبدیل به لوگو ترکیبی می کند، این کار نوین و هوشمندانه را گوگل در ابتدا خلق کرد و سپس باقی سایت ها سراغ این ایده رفتند و در مناسبت های مختلف لوگو تایپ خود را اذین بندی کردن و مناسب مناسبت درآوردند، اما این ایده بیشتر متعلق و مناسب موتور جستجوگری مانند گوگل است که مخاطبین در ابتدای باز کردن کروم به سراغ آن رفته و علاوه بر چشم نواز بودن آن متوجه مناسبت روزانه می شوند، این کار علاوه بر جنبه فان مزیتی دارد آن هم شناساندن مناسبت ها و ایوینت ها و حتی فرهنگ های مرسوم سایر کشورها به مخاطبین خود است.به عنوان مثال فستیوال رنگ در هند و یا فستیوال گاو بازی یا فستیوال گوجه در اسپانیا، کریسمس و یا هالووین یا ولنتاین.

لوگو تلفیقی یا لوگو ترکیبی (لوگو نشان + لوگو تایپ)

لوگو تلفیقی یا همان لوگو ترکیبی در حقیقت از ترکیب دو لوگوی ذکر شده است. در حقیقت ساختار این نوع لوگو از ترکیب اسم تجاری و تصویر می‌باشد. البته از ترکیب دو لوگو هنگام طراحی لوگوی تلفیقی یا ترکیبی نیز می‌توان استفاده کرد، که برخی از سازمان‌ها برای طراحی لوگوی خود از این روش استفاده می‌کنند.

همانطور که اشاره شد با گذشت زمان و توسعه کسب‌وکارها، استفاده از لوگو در بین صاحبان صنایع گسترش پیدا کرد. اگر صاحب کسب‌وکاری هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای معرفی هر چه بهتر محصولات و یا خدمات خود از یک لوگوی حرفه‌ای بهره بگیرید. اما قبل از طراحی لوگو، بررسی کنید که کدام نوع از لوگو  مناسب برای کسب‌وکار شما است و می‌تواند پیام شما را به افراد انتقال دهد.  انتخاب نوع لوگو در انتقال پیام شما به مخاطبان بسیار مهم بوده و می‌تواند در طول زمان نیز تغییر کند و جزئیاتی به آن اضافه شود.

0 نظر


خصوصیات یک لوگوی خوبتفاوت لوگو و آرمطراحی لوگو حرفه ایلوگو به چه معنی استاهمیت لوگو در کسب و کارلوگو چیست؟طراحی لوگو و استانداردهای جهانی آننکات کلیدی در طراحی لوگوتاریخچه طراحی لوگو و روند تکامل آنلوگو تایپ چیست؟بررسی تاریخچه و نحوه طراحی 10 لوگوی معروفلوگو چه چیزی را نشان می دهد؟بهترین نرم افزار طراحی لوگوطراحی کاتالوگ مبلمانمراحل طراحی کاتالوگ حرفه ایطراحی و چاپ کاتالوگ رنگ موچگونه بهترین طراحی کاتالوگ را داشته باشیماصول طراحی کاتالوگ و بروشورنکاتی راجع به طراحی کاتالوگتعریف کاتالوگ چاپیاصول طراحی کاتالوگطراحی کاتالوگ به سبک ژورنالیطراحی کاتالوگ صنعتیمراحل طراحی کاتالوگمزایا طراحی کاتالوگ حرفه ایاهمیت طراحی کاتالوگکلیاتی در مورد طراحی کاتالوگابعاد طراحی کاتالوگتأثیر طراحی کاتالوگ بر فروشطراحی کاتالوگ دیجیتالاصول طراحی هاردباکساصول طراحی بسته بندیطراحی جعبه حرفه ایطراحی جعبه مقواییاهمیت طراحی کارت ویزیتطراحی کارت ویزیت حرفه ایطراحی کارت ویزیتنکات مهم در طراحی ست اداریطراحی ست اداریاصول طراحی سربرگطراحی سربرگ در فتوشاپنکات ضروری در طراحی سربرگطراحی لیبل میوهمراحل طراحی لیبلطراحی پوسترطراحی فولدر حرفه ایطراحی بروشور خلاقانهطراحی و چاپ بروشور دو لتاصول طراحی بروشورطراحی حرفه ای بانی چاپطراحان مهرگانیازده ترفند برای طراحی تراکتاصول طراحی تراکت حرفه اینکات طلائی در طراحی و چاپ تراکتنحوه و اصول طراحی تراکتچگونه تراکت طراحی کنیمچگونه خوش عکس باشیمنکات کلی عکاسی طبیعتعکاسی از غذادرباره عکاسیآموزش عکاسی از منظرهعکاسی دیجیتالسلفی جذاب بگیریدزیباشناسی در عکاسیعکاسی خلاقانهجلوگیری از لرزش دوربین