طراحی کاتالوگ و بروشور از اصول و رویکردهای خاصی برای بهبود کارآیی و جذابیت  برخوردارند. اولین اصل این است که باید هدف و پیام محوری که می‌خواهید از طریق کاتالوگ یا بروشور به مخاطبان منتقل کنید را به دقت مشخص کنید. این پیام باید واضح، مختصر و جذاب باشد تا به راحتی به ذهن مخاطبان نفوذ کند.

دومین اصل مربوط به استفاده از طراحی گرافیکی جذاب و منسجم است. استفاده از تصاویر با کیفیت، رنگ‌های زنده و هماهنگی در انتخاب قلم‌ها و خطوط گرافیکی از اهمیت بالایی برخوردارند. همچنین، ساختاردهی منطقی و مرتب موارد، اطلاعات کافی و کاربردی و استفاده از فضای مناسب برای متن و تصاویر، از اصول اساسی طراحی کاتالوگ و بروشور محسوب می‌شوند. با اعمال این اصول در طراحی کاتالوگ و بروشور، می‌توان یک ابزار تبلیغاتی قوی و جذاب ایجاد کرد که مخاطبان را به تعامل واکنشی با محتوا دعوت می‌کند.

زمانی که بخواهیم یک کاتالوگ حرفه ای و اصولی یا یک بروشور استاندارد را طراحی نماییم می بایست در وهله اول، اصولی را به صورت اولیه در طراحی آن ها رعایت نماییم. این اصول می بایست در ابتدا پایه ای و بنیادی باشد، به طور مثال در زمانیکه یک سفارش طراحی کاتالوگ را دریافت کردیم می بایست در ابتدا بدانیم بر روی چه ابعادی قرار است طراحی کنیم و بر اساس آن ابعاد تصمیم بر صفحه چینی و صفحه آرایی نماییم و پس از آن می بایست بدانیم که در نهایت این کاتالوگ بر اساس چه نوعی از چاپ قرار است به مرحله چاپ برسد. اینکه اصلا کاتالوگ چیست و در چه ابعادی چاپ می شود یا بروشور ها به چند دسته تقسیم می شوند و آیا چاپخانه ای که آن را چاپ می کند قالب های طرح مد نظر شما را دارد یا خیر و مواردی از این قبیل که در زیر به طور مفصل به آنها خواهیم پرداخت. پس دانستن نوع و اصول اولیه تا حرفه ای یک نوع کاتالوگ و یا بروشور برای طراحی کاتالوگ حرفه ای الزامی است.

طراحی کاتالوگ حرفه ای

طراحی کاتالوگ حرفه ای یکی از اصلی ترین اجزای کاتالوگ به حساب می آید، زمانی یک کاتالوگ چاپی موفق خواهید داشت که یک طراحی بسیار حرفه ای و بدون نقص داشته باشید، نکته اصلی در طراحی کاتالوگ رعایت نکته در رنگ چاپی آن می باشد، رعایت اصول رنگی در کاتالوگ به جز رعایت موازین چاپ افست ، رنگ طراحی شده مناسب نوع کاتالوگ شما از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، به این معنی که اگر رنگ برند شما آبی است می بایست تم آبی در کاتالوگ شما با همان کد رنگی برند بوکتان رعایت شده باشد.

طراحی کاتالوگ و بروشور می بایست بر اساس اصول و قوائدی پیش برود که فایل خروجی و نهایی قابل چاپ به راحتی بعد از طی مراحل چاپ بسیار اصولی و حرفه ای چاپ شود، زمانی یک چاپ حرفه ای کاتالوگ و بروشور را می توانید داشته باشید که تمامی اصول و قواعد طراحی را رعایت کرده باشید . به عنوان مثال قطع و سایز کاتالوگ نیز علاوه بر رنگ می بایست از استاندارد های لازم برخوردار باشد تا مارژین ها و نحوه ی انتخاب رنگ بالخصوص در چاپ افست، چاپ کاتالوگ حرفه ای به شدت نیاز به طراحی حرفه ای و رنگ شناس در زمینه چاپ افست دارد که این مستلزم داشتن یک طراحی حرفه ای و بی نقص است.

اگر صاحب کسب وکاری هستید و نیاز دارید تا برای معرفی محصولات یا خدمات خود از کاتالوگ و یا بروشور استفاده کنید، بهتر است تا ابتدا تفاوت بین این دو محصول چاپی را بدانید. کاتالوگ و یا بروشور جزء ابزارهای تبلیغات آفلاین محسوب می شوند، اما هر کدام به تنهائی دارای استراتژی های متفاوتی بوده و تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

کاتالوگ، یکی از ابزارهای رایج تبلیغات آفلاین بوده و شامل دفترچه ای از اطلاعات کلی محصولات و یا خدمات سازمان است و معمولاً در نمایشگاه ها، مراکز خرید، سمینارها و یا جلسات معرفی از آن استفاده می شود. بروشور نیز مانند کاتالوگ، شامل دفترچه ای از اطلاعات محصولات است، اما با این تفاوت که بروشور اطلاعات ریزتر و جزئی تری را شامل می ;شود تا افراد را با نحوه استفاده از محصولات و یا خدمات آشنا کند.

در این مقاله ما قصد داریم تا به بررسی تفاوت های بین کاتالوگ و بروشور پرداخته و به طور جداگانه نحوه طراحی هر کدام را به طور مختصر توضیح داده و اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ یک ابزار تبلیغاتی و همانند دفترچه ای است که در رابطه با محصولات و یا خدمات یک سازمان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد. غالباً اکثر شرکت ها برای معرفی محصولات خود از این ابزار تبلیغاتی استفاده می کنند. کاتالوگ شامل عکس و توضیحاتی است که شما پس از مطالعه آن به راحتی می توانید جهت خرید و یا عدم خرید محصولات یا خدمات تصمیم گیری کنید.

فرض کنید که به یک فروشگاه لوازم خانگی برای خریدن محصولی مانند یخچال مراجعه کرده اید و به دلیل تنوع محصولات موجود در فروشگاه شما قادر به تصمیم گیری نیستید، به همین منظور ابتدا به کاتالوگ محصولات موجود در فروشگاه مراجعه کرده و پس از کسب اطلاعات بیشتر، می توانید جهت خرید محصول مورد نظر اقدام کنید.

کاتالوگ

بروشور چیست؟

بروشور نیز مانند کاتالوگ یک ابزار تبلیغاتی است با این تفاوت که این محصول شامل جزئیاتی می باشد که شما را با نحوه استفاده از محصولات راهنمائی می کند. فرض کنید پس از مراجعه به فروشگاه لوازم خانگی و کسب اطلاعات بیشتر از طریق کاتالوگ، اقدام به خرید محصولی مانند یخچال کردید. حال نیاز است تا با جزئیات محصول و نحوه استفاده از آن اطلاعات بیشتری را کسب کنید. بروشور همانند کاتالوگ شامل عکس محصولات و توضیحات مرتبط به آن است، با این تفاوت که توضیحات آن جزئی تر بوده و شما را با نحوه استفاده از آن محصول آشنا می کند.

تفاوت کاتالوگ و بروشور

مهمترین تفاوتی که می توان بین کاتالوگ و یا بروشور به آن اشاره کرد، شامل محتوائی که در داخل این دو محصول درج می شود. محتوای داخل کاتالوگ معمولا کلی بوده و جنبه تبلیغاتی دارد. البته شایان ذکر است که ما دارای بروشورهای تبلیغاتی نیز هستیم، اما معمولا اطلاعاتی که در داخل بروشورها درج می شود جزئی تر از کاتالوگ بوده و شما پس از مطالعه آن، کاملا با نحوه استفاده از محصولات و یا خدمات آشنا می شوید.

انواع کاتالوگ

کاتالوگ از انواع و دسته بندی های مختلفی تشکیل می شوند که از مهمترین آنها می توان به کاتالوگ هایی که به معرفی محصولات یا خدمات و یا به معرفی سازمان می پردازند و شامل قسمت های مختلفی مانند سخنان مدیر عامل، استراتژی سازمان، چارت و اهداف سازمان هستند، اشاره کرد.

انواع بروشور

درست است که بروشور شامل اطلاعات جزئی تری نسبت به کاتالوگ است، اما بروشورها نیز دارای دسته بندی های مختلفی هستند که از مهمترین آنها می توان به بروشورهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی اشاره کرد.

طراحی کاتالوگ

تفاوت طراحی کاتالوگ و بروشور

کاتالوگ و بروشور ابزارهائی هستند که علاوه بر جنبه تبلیغاتی به معرفی محصولات و یا خدمات پرداخت، از این رو این ابزارها در بازاریابی و فروش تاثیرگذار بوده و توصیه می گردد تا هنگام طراحی این دو محصول از افراد حرفه ای و یا از سازمان هائی که دارای روش های نوین طراحی و چاپ هستند، بهره ببرید.

هرچه قدر که طراحی گرافیکی کاتالوگ و بروشور حرفه ای شوند، تاثیرگذاری بیشتری بر روی بازاریابی و فروش محصولات و یا خدمات می گذارند. از این رو فونت و سایز نوشته، انتخاب زمینه مناسب، رنگ بندی منحصر به فرد معیارهائی هستند که در  سفارش طراحی کاتالوگ تاثیر بسیاری دارند.

هدف از طراحی کاتالوگ

کاتالوگ ابزاری تبلیغاتی برای جذب مخاطبان است. از این رو هنگام طراحی کاتالوگ تبلیغاتی باید در نظر بگیرید که مشتریان شما چه کسانی هستند. هنگام طراحی کاتالوگ و حتی بروشور مخاطبان هدف جزء ارکان اصلی بوده که باید در نظر گرفته شوند. اگر ندانید که چه کسانی قرار است کاتالوگ و یا بروشور شما را دریافت کنند، نمی‌ توانید به اهداف اصلی خود دست پیدا کنید.

کاتالوگ ها معمولا جنبه تبلیغاتی داشته و جهت افزایش فروش و بازاریابی از آنها استفاده می شود. از این رو صداقت، خلاقیت و کیفیت در کاتالوگ می تواند در فروش و بازاریابی محصولات شما تاثیرگذار باشند. هنگام طراحی کاتالوگ و یا حتی بروشور بهتر است تا از کارشناسان خبره در این حوزه بهره بگیرید، زیرا آنها با بکارگیری متدهای جدید طراحی، می توانند یک کاتالوگ یا بروشور جذاب و خلاق برای کسب ‌وکار شما طراحی کنند.

طراحی خلاقانه کاتالوگ

کاتالوگ یک ابزار استاندارد و بین‌المللی جهت بهبود فرآیند فروش است. بکارگیری مناسب رنگ، متن و تصویر در کاتالوگ، به طور مستقیم و یا غیر مستقیم منجر به انتقال پیام سازمان به مخاطبان می‌شود. کاتالوگ‌ها معمولا تبلیغاتی بوده و با فرآیند فروش و بازاریابی رابطه مستقیمی دارند. کاتالوگ حرفه‌ای، افراد را هدایت می کند تا با محصولات آشنا شده و سپس تصمیم به خرید بگیرند.

طراحی کاتالوگ

هرچه قدر کاتالوگ خلاقانه ‌تر طراحی شود، به جذب مشتری کمک کرده و باعث افزایش فروش و بازاریابی می گردد. طراحان ابتدا برای طراحی فوری کاتالوگ حرفه ای از یک ایده شروع می کنند، سپس با پخته تر شدن این ایده، کاتالوگ خلاقانه را طراحی می کنند.

هدف از طراحی بروشور

معمولا طراحی تراکت و بروشور از یک ایده شروع شده و نیاز است تا پخته تر شود و مانند کاتالوگ ابتدا باید بررسی کنید که چه کسانی مخاطبان هدف محصولات شما هستند. پس از بررسی مخاطبان اصلی حال اقدام به طراحی بروشور کنید.

طراحی بروشور باید هدفمندانه بوده و مخاطبان اصلی را مورد هدف قرار دهد. بدون در نظر گرفتن مخاطبان اصلی هنگام طراحی بروشور، امکان انتقال پیام سازمان به آنها ناممکن بوده و در نتیجه با توجه به پرداخت هزینه های بسیار، بازخورد مناسبی دریافت نمی کنید.

طراحی خلاقانه بروشور

طراحی بروشور نیز مانند کاتالوگ از یک ایده شروع می شود. هرچه قدر ایده پخته تر، بروشور حرفه ای تر و خلاقانه طراحی می شود. قبل از هرگونه اقدامی برای طراحی بروشور، نیاز است تا ابتدا هدف را مشخص کرده، سپس شروع به طراحی کنید.

عناصری مانند رنگ، تصویر و متن در طراحی بروشور و حتی کاتالوگ از اهمیت بسیاری برخوردار است. هرچه قدر از عناصر خلاقانه تری برای طراحی این ابزارهای تبلیغاتی استفاده شود، تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطبان هدف می گذارند.

طراحی کاتالوگ

با بررسی اصول طراحی کاتالوگ و بروشور در این مقاله، به این نتیجه رسیدیم که قبل از طراحی این ابزارهای تبلیغاتی، ابتدا باید مخاطبان هدف را ارزیابی کرد، سپس با بررسی آنها به طراحی کاتالوگ محصولات پرداخت. نحوه استفاده از رنگ، تصویر و متن در این ابزارها از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این رو هر چه قدر از این عناصر به شیوه خلاقانه و حرفه ای در طراحی کاتالوگ و بروشور استفاده شود، تاثیرگذاری این ابزارها بر روی مخاطبان بیشتر خواهد شد.

1 نظر


عاطفه عبداللهی
عاطفه عبداللهی
خیلی عالی. توضیحات خوب و استراتژیکی دادین، ممنونم.

خصوصیات یک لوگوی خوبتفاوت لوگو و آرمطراحی لوگو حرفه ایلوگو به چه معنی استاهمیت لوگو در کسب و کارلوگو چیست؟طراحی لوگو و استانداردهای جهانی آننکات کلیدی در طراحی لوگوتاریخچه طراحی لوگو و روند تکامل آنلوگو تایپ چیست؟بررسی تاریخچه و نحوه طراحی 10 لوگوی معروفلوگو چه چیزی را نشان می دهد؟بهترین نرم افزار طراحی لوگوطراحی کاتالوگ مبلمانمراحل طراحی کاتالوگ حرفه ایطراحی و چاپ کاتالوگ رنگ موچگونه بهترین طراحی کاتالوگ را داشته باشیماصول طراحی کاتالوگ و بروشورنکاتی راجع به طراحی کاتالوگتعریف کاتالوگ چاپیاصول طراحی کاتالوگطراحی کاتالوگ به سبک ژورنالیطراحی کاتالوگ صنعتیمراحل طراحی کاتالوگمزایا طراحی کاتالوگ حرفه ایاهمیت طراحی کاتالوگکلیاتی در مورد طراحی کاتالوگابعاد طراحی کاتالوگتأثیر طراحی کاتالوگ بر فروشطراحی کاتالوگ دیجیتالاصول طراحی هاردباکساصول طراحی بسته بندیطراحی جعبه حرفه ایطراحی جعبه مقواییاهمیت طراحی کارت ویزیتطراحی کارت ویزیت حرفه ایطراحی کارت ویزیتنکات مهم در طراحی ست اداریطراحی ست اداریاصول طراحی سربرگطراحی سربرگ در فتوشاپنکات ضروری در طراحی سربرگطراحی لیبل میوهمراحل طراحی لیبلطراحی پوسترطراحی فولدر حرفه ایطراحی بروشور خلاقانهطراحی و چاپ بروشور دو لتاصول طراحی بروشورطراحی حرفه ای بانی چاپطراحان مهرگانیازده ترفند برای طراحی تراکتاصول طراحی تراکت حرفه اینکات طلائی در طراحی و چاپ تراکتنحوه و اصول طراحی تراکتچگونه تراکت طراحی کنیمچگونه خوش عکس باشیمنکات کلی عکاسی طبیعتعکاسی از غذادرباره عکاسیآموزش عکاسی از منظرهعکاسی دیجیتالسلفی جذاب بگیریدزیباشناسی در عکاسیعکاسی خلاقانهجلوگیری از لرزش دوربین