تراکت یک نوع ابزار تبلیغاتی است که معمولاً به صورت کاغذی تهیه می‌شود و اطلاعات مختلف در آن قرار می‌گیرد. این برگه‌ها از طریق توزیع در مکان‌های عمومییا ارسال به مخاطبان به منظور جذب توجه و انتقال اطلاعات استفاده می‌شوند. تراکت‌ها معمولاً شامل متن‌های مختلف، تصاویر جذاب و شاید اطلاعات تخفیفیا پیشنهادهای ویژه هستند.

در تراکت‌ها، هدف اصلی ارتقاء محصول یا خدمات و اطلاع‌رسانی درباره یک شرکت یا فعالیت خاص است. طراحی تراکت باید جذاب و موثر باشد تا بتواند توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و اطلاعات را به شکل واضح و قابل درک منتقل کند. با استفاده از تصاویر رنگارنگ، خطوط مشخص و متن‌های ساده و مفهوم، تراکت‌ها می‌توانند به عنوان یک ابزار موثر در راستای تبلیغات و اطلاع‌رسانی موثر باشند.

تعریف کاملی از تراکت

تراکت یک ورق کاغذ کوچک حاوی متن و عکس چاپ شده است که یک رویداد، محصول یا خدمات را تبلیغ می کند.ممکن است از خود بپرسید: چرا از تراکت برای تبلیغات استفاده کنیم؟ تراکت ها برای تبلیغات بسیار موثر در نظر گرفته می شوند زیرا طراحی آنها آسان است، تولید آنها ارزان است و می توان آنها را به روش های زیادی بین مخاطبین توزیع کرد. به عنوان مثال، می توان آنها را به افراد تحویل داد،  یا در مکان های عمومی گذاشت، از طریق پست ارسال کرد، داخل روزنامه ها قرار داد و غیره.

تراکت برگه ای است که غالبا جنبه ی تبلیغاتی دارد که بر روی دو نوع کاغذ تحریر( شبیه برگه A4 که همه جا هست ) و یا گلاسه (که به کاغذ های روغنی نیز معروف هستند! ) چاپ میشود. برخی افراد به تراکت فلایر نیز می گویند. تراکت را می توان را بصورت چاپ تراکت افست ( تیراژ بالا )  دیجیتال ( تعداد کم) طراحی، چاپ و تولید نمود.

تراکت گلاسه معمولا به علت زیبایی و ضخامت و مقاومت بیشتر معمولا بهتر انتخاب می شود، این نوع از تراکت ها با توجه به قیمت بیشتر چون جوابدهی بهتری به تبلیغات دارند معمولا طرفداران و سفارش دهندگان بیشتری دارند، تراکت تحریر معمولا به علت آسیب پذیری و عدم براقیت محبوب نیستند اما می توانند یک تبلیغات کم هزینه تر و به صرفه ای باشند، چرا که این تراکت ها رنگی هستند و طراحی شما را به طور تمام و زیبا نمایش خواهند داد، تراکت کرافت به علت تک رنگ بودن طرفداران کمتری دارند، اما با این وجود دارندگان مشاغل خاص مانند کافه ها و رستوران های خاص می توانند مخاطب این نوع از تراکت به علت شکل نوستالژی که دارد باشند.

در کل تراکت یا در اصطلاح انگلیسی که به آن فلایر flyer می گویند ، اولین و در دسترس ترین نوع تبلیغات شهر هستند، تراکت ها را معمولا در معابر محل مورد تبلیغ پخش می نمایند تا مخاطبین گذری را به سمت خود بکشانند. در تبلیغات نوع تراکت ممکن است که از هر 100 تا 10 نفر را جذب نماید، بنابر این آن را از دسته تبلیغات موفق معمولا می شناسند چرا که در عین بازگشت پول باعث شناساندن فیزیکی برند شما به مخاطب خواهد شد.

طراحی تراکت یکی از اولین گزینه هایی است که در داشتن یک تراکت حرفه ای به ذهن همه مخاطبان می رسد. تراکت ها میتوانند به صورت تراکت رنگی و تراکت سیاه و سفید و تراکت کرافت باشد. تراکت رنگی بیشتر کاربردی مانند تراکت منو فست فود و تراکت رستوران یا تراکت تبلیغاتی مانند مهدهای کودک یا کلینیک های پزشکی و دندانپزشکی و از این قبیل کسب و کارها می باشد . تراکت رنگی به صورت تراکت رنگی تحریر و تراکت رنگی گلاسه قابل چاپ است و نوع گلاسه آن با ظاهری لوکس تر مخصوص کسب و کارهای بزرگتر هستند، تراکت های سیاه سفید بیشتر کاربرد اطلاع رسانی از مکانی خاص یا کسب و کار کوچکی در محلی خاص را دارند مانند لباس فروشی ها و مغازه های کوچک و از این قبیل کسب و کارها.

تراکت تبلیغاتی برگه‌ای است که برای جلب توجه مردم به رویدادی خاص و یا تبلیغات یک محصول و یا خدمات استفاده و چاپ می شود. در طراحی تراکت تبلیغاتی معمولاً باید پیام های ساده تبلیغاتی مورد نظر قرار گیرد، که بتوان این پیام را به راحتی انتقال داد.
تراکت‌ها بر روی کاغذ ها به ابعاد گوناگون که در ادامه شرح داده می شود، چاپ می گردند. باید گفت که تراکت تبلیغاتی دارای اندازه ثابت نمی باشد و می توان یک تراکت تبلیغاتی را در هر اندازه ای چاپ کرد تا هزینه چاپ آن کاهش پیدا کند، اما باید در نظر گرفت که فقط یک طرف برگه تراکت می بایست چاپ شود البته قانون خاصی هم نیست که عنوان کرده باشد که فقط یک سمت تراکت باید نوشته داشته باشد.
تراکت‌ ها اصولاً در جاهایی مانند نمایشگاه‌ها، ورودی مراکز تجاری و فروشِ پر رفت و آمد، مراسم‌های مردمی و سمینارها و در کل در جاهای شلوغ که تعدادی از افراد گرد هم جمع آمده اند توزیع می شود.
تراکت‌ ها می توانند تا شوند و یا در پاکت نامه قرار گیرند. تراکت تبلیغاتی می تواند با هر رنگی چاپ شود اما نکته مهم اینجاست که بهتر است همه صفحات آن و تمام صفحه رنگی باشد زیرا هدف اصلی تراکت تبلیغاتی جلب توجه برای مردم می باشد.
تراکت عمر کوتاهی دارد زیرا برای یک اتفاق خاص در یک زمان خاص اصولاً استفاده می شود، به همین دلیل نیازی نیست که کاغذی که برای تراکت مورد استفاده قرار می گیرد سنگین باشد اما خیلی بهتر است که کاغذی که برای تراکت استفاده می شود ضخیم باشد تا بتواند برای مدت طولانی‌تری دوام بیاورد و در حمل و نقل آسیب نبیند، البته این هم بستگی به اطلاعاتی دارد که روی تراکت چاپ می شود.

تراکت چیست

کاربرد تراکت

تراکت‌های تبلیغاتی بیشتر توسط شرکت‌های و سازمان‌ها و یا افراد مختلف دولتی و یا غیر انتفاعی استفاده می شوند. موارد استفاده تراکت را بصورت مختصر می توان به شرح زیر بیان کرد:

  • تبلیغ تجارتی که بر پایه فروش کالا و یا خدمات استوار است مانند سوپرمارکت‌ها، آرایشگاه‌ها و رستوران‌ها
  • توضیح دستورالعمل استفاده از کالایی
  • اطلاعات مربوط به کالای یک شرکت و یا ارائه تخفیف ویژه روی محصولات
  • تبلیغ برای یک رویداد ویژه مانند جشنواره، کنسرت موسیقی و یا گردهمایی های گوناگون
  • انتقال پیام‌های سیاسی‌، اجتماعی یا مذهبی که در کمپین ها انتخاباتی مورد استفاده قرار می گیرد.

ابعاد تراکت

توزیع تراکت یکی از کم هزینه ترین روش‌های بازاریابی و تبلیغات می باشد. سایزهای تراکت‌ها می تواند بصورت زیر باشد :

  1. A4  با ابعاد  297mm X 210 mm         
  2. A5  با ابعاد  148mm X 210 mm  
  3. A6  با ابعاد  105mm X 148 mm  - اندازه کارت پستال و رایج‌ترین سایز تراکت            
  4. A7  با ابعاد  74mm X 105 mm   - کوچترین سایز تراکت           
  5. DL  با ابعاد  99mm X 210 mm   - یک سوم A4 و از مدل‌های رایج تراکت
  6. کاغذ مربی در ابعاد    140mm X 140 mm   و 148mm X 148 mm    و  210mm X 210 mm    

نحوه توزیع تراکت‌ها

همانطور که اشاره شد تراکت‌های تبلیغاتی به دلیل اینکه دارای هزینه مناسبی هستند و می توان گفت از کمترین هزینه‌های تبلیغاتی را دارند موارد استفاده گسترده ای نیز دارند. نحوه توزیع تراکت بصورت زیر عنوان می‌شود:

  • قراردادن زیر برف پاکن ماشین‌ها
  • پخش بین مردم در خیابان‌ها
  • توزیع بین مردم در نمایشگاه‌ها
  • توزیع در مراکز تجاری اداری و فروشِ پررفت و آمد
  • ارسال آنها به درب خانه‌ها از طریق پست
  • قرار دادن لای درب خانه‌ها
  • چسباندن روی تابلو اعلانات و دیوارها

البته امروزه با توجه به رشد خیلی چشمگیر دنیای آنلاین و مجازی خیلی از تراکت‌های تبلیغاتی دیگر چاپ نمی شوند و بصورت ایمیل ارسال می شوند اما هنوز تراکت‌هایی که چاپ می شوند جایگاه خود را دارند و مورد استفاده فراوان دارند.

نکات مهم در طراحی تراکت

تعریف تراکت یا فلایر

جلب توجه کند

تراکت خود را به گونه ای طراحی کنید تا با تراکت‌های دیگر متفاوت بوده و جلب توجه کند و بگونه‌ای باشد که افراد به خواندن آن ترغیب شوند بهتر است از تصاویر جذاب با رنگ‌های روشن و چاپ باکیفیت استفاده شود و همچنین جملاتی داشته باشد که برای افراد جلب توجه کند مانند تخفیف و ...

تصاویر دارای اهمیت زیادی هستند

تصویر باکیفیت و با رنگبندی مناسب برای ایجاد تمرکز بصری افراد دارای اهمیت است و این را در نظر بگیرید که تصویری که در تراکت قرار می دهید می بایست شرح یک ایده و یا یک خلاقیت باشد و اگر چنین تصویری ندارید که حرفی برای گفتن داشته باشد بهتر است از تصویر در تراکت‌تان استفاده نکنید.

محتوای تراکت نیز خیلی مهم است

فقط به جلب توجه و استفاده از تصاویر زیبای گرافیکی بسنده نکنید محتوای تراکت فراموش نشود و برای تهیه محتوای تراکت این را در نظر بگیرید که مخاطب شما کیست و هدف شما از توزیع این تراکت چیست؟
در انتخاب کلمات و جملات تراکت دقت زیادی بکنید و از بهترین‌ها استفاده نمایید.

تراکت شما حاوی اطلاعات مفید برای مخاطبین باشد

اگر خود را جای مخاطبین خود قرار دهید متوجه خواهید شد که افراد به نوعی به اطلاعاتی علاقه دارند که برایشان مفید است بنابراین سعی کنید در تراکت اطلاعاتی در مورد اینکه در چه زمینه می توانید سود رسانی کنید و خواسته‌ها و نیازهای دیگران را به چه شیوه مفید برآورده می کنید صحبت کنید و همچنین در تراکت از صحبت اضافه پرهیز کنید و تا جای ممکن از جملات کوتاه استفاده کنید.

محتوای تراکت را به نوعی تنظیم کنید تا افراد برای اقدام کردن دلیلی داشته باشند

حال که شما برای تبلیغ کسب و کارتان اقدام به چاپ و توزیع تراکت نموده اید چه بهتر محتوای تراکت را به نوعی تنظیم کنید تا برای مخاطبین شما این احساس را بوجود بیاورد که باید سریع اقدام کنند مثلاً می توانید زمانبندی را برای تخفیف اعلام کنید و یا از عباراتی مانند همین حالا سفارش دهید و یا امروز تماس بگیرید، استفاده کنید.

متن را چندین بار مطالعه کرده و بررسی نمایید.

وجود یک اشتباه کوچک در جملات و یا شماره تلفن‌ها و یا آدرس‌های پستی و الکترونیکی موجب می شود که در کل تراکت شما فاقد ارزش شود قبل از اینکه تراکت را به حجم زیاد چاپ شود خیلی بهتر است که در ابتدا چندبار خوانده شود و تعداد کمتری از آن چاپ و توزیع شود تا مطمئن شوید که مراحل تهیه تراکت را صحیح انجام داده اید و سپس در حجم زیاد تراکت چاپ و توزیع گردد.

1 نظر


عاطفه عبداللهی
عاطفه عبداللهی
چقدر عالی ! ابعاد تراکت خیلی برام سئوال بود ممنون از اطلاعاتی که دادین

چاپچاپ افستمزایای چاپ افستتفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال کاتالوگتفاوت بین بروشور و کاتالوگبروشور چیستست اداری شامل چیستست اداری خلاقانهمراحل چاپ ست اداریاقلام ست اداریست اداری کاملدلایل استفاده از سربرگ در مکاتبات اداریاصول سربرگ حرفه ایویژگی های سربرگانواع پاکت نامهچاپ پاکت نامهکارت ویزیت خلاقانهمراحل ایجاد کارت ویزیتکارت ویزیت خاصانواع کارت ویزیتپنج دلیل مهم برای داشتن کارت ویزیتتراکت چیست؟تراکت خلاقانهتاثیر تراکت بر فروشتاثیر تراکت بر تبلیغاتتوزیع تراکتچاپ لیبل شیشه ایلیبل چیستسفارش چاپ لیبل پشت چسبدارانواع لیبلچاپ استیکر شیشه ایپوستر چیست؟کاربرد لیوان کاغذیانواع چاپ مگنتچاپ مگنت یا چاپ روی آهنربا چیست؟انواع اندازه ماشین های چاپبرتری های چاپ دیجیتالمزایای چاپ دیجیتالانواع چاپ دیجیتالچاپ لارج فرمت چیستتابلو بک لایت چیستهمه چیز درباره چاپ سولیتهمه چیز درباره چاپ بنرسولیت چیستتفاوت چاپ اکوسالونت و سالونتانواع لمینت پس از چاپچاپ پلات و لمینت چیستانواع دستگاه چاپ بنرپلاتر چیستدستگاه چاپ اکوسالونتکاربرد چاپ استیکرمش استیکرتابلو روان چیستچاپ فلکسیوینیل چیستساخت تابلو ال ای دی ثابتتابلو فلکسی چیستچاپ فلت بد چیست