جعبه های مقوایی یا کارتن جعبه هایی هستند که ابتدا باید از مقوای مرغوب ساخته شوند. مقوا نیز به معنای کاغذ با گرماژ 250 به بالا است که از نوعی چوب سخت به نام صنوبر یا کاج تولید می شود. یکی از پرکاربردترین مواد در صنعت بسته بندی کاغذی این نوع جعبه ها هستند. نوع مقوای مورد استفاده برای ساخت جعبه مقوایی  و یا ساخت جعبه اختصاصی با توجه به کاربرد جعبه و وزن محصولی که قرار است در آن جعبه بسته بندی شود انتخاب می شود.

پر واضح است که برای بسته بندی و حمل محصولات سنگین تر باید از جعبه هایی استفاده کرد که از مقوایی با وزن بالا ساخته شده اند. همچنین این جعبه ها، جعبه سافت باکس نامیده می شوند. خرید آنلاین جعبه مقوایی از طریق سایت بانی چاپ، مرکز چاپ و تولید جعبه امکان پذیر است. سفارش جعبه اختصاصی با طرح و متن مورد نظر را می توانید به کارشناسان بانی چاپ، بازار جعبه مقوایی در تهران سفارش دهید.
فروش انواع جعبه های مقوایی برای محصولات مختلف در بانی چاپ تولیدی جعبه مقوایی انجام می گیرد. جعبه بسته بندی مقوایی باکیفیت بالا تولید می شود و قیمت جعبه های مقوایی را می توانید از طریق سایت و یا تماس با کارشناسان دریافت نمایید. انواع جعبه، اعم از ساخت جعبه مقوایی بزرگ و یا جعبه لباس مقوایی در بانی چاپ انجام می شود.

کاربرد جعبه مقوایی

جعبه های مقوایی کوچک و بزرگ قابلیت ها و کاربردهای متفاوتی دارند و همین امر باعث شده استفاده و انتخاب این محصولات توسط خریداران روند رو به رشدی داشته باشد. این جعبه های مقوایی بسته بندی در زمینه های مختلفی به کار می رود مانند جعبه کادو، بسته بندی مواد غذایی سرد و گرم، مایحتاج صنعتی و خانگی و … کاربرد دارند. در ابتدا اشاره ای به کلمه ی مقوا خواهیم داشت. مقوا در لغت به معنای صفحه ای است که از روی هم قرار دادن خمیر کاغذ خشک شده یا چند لایه کاغذ به هم چسبیده تشکیل شده که در نهایت به شکل مقوا ساخته می شود. امروزه مقوا از محصولات بازیافتی ساخته می شود. اما اصول اصلی تولید آن خمیره چوب های سخت است. خرید و قیمت جعبه مقوایی را می توانید از طریق سایت انجام و مشاهده نمایید.

مراحل تولید جعبه

ابتدا برای تولید و چاپ جعبه های بسته بندی نیاز به طرح و ایده داریم. نکاتی که در طراحی جعبه باید در نظر داشته باشیم نوع برش و تیغ و قفلهای جعبه است.
مرحله بعدی لیتو گرافی و تهیه زینک طرحمان است.
در لیتوگرافی طرح را به ورقهای نازک آلومینیومی که زینک نام دارد پرینت میکنند. هر فایل دارای چهار رنگ اصلی می باشد که (cmyk) می گویند که هر کدام از این رنگ ها یک زینک میشود البته در بعضی از طرح ها از رنگ پنتون هم استفاده میشود که جدا از چهار رنگ اصلی زینک میشود مثل رنگ طلایی و نقره ای
در چاپخانه زینکها در دستگاه افست بسته میشود. هر رنگ برج مخصوص به خود را دارد که مرکب همان رنگ در آن برج می باشد.
در دستگاه های افست دو عامل مهم برای چاپ آب و مرکب میباشد در هر برج دستگاه دو سری نَورد وجود دارد که نَورد آب و نورد مرکب گفته میشود ابتدا نورد آب به صورت چرخشی بر روی زینک می آید و مناطقی که خالی از ژلاتین زینک باشد مرطوب و خیس می کند و بعد ازآن نوردهای مرکب روی زینک می آید و مناطقی که خشک هستن را مرکبی میکند و بعد ازآن زینک مرکب خود را به روی کاغذ یا مقوا می دهد وچاپ صورت می گیرد.
بعد از چاپ کار برای روکش شدن آماده است که به نسبت سلیقه فرد میتواند متفاوت باشد می توان از سلفون مات و یووی موضعی استفاده کرد.
بعد از مرحله روکش کار آماده قالب خوردن است که معمولا از دستگاه لتر پرس یا دایکات استفاده میشود برای این مرحله نیاز به قالب داریم.
قالب صفحه های چوبی هستند که روی آن از فلزی برای جای تیغ و خط تا استفاده میشود معمولا در فایل هایی که برای ساخت قالب میفرستیم جای تیغ با خط های هرلاین قرمز و برای خط تا ازخط های هرلاین مشکی و برای پرفراژ از نقطه چین استفاده میکنیم.
کارایی جعبه ها میتواند متفاوت باشد؛ بعضی از جعبه ها بعد از خوردن تیغ و قالب، اماده و قابل استفاده هستند و به طوری قفلی روی هم سوار میشوند و نیازی به چسب ندارند اما در بعضی از مدل ها یک یا دو قسمت جعبه باید چسبانده شود که جعبه شکل بگیرد.

تفاوت جعبه مقوایی با کارتن

حالا آیا واقعا تفاوتی میان جعبه و کارتن وجود دارد؟ باید گفت که تقریبا تفاوت چندانی میان این دو نیست. این همان ذهنیتی است که باعث شده اغلب افراد فرق میان این دو را ندانند و اکثر آنها در بیان، یکی از دو لفظ را به جای یکدیگر استفاده میکنند و اشکالی هم متوجه آنان نیست. در این باره باید گفت که جعبه به دو صورت کارتنی و مقوایی وجود دارد ولی کارتن فقط تشکیل شده از ورق کارتنی است که با فلوت و لایه های متفاوتی که در تولید آن استفاده میشود. بسته بندی مناسبی برای انواع محصولات میباشد. اما جعبه های کارتنی که با این نام عنوان میشوند نیز همان کارتن بسته بندی نام دارند. اما داستان جعبه های مقوایی تفاوت دارد. جعبه های مقوایی همانطور که از اسمشان پیداست از مقوا تشکیل شده اند که این مقواها نیز انواع متفاوتی دارند. زمانی که برای محصولاتتان با یک کارتن سازی یا تولید کنندگان جعبه مقوایی تماس میگیرید از شما سوال میکنند که جعبه می خواهید یا کارتن؟

0 نظر