چاپ بک لایت که به عنوان چاپ با نور پس زمینه ی شناخته می شود، تکنیکی است که در چاپ مورد استفاده قرار می گیرد که در آن مواد چاپ شده به گونه ای طراحی شده است که با نور پشت آن مشاهده شود. بک لایت ها از متریال های نوینی هستند که با تکنولوژی خاص خود باعث شدند صنعت تبلیغات بسیار گسترده تر شده و جلوه ای لوکس و خاص به عرصه ی تبلیغات بدهند. از چاپ بک لایت می توان به عنوان یک تابلو تبلیغاتی بسیار با کیفیت استفاده نمود اصولاً چاپ بک لایت در قابی از آلومینیوم، پلکسی گلاس، کامپوزیت، چوب و ...تهیه می شود.

چاپ بک لایت چیست؟

بک لایت ها از متریال های نوینی هستند که با تکنولوژی خاص خود باعث شدند صنعت تبلیغات بسیار گسترده تر شده و جلوه ای لوکس و خاص به عرصه ی تبلیغات بدهند. از چاپ بک لایت می توان به عنوان یک تابلو تبلیغاتی بسیار با کیفیت استفاده نمود اصولاً چاپ بک لایت در قابی از آلومینیوم، پلکسی گلاس، کامپوزیت، چوب و ...تهیه می شود.

در چاپ بک لایت، تصویر یا طرح بر روی یک ماده شفاف یا نیمه شفاف مانند یک فیلم یا ورق پلاستیکی چاپ می شود. جوهر مورد استفاده برای چاپ معمولاً نیمه شفاف یا شفاف است تا نور از آن عبور کند. هنگامی که مواد چاپ شده در مقابل یک منبع نور قرار می گیرد، تصویر با رنگ های زنده و کنتراست بالا قابل مشاهده می شود. چاپ بک لایت اغلب برای ایجاد نمایشگرهای چشم نواز که در محیط های کم نور برجسته می شوند، مانند تبلیغات داخلی و خارجی، تابلوهای منو، نمایشگرهای نمایشگاه تجاری و علائم فرودگاهی استفاده می شود. این تابلوها تطبیق پذیری را ارائه می دهد و می توان از آن برای تولید چاپ های بزرگ با جزئیات واضح و رنگ های زنده استفاده کرد.

این فرآیند معمولاً شامل چاپ گرافیک یا متن بر روی یک ماده نیمه شفاف، مانند فیلم نور پس زمینه یا پارچه با نور پس زمینه است. ماهیت نیمه شفاف این ماده به نور اجازه عبور از آن را می دهد و در هنگام تابش نور، محتوای چاپ شده را از پشت روشن می کند. این یک صفحه نمایش پر جنب و جوش و چشم نواز ایجاد می کند، به ویژه در محیط های کم نور یا زمانی که می خواهید توجه را به مواد چاپ شده جلب کنید. چاپ بک لایت اغلب همراه با لایت باکس ها یا سایر سیستم های نمایشگر نورانی برای افزایش دید و ایجاد نمایشگرهای چشمگیر استفاده می شود. در محیط‌های خرده‌فروشی، فرودگاه‌ها، تئاترها و دیگر فضاهای عمومی که جلب توجه و انتقال مؤثر اطلاعات ضروری است، محبوب است.

لایت باکس معرفی چاپ بک لایت

مزایای چاپ بک لایت به این دلیل می باشد که نور را از خود عبور می دهد و مناسب برای موارد تبلیغاتی است که نور از پشت به آنها تابانده می شود. اینکه چاپ بک لایت نور را از خود عبور می دهد موجب زیبایی و اثر بخشی بیشتر طرح چاپی می گردد.
چاپ بک لایت گزینه مناسبی برای چاپ تابلو لایت باکس است. زیرا همانطور که می دانیم در سازه تابلو لایت باکس نورپردازی در پشت یا کناره‌ها و یا در زیر تابلو لایت باکس وجود دارد که به تصویر شما نور می تاباند و البته تابلو لایت باکس‌ها کاربرد بسیار مفیدی در تبلیغات دارند و از آنها برای معرفی محصولات و نام برند و نشان تبلیغاتی استفاده می شود.

متریال های تابلو بک لایت با درخشش خود می توانند محیط را برای تبلیغات بسیار جذابتر نمایند. نمونه آن زمانی است که وارد یک فست فود می شویم و منوی بالای سر کارمندان را زمانی که به صورت لایت باکس و متریال بک لایت نیست می بینیم احساس می کنیم که آن رستوران و فست فود دارای پرستیژ کاری مناسب نمی باشد، اما زمانی که وارد یک فود کورت و یا یک فست فود می شویم، زمانی منوی بالای سر کارمندان نظر ما را جلب می کند که دارای یک درخشش زیبا و خیره کننده به همراه یک طراحی حرفه ای باشد.

تابلو لایت باکس موجب روشنایی چاپ و جلب توجه بیشتر می شود و ابزار بسیار مفیدی در تبلیغات است.

لایت باکس

نوری که به چاپ بک لایت تابانده می شود از لامپ کم مصرف یا لامپ‌های ال ای دی است؛ تابش نور موجب زیبایی بیشتر چاپ بک لایت می شود.
چاپ بک لایت بوسیله دستگاه‌های چاپ دیجیتال لارج فرمت از انواع لیزری و جوهری انجام می شود.
چاپ بک لایت از لحاظ متریال چاپی، کیفیت و ضخامت متریال آن متفاوت است و با استفاده از تصاویر رنگی بسیار با کیفیت و با استفاده مناسب از نورپردازی که برای آن انجام می پذیرد زیبایی و جذابیت خاصی پیدا می کند.
از طرفی چاپ بک لایت اصولاً در برابر آب دارای مقاومت می باشد و در صورت نداشتن مقاومت لازم در برابر آب می توان آنرا لمینت کرد.
برای چاپ بک لایت از دستگاه‌های چاپ جوهرافشان، لیزری، چاپ اسکرین و ... استفاده می کنند.

انواع چاپ بک لایت

با توجه به نوع متریالی که برای چاپ بک لایت انتخاب می شود انواع چاپ بک لایت تعیین می گردد ما سه نوع چاپ بک لایت داریم :

1-چاپ بک لایت طلقی
2-چاپ بک لایت پارچه ای
3-چاپ بک لایت PVC

چاپ بک لایت طلقی

این نوع چاپ بک لایت دارای متریالی از جنس PVC خشک می باشد و دارای محدودیت در حداکثر ابعاد چاپی، عرض چاپی 150 سانتیمتر و طول 30 متر می باشد.
چاپ بک لایت طلقی متریالی سبک برای تبلیغات، تا حدی دارای قابلیت انعطاف و گزینه مناسبی برای تبلیغات در فضای داخلی است.

چاپ بک لایت طلقی نیز دارای 3 نوع متفاوت می باشد:

چاپ بک لایت طلقی از نوع دای

چاپ بک لایت اکوسالونت

چاپ بک لایت UV

چاپ بک لایت طلقی دای (Dye)

برای چاپ بک لایت|بک لیت دای باید بگوییم که برای پرینترهای جوهر افشان دو نوع کارتریج جوهر موجود است:

کارتریج مبتنی با جوهر دای (Dye-Based Ink)

جوهر دای رنگی اصولاً مایع بوده و ضمناً این جوهر در داخل کارتریج با آب نیز مخلوط می شود در واقع 95% کارتریج جوهر آب می شود.
جوهر دای ضد آب نیست و در برابر شرایط محیطی استحکام کمتری نسبت به جوهر پیگمنت دارد و برای اینکه چاپ بک لایت دای را ضد آب کنند از پوشش لمینت بر روی آن استفاده می شود.
کارتریج مبتنی بر جوهر دای (Dye-Based Ink) نیز نسبت به جوهر پیگمنت دارای برتری هایی می باشد که موجب گردیده است استفاده از آن از میان نرود و آن این است که چاپ بک لایت دای دارای کیفیت چاپ بالاتر از پیگمنت می باشد و همچنین هزینۀ ارزان‌تری دارد.
شاید برای شما سؤال پیش آید که کیفیت برتر در چاپ چیست؟

باید جهت نمونه عنوان کنیم که کارتریج‌های رنگی دای نسبت به کارتریج‌های رنگی پیگمنت دارای اشباع بیشتر رنگ، روشنایی بیشتر و دامنه رنگی بالاتر و چگالی رنگ سیاه بالاتر می باشد.

کارتریج مبتنی با جوهر پیگمنت (Pigment-Based Ink)
جوهر پیگمنت حالت مایع ندارد و ماده ای پودری و خشک می باشد و مجموعه ای از ذرات جامد بسیار کوچک است که در داخل کارتریج به آب تبدیل می شوند.
جوهر پیگمنت ضد آب است و دارای مقاومت بیشتر در برابر شرایط محیطی و طول عمر و ثبات رنگ در چاپ بیشتر نسبت به چاپ دای می باشد.

اکنون که تا حدی با چاپ بک لایت دای آشنا شده ایم متوجه می شویم که چاپ بک لایت دای برای موارد تبلیغاتی Indoor و یا لایت باکس ایندور مناسب می باشد.

چاپ بک لایت اکوسالونت

چاپ بک لایت اکوسالونت مبتنی بر دستگاه‌هایی با کارتریج مبتنی بر جوهر پیگمنت می باشند. همانطور که عنوان کردیم شاید از نظر کیفیت تصویر تا حدی این نوع چاپ از چاپ دای پایین‌تر باشد اما چاپ اکوسالونت بک لایت کاملاً ضد آب است و همچنین دارای مقاومت مناسبی در برابر شرایط محیطی بوده و از لحاظ وضوح و کیفیت تصویر نیز در سطح بالایی می باشد.

چاپ بک لایت UV

در چاپ لارج فرمت و چاپ بک لایت استفاده از چاپ UV جزءِ مدرن‌ترین و با کیفیت ترین نوع چاپ بک لایت می باشد و دارای شرایط چاپ زیر می باشد:

چاپ یووی بک لایت کاملاً ضد آب می باشد.

چاپ یووی بک لایت دارای کیفیت تصویر بسیار بالا می باشد.

چاپ یووی در برابر شرایط محیطی کاملاً دارای استقامت می باشد.

چاپ بک لایت یووی دارای هزینه گرانتر از سایر چاپ‌ها می باشد.

چاپ بک لایت پارچه ای

چاپ بک لایت پارچه ای روی تکستایل مخصوص چاپ بک لایت انجام می شود این متریال برای چاپ بک لایت دارای طرفداران زیادی می باشد زیرا دارای ویژگی‌هایی نظیر ضخامت و وزن کمتر نسبت به متریال‌های دیگر می باشد و همچنین به دلیل همین ضخامت کم نور را بهتر از خود عبور می دهد که موجب می شود تصویر جلوه مناسبی پیدا کند.
چاپ بک لایت پارچه ای کاملاً مناسب تبلیغات  OUTDOOR است زیرا هم ضد آب بوده و هم در برابر شرایط محیطی دارای استقامت لازم می باشد.
از طرفی چاپ بک لایت پارچه ای دارای کیفیت چاپ بالاتر نسبت به سایر متریال چاپی بک لایت می باشد زیرا جوهر بخوبی جذب پارچه می شود و رزولوشن مناسبی را برای چاپ بک لایت ایجاد می کند.
تکنولوژی چاپ اکوسالونت برای چاپ بک لایت پارچه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

چاپ بک لایت PVC

چاپ بک لایت PVC که به آن PVC نرم نیز می گویند از دسته انواع چاپ بک لایت می باشد که از متریال PVC  برای چاپ استفاده کرده است. متریالی که برای چاپ بک لایت PVC استفاده می شود نوعی سولیت می باشد که دارای کیفیت چاپ بسیار بالا می باشد و با دستگاه‌های چاپ اکوسالونت انجام می شود.
شاید چاپ بک لایت PVC نرم تا حدی شبیه چاپ فلکس باشد زیرا هر دو نور را از خود عبور می دهند اما دارای کیفیت چاپ به مراتب بالاتر از چاپ فلکس می باشد.

کاربرد چاپ بک لایت

-چاپ تبلیغات داخل ایستگاه‌های مترو و مراکز خرید
-تبلیغات و معرفی محصولات در داروخانه ها، بیمارستان‌ها و مطب‌ها
-منوی رستوران‌ها و فست فودها و کافی شاپ‌ها
-تبلیغات داخل موبایل فروشی‌ها، عکاسی‌ها و عطرفروشی ها
-استفاده برای تبلیغات و معرفی کالا در دفاتر پزشکان و مهندسان برای تبلیغات

0 نظر