پرده‌های شید یکی از انواع محبوب پرده‌ها هستند که از جنس‌ها و ساختارهای مختلفی برخوردارند. این پرده‌ها معمولاً از جنس پارچه‌ای یا برزنتی بنر مانند ساخته شده‌اند که به کمک یک مکانیزم رولر، به بالا و پایین می‌رود. این پرده‌ها به دلیل ساختار ساده و کاربرد آسان، محبوبیت بالایی در دکوراسیون داخلی به دست آورده‌اند. شید ها از نظر مکانیزم مشابه و از نظر جنس متفاوت اند. تفاوت اصلی جنس های مختلف آن در ضخامت آن ها است.شید ها انواع : 1- تکستایل (شید پارچه)، 2-سولیت و 3-بلک اوت را شامل می شوند.پرده سولیت که نوع پر طرفداری از انواع پرده شید است برزنتی بنر مانند است، درواقع بافتی مانند بنر دارد اما در قالب پرده. سولیت، چاپی براق دارد و تصویر شما را با بهترین وضوح در فاصله ی کمتر از یک متر نشان می دهد. پرده ی سولیت با عبور نور 20 درصدی بیشتر از تکستایل نور را در محیط کور میکند و همین علتی است بر اینکه میتوان آن را دو رو چاپ کرد و اولین انتخاب برای کسانی است که کیفیت و قیمت مناسب را یک جا می خواهند. سولیت در محیط خانه مخصوصا در اتاق های خواب بیشتر استفاده می شود اما اکثرا درخواست های این جنس پرده از طرف صاحبان مشاغل است که تمایل دارند با چاپ عکس و طرح مختص به زمینه ی شغلی خودشان یا چاپ لوگو و برند مخصوص از پرده استفاده ی دو منظوره داشته باشند. البته شاید دلیل اهمیت رول شید سولیت قابلیت دو رو چاپ شدن آن نیز باشد که جزء ویژگی های مهم آن محسوب می شود.

با توجه به انواع مختلف پرده‌های شید، انتخاب مناسبترین نوع پرده بسته به نیازها و شرایط فضا بسیار مهم است. برای نمونه، اگر در یک اتاق نور زیادی وارد شود و کنترل نور مهم است، پرده شید رول می‌تواند گزینه مناسبی باشد. از طرف دیگر، اگر نیاز به کنترل مقدار نور ورودی و حفظ حریم خصوصی بیشتر است، پرده شید زبرا یا پرده سیلوئت بهترین گزینه‌ها خواهند بود. به طور کلی، با در نظر گرفتن نیازها و شرایط خاص فضا، انتخاب پرده شید مناسب می‌تواند به دکوراسیون و کارایی فضا کمک زیادی کند.

جنس انواع پرده شید

شید ها از نظر مکانیزم مشابه و از نظر جنس متفاوت اند. تفاوت اصلی جنس های مختلف آن در ضخامت آن ها است

پرده شید ها انواع : 1- تکستایل (شید پارچه)، 2-سولیت و 3-بلک اوت را شامل می شوند.

چاپ پرده ی تکستایل

این پرده با نام شید پارچه هم شناخته می شود. جنس آن از برزنتی نازک است که باعث عبور نور 50 درصدی از آن می شود، به همین دلیل برای محیط هایی که نورگیر است اما میخواهید فقط شدت نور آن را کم کنید قابل استفاده است. تکستایل مانند پارچه بافت دار است و به دلیل نازک بودن و عبور نور داشتن تا حدودی باعث ایجاد سایه می شود. اما تفاوت اصلی آن با دو نوع دیگر شید آن است که نمیتوان آن را دو رو چاپ کرد. به طور کلی استفاده از این پرده برای محیط هایی که میخواهید با یک تیر چند هدف را نشانه بگیرید مناسب هست چراکه هم پوشش دهی دارد هم نور را کور نمی کند از همه مهم تر چاپ آن مات و با کیفیت است و محل نصب پرده را به جذاب ترین بخش از محیط تبدیل می کند.

چاپ پرده سولیت

پرده سولیت که نوع پر طرفداری از انواع پرده شید است برزنتی بنر مانند است، درواقع بافتی مانند بنر دارد اما در قالب پرده. سولیت، چاپی براق دارد و تصویر شما را با بهترین وضوح در فاصله ی کمتر از یک متر نشان می دهد. پرده ی سولیت با عبور نور 20 درصدی بیشتر از تکستایل نور را در محیط کور میکند و همین علتی است بر اینکه میتوان آن را دو رو چاپ کرد و اولین انتخاب برای کسانی است که کیفیت و قیمت مناسب را یک جا می خواهند. سولیت در محیط خانه مخصوصا در اتاق های خواب بیشتر استفاده می شود اما اکثرا درخواست های این جنس پرده از طرف صاحبان مشاغل است که تمایل دارند با چاپ عکس و طرح مختص به زمینه ی شغلی خودشان یا چاپ لوگو و برند مخصوص از پرده استفاده ی دو منظوره داشته باشند. البته شاید دلیل اهمیت رول شید سولیت قابلیت دو رو چاپ شدن آن نیز باشد که جزء ویژگی های مهم آن محسوب می شود.

پرده شید

چاپ پرده ی بلک اوت

بلک اوت از بهترین نوع پرده های شید است که جنس آن برزنت فوم دار می باشد. بلک اوت مانند تکستایل چاپ مات دارد و از شیک ترین پرده ای رول شید موجود است. به واسطه ی فوم دار بودن، اصلا عبور نور ندارد و اگر در مقابل پنجره نصب شود به طور کامل شدت نور را خنثی می کند و در این سمت پرده هیچ روشنایی نخواهید داشت . به دلیل نداشتن عبور نور این پرده هم مانند سولیت قابلیت دو رو چاپ شدن را دارد و همه ی موارد مصرف سولیت را در بر می گیرد؛ علاوه بر آن به دلیل چاپ مات و عدم رفلکس نور مناسب ترین بک گراند ممکن برای محیط های عکاسی و فیلم برداری است. امروزه اگر بخواهید چشم بسته بهترین رول شید را با بهترین کیفیت چاپ خریداری کنید قطعا رول شید بلک اوت را به شما پیشنهاد میکنیم.

اما در ادامه می خواهیم از پرده ای صحبت کنیم که جزء اولین شید ها بوده اما گویی امروزه از گستره ی پرده رول شید ها جدا شده و دسته ی جدیدی از پرده را تشکیل داده است.

پرده شید

چاپ روی پرده زبرا

پرده زبرا اولین و قدیمی ترین نوع از پرده های رولی بوده است، هنوز هم بسیاری از افراد رول شید ها را با زبرا می شناسند. اولین شاخصه ی زبرا که آن را از شید ها متمایز می کند این است که جنس آن ترکیبی از تور و برزنت است و باعث ایجاد قابلیت تنظیم نور در آن شده است. پرده شید زبرا، همان طور که از نامش مشخص است، تشکیل شده از خطوطی است با جنس برزنت و تور بصورت یکی در میان که ارتفاع این خطوط 7 سانتی متر و عرض آن به اندازه ی عرض پرده می باشد در واقع  دولایه راه راه از تور و بزنت است که روی هم حرکت می کنند. وقتی برزنت ها روی هم و تور ها روی هم قرار بگیرند تابش نور خواهید داشت و وقتی تور روی برزنت یا بلعکس باشد عبور نور کم میشود. زبرا در محیط هایی که نیاز به تنظیم نور دارند نصب می شود، مخصوصا در محیط آشپز خانه بسیار کاربردی است. وقتی روی زبرا چاپ انجام می شود طرحی که روی بخش برزنتی و بخش توری چاپ می شود یک شکل است اما بخش برزنتی پررنگ تر است.

پرده شید

چاپ روی پرده سیلوئت

نوع آپدیت شده ای از پرده ی زبرا با همان مشخصات  از نظر جنس که شامل تور و برزنت است، رول شید سیلوئت می باشد. پرده سیلوئت هم مانند زبرا قابلیت تنظیم نور دارد اما زیبا تر و به روز تر از آن است و مکانیزم تنظیم نورش با زبرا متفاوت است. سیلوئت از یک لایه ی زیرین تمام تور تشکیل شده و قسمت روی آن پره مانند هایی ترکیب از تور و برزنت است و این پره ها برای تنظیم نور باز و بسته می شوند. پرده شید سیلوئت زیبایی خاص خود را دارد و طرح چاپ شده روی آن تقریبا برجسته به نظر می رسد. پرده سیلوئت نوع مناسبی از شید ها برای محیط هایی مثل آشپز خانه و اتاق خواب است که چاپ روی آن میتواند زیبایی آن را دو برابر کند.

تا این جا راجع به پرده های بالا رو صحبت شد اما جا دارد راجع به نوعی از پرده های چاپی کنار رو که شاید قدیمی ترین نوع از پرده کرکره ای ها یا پرده های عمودی است توضیح دهیم.

پرده شید

پرده ی لووردراپه چاپی

شاید اسم لووردراپه زیاد به گوشتان آشنا باشد اما این مدل از پرده ها قدیمی ترین نوع پرده هایی هستند که دکوراسیون را به سمت مدرنیته هدایت کردند. اوایل بیشتر در ادارات اما بعد ها در محیط منازل هم کاربرد داشت ولی چند دهه ی اخیر استفاده از این مدل پرده کاهش پیدا کرد تا اینکه با ایجاد امکان چاپ روی آن و پا به پا شدن با تنوعات روز دوباره در حال بازگشت به دوران اوج خود می باشد. تفاوت عمده ی لوور با شید ها این است به کنار جمع می شود و یعنی اگر زنجیرش سمت چپ باشد به سمت چپ و اگر راست باشد به سمت راست جمع میشود. این پرده دارای برش های عمودی است عرض این برش ها حدودا 12 سانتی متر است و جنس آن می تواند از بلک اوت یا سولیت باشد. لووردراپه، قاب ندارد و از طریق ریل مخصوص و گیره های خود آویز می شود اما نصب آن مانند رول شید دو حالت سقفی یا دیواری دارد. از آنجایی که جنس لوور می تواند از بلک اوت یا سولیت باشد پس واضح است که قابلیت دو رو چاپ شدن را نیز دارا است. شما با دو رو چاپ کردن آن میتوانید هر طرح را از دو سمت یعنی سمتی که پرده نصب شده و قسمت بیرونی ببینید اما یکی از مهمترین و خاص ترین ویژگی های لووردراپه که آن را با تمام شید ها و پرده ها متمایز می کند این است که میتوانید در چاپ دو رو هر دو طرح را در یک طرف داشته باشید یعنی با زنجیری که کنار پرده مختص به چرخاندن برش های پرده است تصویر پشتی را با تصویر اصلی جابجا کنید و با این کار در محیط تنوع ایجاد کنید. پرده ی لوور دراپه شاید قدمت بیشتری نسبت به سایر پرده ها داشته باشند اما تماشای ظرافت و هماهنگی طرح چاپی آن وقتی برش ها کنار هم قرار می گیرند بسیار دیدنی و زیبا است.

0 نظر