کوسن در لغت به معنای بالشت کوچک تزئینی و زیر سری است و به شکل کیسه های چهار گوشی میباشد که داخل آنها با پنبه، پروالیاف ویسکوز پر میشود.کوسن ها در هر محیط که باشند نشان دهنده ی  سبک و سلیقه ی بکار برده شده در آن فضا هستند. دیزاینر باید با درنظر گرفتن جنس، شکل، طرح و دوخت، مناسب ترین کوسن که بیشترین هم خوانی را با محیط دارد انتخاب کند. در حقیقت کوسن یکی از المان های مهم در زنده کردن و روح بخشیدن به دکوراسیون است که مهمترین کاربرد آن در کنار مبلمان معنی پیدا میکند.

 کوسن و بالشت

کوسن‌ها و بالشت‌ها از جمله اجزای اساسی دکوراسیون داخلی هستند که در خانه‌ها، اتاق‌ها و فضاهای مختلف به کار می‌روند. این اجزا با تنوع در طرح، رنگ و جنس، به دکوراسیون منزل جذابیت و زیبایی افزوده و به افراد امکان می‌دهند تا محیط زندگی خود را به شکل دلخواه خود تزئین کنند. در زیر، مهمترین نکات درباره کوسن و بالشت به صورت خلاصه آورده شده است:

راحتی و آرامش: بالشت‌ها به عنوان یک ابزار پشتیبانی برای سر و گردن در هنگام استراحت و خواب کاربرد دارند و به افراد احساس راحتی و آرامش می‌دهند.

تغییرات آسان: با تغییر کوسن‌ها و بالشت‌ها، به سرعت می‌توان تغییرات زیبایی در دکوراسیون اعمال کرد و اتاق یا فضای مورد نظر را به روز کرد.

مناسب برای هر فضا: کوسن و بالشت به دلیل تنوع و گستردگی طرح‌ها و جنس‌ها، در هر نوع فضا و سبک دکوراسیونی قابل استفاده هستند.

ترکیب با مبلمان: این اجزا به خوبی با مبلمان و محیط اطراف ترکیب می‌شوند و به تعادل در دکوراسیون کمک می‌کنند.

مناسب برای هدیه: کوسن‌ها و بالشت‌ها به عنوان یک هدیه زیبا و کاربردی برای دوستان و خانواده نیز مناسب هستند.

آپشن‌های متنوع: با وجود کوسن‌های متنوع شکل، اندازه و طرح، افراد می‌توانند انتخاب‌های متناسب با سلیقه شخصی خود را داشته باشند.

تزئینات جلوه‌گر: کوسن‌ها به عنوان تزئینات جلوه‌گر در اتاق‌ها و فضاهای مختلف از زیبایی و جلب توجه خوبی برخوردارند.

مراقبت آسان: بسیاری از کوسن‌ها و بالشت‌ها از جنس‌های مرغوب و قابل شستشو هستند که مراقبت از آنها نیز به سادگی انجام می‌شود.

کوسن در لغت به معنای بالشت کوچک تزئینی و زیر سری است و به شکل کیسه های چهار گوشی میباشد که داخل آنها با پنبه، پر و الیاف ویسکوز پر میشود.

کوسن ها در هر محیط که باشند نشان دهنده ی  سبک و سلیقه ی بکار برده شده در آن فضا هستند. دیزاینر باید با درنظر گرفتن جنس، شکل، طرح و دوخت، مناسب ترین کوسن که بیشترین هم خوانی را با محیط دارد انتخاب کند. در حقیقت کوسن یکی از المان های مهم در زنده کردن و روح بخشیدن به دکوراسیون است که مهمترین کاربرد آن در کنار مبلمان معنی پیدا میکند.

امروزه با افزایش تنوع در جنس و رنگ پارچه ها و تنوع طرح ها دیگر کسی نگران انتخاب کوسن نیست. چراکه این تنوع اکثر سلایق را در برمیگیرد. قبل از ورود مبلمان به بازار و عرضه ی آن، خرید و فروش کوسن رایج نبود؛ اما بعد از عرضه ی گسترده مبلمان و همه گیر شدن استفاده از آن در اماکن و بخصوص منازل، کوسن ها که از اجزاء جدانشدنی مبلمان هستند در صدر جدول عرضه و تقاضای این صنعت قرار گرفتند. در نگاه اول کوسن فقط جهت تزئین و دکور بنظر میرسد اما در اکثر مبل ها باعث راحتی و پرکردن فاصله ی بین مبل و کمر شده و برای افرادی که طولانی مدت از مبل استفاده میکنند مانع از امراض دیسکی میشود.

انواع کوسن از نظر شکل و سایز

کوسن ها در سایز مختلف و شکل های هندسی متفاوت برای انواع مصارف تولید میشوند. در گذشته کوسن ها را فقط به شکل مربع میشناختند اما اکنون کوسن دایره و کوسن مستطیل در دیزاین مدرنیته بیشترین کاربرد را دارند.

کوسن

کوسن مستطیلی با ابعاد بزرگ تر بیشتر در قالب بالش شناخته میشوند. بالش ها از نظر قدمت قبل از کوسن ها مورد استفاده بوده اند و در سایزهای بسیار بزرگ در خانه های قدیمی ایرانی به عنوان پشتی و تکیه گاه استفاده می شده اند و در واقع کابرد مبل های امروزی را داشته اند اما با شکل و ظاهر ساده. در کل میتوان کوسن و بالشت را از یک خانواده درنظر گرفت یا اینکه کوسن را زیر مجموعه ی انواع بالش محسوب کرد.

سایز کوسنی که خریداری میکنید با سایز استیل و بدنه ی مبل رابطه ی مستقیم دارد و بهتر است برای مبل های کوچک کوسن کوچک و برای مبل های بزرگ و سلطنتی کوسن متناسب با آن استفاده شود. انتخاب سایز کوسن در چیدمان آن روی مبل بسیار تاثیر دارد. قبل از انتخاب سایز باید توجه داشت که به چه نوعی قرار است این کوسن ها در کنار هم قرار بگیرند. چیدمان کوسن ها روی مبل به شامل دو نوع زیر است:

 1-متقارن

 2-نامتقارن

این تقارن یا عدم تقارن میتواند از نظر شکل و ابعاد کوسن باشد یا از نظر طرح و رنگ آن. در چیدمان متقارن کاناپه یا مبل را با یک خط فرضی به صورت دو قسمت مساوی در نظر میگیریم و کوسن های یک اندازه در تعداد یکسان در دو طرف مبل قرار میدهیم اما در سبک نامتقارن نیاز به نظم و تساوی در چینش کوسن وجود ندارد و میتوان از انواع ابعاد یا شکل های مختلف آن در هر گوشه از مبل استفاده کرد.

چاپ کوسن

کوسن با چه موادی پر میشود

پنبه، پر، ابریشم، پشم، الیاف ویسکوز از جمله موادی هستند که با آن داخل کوسن و بالش را پر میکنند.

پنبه

پنبه یکی از موادی است که میتوان با آن کوسن و بالش را پر کرد و به دلیل عدم ایجاد حساسیت و مناسب بودن آن برای کسانی که مشکلات پوستی دارند بسیار مورد استفاده و کاربردی است اما مشکل آن جذب رطوبت و سنگین شدن بیش از حد است که به همین دلیل در مناطق مرطوب از آن استقبال نمیشود.

پر

تهیه و تولید پر برای پر کردن کوسن و بالش کاری بسیار پر هزینه و دشوار است و برای آن زمان زیادی صرف میشود. به همین علت قیمت بالش هایی که از پر تهییه میشوند بسیار بالا است و مقرون به صرفه نیست. علاوه بر این به دلیل اینکه پر از پوشش بدن موجودات زنده گرفته شده است تا مدتی سلول های زنده ی بدن آنها در پر باقی می ماند و باعث ایجاد حساسیت بالا و آلژی در افراد حساس میشود.

ابریشم

ابریشم یکی از مواد و الیاف طبیعی ای است که بسیار لطیف و ضد حساسیت می باشد، ابریشم را به عنوان دارویی برای رفع حساسیت های تنفسی و پوستی مورد استفاده قرار می دهند، در گذشته زمانی که فرشبافان قالی های ابریشمی خود را به اتمام می رساندند از کرک های بریده شده و اضافه ابریشم خود به عنوان پر کننده ای برای بالشت استفاده می کردند، اینکار باعث می شد در شب هنگام تنفس بسیار راحت تری داشته باشند الیاف ابریشم با تمام مزایای خود دارای عیبی بزرگ است، ان هم سفت شدن بالشت بعد از استفاده ی کوتاه مدت است، علاوه بر آن تهیه این الیاف امروزه بسیار گران و هزینه بر است.

کوسن

پشم

پشم گوسفند یا بز را کامل شسته و خشک می کنند آن را با دستگاه پشم زن دارای پف می کنند و داخل بالش قرار میدهند، پشم ها ماندگاری طولانی دارند اما غذای بسیار لذیذی برای بید ها و آفت ها می باشند علاوه بر آن پشم ها در اثر رطوبت هوا بوی نامطبوعی میگیرند و برای دسته ای از افراد آلرژی زا می باشند. لذا مصرف این الیاف نیز به شدت در شهر ها رو به کاهش است.

ویسکوزالیاف

الیاف؛ سفید، سبک و شفاف است و ظاهری مانند پنبه دارد. امروزه بالش های الیافی از نوع مصنوعی بسیار تولید میشوند و به دلیل عدم ایجاد حساسیت انتخاب مناسب تری از پر میباشند. الیاف مانند پنبه گردش هوای مطلوبی دارد اما مانند پنه سنگین نمیشود و جذب رطوبت نمیکند. همچنین نسب به سایر مواد بسایر مقرون به صرفه است و بهترین انتخاب برای پر کردن داخل کوسن و بالش میباشد.

بالشت ها و کوسن های شمسه نگار پر شده از بهترین الیاف ویسکوز می باشند که در عین اینکه ارزان هستند دارای عمر طولانی و کیفیت بالا و ضد حساسیت می باشند.

0 نظر


اهمیت سجاده و جانمازسایت شمسه نگارشمسه نگارتاریخچه سجاده و جانمازانواع سجاده و جانمازتفاوت های سجاده و جانماز چیست؟راهنمای خرید سرویس خواب دو نفرهراهنمای خرید سرویس خواب کودکسجاده ی نفیسسرویس روتختی چاپی با طرح دلخواهمرکز فروش سجاده نماز در تهرانسجاده و جانمازمیکس مدیاطرح مناسب پوستر سقفیکاغذ دیواری پوستریکاغذ دیواری تابلو نقاشیتفاوت پوستر دیواری و کاغذ دیوارینقش پوستر دیواری در دکوراسیون منزلنقش رنگ در پوستر دیواریانواع سبک پوستر دیوارینصب پوستر دیواریسبک دیجیتال آرترومیزی چیست؟رانر چیست؟همه چیز درباره کوسن و بالشتانواع پافچاپ روی آینه و شیشهچاپ روی پرچم اختصاصیچاپ انواع پرچم به‌صورت حرفه‌ای و فوریسفارش چاپ پرچمچاپ لوگو روی پرچمدکوراسیون داخلی کلاسیکدکوراسیون داخلی منزل کوچکسفری به عمق هنرسبک های دکوراسیونمکتب های هنریچاپ زیرلیوانی و زیربشقابیتابلو کاشی کاریچاپ روی پارچهدستگاه چاپ فلت بدفرایند چاپ سابلیمیشن به زبان سادهچاپ سابلیمیشن