چاپ دیجیتال، فناوری چاپ نوین می باشد که چاپی سریع است. در چاپ دیجیتال اقدامات اولیه‌ای که برای چاپ افست مورد نیاز است مانند تهیه زینک یا پلیت مورد نیاز نیست؛ در واقع از بزرگترین مزایای چاپ دیجیتال همین قابلیت ارائه آن در کمترین زمان ممکن است. چاپ دیجیتال با چاپگرهای لیزری و جوهر افشان انجام می شود و می تواند تونر را روی متریال های متنوع مانند کاغذ، چوب، بوم، کاغذ عکاسی، فوم، سنگ و ... پخش کند. باید بگوییم یکی از عوامل مهم برای چاپ کاتالوگ خیلی وقت‌ها زمان می باشد؛ همچنین در چاپ دیجیتال در نیروی انسانی صرفه جویی می شود و امروزه می بینیم که کیفیت چاپ دیجیتال بسیار افزایش پبدا کرده است؛ و از طرفی حتی شما می توانید با تیراژ یک عدد چاپ کاتالوگ را انجام دهید و نمونه چاپ را ببینید. بنابراین مناسب‌ترین روش برای چاپ کاتالوگ تیراژ پایین چاپ دیجیتال می باشد؛ امروزه با رشد کیفیت چاپ ماشین‌های دیجیتال کاملاً قابل رقابت با چاپ افست می باشد. با چاپ دیجیتال کاتالوگ تیراژ پایین می توان با یک هزینه کم معرفی کالا را در سطح گسترده انجام دهید. چاپ دیجیتال به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که با هزینه‌های مدیریت‌پذیر و بدون نیاز به تعداد زیاد محصولات، کاتالوگ‌های مختلف را طراحی و چاپ کرده ، به سرعت به بازار خود نزدیک شوند و بهترین فرصت را برای جلب مشتریان فراهم سازند. این روش چاپ به ویژه برای کسب و کارهای کوچک و متوسط که نیاز به چاپ محدودی دارند، یک گزینه اقتصادی و موثر است.

 

چاپ کاتالوگ به صورت دیجیتال برای سفارش های تیراژ پایین یکی از راهکارهای مدرن و کارآمد در زمینه بازاریابی است که برای کسب و کارهای کوچک و متوسط با بودجه‌های محدود مناسب است. در این روش چاپ، از فناوری‌های دیجیتال برای چاپ کتب و کاتالوگ‌های کم تیراژ استفاده می‌شود. یکی از مزیت‌های اصلی این روش، امکان چاپ مقدار کمی از کاتالوگ با کیفیت بالا و به سرعت فوق‌العاده است.

یکی از ویژگی‌های بارز چاپ دیجیتال کاتالوگ، امکان چاپ به‌صورت فوری و سریع براساس نیاز مشتریان است. به دلیل عدم نیاز به استفاده از صفحه‌های چاپ و قالب‌های چاپی، مدت زمان تهیه کاتالوگ به شدت کاهش پیدا می‌کند. این ویژگی زمانی اهمیت زیادی دارد که نیاز به روزرسانی سریع و افزودن محصولات جدید به کاتالوگ وجود دارد.

سفارش چاپ کاتالوگ با تیراژ پایین برای کسب و کارها و شرکت هایی مناسب است که بودجه محدود دارند. در این مقاله، به بررسی راهکارهایی برای جلب توجه مخاطبان و ارتقای تبلیغات از طریق چاپ کاتالوگ با تیراژ پایین می پردازیم. بار ها اتفاق  افتاده که کاری که برای آن برنامه ریزی کرده بودیم طبق برنامه پیش نرفته و پروسه زمانی آن طولانی تر شده و یا بهتر بگویم بارها اتفاق افتاده که به صورت لحظه ای تصمیم به انجام کاری گرفته اید، در این صورت برای رسیدن به هدفتان زمان بسیار کمی را دارید و در واقع بهتر است مدیریت زمان داشته باشید، در این زمان کم محصولی را سفارش می دهید که ممکن است زمان تحویل آن بین 7 تا 10 روز کاری زمان ببرد، در این مواقع بهتر است که از گزینه های فوری بهره ببرید، چاپ کاتالوگ فوری می تواند در زمانی که شما نیاز به مدیریت زمان دارید و موعد تحویل زود هنگام بسیار برایتان مهم است به کمکتان بیاید و در صرفه جویی در وقت بتواند یک کاتالوگ دلخواه و با کیفیت به شما تحویل دهد، باید در نظر داشته باشید این نوع، چاپ کاتالوگ برای تعداد پایین بسیار به صرفه و گزینه بسیار مناسبی می باشد، پس در دو صورت می تواند چاپ دیجیتال کاتالوگ را سفارش داد، 1- زمانی که وقت برایتان بسیار مهم باشد و 2- زمانی که تعداد کمی از کاتالوگ را بخواهید ثبت سفارش نمایید. در این صورت سفارشتان بسیار موفق خواهد بود.

کاتالوگ دیجیتال و یا همان کاتالوگ در تیراژ پایین می تواند برای داشتن تعداد 50 تا 200 عدد بسیار به صرفه تر و کم هزینه تر باشد، علاوه بر آن زمانی که شما تمایلی به معرفی تمامی محصولات خود در یک نمایشگاه غیر مرتبط ندارید و فقط تعداد محدودی کاتالوگ نیاز دارید و باقی آن دور ریز خواهد شد می تواند بسیار کاربردی باشد.

کاتالوگ های دیجیتال بسیار راحت تر و کم دردسر تر طراحی می شود، چرا که نیازی به دانش فنی نسبت به رنگ شناسی در چاپ ندارد و به علت مود رنگی آن که RGB می باشد صرفا هر آنچه که در مانیتور خود مشاهده می کنید چاپ خواهد شد، پس سختگیری برای انتخاب طراح تنها به ترکیب بندی صفحات کاتالوگ محدود می شود.

چاپ فوری کاتالوگ

کاتالوگ کتابچه ای است که به معرفی محصولات و خدمات هر مجموعه می پردازد؛ در این کتابچه تصاویر محصولات و خدمات همراه با توضیحات و مشخصات فنی آنها آورده می شود؛ طراحی و چاپ کاتالوگ موجب می شود که کار هم برای فروشندگان آن مجموعه آسان‌تر شود و هم برای خریداران، زیرا می توانند کالای انتخابی خود را به راحتی با سایر کالاهای موجود در بازار مقایسه کرده و نتیجه لازم را به دست آورند.
از طرفی کاتالوگ‌ها سبک و قابل حمل هستند و همه جا می تواند همراه کارشناسان فروش باشد و با توجه به این موضوع متوجه می شویم که یکی از مهمترین ابزار تبلیغاتی می تواند کاتالوگ‌ها باشند.

چاپ کاتالوگ در کیفیت کاتالوگ دارای اهمیت است؛ مجموعه بانی چاپ برای چاپ کاتالوگ از مهمترین و بروزترین ماشین‌های چاپ استفاده می نماید.
برای چاپ کاتالوگ تیراژ پایین از چاپ دیجیتال کاتالوگ استفاده می شود که در آن محدودیتی برای تیراژ چاپ وجود ندارد و برای چاپ کاتالوگ تیراژ بالا از چاپ افست استفاده می شود؛ که حداقل چاپ آن 200 عدد می باشد.

طراحی کاتالوگ دیجیتال

قبل از سفارش چاپ کاتالوگ، لازم است تحقیقات کامل و برنامه ریزی دقیقی انجام دهید که شامل تحلیل مخاطبان، هدف گذاری موثر و برنامه ریزی برای انتخاب محتوا و زمانبندی است.

در طراحی کاتالوگ با تیراژ پایین، سادگی و جذابیت بسیار مهم است. استفاده از طرح های ساده، رنگ های جذاب و فونت های خوانا به شما کمک می کند تا توجه مخاطبان را به کاتالوگ جلب کنید. همچنین استفاده از تصاویر با کیفیت و متن های مختصر و جذاب بسیار مهم است. محتوای کاتالوگ باید مخاطبان را متقاعد کند که محصول و یا خدمات شما بهترین گزینه برای آنهاست. تاکید برمزیت ها و ویژگی های برتر محصولات و خدمات خود و ارائه اطلاعات کافی و کاربردی می تواند نظر مخاطبان را جلب کند.

چاپ دیجیتال کاتالوگ

چاپ دیجیتال، فناوری چاپ نوین می باشد که چاپی سریع است؛ در چاپ دیجیتال اقدامات اولیه‌ای که برای چاپ افست مورد نیاز است مانند تهیه زینک یا پلیت مورد نیاز نیست؛ در واقع از بزرگترین مزایای چاپ دیجیتال همین قابلیت ارائه آن در کمترین زمان ممکن است.
چاپ دیجیتال با چاپگرهای لیزری و جوهر افشان انجام می شود و می تواند تونر را روی متریال های متنوع مانند کاغذ، چوب، بوم، کاغذ عکاسی، فوم، سنگ و ... پخش کند.
باید بگوییم یکی از عوامل مهم برای چاپ فوری کاتالوگ خیلی وقت‌ها زمان می باشد؛ همچنین در چاپ دیجیتال در نیروی انسانی صرفه جویی می شود و امروزه می بینیم که کیفیت چاپ دیجیتال بسیار افزایش پیدا کرده است؛ و از طرفی حتی شما می توانید با تیراژ یک عدد چاپ کاتالوگ را انجام دهید و نمونه چاپ را ببینید.
بنابراین مناسب‌ترین روش برای چاپ کاتالوگ تیراژ پایین چاپ دیجیتال می باشد؛ امروزه با رشد کیفیت چاپ ماشین‌های دیجیتال کاملاً قابل رقابت با چاپ افست می باشد.
با چاپ دیجیتال کاتالوگ تیراژ پایین می توان با یک هزینه کم معرفی کالا را در سطح گسترده انجام دهید.

چاپ افست کاتالوگ

برای چاپ کاتالوگ همانطور که می دانیم از چاپ دیجیتال و چاپ افست استفاده می شود که در چاپ افست کاتالوگ از محدودیت حداقل تیراژ برخوردار می باشیم و حداقل تیراژ آن 200 عدد است زیرا چاپ افست برای تیراژهای پایین چاپی زمان‌بر بوده که از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه نمی باشد.
در چاپ افست کیفیت چاپ بسیار بالا می باشد و برای چاپ افست کاتالوگ مقدمه زیادی برای چاپ کاتالوگ وجود دارد مانند لیتوگرافی و تهیه زینک یا پلیت می باشد.

لیتوگرافی

کلمه لیتوگرافی در فارسی به معنی چاپ سنگی می باشد که از روش‌های چاپ قدیمی برگرفته شده و به تکنولوژی تولید فیلم و زینک تعمیم داده شده است.
در لیتوگرافی فرآیندی انجام می گیرد که صفحات زینک (پلیت) در طی آن ایجاد می شود؛ از صفحات زینک یا پلیت در چاپخانه‌های چاپ افست برای چاپ روی کاغذ مورد استفاده قرار می گیرد.
لیتوگرافی مرحله واسطه در چاپ افست می باشد. در لیتوگرافی فایل‌های طراحی به صفحات فلزی پلیت تبدیل می شود، برای هر رنگ اصلی CMYK ( فیروزه ای یا سایان Cyan، ارغوانی یا مجنتا Magenta، زرد یا یلو  Yellowو رنگ سیاه BlackOrKey ) یک پلیت تهیه می شود و اگر رنگی از گروه رنگ‌های پنتون نیز در کار چاپی شما موجود می باشد برای آن نیز یک پلیت جداگانه تهیه می گردد.
سپس تصویر مربوط به هر رنگ با نوعی پلیمر مخصوص بر روی صفحه فلزی چاپ می گردد؛ روی سطح این ورقه فلزی را از موادی می پوشانند که موجب می شود مرکب چاپ جذب آنها نشود؛ اما مواد پلیمری که طرح توسط آنها روی زینک چاپ گردیده است مرکب را جذب می کنند.
از این خاصیت در چاپ استفاده می‌شود.

البته در طراحی کاتالوگ دیجیتال باید این نکته را در نظر داشت که زمانی که از چاپ دیجیتال برای چاپ کاتالوگ خود می خواهیم بهره ببریم می بایست حتما از پایه بنا را بر این تصمیم بگذاریم که هنگام طراحی مود مورد نظر را انتخاب نموده و از ترکیب های رنگی متنوع در حاشیه صفحات کمتر استفاده نماییم، چرا که کیفیت رنگی خروجی دیجیتال از افست کمتر و اما رنگ های براق تر و شارپ تری را دارد. پس هنگام طراحی باید حتما از اول تصمیم خود را برای نوع چاپ بگیریم و سپس طراحی نماییم.

برای تهیه پلیت یا زینک دو روش زیر بکار می رود:

1-این روش قدیمی‌تر از روش دیگر می باشد و از دستگاهی با نام ایمیج ستر (Image Setter) مورد استفاده قرار می گیرد؛ دستگاه ایمیج ستر نوعی پرینتر سیاه و سفید لیزری بزرگ با قابلیت پرینت روی طلق شفاف می باشد؛ کاری که این دستگاه انجام می دهد این است که چهار فایل جدا شده با رنگ‌های اصلی را با رنگ مشکی بر روی طلق شفاف پرینت می گیرد. البته در نظر بگیرید که چاپ و رزولوشن پرینت در دستگاه ایمج ستر بسیار بالا می باشد؛ بعد از آماده سازی طلق‌ها آنها را روی زینک خام می چسبانند و با گیره های مخصوص فیکس می کنند؛ روی سطح زینک خام از ماده جاذب پلیمری پوشانده می گردد و در طی آن فرآیند ساخت زینک قسمت‌های اضافی از روی سطح آن برداشته می شود و فقط قسمت طرح آن باقی می ماند.
مواد پلیمری که سطح زینک را می پوشانند به نور فرابنفش حساسیت دارد و وقتی در برابر نور قرار می گیرد تبخیر می گردد؛ بعد از اینکه طلق های شفاف که به آنها فیلم می گویند را روی زینک بستند آنها را در محفظه ای می گذارند تا نور به آنها تابانده شود.
بعد از نور دیدن قسمت‌هایی از زینک که در برابر طلق شفاف قرار گرفته است مواد پلیمری آن تبخیر می گردد و از بین می رود، اما در قسمت‌هایی که زینک در برابر قسمت‌های سیاه شده فیلم قرار می گیرد و نور نمی بیند مواد پلیمری باقی می مانند.
بعد از این مرحله زینک در محلول قلیایی از مشتقات آمونیاک شستشو داده می شود تا مواد باقی مانده از مواد پلیمری در قسمت هایی نور دیده کاملاً پاک شوند و اصطلاحاً می گویند زینک ظاهر گردیده است؛ سپس زینک در محلولی شستشو داده می شود تا قسمت‌های نور دیده آن تثبیت گردد. بصورت خلاصه این مرحله عبارت است از: تهیه فیلم و سپس ساخت زینک
2-این روش جدیدتر می باشد و از دستگاهی به نام Plate Setter (پلیت ستر) مورد استفاده می گیرد؛ در این روش نیازی به تهیه فیلم نمی باشد؛ فایل از کامپیوتر به دستگاه ارسال می شود و زینک بصورت آماده از دستگاه خارج می گردد.
در واقع دستگاه پلیت ستر نوعی پرینتر زینک می باشد.
به ورقه های فلزی ساخته شده در روش اول زینک گفته می شود و در حالت دوم پلیت می گویند.

0 نظر