طراحی کاتالوگ به عنوان یک ابزار اساسی در بازاریابی نیازمند رعایت نکات اساسی است. اولین نکته این است که باید هدف و جمهور مورد نظر خود را به دقت شناسایی کنید. شناخت عمیق از نیازها و ترجیحات مشتریان می‌تواند به شما کمک کند تا طراحی کاتالوگ خود را به گونه‌ای انجام دهید که به بهترین شکل ممکن به اهداف تبلیغاتی و بازاریابی شما بپردازد. همچنین، توازن در طراحی بین عناصر گرافیکی و محتوا بسیار حائز اهمیت است تا یک تجربه متناسب و جذاب برای مخاطبان ایجاد شود.

نکته دیگر این است که باید از سلسله مراتب هدفمند استفاده کنید تا مخاطبان به سرعت اطلاعات کلی را درک کنند و سپس به جزئیات بپردازند. انتخاب هویت بصری مناسب با استفاده از رنگها و قلمها، هماهنگی با محتوا و انتخاب تصاویر با کیفیت نیز از دیگر نکات مهم هستند. در نهایت، تست و بهینه‌سازی مداوم پس از طراحی اولیه از طریق بازخوردهای مشتریان، کاتالوگ را بهبود می‌بخشد و اطمینان حاصل می‌کند که ابزار تبلیغاتی شما به بهترین شکل ممکن به مخاطبان منتقل شود.

اگر صاحب کسب‌وکاری هستید و برای معرفی و افزایش فروش محصولات خود از انواع روش‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنید، آیا می‌دانید که یک کاتالوگ حرفه‌ای می‌تواند ابزاری مناسب برای معرفی و افزایش فروش شما شود، پس در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

کلیه کسب‌وکارها برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان بالقوه از ابزارهای مختلف تبلیغاتی استفاده می‌کنند، که یکی از این ابزارها کاتالوگ است. کاتالوگ علاوه بر معرفی و برندینگ سازمان به معرفی محصولات و یا خدمات پرداخته و این امکان را به مخاطبان می‌دهد تا هنگام مطالعه آن با نحوه استفاده از محصولات و یا خدمات آشنا شوند. کاتالوگ ابزاری مناسب برای معرفی و افزایش میزان آگاهی مخاطبان از نحوه ارائه خدمات و یا محصولات است.

مدیران سازمان برای طراحی کاتالوگ ممکن است از ابزارهای مختلفی کمک بگیرند، که استفاده از این ابزارها باعث کاهش کیفیت طراحی کاتالوگ شده و در ترغیب مخاطبان جهت استفاده از محصولات نیز تاثیرگذار است. به همین منظور ما توصیه می کنیم، تا برای طراحی کاتالوگ از متخصصان و طراحان حرفه‌ای استفاده کنید، زیرا استفاده از یک کاتالوگ حرفه‌ای در دنیای رقابتی امروز، باعث معرفی برند و افزایش فروش محصولات شما می شود.

استفاده از سایز مناسب برای کاتالوگ

کاتالوگ‌ها مانند سایر محصولات تبلیغات چاپی، دارای اندازه‌های استاندارد و مختص به خود هستند. این استانداردها بر اساس تجارب قبلی به وجود آمده و به‌طور معمول در سایزهای(17-24) ، (21-29.7) ، (22-22) و به سه صورت عمودی، افقی و مربعی طراحی و چاپ می‌شوند، البته می‌توان برای چاپ کاتالوگ، این سایزها را یک و یا دو برابر نیز کرد. همچنین سایزها و اشکال دیگری از کاتالوگ وجود دارد که معمولا به دلیل اتلاف زیاد کاغذ، هزینه‌های بیشتری را موجب می‌شوند. معمولا هنگام استفاده از تصاویر بزرگ، کاتالوگ را به صورت افقی چاپ می‌کنند، تا باعث کاهش کاغذ مصرفی و هزینه‌های آن شود.

طراحی ساختار کاتالوگ

همانطور که اشاره شد کاتالوگ ابزاری قدرتمند برای معرفی محصولات و یا خدمات بوده و برای طراحی آن نیاز است تا اطلاعاتی مانند نام و توضیحات محصول، ویژگی‌های آن، قیمت، بارکد و غیره را در آن درج کرد تا مخاطب علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر در زمینه محصولات و یاخدمات، بتواند با اطمینان بیشتری به خرید آن محصول بپردازد.

علاوه بر درج اطلاعات بر روی کاتالوگ باید به مواردی که می‌تواند ایده‌های شما را عملی کرده و باعث سازماندهی توضیحات و تصاویر محصولات می شود، توجه کرد. ما در ادامه به بررسی مختصر این موارد خواهیم پرداخت.

  • جلد و پشت جلد
  • صفحات مقدمه
  • ساختار صفحات اصلی : سرتیتر، پانوشت، رنگ، ستون‌ها و غیره
  • فهرست عناوین: ترتیب بندی کلاسیک (بر اساس شماره صفحه)، فهرست محصولات و یا خدمات (تصاویر و توضیحات)
  • استفاده از لوگو و یا نمادهای مرتبط با کسب‌وکار

استفاده از تصاویر مناسب

استفاده از تصاویری با کیفیت (200 و یا 300 dpi) مناسب برای طراحی کاتالوگ بوده اما معمولا کسب‌وکارها به دلیل نداشتن تصاویر مناسب هنگام طراحی کاتالوگ از تصاویر موجود در اینترنت استفاده می‌کنند، که غالبا این تصاویر دارای کیفیت مناسبی نبوده و باعث کاهش کیفیت کاتالوگ هنگام چاپ می‌شوند. برای اینکه کاتالوگ شما بتواند بر روی مخاطبان تاثیر ویژه‌ای بگذارد حتما این موضوع را در نظر بگیرید که قبل از طراحی کاتالوگ، از محصولات و یا خدمات خود عکسبرداری کرده و از تصاویر با کیفیت بالا استفاده نمائید.

 کاتالوگ

استفاده از رنگ مناسب

هنگام طراحی کاتالوگ حتما به روانشناسی رنگ توجه کنید، زیرا کلیه رنگ‌ها دارای مفاهیم و معانی هستند که می‌توانند باعث کاهش و یا افزایش میزان تاثیرگذاری بر روی مخاطب گردند، به عنوان مثال می‌توان به رنگ‌های قرمز(افزایش هیجان مخاطب و ضربان قلب)، صورتی(کاهش هیجان مخاطب و ایجاد حس آرامش)،  آبی(ایجاد احساس اعتماد و امنیت)، زرد(ایجاد سروتین در مغز و افزایش خلاقیت)، سبز(احساس آرامش) و یا نارنجی (ایجاد جنبش و حرکت) اشاره کرد.

استفاده از روش مناسب برای چاپ کاتالوگ

بعد از اینکه کاتالوگ را طراحی کردیم، هم اکنون نوبت به چاپ کاتالوگ می‌رسد. مولفه‌های بسیاری می‌تواند در چاپ یک کاتالوگ تاثیرگذار باشد، که از مهم‌ترین آنها می‌توان به انواع کاغذ و قطع کاتالوگ، انواع صحافی و انواع روکش (سلفون) اشاره کرد.

  • انواع کاغذ و قطع کاتالوگ

معمولا برای چاپ کاتالوگ از کاغذ گلاسه (مات و یا براق) و کاغذ تحریر استفاده می‌گردد. گرماژ کاغذ بستگی به تعداد صفحات کاتالوگ دارد، معمولا کاتالوگ‌هایی که دارای تعداد صفحات کمی هستند از گرماژ250 گرم و برای کاتالوگ‌هایی که دارای تعداد صفحات بیشتری هستند از گرماژ 300 گرم استفاده می شود. همچنین ضخامت جلد کاتالوگ نیز بستگی به تعداد صفحات آن دارد، هرچه قدر تعداد صفحات کاتالوگ بالاتر رود ضخامت جلد نیز بیشتر می شود.

  • انواع صحافی

صحافی کاتالوگ یکی از مهمترین مراحل چاپ کاتالوگ بوده و به سه روش انجام می‌گردد، که این سه روش شامل صحافی چسب گرم،  منگنه تخت و منگنه لوپ بوده که در ادامه به بررسی این سه روش خواهیم پرداخت.

صحافی چسب گرم: این روش مناسب برای کاتالوگ‌های ضخیم بوده و کاتالوگ مانند یک کتاب صحافی می شود. اگر کاتالوگ دارای ضخامت کاغذ و تعداد صفحات بالا باشد، می‌توان از دوخت نیز استفاده کرد.

صحافی منگنه تخت: این نوع از منگنه‌ها دقیقا برای چاپ کاتالوگ با تعداد صفحات کم مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای محکم شدن منگنه‌ها و درگیری بیشتر آنها با صفحات، حتما از انواع سلفون استفاده شود. 

کاتالوگ

صحافی منگنه لوپ loop : منگنه‌های لوپ به دلیل ساختار خود در محل عطف (محل خط تا) مانند یک گیره عمل کرده و صفحات را درگیر می‌کنند. این روش یکی از بهترین روش‌‎های مناسب برای چاپ کاتالوگ در نمایشگاه‌ها می‌باشد، زیرا به دلیل دایره‌ای بودن آن، به راحتی می‌توان  کاتالوگ‌ها را از استندهای موجود در نمایشگاه‌ آویزان کرد.

کاتالوگ

  • انواع روکش (سلفون)

به شما پیشنهاد می‌گردد که هنگام چاپ کاتالوگ از سلفون استفاده شود. این روکش ضد آب بوده و باعث افزایش عمر کاتالوگ می شود. استفاده از سلفون باعث شده تا جلد کاتالوگ به راحتی پاره نشود و یا هنگامی که کاتالوگ کثیف می شود، بتوان به راحتی آن را تمیز کرد. از انواع سلفون می‌توان به سلفون مات، براق و تزئینی (مخملی) اشاره کرد.

  • روکش برجسته

روکش‌های برجسته یا همان UV ها جنبه تزئینی دارند و معمولا برای قسمت‌هایی از کاتالوگ که دارای اهمیت بییشتری هستند(مثل لوگو)، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فرایند باعث برجسته و براق شدن کاتالوگ می‌گردد.

استفاده از چاپ افست

چاپ افست رایج‌ترین روش برای چاپ محصولاتی با تیراژ بالا بوده و در این فرآیند ابتدا در بخش لیتوگرافی بر اساس طرح اولیه، صفحاتی از جنس آلومنیوم در قالب زینک (پلیت) ساخته می شود. در این روش چاپی از سیستم رنگی CMYK استفاده شده و به طور معمول برای هر کدام از طرح‌ ها، از چهار زینک مجزا برای ساخت رنگ استفاده می شود. پس از تهیه هر کدام از این زینک ‌ها می ‌بایست آنها را جداگانه در قسمت برج‌ های رنگی دستگاه قرار داد تا در این حالت هر زینک از چهار رنگ موجود در CMYK تغذیه کرده و با عبور کاغذ از رول ‌های آغشته به رنگ در هر قسمت، رنگ مربوطه متناسب با درصدهای رنگی طرح اولیه بر روی کاغذ منتقل ‌گردد.

استفاده از چاپ دیجیتال

رایج ترین چاپ در اولین قدم چاپ دیجیتال است. در این مدل از چاپ مانند چاپ افست از زینک و فیلم برای چاپ بر روی کاغذ استفاده نمی شود و تنها به وسیله پرینتر های لیزری ، جوهر افشان یا پلاتر جوهر بر روی کاغذ مستقیما چاپ خواهد شد.

به علاوه آن چاپ دیجیتال تنها با استفاده از مود رنگی RGB بر روی کاغذ چاپ می شود و مانند چاپ افست با استفاده از مود CMYK قابلیت چاپ ندارد و در صورتی که مود رنگ CMYK را انخاب کرده اید در دستگاه های دیجیتال رنگ کدر و نامطلوبی را خروجی خواهید داشت.

این نوع چاپ مناسب برای کارهای چاپی با تیراژ پائین بوده و باعث افزایش سرعت تحویل کار و کاهش هزینه ‌ها می‌گردد.

ما در این مقاله به این نتیجه رسیدیم که عوامل بسیاری در طراحی یک کاتالوگ حرفه‌ای تاثیرگذار بوده و در معرفی و فروش محصولات موثر است. پس قبل از طراحی کاتالوگ برای معرفی کسب ‌وکار خود حتما این عوامل را در نظر بگیرید.

0 نظر


خصوصیات یک لوگوی خوبتفاوت لوگو و آرمطراحی لوگو حرفه ایلوگو به چه معنی استاهمیت لوگو در کسب و کارلوگو چیست؟طراحی لوگو و استانداردهای جهانی آننکات کلیدی در طراحی لوگوتاریخچه طراحی لوگو و روند تکامل آنلوگو تایپ چیست؟بررسی تاریخچه و نحوه طراحی 10 لوگوی معروفلوگو چه چیزی را نشان می دهد؟بهترین نرم افزار طراحی لوگوطراحی کاتالوگ مبلمانمراحل طراحی کاتالوگ حرفه ایطراحی و چاپ کاتالوگ رنگ موچگونه بهترین طراحی کاتالوگ را داشته باشیماصول طراحی کاتالوگ و بروشورنکاتی راجع به طراحی کاتالوگتعریف کاتالوگ چاپیاصول طراحی کاتالوگطراحی کاتالوگ به سبک ژورنالیطراحی کاتالوگ صنعتیمراحل طراحی کاتالوگمزایا طراحی کاتالوگ حرفه ایاهمیت طراحی کاتالوگکلیاتی در مورد طراحی کاتالوگابعاد طراحی کاتالوگتأثیر طراحی کاتالوگ بر فروشطراحی کاتالوگ دیجیتالاصول طراحی هاردباکساصول طراحی بسته بندیطراحی جعبه حرفه ایطراحی جعبه مقواییاهمیت طراحی کارت ویزیتطراحی کارت ویزیت حرفه ایطراحی کارت ویزیتنکات مهم در طراحی ست اداریطراحی ست اداریاصول طراحی سربرگطراحی سربرگ در فتوشاپنکات ضروری در طراحی سربرگطراحی لیبل میوهمراحل طراحی لیبلطراحی پوسترطراحی فولدر حرفه ایطراحی بروشور خلاقانهطراحی و چاپ بروشور دو لتاصول طراحی بروشورطراحی حرفه ای بانی چاپطراحان مهرگانیازده ترفند برای طراحی تراکتاصول طراحی تراکت حرفه اینکات طلائی در طراحی و چاپ تراکتنحوه و اصول طراحی تراکتچگونه تراکت طراحی کنیمچگونه خوش عکس باشیمنکات کلی عکاسی طبیعتعکاسی از غذادرباره عکاسیآموزش عکاسی از منظرهعکاسی دیجیتالسلفی جذاب بگیریدزیباشناسی در عکاسیعکاسی خلاقانهجلوگیری از لرزش دوربین