تابلوی لایت باکس یک جعبه دارای نور می باشد. بدنه این تابلو ها بیشتر از جنس چوب، ام دی اف، ورق گالوانیزه و آلومنیوم تولید می شوند. مناسب و متداول ترین جنس برای تولید بدنه تابلو لایت باکس آلومنیوم می باشد. در گذشته برای نوردهی به لایت باکس ها از مهتابی یا نورهای فلورسنت استفاده می گردید ولی امروزه تقریبا نور تمام لایت باکس ها SMD  که به آن LED نیز گفته میشود می باشد.

بخش های تشکیل دهنده تابلو لایت باکس:

1- قاب یا فریم ( از جنس هایی که در بالا بیان شد )

2- نور ( قدیم مهتابی و امروزه انواع SMD )

3- صفحه روی تابلو ( از جنس چاپ یا تلفیقی از چاپ و پلگسی )

4- صفحه زیر تابلو ( از جنس کارتن پلاست، کامپوزیت، MDF و ورق گالوانیزه )

بیشترین کاربرد و استفاده از تابلو لایت باکس برای فروش و تبلیغات می باشد و سپس جهت جلب توجه بیشتر استفاده بعنوان تابلو ی راهنما در مراکز و خیابان ها می باشد. تابلو های لایت باکس را میتوان بصورت آویز از سقف، نصب بر روی دیوار و یا بصورت ایستاده بر روی زمین نصب و بهره برد.

تابلو های لایت باکس در 2 دسته کلی نیز تقسیم میشوند : 1- لایت باکس ایندور (فضای داخل یا مسقف) 2- لایت باکس اوت دور (فضای خارج)، علت این نوع دسته بندی استفاده از متریال ضد آب برای ساخت لایت باکس OUTDOOR یا فضای خارجی است که بر اثر باران و برف آسیب نبیند.

اجزاء تشکیل دهنده تابلو لایت باکس:

ساختار فریم: تابلو لایت باکس دارای یک فریم است که معمولاً از جنس فلزی یا مقاوم پلاستیکی است. این فریم برای حمایت از سطح نوری و ایجاد یک بستر پایدار برای سوژه استفاده می‌شود.

صفحه دیفیوزر: این قسمت یک صفحه نرم و نیمه‌شفاف است که بر روی پنل نوری قرار می‌گیرد. صفحه دیفیوزر باعث می شود نور از داخل تابلو به طور مساوی پخش شود و از ایجاد سایه جلوگیری کند.

پوشش خارجی: برخی از تابلو لایت باکس‌ها دارای پوشش خارجی هستند که معمولاً از جنس پارچه یا پلاستیک نیمه‌شفاف است. این پوشش خارجی ممکن است برای کنترل نور و ایجاد تغییرات نوری قابل تنظیم باشد.

کنترل کننده نورها: برخی از تابلوهای لایت باکس‌ دارای کنترل‌هایی هستند که به کاربر اجازه می‌دهند نور را تنظیم کنند. این کنترل‌ها معمولاً در قسمت‌هایی از لایت باکس قرار دارند که به راحتی دسترسی پیدا می‌کنند.

 

برروی تابلو لایت باکس معمولا سطحی شیشه ای و یا پلکسی گلاس قرار دارد که تصویر یا محتوای داخلی را محافظت میکند. این سطح شفاف باعث می شود که تصویر به خوبی دیده شد و همزمان مقاومت و ایمنی لازم را برای تصویر و یا محتوای تابلو لایت باکس ایجاد می کند. تابلوهای لایت باکس به دلیل ظاهر جذاب، در دکوراسیون داخلی فروشگاهها، تبلیغات نمایشگاهی، رستوران ها، سالن های همایش و نمایش، نمایشگاههای عکاسی و هنر و همچنین در محیط های داخلی و خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین از ویژگی های مهم لایت باکس سفارشی، روشنایی یکنواخت، کم مصرف بودن در انرژی، قابلیت تغییر تصویر و محتوا، نصب و نگهداری ساده و عمر طولانی ال ای دی ها است. این تابلوها در مدل های مختلف و سایزها و ابعادهای مختلف قابل تهیه و سفارشی سازی هستند.

لایت باکس نوعی تابلوی تبلیغاتی می باشد که ممکن است در شکل های ایستاده، آویز و دیواری طراحی و اجرا شود. از لایت باکس‌ها هم در فضای داخل و هم در فضای خارجی استفاده می شود مناسب‌ترین نوع لایت باکس که برای فضای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد لایت باکس پارچه ای می باشد. لایت باکس ها در انواع مختلف با قاب و بدون قاب وجود دارند و متریال‌هایی که برای چاپ محتوای آن استفاده می شود نیز دارای انواع گوناگون می باشد.

انواع تابلو لایت باکس

لایت باکس‌ها دارای انواع متعدد هستند که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

لایت باکس فریم لس

لایت باکس اسنپ فریم

لایت باکس کریستال

لایت باکس اسنپی اسلیم

لایت باکس مگنتی

لایت باکس فریم لس پارچه ای ( در 2 نوع یک طرفه و 2 طرفه )

لایت باکس ایستاده تبلیغاتی

لایت باکس پارچه ای و لایت باکس مگنتی در نوع دوطرفه نیز ساخته و تولید میشوند.

با توجه به کاربردی که لایت باکس در تبلیغات دارد شاید تا به حال برای شما این سوال پیش آمده که لایت باکس چیست ؟ و چه تأثیری در تبلیغات دارد؟

جنس چاپ لایت باکس

جنس چاپ لایت باکس سه نوع کلی می باشد: الف- فیلم های بک لایت ب- فلکسی ج- پارچه یا تسکتایل های مخصوص- جنس روی لایت باکس الف- چاپ از نوع ب و ج که در بالا گفته شد و یا پلگسی(آکرلیک) بهمراه چاپ نوع الف
اسمبل و یا سر هم کردن مواردی که در بالا گفته شد یک لایت باکس را تشکیل میدهد. لایت باکس ها بسیار کم مصرف هستند و دارای عمر طولانی و جهت تبلیغات و معرفی استفاده میشوند. نوع چاپ تابلو لایت باکس ها باید به گونه ای باشد که نور را از خود عبور دهد. در واقع به تابلو لایت باکس همان تابلو پشت نور نیز گفته میشود.
تابلو لایت، تابلو هایی هستند که داخل آنها یک منبع نور از نوع SMD های کم مصرف و با عمر طولانی وجود دارد که از پشت به تصویر نور می دهند و توجه مخاطب را به خود جلب می کند و تصویر در چشم مخاطب زیبا تر جلوه می کند. این ویژگی کمک می کند تا با داشتن یک تابلو لایت باکس تبلیغاتی، نقش پررنگی در معرفی کالا یا خدمات خود داشته باشید. تابلوهای لایت باکس علاوه بر کاربرد تبلیغاتی به عنوان یک منبع نورپردازی در دیزاین دکوراسیون داخلی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. از مهمترین ویژگی های آن قابل تعویض بودن طرح چاپ شده ی آنها است. جهت خرید لایت باکس در تهران، به سایت بانی چاپ، قسمت استند و لایت باکس مراجعه کنید.

نحوه تعویض چاپ لایت باکس

طریقه تعویض چاپ لایت باکس هایی که تولید می کنیم بسیار ساده است و نیازی به هیچ تخصصی ندارد. هرکدام به شیوه ای ساده باز می شوند و چاپ آن ها قابل تعویض هستند. تنها کافیست سفارش چاپ بک لایت ثبت نمایید و خیلی سریع و آسان تصویر داخل لایت باکس ها را تغییر دهید. این ویژگی مزایای زیادی دارد و تنوع تبلیغات شما را گسترده تر می کند. در ادامه طریقه تعویض چاپ لایت باکس ها را در شرح هر کدام، برای شما توضیح خواهیم داد.

همچنین میتوان گفت تابلو لایت باکس (Lightbox) تبلیغاتی یک نوع تجهیزات تبلیغاتی است که از نور پس زمینه برای نمایش تصاویر و متن‌های تبلیغاتی استفاده می‌کند. این تابلوها از پانل‌های نوری ال‌ای‌دی (LED) یا لامپ‌های فلورسنت برای ایجاد نور پس زمینه استفاده می‌کنند و به تصاویر و محتوای تبلیغاتی زنده و جذابیت اضافه می‌کنند. وسیله‌ای است که به عنوان یک منبع نور داخلی برای انواع تابلوها  راهنما و یا تبلیغاتی و ... که می‌خواهید را به طور ویژه جلب توجه نماید تولید میشود. این تابلوها معمولاً شفاف و با قابلیت نمایش بازتاب نور هستند. در زمینه های طراحی، نقاشی، عکاسی، محصولات، ژورنالیسم علمی و حوزه های دیگر از انواع لایت باکس ها استفاده می شود.

چاپ بک لایت چیست؟

بک لایتی که برای قراردهی در سفارش لایت باکس اختصاصی شما استفاده می کنیم، بک لایتی است که از جنس پی وی سی می باشد. تنها در انواع لایت باکس های پارچه ای، از بک لایت پارچه ای بهره می بریم. درکل چاپ بک لایت ها به منظور استفاده در لایت باکس ها تولید می شوند. مقاومت بالایی دارند، کیفیت چاپ بک لایت بسیار بالا می باشد و ضخامت آن ها به قدری است که می توانند به خوبی نور را از خودشان عبور بدهند. چاپ طرح شما با کیفیت بالا توسط دستگاه چاپ دیجیتال صورت می گیرد و برای قرار دهی در لایت باکس اختصاصی شما آماده می شود.

چاپ تصاویر در لایت باکس‌ها از نوع چاپ یووی است و چاپ یووی نیز نسبت به چاپ‌های دیگر دارای کیفیت، دوام و وضوح بهتر می باشد. جنس چاپی که برای تابلوهای لایت باکس مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت است و در پشت تصاویر چاپ شده سیستم نورپردازی وجود دارد که موجب وضوح بخشیدن و زیبایی و جلب توجه به آنها می شود.

متریالی که برای چاپ تابلو لایت باکس مورد استفاده قرار می گیرد می تواند در انواع زیر باشد:

پارچه بک لایت  (Backlight)
طلق‌های بک لیت  (Backlit)
فلکسی فیکس  (Flexi Face) 

کاربرد لایت باکس در تبلیغات کسب و کارها

در تبلیغات و برندسازی از انواع تابلو، چاپ بنر، چاپ پوستر و ...استفاده می شود. مجموعه بانی چاپ با توجه به سابقه طولانی که در این زمینه دارد، ارائه دهنده تمام این موارد تبلیغاتی می باشد اما چرا در این میان تابلوهای لایت باکس‌ دارای اهمیت ویژه هستند؟
-خوب دلیل آن نیز مشخص است همانطور که گفتیم به دلیل حجم بالای تبلیغات امروزه تمایل بیشتر با تبلیغاتی است که جلب توجه بیشتر نیز دارند وچاپ تابلوهای لایت باکس به دلیل اینکه پشت چاپ آن نور قرار می گیرد و موجب می شود که تبلیغات شما نورانی به نظر آید بسیار مورد توجه قرار گیرد و زمانی که شب‌ها در خیابان راه می روید تابلوهای لایت باکس به راحتی دیده می شوند.
-تابلوهای لایت باکس(Light Box)  در تبلیغات بصری بسیار پرکاربرد هستند زیرا در تبلیغات بصری بسیار موفق می باشند، اگر هزینه برای تبلیغات بصری زیاد اهمیت نداشته باشد چیزی که مسلم است لایت باکس ها دارای جذابیت خیلی بیشتر نسبت به بنرهای تبلیغاتی می باشند.
-نوری که از پشت تصویر روی تابلوهای نورانی تابیده می شود موجب می شود که نگاه‌های افراد روی تابلوها متمرکز گردد.

در چه مکان‌هایی تابلو لایت باکس بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد؟

 در هر کسب و کاری که در آن دیده شدن، تمایز و جلب توجه دارای اهمیت زیاد می باشد، استفاده از تابلو لایت باکس (Light Box)  بسیار توصیه می گردد اینجور اماکن عبارتند از:

کافی شاپ‌ها

فست فودها

رستوران‌ها

فروشگاه‌ها

باشگاه‌های ورزشی

آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی

سالن‌های سینما و آمفی تئاتر

مجتمع‌های تجاری

ایستگاه‌های مترو

مطب پزشکان

داروخانه ها

برای هر گونه تبلیغات در سطح شهر و محیط خارجی

مزایای استفاده از تابلو لایت باکس

-در تبلیغات استفاده از تابلو لایت باکس را نمی توان نادیده گرفت و یا بی اثر خواند زیرا چاپ و ساخت تابلو لایت باکس برای تبلیغات گامی بسیار مؤثر می باشد.
-نوری که از پشت به تصویر تابیده می شود موجب جلب توجه به تبلیغات شما می شود و همین موضوع سبب شده است که تابلو لایت باکس‌ها گزینه بسیار مناسبی برای تبلیغ محصولات و خدمات گردند.
-چیزی که مسلم است عمر تابلو لایت باکس خیلی بیشتر از بنرهای تبلیغاتی می‌باشد.
-در لایت باکس ها می توان چاپ  تصاویر و تبلیغات آنرا به راحتی تغییر داد.

تکنولوژی نورپردازی در لایت باکس‌ها

نور مورد استفاده در لایت باکس دارای تکنولوژی COB LED و SMD LED است در انتخاب سیستم نورانی 3 اصل دارای اهمیت می باشد یکی میزان مصرف برق، عمر چراغ و نوردهی کافی می باشد. به همین دلیل است در نوردهی لایت باکس از لامپ‌های LED  استفاده می شود زیرا هم دارای نورپردازی مناسب می باشد و هم در مصرف برق صرفه جویی می شود.
هر دو تکنولوژی بالا دارای طول عمر زیاد می باشند و دمای محیط و تنظیماتی که مربوط به اندازه درخشش آنها است در طول عمر آنها مؤثر می باشد.

چاپ های لایت باکس یک ویژگی کلی دارند که آن قابلیت عبور نور می باشد. در واقع لایت باکس جعبه ای محصور است که روی آن یک چاپ وجود دارد که در پشت آن یک منبع نوری قرار گرفته است. این نور در قدیم مهتابی بود ولی الان سالهاست که توسط انواع مختلف اس ام دی یا همان ال ای دی می باشد. 

به عبارت دیگر تابلو لایت باکس همان تابلو پشت نور است که با متریال های بک لایت مختلف مانند طلق های بک لایت pvc پارچه های بک لایت چاپ و تولید می شوند، این متریال ها نور را از خود عبور می دهند و باعث میشود طرح چاپی شما با تابش نور از پشت در بهترین حالت خود نمایش داده شود. این متریال های چاپی ( بک لایت ) زمانی که در درون یک باکس که در پشت آن نور تعبیه شده است قرار می گیرند به آن لایت باکس می گویند، لایت باکس ها در گذشته جعبه هایی بودند که در پشت آن ها چراغ های مهتابی یا فلورسنت قرار می گرفت، همه ما در تابلوهای سردرب مغازه ها تابلوهای پشت نور با مهتابی را دیده ایم، مشکل لایت باکس های فلورسنت این بود که به مرور زمان مهتابی های آن تک به تک می سوختند و تابلوها زیبایی خود را از دست می دادند، اما با پیشرفت تکنولوژی نورهای داخل لایت باکس ها به صورت چراغ های ال ای دی شدند که در اغلب موارد در دور تا دور قاب لایت باکس قرار می گیرند، در لایت باکس نور از کف این ال ای دی ها به صورت ردیفی در کف لایت باکس قرار می گیرند، ال ای دی ها به طور معمول عمر طولانی تر و مصرف برق به شدت کمتری نسبت به فلورسنت ها دارند، عمر یک ال ای دی با کیفیت در لایت باکس ها به طور معمول 25000 ساعت تخمین زده می شوند که در لایت باکس های نور از کف در صورتی که یک ردیف از ال ای دی های کف لایت باکس خاموش شود در روند کار لایت باکس اختلالی ایجاد نخواهد کرد و همچنان لایت باکس با نور مناسب قابل روشن شدن است.

0 نظر