پاکت نامه‌ها یکی از اجزای مهم و متداول ست اداری هستند که برای ارسال نامه‌ها و اسناد مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع مختلف پاکت نامه با توجه به نوع اطلاعات و اسنادی که در آن‌ها قرار می‌گیرد، وجود دارند.

یکی از پاکت نامه‌ها، پاکت نامه استاندارد است که برای ارسال نامه‌ها و اسناد مهم به صورت عمومی استفاده می‌شود. این نوع پاکت نامه معمولاً شامل نشانی گیرنده و فرستنده، توضیحات مختصر درباره محتوای نامه و شماره نامه می‌شود.

پاکت نامه باز (پاکت باز شده) نیزیک نوع دیگر از پاکت‌های نامه است که به صورت افقی باز می‌شود و در آن محتوای نامه به وضوح دیده می‌شود. این نوع پاکت نامه معمولاً برای اسنادی که نیاز به نمایش کامل محتوا دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پاکت نامه خصوصی یا محرمانه نیز برای اسنادی با محتوای حساس و خصوصی به کار می‌رود. این پاکت نامه‌ها معمولاً دارای مهر و امضاء افراد مختصری هستند تا امانت و محرمانگی اطلاعات را تضمین کنند.

یکی از الزامات داشتن یک نامه نگاری موفق اداری داشتن پاکت نامه در ست اداری شماست. در صورتی که اطلاعات کافی در مورد نحوه انتخاب پاکت نامه نداشته باشید این متن را مطالعه فرمایید. پاکت نامه از گذشته و قبل از عصر صنعتی در زمانی که افراد برای برقراری ارتباطات از نامه استفاده می کردند کاربرد داشته است. اما بعد از اختراع تلفن ارتباطات نیز تغییرات زیادی پیدا می کند و نحوه استفاده از پاکت نامه نیز تغییر شکل می دهد.
امروزه از پاکت نامه به عنوان یک ابزار تبلیغاتی در اداره جات برای قرار دادن مکاتبات و مرسولات اداری در آن استفاده می شود.

انواع پاکت نامه

طراحی و چاپ انواع پاکت عبارت است از:

پاکت ملخی با ابعاد 22*11 سانتی متر
پاکت ژاپنی با ابعاد 22*11 سانتی متر
پاکت A5   با ابعاد 21.5* 16.5 سانتی متر
پاکت A4 با ابعاد 32.5*23 سانتی متر
پاکت A3  با ابعاد 43.5*31.5 سانتی متر
پاکت B4 با ابعاد 36*27 سانتی متر

پاکت نامه ها در گرماژ 80، 100، 120، 135، 140 چاپ می شوند؛ و اگر تمایل به حرفه ای تر شدن کارتان دارید به شما پیشنهاد می شود که از مواردی مانند برجسته سازی لوگو، انجام برش خاص روی درب پاکت، لبه درب چسبدار، طلاکوب و نقره کوب کردن پاکت استفاده نمائید. چاپ پاکت نامه را می توان با چاپ افست و یا چاپ دیجیتال انجام داد. این بستگی به تعداد تیراژ و زمان لازم شما برای تهیه پاکت نامه دارد.
مواردی که جهت خاص تر کردن و شکیل تر کردن پاکت نامه استفاده می شود تأثیرات مثبتی در بازاریابی و تبلیغات شرکت شما می گذارد زیرا همانطور که می دانید پاکت نامه ی شما جزء ابزار تبلیغاتی شما هستند که همراه با نامه ی سازمان شما در سازمان های دیگر می روند و هرچه که شکیل تر و خاص تر باشد موجب جلب توجه بیشتر می گردد تا جایی که بجای شما نماینده برند شما خواهد بود.
اطلاعاتی که بهتر است روی پاکت نامه بیاید نام، آدرس، گزیده ای از فعالیت های شرکت، شماره های تماس، فکس شرکت فرستنده، جایی برای آدرس گیرنده می باشد و البته لوگو شرکت نیز روی پاکت نامه درج می شود. طراحی پاکت باید مطابق با ست اداری در هر شرکت باشد و طرح آن تداعی کننده ست اداری باشد.
فراموش نکنید که مشتریان شما مدام در حال مقایسه شما با دیگر برندها می باشند بنابراین برای تهیه ست اداری خود که پاکت نامه نیز جزئی از آن است دقت لازم را به عمل آورید.

چاپ پاکت A4

-می دانیم که کاغذ A4 پرکاربردترین کاغذهای مصرفی در ادارات و مکاتبات اداری می باشد، بنابراین در ست اداری شما وجود پاکت A4 تبدیل به یک الزام شده است. مخصوصاً اکنون که امکان جعل اسناد و مدارک نیز وجود داشته باشد استفاده از پاکت A4، مکاتبات اداری را مطمئن‌تر می کند و این امکان را تا حد زیادی کاهش می دهد.
-نکته مثبت پاکت A4 اینست که می توان اجزای دیگر ست اداری و برخی از هدایای تبلیغاتی را نیز مانند کاتالوگ، بروشور، سی دی، خودکار تبلیغاتی و ... را در پاکت A4 قرار داد.
-البته کاغذهای سری A دارای انواع و سایزهای متعددی می باشند که عبارتند از : A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, A9,
A10, A0, 2A0, 4A0
پرکاربردترین نوع پاکت نامه همانطور که گفته شد پاکت نامه A4 با ابعاد بزرگتر از سایز کاغذ  A4(29.7 * 21 سانتی متر) می باشد. ابعاد پاکت نامه A4 آن در بالا عنوان شده است و پاکت های دیگر نیز که برای قرار دادن کاغذ A4 در آن استفاده می شوند مانند پاکت نامه ملخی از نوع پر کاربرد پاکت نامه می باشد.
-کاغذی که در چاپ پاکت A4 استفاده می شود باید دارای جنس و گرماژی باشد که بتوان با دستگاه های چاپ همخوانی داشته باشد.
-ابعاد پاکت A4 باید طوری باشد که سربرگ ها و اوراق اداری در ابعاد A4 را بتوان بدون تاشدگی در آن قرار داد. جنس پاک A4 باید مشابه کاغذ A4 باشد.

چاپ پاکت ملخی

اگر می خواهید یک پاکت نامه اداری جمع جور داشته باشید که کاغذ A4 در آن تا (دو تا و تبدیل به سه لت شود) بخورد و داخل آن گذاشته شود پاکت نامه ملخی با سایز 11*22 سانتی متر گزینه مناسبی می باشد.
در پاکت ملخی می توان شکل درب آنرا متنوع ایجاد کرد بطور مثال درب پاکت می تواند بصورت لب صاف، لب ذوزنقه، لب تیز، لب گرد طراحی و چاپ گردد؛ این درب بوسیله چسب به پاکت چسبانده می شود.

ویژگی های پاکت ملخی

-ابعاد پاک ملخی همانطور که اشاره گردید 11*22 سانتی متر می باشد.
-چاپ پاکت ملخی در چهار جنس کاغذ تحریر، گلاسه، کتان، کرافت و کارتی انجام می پذیرد.
-پاکت ملخی مخصوص برگه A4 با دوبار تا می باشد.
-در طراحی پاکت A4 باید در نظر گرفت که نوشته ها از لبه های پاکت فاصله داشته باشند تا بعد از پاره شده پاکت برای خواندن نامه نوشته های آن قابل خواندن باشد.

انواع جنس چاپ پاکت ملخی 

پاکت نامه ملخی با توجه به هزینه ای می خواهید برای آن انجام دهید دارای جنس های متعددی است و البته بدهیست که این هزینه به  گرماژ و جنس کاغذ آن بستگی دارد. انواع جنس و گرماژ پاکت نامه ملخی عبارت است از:

پاکت نامه تحریر 80 گرم
پاکت نامه تحریر 100 گرم
پاکت نامه گلاسه 135 گرم
پاکت نامه کتان 120 گرم
پاکت نامه کرافت 80 گرم
پاکت نامه کارتی 140 گرم

0 نظر


چاپچاپ افستمزایای چاپ افستتفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال کاتالوگتفاوت بین بروشور و کاتالوگبروشور چیستست اداری شامل چیستست اداری خلاقانهمراحل چاپ ست اداریاقلام ست اداریست اداری کاملدلایل استفاده از سربرگ در مکاتبات اداریاصول سربرگ حرفه ایویژگی های سربرگانواع پاکت نامهچاپ پاکت نامهکارت ویزیت خلاقانهمراحل ایجاد کارت ویزیتکارت ویزیت خاصانواع کارت ویزیتپنج دلیل مهم برای داشتن کارت ویزیتتراکت چیست؟تراکت خلاقانهتاثیر تراکت بر فروشتاثیر تراکت بر تبلیغاتتوزیع تراکتچاپ لیبل شیشه ایلیبل چیستسفارش چاپ لیبل پشت چسبدارانواع لیبلچاپ استیکر شیشه ایپوستر چیست؟کاربرد لیوان کاغذیانواع چاپ مگنتچاپ مگنت یا چاپ روی آهنربا چیست؟انواع اندازه ماشین های چاپبرتری های چاپ دیجیتالمزایای چاپ دیجیتالانواع چاپ دیجیتالچاپ لارج فرمت چیستتابلو بک لایت چیستهمه چیز درباره چاپ سولیتهمه چیز درباره چاپ بنرسولیت چیستتفاوت چاپ اکوسالونت و سالونتانواع لمینت پس از چاپچاپ پلات و لمینت چیستانواع دستگاه چاپ بنرپلاتر چیستدستگاه چاپ اکوسالونتکاربرد چاپ استیکرمش استیکرتابلو روان چیستچاپ فلکسیوینیل چیستساخت تابلو ال ای دی ثابتتابلو فلکسی چیستچاپ فلت بد چیست