طراحی لوگوهای معروف یک فرآیند هنری است که بر اصول اساسی هنر گرافیک تکیه دارد. در این فرآیند، انتخاب رنگ، فونت، شکل‌ها، و اندازه‌گیری با دقت اجرا می‌شوند تا یک اثر بصری آراسته و خلاقانه ایجاد شود. طراحان لوگو بر اساس هویت و پیام مورد نظر برند، تصمیم‌های خود را در خصوص عناصر لوگو اتخاذ می‌کنند تا بازتاب مؤثری در ذهن مشتریان داشته باشد.

طراحی لوگوهای معروف بر پایه استفاده از عناصر شناختی و خلاقیت بنا شده است. این لوگوها نه تنها باید تا حد ممکن ساده و قابل تشخیص باشند، بلکه باید یک داستان را نیز برای برند تعریف کنند. از انتخاب رنگ‌های مناسب تا ایجاد نمادها و شکل‌های خاص، هر جزء در طراحی لوگو بر اهمیت بسیاری برخوردار است. به کمال دقت و هوشیاری، طراحان لوگو توانسته‌اند لوگوهایی ایجاد کنند که در ذهن مشتریان به عنوان نمادهایی از برند مورد شناخت قرار گیرند.

نقش لوگو در تبلیغات شرکت ها

بسیار مهم است که زمانی که دارای یک برند خوب و بزرگ هستیم متمرکز بر لوگوی خود شویم و سعی کنیم لوگویی را در بازار تبلیغات ارائه دهیم که نسبت به رقیبان و برای مخاطب حرفی برای گفتن داشته باشد. لوگوی ما معرف برند و تبلیغات ما است، اگر برند و تبلیغات ما گسترده است می بایست متناسب با آن هزینه برای طراحی حرفه ای لوگو یمان پرداخت کنیم. پس لازم است برای انتخاب طراح برای لوگو یمان یک سری نکات را رعایت نماییم.

حتماً شرکت‌های معتبری مانند اپل، ال‌جی و یا تویوتا را می‌شناسید. یکی از مهمترین عواملی که به موفقیت این شرکت‌ها در دنیای رقابت امروزی کمک کرده، استفاده صحیح و مناسب از لوگو است. آنها سعی کرده‌اند تا با طراحی حرفه‌ای لوگو، پیام خود را به افراد منتقل کرده و در ذهن‌ها باقی بمانند.یک لوگوی حرفه‌ای می‌تواند پیام شما را منعکس کرده و سازمان را از سایر رقبا متمایز کند. یک لوگوی حرفه‌ای، اعتماد مشتریان را به خود جلب کرده و بی‌نهایت حرفه‌ای به نظر می‌رسد.

با گذشت زمان و رقابتی که در دنیای کسب‌وکار وجود دارد، سازمان‌ها را مجبور کرده تا تغییراتی را در طراحی لوگوی خود ایجاد کنند. عوامل مختلفی مانند فونت، رنگ و تصاویر در طراحی یک لوگوی حرفه‌ای تاثیرگذار است.ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به معرفی 10 لوگوی معروف و عواملی که در موفقیت آنها تاثیرگذار بوده، بپردازیم. برای بررسی بیشتر این موضوع، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

لوگو

تاریخچه لوگوی شرکت تارگت (Target)

لوگوی شرکت تارگت، در سال 1962 طراحی شد. این لوگو شامل سه حلقه سفید به همراه سه حلقه قرمز بود. اما پس از گذشت هفت سال این شرکت تبلیغاتی مشهور، زنی که گوشواره‌ای با نماد  Target در گوش خود آویزان کرده بود را به عنوان لوگوی این شرکت معرفی نمود.

در سال 1989، به طور ناگهانی تصویر زن را از لوگو خود حذف کرده و اسم شرکت را با حروف برجسته طراحی کردند. سپس در سال 2006 با حذف حروف از لوگو، به طراحی مجدد لوگو پرداخته و از لوگو نشان و یا لوگوی تصویری استفاده نمودند. آنها از دایره‌ای به شکل عدسی با خطوط پررنگ قرمز برای طراحی لوگوی خود استفاده کردند.

لوگو

نحوه طراحی لوگوی شرکت تارگت (Target)

لوگوی شرکت Target از رنگ قرمز و سادگی قابل توجهی برخوردار است.  بیشتر لوگوهائی که در ادامه این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت، از اندازه‌های کوچکتری نسبت به لوگوی تارگت (Target) برخوردار هستند. اما لوگوی این شرکت، جزء بزرگترین و برجسته‌ترین آنها محسوب می‌شود.

طراحی لوگوی شرکت تارگت، از دایره‌ای بزرگ که در داخل آن، دایره‌ای کوچکتری قرار گرفته، تشکیل شده است. این حلقه‌ها، مفاهیم مرتبط به روابط دوستی، اجتماعی و استقامت را نشان می‌دهند که این مفاهیم برای معرفی برند بسیار مهم هستند.  

در روانشناسی رنگ‌ها، قرمز نشان‌دهنده اشتیاق و اهمیت بوده و سفید بیانگر پاکیزگی و سلامت است. به همین منظور رنگ لوگو دقیقا مطابق با پیام برند Target(روابط دوستی، اجتماعی و استقامت) انتخاب شد.

لوگو

تاریخچه لوگوی شرکت Apple

اولین بار در سال 1986 اپل به طراحی لوگوی شرکت خود پرداخت. اما لوگوئی که در آن زمان طراحی کرد هیچ شباهتی به لوگوی شناخته شده در عصر حاضر ندارد. اولین لوگوی طراحی شده شامل تصویری بود که در این تصویر اسحاق نیوتن در زیر درختی نشسته و سیبی از آن درخت آویزان بود.

در بین سال‌های 1977-1998، اپل برای طراحی لوگوی خود از رنگین کمان رنگ‌ها استفاده کرد. این لوگو نشان‌دهنده تولید اولین صفحات نمایشگر رنگی این شرکت بود. اما با گذشت زمان، شرکت اپل از رنگ ثابتی برای طراحی لوگوی خود استفاده نکرد. امروزه می‌توان لوگو این شرکت را با رنگ‌های سیاه، سفید، سیاه بر روی سفید، سفید بر روی سیاه و یا کروم براق بر روی محصولات مختلف اپل مشاهده کرد.

لوگو

نحوه طراحی لوگوی شرکت Apple

به نظر شما چرا اپل رنگ لوگوی خود را تغییر داد و به جای استفاده از رنگین‌کمان رنگ‌ها از رنگ ثابتی در محصولات خود استفاده نکرد؟

اپل در تلاش است تا محصولات شیک و تا حد امکان در دسترس را در اختیار کاربران قرار دهد. از این رو استفاده از رنگ‌های سیاه، سفید و یا کروم براق، ظرافت محصولات اپل را نشان می‌دهد.  همچنین استفاده از میوه سیب نشان‌دهنده سادگی و سبکی محصولات این شرکت است.

لوگو

تاریخچه لوگوی شرکت Google

گوگل در سال 1998 برای طراحی لوگوی خود از یک فونت استاندارد استفاده کرد. این شرکت در سال 2009 تغییرات کمی را در رنگ و سایه حروف به وجود آورد و در آن سال طراحی لوگوی گوگل تقریبا بدون تغییر باقی ماند. سپس در سال 2014، فقط چند تغییر جزئی در فاصله حروف ایجاد کرد.

در سال 2015، گوگل لوگوی خود را با یک فونت سفارشی جدید طراحی کرده و از رنگ‌های پررنگ‌تری استفاده نمود. این آرم در حقیقت همان لوگویی است که امروزه ما آن را به عنوان لوگوی اصلی گوگل می‌شناسیم.

لوگو

نحوه طراحی لوگوی شرکت Google

گوگل نیز مانند اپل از یک لوگوی ساده برای معرفی خود استفاده کرد و این شرکت نیز همانند اپل دوست دارد تا افراد بسیاری جزء کاربران اصلی گوگل شوند.

گوگل از لوگوی نوشتاری برای طراحی لوگوی خود استفاده کرد. گوگل همیشه از رنگ‌های اصلی در لوگوی خود استفاده می‌کند. ایجاد فاصله در بین حروف گوگل، نمایانگر چگونگی حرکت کاربران درگوگل و رابطه کاربری آنهاست.

لوگو

در نهایت گوگل برای اینکه بتواند با کاربران بسیاری در اقصی نقاط جهان ارتباط برقرار کند، از لوگوهای مختلفی استفاده می‌نماید. نمونه بارز آن استفاده از لوگویی متفاوت در روز اول عید نوروز توسط گوگل است، که این شرکت قصد دارد تا با ارسال پیام تبریک از طریق لوگوی خود به ایرانیان، اعتماد بیشتری را در بین آنها ایجاد کند، تا این افراد جزء کاربران اصلی گوگل شوند. البته اخیرا به علت تحریمات شرکت گوگل علیه مردم ممکن است اخیرا این اتفاق نیافتد.

لوگو

تاریخچه لوگوی شرکت FedEx

این شرکت از بزرگترین شرکت‌های حمل‌ونقل در دنیاست. FedEx در سال 1973 اولین لوگوی خود را طراحی کرد. با گذشت سال‌ها، طراحی و رنگ این لوگو تغییر نمود و در سال 1994 لوگوی این شرکت به شکلی که امروزه می‌شناسیم، تغییر یافت.

نحوه طراحی لوگوی شرکت FedEx

استفاده از رنگ بنفش ونارنجی درطراحی لوگوی این شرکت، نمایانگر یک نماد عالی در سرعت، دقت و حرکت است. این صفات، ویژگی‌هائی هستند که برای شرکت‌های حمل‌ونقل و لجستیک بسیار مهم می‌باشند.

این شرکت با تغییر یکی از بخش‌های رنگ‌ لوگوFedEx) )، فعالیت دپارتمان‌های مختلف از شرکت را به مخاطبان خود نشان می‌دهد. از آنجا که روانشناسی رنگ در دنیای تجارت بسیار مهم است، هر رنگی می‌تواند ویژگی‌های خاصی از برند شما را منعکس کند. 

تاریخچه لوگوی شرکت LG

 LG شرکتی معتبر در زمینه لوازم خانگی است و همه ما آن را می‌شناسیم. این شرکت در سال 1958 با شعار "زندگی خوب" ایجاد شد و اولین لوگوی خود را در سال 1995 طراحی کرد. سپس در سال 2011، تغییراتی را در لوگوی خود ایجاد نمود و آن طراحی لوگو به صورت سه بعدی بود.

لوگو

نحوه طراحی لوگوی شرکت LG

چهره ایموجی لبخند در لوگوی LG مخفی است، حروف "ال‌جی" با شعار "زندگی خوب" مطابقت دارد. همچنین G به شکل کلیدی طراحی شده که نشان‌‎دهنده باهوش بودن این سازمان است.

ال‌جی مانند شرکت Target از دایره‌های قرمز در طراحی لوگوی خود استفاده کرده که این دایره‌ها نشان‌دهنده روابط دوستی، اجتماعی و استقامت هستند. زمانیکه که می‌خواهید یک محصول الکترونیکی بخرید، احتمالا به استقامت و طول عمر آن محصول دقت می‌کنید. ال‌جی با بکاربردن رنگ قرمز، محصولات خود را بادوام و با طول عمر مفید توصیف می‌کند.

در فروشگاه‌های ال‌جی، لوگو را به صورت سه بعدی نمایش می‌دهند، که این موضوع  یک ایده جذاب برای ال‌جی محسوب می‌شود. استفاده از لوگوی سه بعدی باعث شد تا این شرکت بتواند ارتباط ویژه‌ای را با مخاطبان خود برقرار کند.

تاریخچه لوگوی شرکت تویوتا (Toyota)

تویوتا ابتدا برند خود را به نام Toyoda نام‌گذاری کرد. سپس در سال 1963، این شرکت با طراحی لوگوی جدید خود تغییر نام داد و برند خود را به نام Toyota ثبت کرد. همچنین در سال 1989، تویوتا لوگوی خود را به شکلی که امروزه می‌شناسیم، طراحی کرد.

لوگو

نحوه طراحی لوگوی شرکت تویوتا (Toyota)

این شرکت نیز مانند ال‌جی و تارگت از رنگ قرمز برای معرفی خود استفاده کرد. این رنگ نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن و ایمنی محصولات این شرکت است.

طبق گفته شرکت تویوتا، استفاده از دو بیضی بزرگ و کوچک نشان‌دهنده قلب مشتری و شرکت است. استفاده از حرف T در لوگوی تویوتا که در ابتدای نام برند این شرکت نیز آمده، به چرخ فرمان خودرو اشاره می‌کند.

این لوگو که یکی از لوگوهای حرفه‌ای در خارج از کشور است و فکر و خلاقیت بسیاری در طرح آن قرار دارد، نمایانگر پختگی در برندینگ شرکت تویوتا است.این لوگو نشان‌دهنده فاصله زیاد طراحی لوگوی شرکت‌های ایرانی با شرکت‌هایی مانند تویوتا است.

تاریخچه لوگوی شرکت مرسدس بنز (Mercedes-Benz)

اکثر شرکت‌های خودروئی با گذشت زمان، تغییرات زیادی را در طراحی لوگوی خود ایجاد کردند. اما شرکت مرسدس بنز متفاوت با اکثر شرکت‌های حاضر در این صنعت،  در سال 1909 لوگوی خود را معرفی نموده و تا به امروز ماهیت و عناصر اصلی لوگوی خود را حفظ کرده است.

لوگو

طراحی لوگوی شرکت مرسدس بنز (Mercedes-Benz)

مرسدس بنز با دانشی که در زمینه برندینگ محصولات خود دارد، تا به امروز توانسته که نظر مصرف‌کنندگان جهانی را جلب کند. این لوگو شامل سه طنابی است که این سه طناب، نمایانگر سه عنصر اصلی هوا، خاک و آب هستند. عناصری که توانستند پیام اصلی این شرکت را به مصرف‌کنندگان آن برسانند. این عناصر بیانگر سرعت، دقت و دوام محصولات مرسدس بنز هستند.

همچنین استفاده از رنگ نقره‌ای نشان‌دهنده امنیت و حرفه‌ای بودن محصولات این شرکت است. لوگوی Mercedes در مقایسه با سایر برندها نازک و خمیده است، که این موضوع حس زیبائی و ظرافت را به افراد منتقل می‌کند، دقیقا تصویری که این شرکت می‌خواهد برای مخاطبان خود ایجاد کند.

تاریخچه لوگوی شرکت Shell

همه ما شرکت شل را به عنوان یک شرکت نفتی می‌شناسیم. این شرکت در سال 1891 تاسیس شد. در آن سال‌ها، شل در تجارت صید و فروش صدف به کشورهای اروپائی مشغول بود.  نه سال بعد، بنیانگذار این شرکت، مارکوس سامویل تصمیم گرفت تا لوگوئی را برای Shell طراحی کند.

لوگو

در سال 1900 شل اولین لوگوی خود را که شبیه به یک نقاشی سیاه و سفید و صدف دریائی بود را معرفی نمود. از آن زمان تصویر صدف هرگز از لوگوی شرکت حذف نشد. در سال 1948 شرکتShell  لوگوی خود را با چهره متفاوتی معرفی کرد که آن نمایانگر استفاده از رنگ در طراحی لوگوی این شرکت بود.

نحوه طراحی لوگوی شرکت Shell

شرکت شل برای اولین بار در کالیفرنیا حضور یافت. این شرکت از رنگ‌های مشابه با پرچم اسپانیا، جهت ایجاد پیوند عاطفی با مشتریان خود (مهاجران کالیفرنیا) جائی که آنها متولد شده بودند، استفاده کرد.

تاریخچه لوگوی شرکت کوکاکولا (Coca-Cola)

Coca-Cola اولین لوگوی سیاه و سفید خود را در سال 1886 معرفی کرد. با گذشت زمان طرح این لوگو تکمیل شد، اما فونت‌های کلاسیک آن تغییر نکرد. درسال 1958 رنگ‌های قرمز و سفید نیز به لوگوی این شرکت افزوده شد.

لوگو

در میان ده‌ها کمپین بازاریابی، همه ما کمپین کوکاکولا که نماد لذت بردن بود را به یاد داریم. این کمپین به قدری گسترش یافت که مشتریان بسیاری از سراسر جهان جذب این محصول عجیب شدند.

نحوه طراحی لوگوی شرکت کوکاکولا (Coca-Cola)

استفاده از نام کوکاکولا (Coca-Cola)  نشان‌دهنده شیک و کلاسیک بودن نام تجاری این برند است.  لوگوی این شرکت به دلیل استفاده از رنگ‌های قرمز و سفید در سراسر جهان معروف شد و علاقه همگان را به خود جلب کرد.

رنگ قرمز بیانگر قدرت، هیجان، اشتیاق و انرژی است و همچنین این رنگ باعث افزایش اشتها نیز می‌شود و این موضوع دقیقا هدفی بود که کوکاکولا برای دست یافتن به آن تلاش کرد.

تاریخچه لوگوی شرکت نایکی (Nike)

همه ما برند نایک یا نایکی را می‌شناسیم. در سال 1971، کارولین دیویدسون، به طراحی این لوگو پرداخت و آن را به مبلغ 35$ به بنیانگذار نایک، فیل نایت فروخت.

لوگو

نحوه طراحی لوگوی شرکت نایکی (Nike)

نام برند نایکی برگرفته از نام یکی از خدایان یونانی است. در داستان‌های یونانی آمده که نایکی، یعنی خدای پیروزی و این نماد تعداد بی‌شماری از جنجگویان را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث شد تا آنها در مبارزات سرزمین خود پیروز شوند. به همین منظور، گفته می‌شود که نام برند نایکی الهام گرفته از این داستان یونانی است.

لوگوی اصلی نایکی مانند لوگوی امروزی آن مشکی نبود. رنگ سفید و قرمز تا سال‌ها به‌عنوان رنگ‌های اصلی این لوگو استفاده می‌شدند. قرمز نشان‌د‌هنده انرژی، عشق و لذت و سفید نشان‌دهنده کیفیت، اصالت و جذابیت یک برند است. بعدها شرکت نایکی رنگ لوگوی خود را تغییر داد تا رنگ آن براق، شفاف و درجه یک به نظر برسد.

با بررسی و معرفی 10 لوگوی برتر، به این نتیجه می‌رسیم که هر کدام از این برندها با توجه به نوع صنعت و محصولات خود به طراحی لوگو پرداخته و با گذشت زمان جهت بهبود ارائه خدمات و معرفی بیشتر خود تغییراتی را در عناصر اصلی، جزئیات و حتی رنگ لوگو ایجاد کرده‌اند.

0 نظر


خصوصیات یک لوگوی خوبتفاوت لوگو و آرمطراحی لوگو حرفه ایلوگو به چه معنی استاهمیت لوگو در کسب و کارلوگو چیست؟طراحی لوگو و استانداردهای جهانی آننکات کلیدی در طراحی لوگوتاریخچه طراحی لوگو و روند تکامل آنلوگو تایپ چیست؟بررسی تاریخچه و نحوه طراحی 10 لوگوی معروفلوگو چه چیزی را نشان می دهد؟بهترین نرم افزار طراحی لوگوطراحی کاتالوگ مبلمانمراحل طراحی کاتالوگ حرفه ایطراحی و چاپ کاتالوگ رنگ موچگونه بهترین طراحی کاتالوگ را داشته باشیماصول طراحی کاتالوگ و بروشورنکاتی راجع به طراحی کاتالوگتعریف کاتالوگ چاپیاصول طراحی کاتالوگطراحی کاتالوگ به سبک ژورنالیطراحی کاتالوگ صنعتیمراحل طراحی کاتالوگمزایا طراحی کاتالوگ حرفه ایاهمیت طراحی کاتالوگکلیاتی در مورد طراحی کاتالوگابعاد طراحی کاتالوگتأثیر طراحی کاتالوگ بر فروشطراحی کاتالوگ دیجیتالاصول طراحی هاردباکساصول طراحی بسته بندیطراحی جعبه حرفه ایطراحی جعبه مقواییاهمیت طراحی کارت ویزیتطراحی کارت ویزیت حرفه ایطراحی کارت ویزیتنکات مهم در طراحی ست اداریطراحی ست اداریاصول طراحی سربرگطراحی سربرگ در فتوشاپنکات ضروری در طراحی سربرگطراحی لیبل میوهمراحل طراحی لیبلطراحی پوسترطراحی فولدر حرفه ایطراحی بروشور خلاقانهطراحی و چاپ بروشور دو لتاصول طراحی بروشورطراحی حرفه ای بانی چاپطراحان مهرگانیازده ترفند برای طراحی تراکتاصول طراحی تراکت حرفه اینکات طلائی در طراحی و چاپ تراکتنحوه و اصول طراحی تراکتچگونه تراکت طراحی کنیمچگونه خوش عکس باشیمنکات کلی عکاسی طبیعتعکاسی از غذادرباره عکاسیآموزش عکاسی از منظرهعکاسی دیجیتالسلفی جذاب بگیریدزیباشناسی در عکاسیعکاسی خلاقانهجلوگیری از لرزش دوربین