کاتالوگ متشکل از مجموعه برگه های متصل و مرتبط به یکدیگر می باشد که پس از صحافی به دفترچه یا کتابچه تبدیل می شود، کاتالوگ ها برای تبلیغات، معرفی محصولات یا خدمات کسب و کارها کاربرد فراوانی دارد. از نام‌های دیگر کاتالوگ می توان به کالا نما یا کالانامه نیز اشاره نمود، محتوای یک کاتالوگ میتواند عکس، متن و جدول و هر اطلاعاتی که نیاز باشد مخاطب  باشد. متداول ترین سایز چاپ کاتالوگ A4 است ولی بر اساس سلیقه و نیاز میتوان هر سایزی از کاتالوگ را طراحی و چاپ نمود.

انواع کاتالوگ: 1- کاتالوگ دیجیتال 2- کاتالوگ چاپی می باشد.

برای طراحی کاتالوگ حتما باید با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی استفاده کرد. هدف از طراحی و چاپ کاتالوگ تبلیغات، فروش بیشتر، معرفی خدمات و یا یک محصول می باشد.

کاتالوگ و ژورنال ها شباهتی زیادی از نظر ظاهر دارند ولی کاربرد یا مورد استفاده آنها متفاوت می باشد. یکی از دیگر از مواردی که بعضا آن را با کاتالوگ اشتباه می گیرند و نام می برند بروشور است.

کاتالوگ چاپی یک ابزار تبلیغاتی و بازاریابی فیزیکی است که به صورت چاپی تهیه شده و به مشتریان توزیع می‌شود. این محصول اغلب شامل یک مجموعه از تصاویر، متون تبلیغاتی، و اطلاعات محصولات یا خدمات شرکت یا فروشنده می‌شود. هدف اصلی کاتالوگ چاپی، ارائه جزئیات دقیق و جذاب درباره محصولات یا خدمات است تا مشتریان را به خرید و استفاده از آنها ترغیب کند. این ابزار از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به عنوان یک راهکار ملموس و قابل لمس برای ارتباط با مشتریان، تأثیرگذاری بیشتری در مراحل تصمیم‌گیری و خرید ایجاد می‌کند. از نظر طراحی، کاتالوگ چاپی نیازمند توازن در استفاده از تصاویر، قلم‌ها، و ساختار محتوا است تا یک تجربه خواندن جذاب و جامع برای مشاهده‌کننده ایجاد شود.

کاتالوگ و بروشور شباهت‌هایی با یکدیگر دارند اما تفاوت کلی آنها در این است که کاتالوگ جنبه تبلیغاتی آن بیشتر است و بروشور جنبه اطلاع رسانی و راهنمایی آن در مورد خدمات و محصولات یک شرکت بیشتر است، و البته نوع طراحی و ابعاد آنها نیز تا حدی متفاوت است مثلاً در بروشور ما نوع آکاردئونی و یا چند لتی داریم که در کاتالوگ این انواع را نداریم.
یعنی کاتالوگ اطلاعات کلی تر از محصولات و خدمات یک شرکت ارائه می دهد و بروشور ممکن است در یک محصول ریز شود و راهنمایی استفاده از آن را نیز توضیح دهد.
باتوجه به توضیحات مختصری که در مورد کاتالوگ ارائه گردید متوجه می شویم که نحوه طراحی کاتالوگ بسیار اهمیت دارد و تصاویر کاتالوگ به این دلیل که بیشتر از محصولات شرکت می باشد باید دارای کیفیت بسیار خوب بوده تا بتواند تاثیر مناسب را بر روی افراد بگذارد.

شرکت بانی چاپ با سابقه طولانی و درخشان در زمینه طراحی و چاپ می تواند کلیه امور مربوط به تهیه ابزار تبلیغاتی شما از جمله کاتالوگ، بروشور، تراکت را برعهده بگیرد.

سایز استاندارد کاتالوگ

همانطور که اشاره گردید متداول ترین سایز های کاتالوگ چاپی A5 و A4 می باشد که بصورت عمودی یا افقی طراحی و چاپ شوند. البته کاتالوگ مربع یا خشتی را نیز میتوان در سایز 20*20، 23*23 و 16*16 بدون داشتن پرت کاغذ طراحی و تولید نمود. پس ازسایز های فوق سایز های سری B بیش از سایر سایز ها طراحی و چاپ می شود.

مزایای استفاده از کاتالوگ

  • تبلیغات جزء لاینفک هر مجموعه محسوب می شود و تبلیغات هرچه مدرن‌تر و کامل‌تر باشد تاثیرات بیشتری را برای رشد برند و نوع خدمات شرکت خواهد داشت. از طرفی خیلی بهتر است تبلیغات طبق استاندارهای بین المللی انجام پذیرد اگر در انجام تبلیغات به نوعی کمبودی موجود باشد خیلی امکان دارد برند مربوطه از رقبایش عقب بماند، به همین منظور طراحی و چاپ کاتالوگ نیز مانند دیگر ابزارهای تبلیغاتی مشابه نظیر کارت ویزیت، بروشور، تراکت ... یکی از بهترین و موثرترین روش‌های تبلیغاتی محسوب می شود.
  • زمانی هم پیش می آید که مشتریان خودشان تمایل به بررسی کالاها و خدمات ارائه شده توسط آن کمپانی دارند البته می توان گفت که اکثر مشتریان بسیار علاقه مند هستند که خودشان کالاها را بررسی داشته باشند حتی اگر شما فروشنده‌ی قابلی داشته باشید که در این زمینه توضیحات کافی را بتواند ارائه دهد.
  • مشتریان با دریافت کاتالوگی که حاوی اطلاعات مربوط به کالا و خدمات آن شرکت می باشد، ممکن است تا مدت‌ها آن کاتالوگ را نگه دارند و در صورت نیاز به خدمات و یا محصولاتی که شرکت شما نیز ارائه می دهد به آن کاتالوگ در اختیار مراجعه نموده و خرید خود را از محصولات معرفی شده در کاتالوگ انتخاب نمایند، بنابراین به این نتیجه می رسیم که طراحی کاتالوگ و چاپ کاتالوگ نقش موثری در حفظ مشتریان شما می تواند داشته باشد.

ویژگی یک کاتالوگ مناسب

  • طراحی کاتالوگ و گرافیک آن باید به گونه ای باشد که بتواند به راحتی با مشتری ارتباط برقرار کند و تمام سوالات مخاطبین را بخوبی پاسخ دهد.
  • کاتالوگ باید بگونه ای طراحی گردد که بدون اقرار باشد و موجب نشود که مشتری به اشتباه افتد.
  • در یک کاتالوگ خوب متن و تصویر توازن دارند و برای آگاهی بیشتر مخاطبان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • طراحی کاتالوگ باید بگونه ای باشد که برای مشتری جذابیت لازم را داشته باشد.
  • کاتالوگ به دلیل یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی می باشد حتما باید قابل حمل باشد تا در مواقع لازم برای ارائه توضیح در مورد کالا و یا خدمات در دسترس باشد.
  • کاتالوگ‌ ها خیلی بهتر است که بصورت چهار رنگ طراحی شود.
  • کاتالوگ ها در مورد انواع محصولات اطلاعات کامل‌تری نسبت به تراکت و یا پوستر و یا بروشور ارائه می دهد.
  • هیچ محدودیتی برای تعداد صفحات یک کاتالوگ وجود ندارد.
  • برای زیبایی بیشتر کاتالوگ و همچنین محافظت از آن می توان برای روی آن روکش سلفون و یا یووی موضعی استفاده کرد.
0 نظر


خصوصیات یک لوگوی خوبتفاوت لوگو و آرمطراحی لوگو حرفه ایلوگو به چه معنی استاهمیت لوگو در کسب و کارلوگو چیست؟طراحی لوگو و استانداردهای جهانی آننکات کلیدی در طراحی لوگوتاریخچه طراحی لوگو و روند تکامل آنلوگو تایپ چیست؟بررسی تاریخچه و نحوه طراحی 10 لوگوی معروفلوگو چه چیزی را نشان می دهد؟بهترین نرم افزار طراحی لوگوطراحی کاتالوگ مبلمانمراحل طراحی کاتالوگ حرفه ایطراحی و چاپ کاتالوگ رنگ موچگونه بهترین طراحی کاتالوگ را داشته باشیماصول طراحی کاتالوگ و بروشورنکاتی راجع به طراحی کاتالوگتعریف کاتالوگ چاپیاصول طراحی کاتالوگطراحی کاتالوگ به سبک ژورنالیطراحی کاتالوگ صنعتیمراحل طراحی کاتالوگمزایا طراحی کاتالوگ حرفه ایاهمیت طراحی کاتالوگکلیاتی در مورد طراحی کاتالوگابعاد طراحی کاتالوگتأثیر طراحی کاتالوگ بر فروشطراحی کاتالوگ دیجیتالاصول طراحی هاردباکساصول طراحی بسته بندیطراحی جعبه حرفه ایطراحی جعبه مقواییاهمیت طراحی کارت ویزیتطراحی کارت ویزیت حرفه ایطراحی کارت ویزیتنکات مهم در طراحی ست اداریطراحی ست اداریاصول طراحی سربرگطراحی سربرگ در فتوشاپنکات ضروری در طراحی سربرگطراحی لیبل میوهمراحل طراحی لیبلطراحی پوسترطراحی فولدر حرفه ایطراحی بروشور خلاقانهطراحی و چاپ بروشور دو لتاصول طراحی بروشورطراحی حرفه ای بانی چاپطراحان مهرگانیازده ترفند برای طراحی تراکتاصول طراحی تراکت حرفه اینکات طلائی در طراحی و چاپ تراکتنحوه و اصول طراحی تراکتچگونه تراکت طراحی کنیمچگونه خوش عکس باشیمنکات کلی عکاسی طبیعتعکاسی از غذادرباره عکاسیآموزش عکاسی از منظرهعکاسی دیجیتالسلفی جذاب بگیریدزیباشناسی در عکاسیعکاسی خلاقانهجلوگیری از لرزش دوربین