ونسان ونگوگ، یکی از برجسته‌ترین نقاشان عصر مدرن، با آثاری که از جریان انطباق‌ناپذیر خود بهره می‌برد، جایگاه بی‌نظیری در جهان هنر دارد. آثار او به خصوص به‌خاطر استفاده از رنگ‌های جذاب، شکل‌های ساده و قدرت انتقال احساسات به تماشاگر، مورد توجه قرار می‌گیرند. ونسان ون گوگ نقاشی مشهور هلندی که تنها 37 سال عمر می‌کند، دارای آثار شاخص بسیاری مانند تابلو شب پر ستاره، سیب زمینی خورها، گل‌های آفتاب گردان و  آثار بسیار دیگری است که همه آن‌ها را در طول 27 تا 37 سالگی خود به تصویر می‌کشد. چیزی حدود 2100 اثر هنری حاصل تلاش این 10 سال است و جالب‌تر این که تنها 90 تابلو نقاشی معروف او در 2 ماه آخر زندگی‌اش کشیده می‌شود. با این حال در طول زندگانی این هنرمند خلاق و برجسته، اثری جز تابلو "تاکستان سرخ" فروخته نشد و بعد از مرگ وی بود که به شهرت رسید و آثارش با قیمت‌های کلانی به فروش رسیدند.

نقاشی شب پر ستاره از معروف‌ترین آثار ونگوگ است که با استفاده از شکل‌های ستاره‌ای و رنگ‌های شاد و زنده، جلوه‌ای از ابداع و خلاقیت را نشان می‌دهد. این آثار با توجه به ترکیبی از شکل‌ها و رنگ‌ها، توانسته است که جهانی خیالی و جذاب را به تماشاگران ارائه دهد.

آثار ونگوگ همچنین تحت تأثیر شرایط زندگی او، از جمله مبارزات اجتماعی و روابط شخصی، قرار می‌گیرند و معمولاً احساسات عمیق و درونی او را به تصویر می‌کشند. به‌طور کلی، آثار ونگوگ با زیبایی، احساس و عمقی که در هر کدام به‌وضوح مشهود است، ماندگاری بی‌نظیری در جهان هنر برجسته کرده‌اند.

از سیب‌زمینی خورها تا تابلو شب پر ستاره  

ونسان ون گوگ نقاشی مشهور هلندی که تنها 37 سال عمر می‌کند، دارای آثار شاخص بسیاری مانند تابلو شب پر ستاره، سیب زمینی خورها، گل‌های آفتاب گردان و  آثار بسیار دیگری است که همه آن‌ها را در طول 27 تا 37 سالگی خود به تصویر می‌کشد. چیزی حدود 2100 اثر هنری حاصل تلاش این 10 سال است و جالب‌تر این که تنها 90 تابلو نقاشی معروف او در 2 ماه آخر زندگی‌اش کشیده می‌شود. با این حال در طول زندگانی این هنرمند خلاق و برجسته، اثری جز تابلو "تاکستان سرخ" فروخته نشد و بعد از مرگ وی بود که به شهرت رسید و آثارش با قیمت‌های کلانی به فروش رسیدند.

می توان هر یک از اثرهای معروف ونگوگ از طریق چاپ تابلو بوم نقاشی (کنواس) یا چاپ شاسی تهیه نمود برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.
قبل از تابلو سیب‌زمینی خورها

جالب است بدانید که ونسان ونگوگ، نقاش تابلو شب پر ستاره، تا 27 سالگی فعالیت‌های دیگری غیر از کارهای هنری می‌کرد که یکی از آن‌ها تبلیغ دین مسیحیت بود. از آن‌جا که در خانواده‌ای مذهبی، با پدر و پدربزرگی در لباس روحانیت به دنیا آمده بود، علاقه وافری به کشیش بودن داشت. بنابراین به یک مبلغ تبدیل شده و تصمیم می‌گیرد میان کارگران سیاه پوست بلژیک زندگی و کار کند. حتی در دوره‌ای به تدریس دین نیز مشغول شد و در مدرسه‌ای به صورت داوطلبانه به کودکان اصول دین را یاد می‌داد تا این‌ که مکان مدرسه عوض شد و او نیز به کار دیگری روی آورد. اما قبل از این نیز به کار دیگری مشغول بود که تا حدودی هنری محسوب شده و این نیز مربوط به شغل خانوادگی او می‌شد؛ عموهای ونسان ونگوگ که بر خلاف پدر در کار فروش آثار هنری مانند فروش تابلو نقاشی ‌های معروف آن زمان بودند، ونسان جوان را به سوی خود کشاندند. دلالی آثار هنری باعث شد ون گوگ به شهرهای زیادی سفر کند و هر از گاهی در شهری نیز ماندگار شود. در نهایت در بروکسل است که به سوی علاقه کودکی خویش رفته و شروع به یادگیری این مهارت در سن 27 سالگی می‌کند. اولین تابلوی معروف وی نیز همین تابلوی سیب زمینی خورها است که با الهام از زندگی روستایی کارگران معدن زغال سنگ می‌کشد.

تابلو چهره های ونگوگ

ونگوگ از معدود نقاشانی است که پرتره‌های بسیاری از خود به تصویر کشیده است که آمار ثبت شده چیزی حدود 20 تابلو پرتره را نشان می‌دهد. در ابتدا برای کشیدن پرتره‌های خود که با هدف نشان دادن حالت‌های مختلف چهره یک نفر در گذر زمان است، از رنگ‌های تیره مثل قهوه‌ای و خاکستری استفاده می‌کرد. اما بعد از گذشت زمان که در کنار نقاشان احساسی‌گرا مشغول به یادگیری مبانی رنگ بود، نقاشی‌هایش رنگ دیگری به خود گرفتند. از این زمان به بعد تابلو رنگ روغن با رنگ‌های شادتری از جمله زرد و سبز و قرمز در کارهایش به چشم می‌خورد. این گونه است که آخرین تابلوی سلف پرتره وی بدون ریش و سبیل، هم به دلیل متفاوت بودن از نظر ظاهری و هم به علت رنگ‌های گرم‌تر ازبقیه معروف‌تر است.

ونگوگ در آرل فرانسه

ون گوگ برای کشیدن نقاشی‌های خلاقانه روی تابلو بوم به جنوب فرانسه رفته و با الهام از فضای آن‌جا شروع به خلق آثار هنرمندانه زیادی می‌کند. حتی با وجود این که مخارج زندگی‌اش توسط برادرش تئو تامین شده و در برهه‌هایی از زندگی به شدت دچار تنگ‌دستی می‌شد، دست از کشیدن آثار با ارزش برنمی‌داشت. زندگی در آرل برای ونسان ونگوگ از پربارترین و شادترین ادوار زندگی وی به حساب می‌آید؛ به طوری که تا این زمان چاپ نقاشی روی بوم توسط ژاپنی‌ها را با دقت بررسی کرده و گاهی از آن‌ها کپی می‌کرد. خطوط منظم و رنگ‌های گرم این آثار، ون گوگ را به وجد می‌آورد و همین باعث خلق تابلو بوم نقاشی گل‌های آفتاب گردان شد. بسیاری دیگر از نقاشی‌های ونگوگ که از طبیعت با رنگ‌های گرم و شاد هستند، در این شهر و تحت تاثیر طبیعت آن توسط وی کشیده شده‌اند.

وداع "گندم‌زار با کلاغ‌ها"

همان‌طور که شنیده‌اید، این نقاش مشهور تابلو نقاشی روی بوم از بیماری روانی رنج می‌برده، طوری که یک بار به علت قطع صداهای مرموزی که می‌شنید، گوش خود را با تیغ برید. ونسان ون گوگ برای مدتی هم در تیمارستان بستری بود و بعد از آن هم در خانه یکی از آشنایان که دکتر هم بود، به زندگی ادامه داد. تا این که در نهایت در سن 37 سالگی از دنیا رفت که این خود داستان ابهام‌آمیزی دارد. با تمام این‌ها، در همین ادوار افسردگی و بیماری‌اش هم آثار گران‌بهایی مانند تابلو شب پر ستاره را که در زمان بستری‌اش در بیمارستان روانی کشیده بود، را آفرید. تابلوی گندم‌زار با کلاغ‌ها هم کاری است که برخی از پژوهشگران معتقدند آخرین تابلو بوم نقاشی از ونگوگ است.

0 نظر