انواع لمینت پس از چاپ، به عنوان یک مرحله مهم در فرآیند تکمیل و بهبود چاپ، به انتخاب‌های متنوعی از نظر ظاهر و عملکرد اشاره دارند. یکی از انواع متداول لمینت‌ها، لمینت براق است. این لمینت با ایجاد یک پوشش درخشان و براق، رنگ‌ها را زنده و جذاب می‌نماید. از لمینت براق به طور گسترده در تابلوها، پوسترها و بنرهای تبلیغاتی برای جلب توجه به کار می‌رود.

لمینت مات یک گزینه دیگر است که یک پوشش غیربراق و مات را بر روی سطح چاپ اعمال می‌کند. این لمینت به تصاویر یک حالت ملایم می‌بخشد و اغلب در محیط‌هایی با نور بازتابی زیاد یا برای جلوگیری از انعکاس نور به کار می‌رود. لمینت مات برای تصاویری که از جزئیات دقیق و روشنایی زیادی برخوردار هستند، مناسب است.

لمینت ساتینی، به عنوان یک ترکیب از ویژگی‌های لمینت براق و مات، پوششی نیمه‌براق فراهم می‌کند. این لمینت به تصاویر یک ظاهر گیرا و متوسط می‌بخشد و برای استفاده در تبلیغات داخلی، برندهای لوکس و مواد تبلیغاتی متنوع مناسب است. هر یک از این انواع لمینت با توجه به نیازها و هدف چاپ، یک بعد جدید از جلب توجه و بهبود کیفیت ظاهری چاپ فراهم می‌کنند.

لمینت چیست؟

طرح‌هایی که چاپ می شوند به علت اینکه بعد از چاپ ممکن است دچار آسیب شوند نیاز به یک روکش محافظ بی رنگِ شیشه‌ای دارند که هم طرح چاپی را با نمای بهتری معرفی می کند و هم از آن محافظت لازم را به عمل می آورد. یکی از بهترین نوع این روکش‌ها همین روکش لمینت می باشد؛ لمینت دارای جنس PVC و معنی laminate در فارسی لایه لایه کردن است.
در نظر داشته باشید که روکش لمینت همان
چاپ لمینت نیست و منظور روکشی از جنس PVC است که بعد از فرآیند چاپ با دستگاه لمینت روی طرح چاپی مورد نظر پرس یا لمینت می گردد؛ و دارای عرض‌های مختلف تا 150 سانتی متر است.
این روکش لمینت ممکن است در یک طرف و یا در دو روی طرح چاپی چسبانده شود. کاربرد روکش لمینت بسیار با اهمیت است زیرا طرح چاپی را از انواع صدماتی مانند خط و خش، لک و چربی، اثر انگشت، سیاه شدگی، چروک، لوله شدن و پارگی و عوامل محیطی مانند رطوبت، باد، باران، نور آفتاب، سرما و گرما حفاظت می کند.
از دیگر کاربردهای لمینت این است که بر شدت و ثبات رنگ، مات یا براق کردن سطح محصولات چاپی مؤثر است.

ویژگی‌های لمینت

-جنس لمینت ازPVC  می باشد.
-طرح‌های چاپی تا عرض 150 سانتی متر را می توان لمینت نمود.
-ضخامت لمینت از 50 تا 700 میکرون بنا به نوع آن می باشد.
-لمینت از نوع گرم و سرد دارای ماندگاری بالایی است.
-استفاده از لمینت موجب محافظت طرح چاپی در برابر شرایط محیطی و آسیب‌های احتمالی می شود.

موارد مصرف لمینت

-یکی از کاربردهای مهم لمینت زمانی است که می خواهیم طرح چاپی را در فضای خارجی Outdoor  قرار دهیم. روکش لمینت برای بیشتر طرح‌های چاپی در انواع استندها و چاپ پلات مورد استفاده قرار می گیرد.
-روکش لمینت در انواع بسته بندی‌ها، کاتالوگ، کارت ویزیت، بنر، پوستر، بروشور و ...استفاده می شود.
-روکش لمینت برای جلد کتاب‌هایی با جلد نرم استفاده می شود.
-روکش لمینت سرد یا گرم برای محصولات چاپی که در معرض خط و خش و سایش هستند، استفاده می شود.
-روکش لمینت برای متریالی که زیاد در معرض تماس با دست‌ها هست، استفاده می شود.
-روکش لمینت سرد برای کارهای هنری و تزئینی که دارای جلوه بصری هستند، استفاده می شود.
-روکش لمینت براق برای طرح‌های چاپی در معرض آب و رطوبت هستند، استفاده می شود.
-روکش لمینت می تواند سطح کار چاپی را مات یا براق در برابر بازتاب نور کند.

مزایای استفاده از لمینت

-ساده‌ترین و سریع‌ترین راه محافظت از کار چاپی
-افزایش طول عمر کار چاپی
-افزایش مقاومت طرح چاپی با افزایش ضخامت آن با لمینت کردن
-حفاظت از طرح چاپی در برابر عوامل محیطی مانند باد و باران، نور آفتاب، گرما و سرما، بویژه برای طرح‌های مورد استفاده در فضای خارجی
-حفاظت از طرح چاپی در برابر آسیب‌های احتمالی مانند خط و خش، سیاه شدن، رنگ پریدگی، پارگی، چین و چروک، لوله شدن.
-مانع از کثیف شدن چاپ با مواردی مانند اثر انگشت و گرد و غبار و آلودگی  و دارای قابلیت تمیز کردن راحت آن.
-لمینت با ثابت نگه داشتن رنگ‌ها در کار چاپی موجب جلوه بیشتر و زنده تر شدن رنگ‌ها می شود.

انواع لمینت پس از چاپ

روکش‌‌های لمینت از لحاظ کاربرد و مراحل تولید آنها به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

لمینت گرم مات
لمینت گرم براق
لمینت ویژه مات
لمینت سرد مات
لمینت سرد براق
لمینت ضد خش
لمینت ضد خش کف

تفاوت بین لمینت حرارتی و سرد چیست؟

لمینت دو نوع است: لمینت گرم و لمینت سرد

-در نوع گرم و حرارتی لمینت، پوشش PVC زمانی بر روی سطح چسبیده می‌شود که به آن گرما دهیم و بدون حرارت به هیچ کاغذی نخواهند چسبید. پس ابتدا با کمک دستگاه، لمینت را گرم کرده و سپس آن را روی کاغذ می‌چسبانند. لمینت گرم به صورت مات یا براق، یک رو یا دو رو معمولاً برای چاپ‌های با ابعاد بزرگ، پوستر لمینت، بنر لمینت، پلات لمینت و ... استفاده می‌شود. در این نوع لمینت خیلی از مواقع نیازی به لمینت کردن پشت کار چاپی نمی باشد.
-لمینت سرد شبیه کار سلفون کشی است و نسبت به لمینت گرم نازک‌تر، ظریف‌تر و گرانتر می باشد. در این روش لایه بسیار نازک پلاستیکی (رول لمینت) دارای سطحی چسبناک است و بدون حرارت به هر سطحی پرس می شود. این نوع لمینت با استفاده از دستگاه لمینت سرد و بدون گرم کردن هیتر دستگاه به کاغذ می چسبد. لمینت سرد دارای جلوه زیباتر و بهتر است و برای حفاظت از سطح چاپ و ایجاد جلوه هنری، روکش جعبه های تزئینی و ... استفاده می شود.
-لمینت گرم سفت و سخت و دارای انعطاف پذیری کمتری نسبت به لمینت سرد است. لمینت گرم تا نمی شود و در اثر خم شدن می شکند اما لمینت سرد دارای انعطاف پذیری زیادی بوده و به راحتی شکسته نمی شود.

لمینت گرم مات

این شیوه لمینت کردن جزء متدوال‌ترین شیوه های لمینت کردن می باشد به اینصورت که پوشش لمینت در اثر حرارت بوسیله دستگاه مخصوص لمینت روی سطح چاپی کشیده می شود.
این لمینت به این علت که مات است دارای بازتاب نور کمی می باشد و تصویر را واضح نشان می دهد و مناسب برای عکسبرداری است و باید گفت که بیشتر سفارش‌ها از این نوع لمینت می باشد.
البته این نوع لمینت دارای انعطاف پذیری کمی است و برای کارهای بزرگ (چاپ لارج فرمت) یا پلات‌ها، استندها و مدیاهای بکاررفته در سازه نمایشگاهی دارای کاربرد بسیار می باشد.

لمینت گرم براق

لمینت گرم براق نوعی از لمینت گرم است که مانند لمینت گرم مات روکش آن با حرارت روی سطح چاپی چسبانده می شود و به دلیل اینکه درخشش و شفافیت در رنگ‌های طرح چاپی ایجاد می کند جلوه بصری زیبا و جذابی را برای بیننده بوجود می آید. اما دارای انعکاس نوری است و در هنگام عکسبرداری لایه‌های نور روی عکس قرار می گیرد و تصویر وضوح خود را از دست می دهد برای همین نوع میزان سفارش در این نوع لمینت کمتر از نوع مات آن است.
در چاپ دیجیتال، لمینت محصولات بصورت رولی انجام می شود.

لمینت ویژه مات

در برخی کارها مانند استندهای نمایشگاهی، برای روی کار لمینت سرد و برای زیر آن از لمینت گرم استفاده می کنند. این نوع لمینت به لمینت ویژه معروف است؛ و با این کار طرح چاپی ضخامت مطلوب پیدا می کند و موجب جلوه زیبا به مدیای تبلیغاتی شما می شود.

لمینت سرد مات 

لمینت سرد مات نوعی از لمینت می باشد که در مقایسه با لمینت گرم مات دارای ضخامت کمتر است و به راحتی خم می شود و نمی شکند. لمینت سرد مات بدون نیاز به حرارت راحت روی هر سطحی پرس می شود.
لایه پوشش دهنده لمینت سرد مات چیزی شبیه سلفون انعطاف‌پذیر، نازک، زیبا و ظریف می باشد و محصول چاپ شده دارای جلوه بصری زیبا و خاصی می شود. این نوع لمینت خیلی مناسب برای چاپ شاسی است و در عکسبرداری نور را انعکاس نمی دهد.

لمینت سرد براق

لمینت سرد براق برای چسبیدن نیازی به گرما ندارد؛ لایه PVC  مورد استفاده برای این نوع لمینت دارای میکرون پایین‌تر و ظریف‌تر است.
لمینت سرد براق ظاهری زیبا، براق و درخشان به متریال چاپ شده می بخشد و به همین دلیل دارای جلوه زیادی است و برای کارهای هنری و تزئینی کاربرد فراوان دارد.

لمینت ضد خش

تفاوت این نوع لمینت با دیگر لمینت‌ها در خش‌ناپذیر بودن آن می باشد؛ سایر لمینت‌ها موجب افزایش دوام اثر چاپی می شوند اما خودشان در اثر خراش یا ناخن ممکن است دچار آسیب گردند و روی آنها خش بیفتد اما این نوع لمینت خش پذیر نمی باشد و خط و خش و سایش تاثیری روی آن ندارد.

لمینت ضد خش کف

این نوع لمینت نوعی لمینت مات می‌باشد که دارای میکرون بالاتر و ضخامت بیشتر می‌باشد. این نوع لمینت به این دلیل برای کف استفاده می شود که با راه رفتن روی آن مشکلی برای رنگ چاپ ایجاد نمی شود؛ اما در صورت استفاده از دیگر لمینت‌ها با راه رفتن روی آن رنگ چاپ از بین می رود. لمینت ضد خش کف را می توان هم با دستگاه لمینت سرد و هم با دستگاه لمینت گرم انجام داد.

0 نظر


چاپچاپ افستمزایای چاپ افستتفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال کاتالوگتفاوت بین بروشور و کاتالوگبروشور چیستست اداری شامل چیستست اداری خلاقانهمراحل چاپ ست اداریاقلام ست اداریست اداری کاملدلایل استفاده از سربرگ در مکاتبات اداریاصول سربرگ حرفه ایویژگی های سربرگانواع پاکت نامهچاپ پاکت نامهکارت ویزیت خلاقانهمراحل ایجاد کارت ویزیتکارت ویزیت خاصانواع کارت ویزیتپنج دلیل مهم برای داشتن کارت ویزیتتراکت چیست؟تراکت خلاقانهتاثیر تراکت بر فروشتاثیر تراکت بر تبلیغاتتوزیع تراکتچاپ لیبل شیشه ایلیبل چیستسفارش چاپ لیبل پشت چسبدارانواع لیبلچاپ استیکر شیشه ایپوستر چیست؟کاربرد لیوان کاغذیانواع چاپ مگنتچاپ مگنت یا چاپ روی آهنربا چیست؟انواع اندازه ماشین های چاپبرتری های چاپ دیجیتالمزایای چاپ دیجیتالانواع چاپ دیجیتالچاپ لارج فرمت چیستتابلو بک لایت چیستهمه چیز درباره چاپ سولیتهمه چیز درباره چاپ بنرسولیت چیستتفاوت چاپ اکوسالونت و سالونتانواع لمینت پس از چاپچاپ پلات و لمینت چیستانواع دستگاه چاپ بنرپلاتر چیستدستگاه چاپ اکوسالونتکاربرد چاپ استیکرمش استیکرتابلو روان چیستچاپ فلکسیوینیل چیستساخت تابلو ال ای دی ثابتتابلو فلکسی چیستچاپ فلت بد چیست