جالب است بدانیم فقط در ایران متداول است که لوگو را آرم بنامیم ، آرم در زبان انگلیسی به معنی بازو است و به هیچ عنوان معنی لوگو را نمی دهد و در زبان فرانسوی arme به معنی اسلحه می باشد. واقع ما در این مقاله سعی می کنیم تا حدی لوگو را آرم بنامیم چرا که بسیار این واژه متداول شده و اکثریت آن را به معنی لوگو می دانند.در واقع لوگو که به آن در فارسی نشان می گوییم اولین گزینه برای برندینگ می باشد. لوگو بیشترین کاربرد را در تبلیغات دارد که بدون لوگو طراحی ست اداری امکان پذیر نمی باشد، لوگو نشانه تجاری یک سازمان یا شرکت می باشد. در طراحی لوگو بسیار باید به زمینه کاری کسب و کار مورد نظر دقت نمود و سعی بر این شود که لوگوی شرکتی شما کاملا هم خوان با نوع کسب و کارتان باشد.

لوگو و آرم دو مفهوم متفاوت در زمینه طراحی برندها هستند. لوگو به عنوان یک علامت گرافیکی شناخته می‌شود که برای نمایش یک برند، شرکت یا محصول استفاده می‌شود. این علامت معمولاً شامل یک تصویر، نماد یا حتی نوشته‌ای است که به عنوان نماد برند به‌کار می‌رود. لوگو معمولاً برای ارتباط بصری سریع با برند استفاده می‌شود و ممکن است شامل نام برند باشد یا حتی بدون آن طراحی شود.

برعکس لوگو، آرم به مجموعه‌ای از عناصر گرافیکی یا نمادهایی اطلاق می‌شود که به طور خاص برای نمایان کردن یک سازمان، انجمن، یا سازمان طراحی شده‌اند و ممکن است شامل نام سازمان یا حتی شعار آن باشد. در مقابل لوگو که یک نماد کلی است، آرم معمولاً یک علامت مخصوص است که معمولاً به‌صورت خطی یا ابتکاری طراحی می‌شود و برای نمایش هویت یک سازمان در فضاها و موقعیت‌های مختلف به‌کار می‌رود.

طراحی آرم یا طراحی لوگو؟ کدام صحیح است؟

جالب است بدانیم فقط در ایران متداول است که لوگو را آرم بنامیم ، آرم در زبان انگلیسی به معنی بازو است و به هیچ عنوان معنی لوگو را نمی دهد و در زبان فرانسوی arme به معنی اسلحه می باشد. در واقع ما در این مقاله سعی می کنیم تا حدی لوگو را آرم بنامیم چرا که بسیار این واژه متداول شده و اکثریت آن را به معنی لوگو می دانند.در واقع لوگو که به آن در فارسی نشان می گوییم اولین گزینه برای برندینگ می باشد. لوگو بیشترین کاربرد را در تبلیغات دارد که بدون لوگو طراحی ست اداری امکان پذیر نمی باشد، لوگو نشانه تجاری یک سازمان یا شرکت می باشد. در طراحی لوگو بسیار باید به زمینه کاری کسب و کار مورد نظر دقت نمود و سعی بر این شود که لوگوی شرکتی شما کاملا هم خوان با نوع کسب و کارتان باشد.

برای شکل گیری شخصیت و هویت سازمان و یک ارگان بزرگ و عام که اصولاً دارای زیر مجموعه های بزرگ دیگری است می توان از طراحی آرم یا نشانه استفاده می شود، که ما با دیدن آن آرم یا نشانه یا سمبل بی درنگ به یاد آن سازمان می افتیم. به عنوان مثال آرم هلال احمر را به عنوان سازمان بشر دوستانه و امدادگرانه جهانی را در نظر بگیرید که شما تا با دیدن نشانه هلال احمر خیلی سریع یاد آن می افتید. از دیگر کاربردهای نشانه ها یا آرم ها یا سمبل ها، در علائم راهنمایی رانندگی و یا مواردی مشابه که حالت عام دارند و یا حتی کاربرد جهانی و بین المللی دارند نام برده می شود. در کل نشانه ها بیانگر چیزی بصورت عام بوده و خیلی سریع در بین افراد جای باز می کنند.

اما لوگو دارای کاربرد خاص تر و ویژه تر می باشد و برای هر شرکت یا سازمان و یا گاهی مواقع افراد خاص طراحی می شود و ممکن است توسط افراد زیادی شناخته شده نباشد، مگر اینکه آن برند خیلی معروف و جهانی شده باشد مانند لوگوهای آدیداس یا سامسونگ و یا لوگوی اندروید که مربوط به یک مجموعه نرم افزاری می باشد.

آرم و لوگو دو مفهوم متفاوت هستند و در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شوند. در ادامه تفاوت‌های اصلی بین آرم و لوگو را می‌توانید مشاهده کنید:

آرم (Emblem):

تعبیر گرافیکی:

آرم یک نماد گرافیکی است که به طور معمول شامل تصویر، شعار یا عناصر دیگر است. آرم‌ها ممکن است اجزای تصویری و متنی را ترکیب کنند.

تعامل با متن:

در آرم‌ها، تصویر و متن به طور یکپارچه با یکدیگر ترکیب شده و به صورت یک واحد گرافیکی ظاهر می‌شوند. متن ممکن است درون یا اطراف تصویر قرار گیرد.

استفاده در نشان تجاری:

آرم‌ها معمولاً برای نشان تجاری یا نشانه‌های تجاری استفاده می‌شوند و به عنوان نمادهای قوی و تعیین‌کننده شناخته می‌شوند.

لوگو (Logo):

تعبیر گرافیکی:

لوگو نیز یک نماد گرافیکی است، اما در مقایسه با آرم، معمولاً شامل تصویر یا علامت بدون ترکیب متن است. لوگو ممکن است به صورت یک نماد ساده یا حتی یک نام یا کلمه با شکل خاص طراحی شود.

تعامل با متن:

لوگو عمدتاً بر اساس تصویر یا نماد بدون وابستگی به متن طراحی می‌شود. اگر متن وجود داشته باشد، معمولاً بسیار کوتاه و ساده است.

استفاده در نشان تجاری:

لوگوها نیز برای نشان تجاری استفاده می‌شوند و ممکن است به عنوان علامت تجاری یا نماد شناخته شوند. لوگوها به دلیل سادگی و قابلیت استفاده در انواع مختلف محیط‌ها محبوبیت دارند.

اگرچه آرم و لوگو ممکن است به نظر برخی افراد به نظرات مشابهی بیایند، اما تفاوت‌های ظاهری و مفهومی در استفاده و طراحی آن‌ها وجود دارد.

در ادامه می خواهیم تعریف های هر کدام را بصورت کامل تر شرح دهیم تا با کاربرد هر یک بیشتر آشنا شوید.

طراحی آرم

در طراحی آرم بنا بر کاربرد آن، رنگ آن را تعیین می نماییم. به عنوان مثال برند ایوس سنت لاورنت yves saint Laurent  با کاربردی وسیع در زمینه لوازم آرایش، زیبایی و تولید لباس یکی از  موفق ترین آرم ها را دارد، آرم این برند همواره نماد لوکس بودن است، آرم این برند را می توان به عنوان پلاک گردنبندی به گردن انداخت و یا می توان با درج آن بر روی کیف یا لوازم آرایشی خود وسایل خود را لوکس نمایید، آرم این برند در عین اینکه برند خود را معرفی می کند به عنوان یک وسیله ی تزیینی کاربرد دارد و می تواند به زیبایی بر روی وسایل شما بدرخشد.

لوگو

تعریف آرم

در فارسی بهترین گزینه برای معادل آرم واژه نشانه یا علامت می باشد البته گاهی بجای آرم کلمه سمبل نیز استفاده می شود.
آرم نیز می تواند معرف شخصیت و هویت برای یک مجموعه، شغل و یا هر گونه فعالیت باشد، بنابراین بعضی از آنها دارای تعریف بین المللی می باشد.
طراحی نشانه یا آرم از مهم ترین بخش های موجود در رشته گرافیک است زیرا طراحی یک نشانه موفق می تواند نشان دهنده توانایی فکری و اجرایی هنرمند باشد، و با کمترین عناصر بصری که دارد باید دارای فرم منسجم و واحد ودارای بیانی گویا، روان و ساده و زیبا باشد.
در حقیقت می توان گفت آرم یا سمبل نشان دهنده چیزی است که در ذهن افراد، دلالت کننده بر چیز دیگری است و در بسیاری از مواقع تصویری برای شغل افراد و یا اماکن و یا موسسات محسوب می شود.
آرم یک عنوان گرافیکی نمی باشد بلکه یک نشانه گرافیکی ساده می باشد که در عین سادگی می تواند استفاده بسیار گسترده داشته باشد. آرم یا نشانه، تصویری است که بصورت مختصر و بسیار موثر موضوعی عنوان و برای شما مجسم می کند.
سابقه استفاده از نماد و نشانه ها به دوران باستان و زمان نقاشی های دیواری باز می گردد. شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم که زبان شناسی هم زیرشاخه ای از علم نشانه شناسی می باشد.
هر یک از زبان های موجود دنیا برای خود الفبایی دارد که با استفاده از نشانه هایی به دست آمده است. مثلاً حرف A انگلیسی در واقع از یک حرف یونانی به دست آمده که شمایلی از شاخ گاو را نشان می دهد.
در آن زمان بیشتر موارد ضروری برای زندگی انسان‌ها مانند گوشت، شیر، لباس، زیراندازو...از گاو به دست می آمده است بنابراین الفبا نیز با آن آغاز گردیده است.

 تعریف لوگو

لوگو را بصورت مختصر می توانیم با تصویرنام عنوان کنیم. در واقع نامی تصویری می باشد که ساده و مختصر است، لوگو مانند آرم یا سمبل تعریف عام ندارد و بصورت ویژه برای یک شرکت و سازمان خاص طراحی می شود کاربرد لوگو بسیار خاص است و بیشتر برای ارگان ها، شرکت ها و سازمان ها و بعضی مواقع برای رستوران ها و فروشگاهها و یا کلینیک های درمانی نیز طراحی می شود.
طراحی لوگو و رنگ بندی آن بسیار سلیقه ای بوده و به رنگ سازمانی بستگی زیادی دارد. در طراحی لوگو هدف سازمان و چیزی می خواهد ارائه دهد بسیار دارای اهمیت می باشد. لوگو با اشکال مختلف گرافیکی که دارد زائیده تخیل  و تفکر صاحبین کسب و کار و طراح مربوطه می باشد.

انواع طراحی لوگو بصورت کلی به شرح زیر است:

لوگو نشان

که در آن از تصویر و گاهی اوقات نشانه ها استفاده می شود، که به آن pictogram (پیکتوگرام) نیز گفته می شود. در واقع می توان گفت که نمادها یا سمبل ها در طراحی لوگو نشان استفاده می شوند و یا خود لوگو نشان نام برده می شوند.

لوگوتایپ

لوگو تایپ شامل لوگویی است که در آن از طراحی حروف و تایپوگرافی استفاده شده است در واقع حروف به نوعی طراحی شده است که بصورت انحصاری برای آن سازمان و مجموعه بوده و با دیدن آن لوگو یاد آن برند می افتیم کوکاکولا و زمزم برای طراحی لوگوهای خود از لگو تایپ استفاده کرده اند.

لوگو ترکیبی

لوگو ترکیبی از ترکیب لوگونشان و لوگوتایپ به دست می آید که بیشترین کاربرد را در طراحی لوگوها دارد.

اصلی ترین ویژگی یک لوگوی حرفه ای

طراحی لوگوی صنعتی و حرفه ای باید بگونه ای باشد که با گذشت زمان و به تکامل رسیدن کسب و کار آن نیز به تکامل برسد و البته طوری طراحی شده باشد که در آن آینده نگاری نیز لحاظ شده باشد. یک لوگوی حرفه ای تاریخ انقضا ندارد بلکه با گذشت زمان حتی ممکن است جذابیت آن بیشتر شود.

0 نظر


خصوصیات یک لوگوی خوبتفاوت لوگو و آرمطراحی لوگو حرفه ایلوگو به چه معنی استاهمیت لوگو در کسب و کارلوگو چیست؟طراحی لوگو و استانداردهای جهانی آننکات کلیدی در طراحی لوگوتاریخچه طراحی لوگو و روند تکامل آنلوگو تایپ چیست؟بررسی تاریخچه و نحوه طراحی 10 لوگوی معروفلوگو چه چیزی را نشان می دهد؟بهترین نرم افزار طراحی لوگوطراحی کاتالوگ مبلمانمراحل طراحی کاتالوگ حرفه ایطراحی و چاپ کاتالوگ رنگ موچگونه بهترین طراحی کاتالوگ را داشته باشیماصول طراحی کاتالوگ و بروشورنکاتی راجع به طراحی کاتالوگتعریف کاتالوگ چاپیاصول طراحی کاتالوگطراحی کاتالوگ به سبک ژورنالیطراحی کاتالوگ صنعتیمراحل طراحی کاتالوگمزایا طراحی کاتالوگ حرفه ایاهمیت طراحی کاتالوگکلیاتی در مورد طراحی کاتالوگابعاد طراحی کاتالوگتأثیر طراحی کاتالوگ بر فروشطراحی کاتالوگ دیجیتالاصول طراحی هاردباکساصول طراحی بسته بندیطراحی جعبه حرفه ایطراحی جعبه مقواییاهمیت طراحی کارت ویزیتطراحی کارت ویزیت حرفه ایطراحی کارت ویزیتنکات مهم در طراحی ست اداریطراحی ست اداریاصول طراحی سربرگطراحی سربرگ در فتوشاپنکات ضروری در طراحی سربرگطراحی لیبل میوهمراحل طراحی لیبلطراحی پوسترطراحی فولدر حرفه ایطراحی بروشور خلاقانهطراحی و چاپ بروشور دو لتاصول طراحی بروشورطراحی حرفه ای بانی چاپطراحان مهرگانیازده ترفند برای طراحی تراکتاصول طراحی تراکت حرفه اینکات طلائی در طراحی و چاپ تراکتنحوه و اصول طراحی تراکتچگونه تراکت طراحی کنیمچگونه خوش عکس باشیمنکات کلی عکاسی طبیعتعکاسی از غذادرباره عکاسیآموزش عکاسی از منظرهعکاسی دیجیتالسلفی جذاب بگیریدزیباشناسی در عکاسیعکاسی خلاقانهجلوگیری از لرزش دوربین