تابلوهای لایت باکس یکی از روش‌های جذاب برای نمایش تصاویر و گرافیک‌ها با استفاده از روشنایی است. این تکنیک، تصاویر را با فضایی متفاوت و جذاب به نمایش می‌گذارد که باعث توجه مخاطبان و افزایش اثربخشی پیام می‌شود. لایت باکس سازه ای است که برای تبلیغات کاربرد فراوان دارد. از لایت باکس‌ها هم برای تبلیغات Indoor و یا درون ساختمانی و هم برای تبلیغات Outdoor  یا تبلیغات خارج ساختمان استفاده می شود. لایت باکس ها به دلیل وجود سیستم نور پردازی در آنها، به تصویر چاپی نور تابانده می شود که این موضوع موجب جذابیت و جلب توجه بیشتر طرح چاپی و کسب محبوبیت فراوان در صنعت تبلیغات شده است. در میان لایت باکس‌ها، لایت باکس پارچه ای برای تبلیغات Outdoor مناسب است زیرا در برابر شرایط جوی دارای مقاومت است. قاب و چاپ لایت باکس پارچه ای به گونه ای تهیه می شود که در برابر باد و باران و نور آفتاب دارای استقامت باشد.

چاپ لایت باکس شامل استفاده از تابلوهایی با نور پس زمینه برای نمایش گرافیک، تبلیغات یا آثار هنری به روشی جذاب بصری است. انواع مختلفی از روش ها و مواد چاپ لایت باکس برای دستیابی به جلوه های مختلف استفاده می شود. در این مقاله، به مزایا و کاربردهای چاپ تابلوهای لایت باکس پرداخته می شود.

مزایا:

جلب توجه: تابلوهای لایت باکس با روشنایی پرتنوع و جذابیت بصری، توجه بینندگان را به خود جلب می‌کنند.

بازاریابی: این تکنیک، برای تبلیغات و بررسی پیام ها بسیار مفید است، زیرا تصاویر با روشنایی بالا به خوبی به چشم میآیند.

فضای فضایی به فرد: تابلوهای لایت باکس فضایی منحصر به فرد را ایجاد می کنند که برای فضاهای تجاری، رویدادها، یا حتی داخل خانه استفاده می شود.

کاربردها:

تبلیغات: استفاده از تابلوهای لایت باکس برای تبلیغات در فضای عمومی، سالن های نمایشگاه، و فروشگاه ها بسیار پیشرفته است.

دکوراسیون داخلی: این تکنیک برای دکوراسیون داخلی ،فضای تجاری، رستوران‌ها، هتل‌ها و حتی خانه‌ها می‌شود.

نمایش تصاویر هنری: هنرمندان و عکاسان از تابلوهای لایت باکس برای نمایش تصاویر هنری و عکس های خود استفاده می کنند.

با توجه به مزایا، تولید و کاربردهای چاپ تابلوهای لایت باکس، این تکنیک یکی از راه‌های جذاب و نمایش تصاویر و پیام‌ها است که همه از آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

لایت باکس سازه ای است که برای تبلیغات کاربرد فراوان دارد. از لایت باکس‌ها هم برای تبلیغات Indoor و یا درون ساختمانی و هم برای تبلیغات Outdoor  یا تبلیغات خارج ساختمان استفاده می شود.
لایت باکس ها به دلیل وجود سیستم نور پردازی در آنها، به تصویر چاپی نور تابانده می شود که این موضوع موجب جذابیت و جلب توجه بیشتر طرح چاپی و کسب محبوبت فراوان در صنعت تبلیغات شده است.
در میان
لایت باکس‌ها، لایت باکس پارچه ای برای تبلیغات Outdoor مناسب است زیرا در برابر شرایط جوی دارای مقاومت است؛ قاب و چاپ لایت باکس پارچه ای به گونه ای تهیه می شود که در برابر باد و باران و نور آفتاب دارای استقامت باشد.
دیگر لایت باکس ها را بهتر است در محیط های سربسته یا Indoor استفاده کنید زیرا ممکن است در برابر شرایط جوی، باران و تگرگ دچار مشکل شوند مگر اینکه سقفی بالای آنها قرار داده شود.
لایت باکس ها در یک قاب آلومینیومی یا ام دی اف (چوبی) و یا پلکسی (پلاستیکی) مورد استفاده قرار می گیرند.
بخش رویۀ لایت باکس اصولاً از نوع جنس فلکسی، کریستالی و پلکسی گلس رنگی می باشد.
لایت باکس ها ممکن است که بصورت بدون نور نیز عرضه گردند اما در بیشتر مواقع در آنها از سیستم نورپردازی SMD و LED مورد استفاده قرار می گیرد.
لایت باکس کریستالی یکی از انواع لایت باکس محبوب و زیبا است که از یک قاب فلزی از جنس آلومینیومی در دور تا دور کار استفاده می شود. 
جنس چاپ لایت باکس از جنس چاپ بک لایت است که ممکن است در بین ورق های پلکسی گلس قرار بگیرد. 
در تابلو لایت باکس از سیستم نورپردازی میکرو اس ام دی microSMD یا LED استفاده می شود که دارای مصرف برق کم و به صرفه است.

چاپ لایت باکس

چاپ لایت باکس دارای انواع مختلف است که در ادامه به آن می پردازیم:

چاپ بک لایت طلقی دای

این چاپ از نوع چاپ پلات می باشد که توسط ماشین‌های چاپ لارج فرمت (پلاتر) تهیه می شود؛ جوهری که برای این نوع چاپ مورد استفاده قرار می گیرد از نوع جوهر دای است که ضد آب نیست و در برابر شرایط محیطی دارای مقاومت نمی باشد؛ اما دارای کیفیت چاپ بالا است؛ چاپ دای وقتی در معرض نور خورشید قرار بگیرد به مرور کیفیت چاپ خود را از دست می دهد.
چاپ بک لایت طلقی دای را می توان برای ضد آب کردن لمینت نمود. از مزایای چاپ بک لایت دای قیمت ارزان‌تر آن می باشد.

چاپ بک لایت اکوسالونت

چاپ اکوسالونت از انواع چاپ لارج فرمت محسوب می‌شود که از جوهر پیگمنت استفاده می کند؛ از مزایای جوهر پیگمنت ضد آب بودن و مقاومت آن در برابر شرایط محیطی و نور آفتاب می باشد اما نسبت به چاپ پلات دارای کیفیت کمتری است.
کاغذ بک لایت که در چاپ اکوسالونت استفاده می شود، کاغذی بسیار نازک است و رسانای بالای نور می باشد؛ چاپ بک لایت علاوه بر اینکه دارای کیفیت بالای چاپ است نور را از خود عبور می دهد.
از دیگر مزایای چاپ بک لایت در تابلو لایت باکس ها این است که می توان آنرا به راحتی تعویض نمود. یعنی چاپ بک لایت قدیمی را از تابلو لایت باکس خارج کرده و چاپ لایت باکس جدید را قرار داد.
برای تعویض چاپ لایت باکس نیاز به تخصص خاصی نیست و به راحتی انجام می شود.

چاپ بک لایت یووی-UV

چاپ یووی مدرن‌ترین نوع چاپ در صنعت چاپ لارج فرمت می باشد که دارای مزایای فراوان است از جمله اینکه ضد آب بوده و در برابر شرایط محیطی و نور آفتاب کاملاً مقاوم است.

چاپ بک لایت پارچه ای

نوعی از لایت باکس هست. که لایت باکس پارچه ای نام دارد و برای تبلیغات خارجی گزینه بسیار مناسبی نیز می باشد. زیرا در ابعاد های بزرگتر می توان آنرا تهیه نمود، و دارای مقاومت مناسب برای شرایط جوی مختلف و برف و باران است.
پارچه ای که برای لایت باکس پارچه ای استفاده می شود پارچه بک لایت پارچه ای نام دارد و از جنس ساتن است و با ماشین های چاپ یووی روی آن فرآیند چاپ انجام می شود. همانطور که می دانیم چاپ یووی در برابر باد و باران و شرایط محیطی دارای مقاومت لازم می باشد.
از تابلو لایت باکس پارچه ای حتی می توان به عنوان تابلو سر درمغازه ها استفاده نمود.
تابلو لایت باکس های پارچه ای در ابعاد بزرگتر و ماکزیمم در ابعاد 250 تا 1000 سانتیمتر در دسترس هستند.

چاپ بک لایت PVC

چاپ بک لایت PVC روی متریال PVC انجام می شود؛ این متریال شبیه سولیت می باشد اما نور را از خود عبور می دهد به همین علت این متریال برای لایت باکس ها گزینه مناسبی هستند چاپ بک لایت PVC همچنین جایگزین مناسبی برای چاپ فلکس در لایت باکس ها می باشد.
از این لایت باکس می توان در ابعاد بزرگتر برای فضای داخلی  Indoor  و فضای خارجی Outdoor استفاده نمود.

گزیده ای از نکات مثبت استفاده از تابلو لایت باکس برای تبلیغات

1.تابلو لایت باکس‌ها دارای کیفیت بالای چاپ و کیفیت بالای سازه تبلیغاتی می باشند.
2.تابلو لایت باکس‌ها دارای نور قوی، یکدست و با دوام هستند.
3.در لایت باکس‌ها از سیستم نورپردازی SMD یا LED  استفاده می شود که این لامپ ها کم مصرف بوده و دارای مصرف برق بهینه می باشند.
4.تابلو لایت باکس ها دارای ضخامت کم نسبت به موارد مشابه تبلیغاتی هستند.
5.تابلو لایت باکس ها دارای استحکام و ماندگاری مناسبی بوده و قابلیت استفاده چند باره و برای مدت طولانی را دارند.

کاربرد لایت باکس ها به دو نوع فضای داخلی و خارجی تقسیم بندی می شود :

لایت باکس های Indoor  یا فضای داخلی

این نوع لایت باکس ها اصولاً در محیط‌‌های داخلی و سرپوشیده استفاده می شوند و دلیل آن نیز به این علت است که نمی توان به چاپ لایت باکس نور قدرتمندی تابانده شود تا در برابر نور خورشید چاپ آن جذاب‌ دیده شود.
همچنین لامپ ها و خود چاپی که در این نوع سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد نسبت به شرایط محیطی و گرد و خاک و باد و باران دارای حساسیت هستند ودر صورت قرار گیری در چنین شرایطی بعد مدت کوتاهی از بین می روند.
برای استفاده از چنین لایت باکس‌هایی در فضای بیرون بهتر است بالای آن یک سقف گذاشته شود.

لایت باکس Outdoor یا فضاهای خارجی

لایت باکس های فضای خارجی یا Outdoor دارای قابلیت نصب در فضای خارجی را هستند. این نوع تابلو لایت باکس را می توان در کوچه ها، خیابان‌ها و معابر استفاده نمود.
این نوع لایت باکس ها دارای ابعاد بزرگتری نسبت به لایت باکس هایی که در محیط داخلی قرار می گیرد می باشند.
همچنین دارای پشت نور قوی‌تر نسبت به سایر لایت باکس ها هستند.
بر روی قاب این نوع لایت باکس ها روکشی کامپوزیتی قرار می گیرد که مانع از نفوذ گرد و خاک و باد و باران به داخل آن می شود.

تفاوت بین تابلو لایت باکس و تابلو فلکسی

تابلوهای فلکسی اصولاً برای تابلو سردر فروشگاه‌ها، مغازه ها و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می گیرد به این دلیل که متریال فلکس که برای چاپ تابلو فلکسی استفاده می شود دارای مقاومت زیاد در برابر نورخورشید، باد، باران، خاک، ضربه و برخورد اشیاء خارجی می باشد.
لایت باکس‌ها دارای فریم ظریف‌تر می باشند و از رویۀ پلاستیکی یا پارچه ای استفاده می کنند که ممکن است بر اثر ضربه و یا شدت باد زیاد آسیب ببینند.
از طرفی تابلو فلکسی دارای سازه و فریم جاگیری می باشد و حتی ممکن است حدود نیم متر از دیوار بیرون بزند اما لایت باکس سازه ای جمع و جور می باشد و در حدود 10 سانتی متر بیرون زدگی از دیوار دارد.
متریال فلکس به دلیل ضخامت بالا، نوری که ارائه می دهد ضعیف‌تر و کدرتر نسبت به تابلو لایت باکس می باشد.

از لایت باکس چگونه می توان استفاده کرد؟

تابلو لایت باکس بر اساس نیاز مشتری برای تبلیغات در جاهای مختلف و به شیوه‌های زیر قابل استفاده می باشد:

-استفاده از لایت باکس بصورت تابلو روی دیوار
-استفاده از لایت باکس بصورت آویز از سقف
-استفاده از لایت باکس بصورت استند و ایستاده

طراحی لایت باکس

از ویژگیهای تابلو لایت باکس نمایشگاهی اینست که در فاصله کمی از مخاطبین قرار می گیرد و نوری که در پشت آن کار گذاشته می شود بسیار قوی و یکدست است.
اگر تمایل دارید که دید را از فاصله بیشتر قابل رؤیت کنید بهتر است کنتراست کار را در طراحی لایت باکس بالا ببرید و همچنین در طراحی کارتان از رنگ‌های روشن و شاداب‌تر استفاده نمائید.
برای طراحی لایت باکس فایل طراحی بهتر دارای رزولوشن 200 تا 300 dpi باشد.

0 نظر