سربرگ ها در دو ابعاد A4 و A5 طراحی و چاپ می شوند و در ابعاد کوچکتر از اینها مانند ابعاد  A6 و یا B6 دیگر جنبه استفاده سربرگ را ندارد و برای یادداشت استفاده می شود برای همین چون برای مصارف عادی می باشد و ممکن است در اختیار عموم قرار گیرد. سربرگ یا letterhead به برگه‌های سازمانی گفته می شود که برای انجام مکاتبات سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد هر مجموعه و سازمان برای به رسمیت شناخته شدن و داشتن اعتبار رسمی ناچار به تهیه سربرگ می باشد. طراحی و نوع سربرگ به نوعی هویت سازمان را نمایش می دهد و مانند ادوات دیگر که در ست اداری وجود دارد از جمله کارت ویزیت، کاتالوگ، تراکت، فولدر و... دارای یکسری ویژگی هایی منحصر به خودش می باشد که با رعایت این نکات می توانید طرحی ایده آل در سربرگ به دست بیاوید.به این توجه کنید که اگر طراحی سربرگ صحیح انجام شود می تواند یکی از پارامترهای مفید در تبلیغات و بازاریابی شما باشد، و به عنوان بازاریاب مستقیم شما عمل کند.

اهمیت سربرگ برای هر مجموعه

سربرگ یا letterhead به برگه‌های سازمانی گفته می شود که برای انجام مکاتبات سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد هر مجموعه و سازمان برای به رسمیت شناخته شدن و داشتن اعتبار رسمی ناچار به تهیه سربرگ می باشد. طراحی و نوع سربرگ به نوعی هویت سازمان را نمایش می دهد و مانند ادوات دیگر که در ست اداری وجود دارد از جمله کارت ویزیت، کاتالوگ، تراکت، فولدر و... دارای یکسری ویژگی هایی منحصر به خودش می باشد که با رعایت این نکات می توانید طرحی ایده آل در سربرگ به دست بیاوید.
به این توجه کنید که اگر طراحی سربرگ صحیح انجام شود می تواند یکی از پارامترهای مفید در تبلیغات و بازاریابی شما باشد، و به عنوان بازاریاب مستقیم شما عمل کند.

سربرگ هر مجموعه و هریک از مشاغل جزء اوراق رسمی محسوب می شود، بنابراین باید صحیح از آن استفاده شود موارد استفاده از سربرگ می تواند برای مکاتبات اداری، صدور پیش فاکتور و یا ثبت قراردادها باشد.

ابعاد سربرگ

سربرگ ها در دو ابعاد A4 و A5 طراحی و چاپ می شوند و در ابعاد کوچکتر از اینها مانند ابعاد  A6 و یا B6 دیگر جنبه استفاده سربرگ را ندارد و برای یادداشت استفاده می شود برای همین چون برای مصارف عادی می باشد و ممکن است در اختیار عموم قرار گیرد کلمه یادداشت در آن ذکر می شود و بخش‌هایی مانند تاریخ، شماره و پیوست در آن حذف می گردد. برای چاپ آنها نیز از کاغذهای 80 یا 100 گرمی برای آنها استفاده می شود.

متن موجود در سربرگ

یک سربرگ حتماً باید شامل موارد زیر باشد:

letterhead2

  • لوگو
  • تاریخ
  • شماره پیوست
  • نام شرکت و زمینه فعالیت آن
  • راه‌های ارتباطی با شرکت
  • آدرس شرکت

طراحی سربرگ

یک سربرگ زیبا برای موفقیت برند نقش مهمی را می تواند ایفا نماید. یک سربرگ زیبا می تواند فرصت مناسبی برای تبلیغ برند شما باشد اگر طراحی سربرگ حرفه ای انجام شده باشد می تواند همان ابتدا جای خود را در دل مخاطب باز کند و تبدیل به یک فرصت برای تبلیغ شرکت شما شود در طراحی سربرگ خوب است به نکات زیر اهمیت داده شود.

  • محل قرار گرفتن مشخصه‌های سربرگ اصولاً اینگونه است که لوگو و نام شرکت بالای آن قرار می گیرد و همچنین شماره و پیوست و تاریخ نیز بالا در سمت چپ قرار می گیرد و آدرس هم در قسمت پایین سربرگ می آید.
  • فونت آدرس سربرگ اصولاً از فونت 8 الی 12 استفاده می شود و برای قسمت های دیگر از فونت 10 الی 14 استفاده می شود.
  • زمینه حتی الامکان بی رنگ و یا دارای رنگ کم رنگ باشد زیرا در کپی و فکس ممکن است مشکل پیش آید.
  • برای طراحی سربرگ از رنگ سازمانی آن شرکت استفاده شود، این رنگ سازمانی باید به عنوان رنگ تاکیدی استفاده شود، که موجب شناسایی برند شما در بین بقیه رقبا می گردد.
  • طراحی پشت سربرگ نیز مهم می باشد زیرا زمانی که سربرگ بصورت کاغذ فیزیکی ارسال می شود طرح پشت سربرگ می تواند موجب زیبایی و تمایز سربرگ شما باشد در پشت سربرگ می توانید از رنگ، لوگو و یا بافتی ساده استفاده کنید.
  • ساده کار کنید، طراحی سربرگ ویترینی ست که هویت شرکت شما را نشان می دهد و نباید دارای طرحی غیر رسمی باشد که موجب جلب توجه خاصی روی آن شود بنابراین یکی از اصول اصلی در طراحی سربرگ ساده کارکردن می باشد
  • در رنگ‌بندی سربرگ علاوه بر اینکه باید از رنگ سازمانی به عنوان رنگ غالب استفاده شود خوب است برای زیبایی کار از تضاد رنگ‌ها نیز استفاده شود مثلاً سرمه ای و آبی کمرنگ، سفید و سیاه می توانند ترکیب رنگ‌های حرفه ای باشد که تاثیر ماندگاری را ایجاد می کند.
  • اگر امکان دارد برای متمایز ساختن سربرگ خود می توانید از جلوه‌های ویژه استفاده کنید درست است که در طراحی سربرگ باید سادگی آن لحاظ گردد اما راه‌های ساده و جالب نیز برای ایجاد این نوع جلوه‌های ویژه وجود دارد مثلاً استفاده از جوهر UV بر روی سربرگ که ما در حالت عادی نمی توانیم این جوهر را ببنیم و اطلاعاتی که با این نوع جوهر چاپ می شود نباید جزء متن اصلی و لوگو باشد زیرا ممکن است امکان دیدن جوهر UV برای همه میسر نباشد.
  • استفاده از علائم مذهبی در سربرگ برخلاف قانون می باشد البته استفاده از نام خدا در ابتدای نامه اداری در کشور ما مجاز است.
  • سربرگ باید برند شما را تداعی کند دوباره تاکید می شود که فونت‌ها و لوگو در رنگ اصلی شرکت باید با برند و کسب و کار شما تطابق داشته باشد.

letterhead1

نرم افزار مناسب برای طراحی سربرگ

برای تهیه سربرگ می توانید از نرم افزار Illustrator و InDesign که نرم افزارهای بسیار کاربردی و آسان در طراحی سربرگ هستند استفاده کنید.
این نرم افزارها نسبت به فتوشاپ دارای کیفیت بالاتر برای طراحی سربرگ هستند و شما می توانید به کیفیت مناسبی در چاپ سربرگ دست یابید.

چاپ سربرگ

سربرگ را هم می توان بصورت سیاه و سفید و هم بصورت رنگی چاپ نمود که البته سربرگ‌های رنگی بسیار شکیل‌تر می باشد برای طراحی سربرگ در نظر بگیرید که نباید از طیف رنگ‌ها استفاده شود زیرا در صورت کپی گرفتن و یا ارسال فکس با مشکل و عدم خوانایی مواجه می شوید. برای چاپ سربرگ می توانید از پرینترهای معمولی نیز استفاده کنید.

0 نظر


چاپچاپ افستمزایای چاپ افستتفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال کاتالوگتفاوت بین بروشور و کاتالوگبروشور چیستست اداری شامل چیستست اداری خلاقانهمراحل چاپ ست اداریاقلام ست اداریست اداری کاملدلایل استفاده از سربرگ در مکاتبات اداریاصول سربرگ حرفه ایویژگی های سربرگانواع پاکت نامهچاپ پاکت نامهکارت ویزیت خلاقانهمراحل ایجاد کارت ویزیتکارت ویزیت خاصانواع کارت ویزیتپنج دلیل مهم برای داشتن کارت ویزیتتراکت چیست؟تراکت خلاقانهتاثیر تراکت بر فروشتاثیر تراکت بر تبلیغاتتوزیع تراکتچاپ لیبل شیشه ایلیبل چیستسفارش چاپ لیبل پشت چسبدارانواع لیبلچاپ استیکر شیشه ایپوستر چیست؟کاربرد لیوان کاغذیانواع چاپ مگنتچاپ مگنت یا چاپ روی آهنربا چیست؟انواع اندازه ماشین های چاپبرتری های چاپ دیجیتالمزایای چاپ دیجیتالانواع چاپ دیجیتالچاپ لارج فرمت چیستتابلو بک لایت چیستهمه چیز درباره چاپ سولیتهمه چیز درباره چاپ بنرسولیت چیستتفاوت چاپ اکوسالونت و سالونتانواع لمینت پس از چاپچاپ پلات و لمینت چیستانواع دستگاه چاپ بنرپلاتر چیستدستگاه چاپ اکوسالونتکاربرد چاپ استیکرمش استیکرتابلو روان چیستچاپ فلکسیوینیل چیستساخت تابلو ال ای دی ثابتتابلو فلکسی چیستچاپ فلت بد چیست