داشتن سربرگ برای اون سازمان یا کسب و کار یکی از الزامات نامه نگاری شرکتی است. سربرگ از نیاز های اولیه نامه نگاری است، چه شما در یک مطب پزشکی یا یک شرکت خصوصی و یا شرکت دولتی کار می کنید، داشتن سربرگ برای اون سازمان یا کسب و کار یکی از الزامات نامه نگاری شرکتی است، گاها شرکت های نرم افزاری به صورت داخلی نامه هایشان سیستمی می باشد اما برای مکاتبات خارج از سیستمی نیاز به داشتن یک طراجی سربرگ فوق العاده شیک و حرفه ای دارند. اگر کسب و کار شما با ادارات دولتی است که به صورت صد در صدی نیاز به داشتن یک سربرگ مناسب با نوع کسب و کارتان دارید چرا که سربرگ ها معرف نوع برند شما هستند.

سربرگ چیست؟

سربرگ یا letterhead در معنای لغوی عنوانی است که در بالای یک ورق کاغذ قرار دارد که این عنوان معمولاً از یک نام و یک آدرس و یک لوگو یا طرح شرکتی و گاهی اوقات یک الگوی پس زمینه تشکیل شده است. اما در واقع اصطلاح "سربرگ" اغلب برای اشاره به برگه ای که با رعایت استانداردهایی خاص چاپ شده است به کار می رود. اکثر سربرگ های شرکت در اندازه A4 چاپ می شوند، اگرچه گاهی اوقات از A5 و سایر اندازه های سفارشی استفاده می شود. برخی از اطلاعاتی که معمولا در سربرگ ها به صورت قانونی به کار می رود عبارتند از: نام شرکت، محل ثبت، شماره ثبت و آدرس دفتر ثبت شده

در طراحی سربرگ، اصول مختلفی وجود دارند که می‌توانند به خلق یک هویت بصری قوی و حرفه‌ای کمک کنند. ابتدا، هماهنگی با هویت بصری شرکت بسیار حائز اهمیت است. این هماهنگی شامل استفاده از رنگ‌ها، فونت‌ها و لوگوی شرکت در سربرگ می‌شود. باید از المان‌های شناختی شرکت در تمام اجزای سربرگ بهره گرفته شود تا تداوم و یکپارچگی در طراحی مشاهده شود.

ثانیاً، سادگی و خوانایی مهمترین اصول در طراحی سربرگ است. متن‌ها باید به شکلی خواناترین فونت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نمایش داده شوند تا مخاطبان بتوانند اطلاعات را به راحتی متوجه شوند. استفاده از فضای خالی نیز به خوانایی زیادی کمک می‌کند و طراحی را زیبا و مرتب می‌سازد. به این ترتیب، رعایت این اصول در طراحی سربرگ به شرکت یا سازمان کمک می‌کند تا با ارائه یک تصویر منسجم و متمایز، جلب توجه و اعتماد مخاطبان خود را به دست آورد.

سربرگ از نیاز های اولیه نامه نگاری است، چه شما در یک مطب پزشکی یا یک شرکت خصوصی و یا شرکت دولتی کار می کنید، داشتن سربرگ برای اون سازمان یا کسب و کار یکی از الزامات نامه نگاری شرکتی است، گاها شرکت های نرم افزاری به صورت داخلی نامه هایشان سیستمی می باشد اما برای مکاتبات خارج از سیستمی نیاز به داشتن یک طراحی سربرگ فوق العاده شیک و حرفه ای دارند. اگر کسب و کار شما با ادارات دولتی است که به صورت صد در صدی نیاز به داشتن یک سربرگ مناسب با نوع کسب و کارتان را دارید. چرا که سربرگ ها معرف نوع برند شما هستند.

سربرگ، نامه ای اداری می باشد، که دارای طرح‌های گرافیکی و لوگوی مختص آن سازمان و همچنین شامل نام، آدرس و شماره تماس‌های سازمان است.
در بیشتر مواقع این اطلاعات گفته شده در بالای سربرگ می آید زیرا استاندارد سربرگ‌ها به این صورت می باشد اما سربرگ‌ هایی هم وجود دارد که علائم و نوشته ‌های گفته شده در پایین صفحه می آید.
در نگاه اول شاید سربرگ تنها برگه ای است که نامه نگاری‌های اداری توسط اشخاص حقوقی و یا حتی حقیقی در آن انجام می شود اما در واقع سربرگ نیز یک تبلیغ کوچک و کم هزینه اما اثرگذار برای شما می تواند باشد و حتی در جذب اولیه مخاطب شما مخصوصاً مخاطبین جدید تاثیر دارد.
در برخی مواقع مدیران آنقدر درگیر مسائل مدیریتی خود می شوند که به نکات ریز مانند سربرگ سازمان‌شان و تأثیری که می تواند در هویت آن سازمان داشته باشد توجه لازم را نمی کنند. طراحی سربرگ از اولین اقداماتی است که در یک شرکت نوپا صورت می گیرد.
می توان با جرات گفت که  چاپ سربرگ نیز در کنار پاکت نامه، لیبل، هولوگرام و کارت ویزیت هویت یک سازمان را تشکیل می دهد بنابراین تا جای ممکن این موارد باید با هم هماهنگ بوده و همچنین نکات ضروری در طراحی آنها رعایت شود.
سربرگی که حرفه‌ای طراحی شود احساس خوبی را در مخاطب ایجاد می نماید و همچنین موجب می شود در مخاطب اطمینان بیشتری حاصل شود، در این صورت سربرگ تبدیل به یک ابزار قدرتمند بازاریابی می شود.

سربرگ چیست بانی چاپ

موارد مهم در اصول طراحی سربرگ

  • اندازه‌ی سربرگ
  • گرماژ کاغذ
  • رنگ
  • طراحی
  • اطلاعات چاپی روی سربرگ
  • نوع فونت

اندازه سربرگ

سربرگ ها در کاغذها با قطع  A4 وA5  چاپ می شوند در هنگامی که می خواهید برای اندازه سربرگ تصمیم اتخاذ کنید نکات زیر را در نظر بگیرید:
سربرگ A5 مناسب برای مکاتبات اداری کوتاه است و همچنین نیازی نیست فونت کلمات به بزرگی فونت کلماتی که در صفحه A4  استفاده می شود باشد.
سربرگ A4 برای مکاتبات اداری طولانی کاربرد دارد زیرا در یک نامه واحد بهتر است از تعداد کمتر سربرگ استفاده شود.
سربرگ  A5 نصف سربرگ A4 می باشد اما این بدین معنی نیست عناصر بصری و نوشته های روی سربرگ A5 نیز باید نصف سربرگ A4 باشند. اسم، آدرس و شماره های تماس شرکت باید خوانا باشد.

گرماژ کاغذ

گرماژ کاغذ همان وزن و نوع کاغذ می باشد، برای انتخاب گرماژ کاغذ باید دقت لازم صورت گیرد برای سربرگ بیشتر کاغذ تحریر با 2 گرماژ و 70 یا 80 گرمی مورد استفاده قرار می گیرد، در صورتی که تمایل دارید که نامه هایی که از جانب شما فرستاده می شود با دیگر نامه ها تفاوت داشته باشد باید از نامه هایی با گرماژ بیشتری استفاده کنید.
گرماژ را فقط برای اینکه هزینه هایتان را کم کنید، کم در نظر نگیرید زیرا پرینترها اصولاً با کاغذهای خیلی سبک با مشکل مواجه می شوند. کاغذهایی که گرماژ بالاتری دارند اصولاً دارای جنس مرغوبتر و جذابیت ظاهری آنها بیشتر می باشد. اما باید به فکر هزینه های پستی و موارد اینگونه که به وزن سربرگ مهم می باشد نیز بود.
کاغذهای بافت‌دار و فانتزی تاثیرگذاری اولیه نامه‌ی شما را بیشتر می کند.

رنگ کاغذ

رنگ سربرگ نیز دارای اهمیت ویژه می باشد و در هنگام تهیه رنگ برای سربرگ مورد نظرتان باید به نکات زیر توجه کنید:

- از رنگی استفاده کنید که با موضوع کاری شما مرتبط باشد.
- رنگ تاثیر زیادی در جاذبه و یا حتی دافعه می تواند داشته باشد بنابراین در انتخاب توجه لازم انجام شود.

- زمینه رنگ در سربرگ نباید زیاد پررنگ شود زیرا ممکن است موجب شود در خوانایی متن مشکل پیش آید و این مشکل زمانی که فکس سربرگ انجام می شود بیشتر می شود.
- در کل استفاده از رنگ های مختلف موجب زیبایی سربرگ می شود، اما در هر صورت استفاده بی مورد و زیادی از رنگ در سربرگ، غیرحرفه‌ای و همچنین موجب جلوه بد سربرگ در هنگام کپی یا ارسال فکس به دلیل سیاه و سفید شدن آن می شود.
- زمانی پیش می آید که شما می توانید با متقبل شدن هزینه کم و با استفاده از رنگ های آماده همچون رنگ‌های نقره ای، طلایی، فسفری و نارنجی به رنگ دلخواه‌تان برسید.

شرکت بانی چاپ با بهره مندی از گروه طراحی و گرافیک حرفه ای و با داشتن سابقه طولانی مدت در طراحی، گزینه بسیار مناسبی برای انتخاب شما در طراحی سربرگ، لوگو، کارت ویزیت و دیگر موارد مربوط به طراحی ست اداری می باشد و در زمینه طراحی می تواند کلیه امور مورد نیاز را برای شما برآورده کند.

اصول طراحی سربرگ

در طراحی سربرگ برای اینکه بتوانید کاری خلاقانه ارائه دهید نیاز است موارد زیر را در نظر گرفته و رعایت کنید.

  1. نحوه قرار گرفتن هر یک از اجزای سربرگ مانند لوگو، عنوان، نشانی، رعایت حاشیه‌های سربرگ و همچنین استفاده از طراحان خبره و باتحربه برای طراحی سربرگ می تواند شما را برای رسیدن به هدف دلخواه‌تان یاری کند.
  2. از نکاتی که برای جذابیت سربرگ‌تان ممکن است بسیار مهم باشد استفاده از ایده‌های خلاقانه در طراحی و همچنین داشتن ابتکار و خلاقیت و حتی داشتن جسارت در شکستن سنت‌های رایج می باشد که می تواند تاثیر زیادی در مرغوبیت کار شما داشته باشد.
  3. برای طراحی سربرگ باید به نکات زیر توجه کنید:
  • در ابتدا نوع فعالیت شما، محصولات و خدمات شما چیست؟
  • از سربرگ قرار است بیشتر چه نوع استفاده ای شود؟ مثلاً اگر قرار است که نامه مستقیماً فرستاده شود یا بیشتر بصورت فکس ارسال شود باید مورد توجه قرار گیرد.
  •  چه بودجه ای برای اینکار در نظر گرفته شده است؟
  •  سربرگ رقبای خود را می توانید مورد بررسی قرار دهید و نقاط ضعف و قوت آنرا بشناسید و در طراحی سربرگ برای خودتان ایده بگیرید.

چاپ سربرگ

موارد بالا را اگر در طراحی سربرگ در نظر بگیرید می توانید که سربرگ مناسب را برای کسب و کار خود در نظر گرفته و با کمک گرفتن از کارشناسان با تجربه در طراحی سربرگ به مقصود خود برسید اما این را نیز باید در نظر بگیرید که سربرگ یک اثر هنری یا یک برگه تبلیغاتی نمی باشد بلکه یکی از ارکان اولیه شرکت شما می باشد بنابراین بکار بردن سادگی و زیبایی را در طراحی آن فراموش نکنید.

اطلاعات چاپی مورد نیاز بر روی سربرگ

  1. نام سازمان
  2. شماره ثبت
  3. آرم یا لوگو
  4. محل درج تاریخ
  5. شماره و پیوست
  6. آدرس سایت
  7. ایمیل
  8. نشانی پستی
  9. تلفن و فکس

برای درج این اطلاعات فوق موارد زیر را باید در نظر گرفت

- قبل از چاپ سربرگ باید اطلاعاتی که روی سربرگ قرار دارد بررسی شود زیرا در صورت اشتباه در نگارش کلاً کار شما ارزش کمی پیدا می کند.
- لوگو باید با کیفیت مناسب در سربرگ قرار بگیرد زیرا لوگو بخشی از هویت کسب وکار و برند شما می باشد و همچنین می توانید شعار برند و کسب و کار خود را که نشان دهنده نوع فعالیت و حتی رسالت شما در خدمت رسانی به مشتری می باشد را در جای مناسب قرار دهید.
- قسمت بالا و پایین سربرگ نباید خیلی شلوغ شود اگر شما مایل هستید کلیه راه‌های ارتباطی با شرکت‌تان را در سربرگ بیاورید باید این را در نظر بگیرید که شلوغی زیاد بر روی سربرگ موجب عدم زیبایی می شود بنابراین در نظر بگیرید که اطلاعات واقعاً ضروری بر روی سربرگ قرار بگیرد.
- لاک گرفتن و اصلاح اطلاعات چاپی روی سربرگ اصلاً کار حرفه ای نمی باشد توصیه می شود که بجای لاک گرفتن موارد تغییر کرده را مانند تغییرات پیش شماره و ... را در انتهای نامه خود ذکر کنید.
- در صورت دو زبانه بودن سربرگ باید برای ترجمه اطلاعات از نظرات کارشناسان زبان بهره بگیرید.

فونت مورد استفاده در سربرگ

برای موارد چاپی در سربرگ باید از فونت مناسب و خوانا استفاده کرد. برای انتخاب نوع فونت باید به نکات زیر توجه کرد:

  • نوع فعالیت سازمان
  • توجه به شکنندگی و انحنای فونت
  • ضخامت و باریکی فونت
  • استواری و عدم ثبات در یک فونت
  • اندازه فونت و خوانا بودن آن
  • سربرگ بهتر است یک بار برای خودتان فکس شود.
  • اندازه فونت در عنوان سربرگ و با توجه به تعداد کلمات بین 10 تا 14 تعریف می شود برای آدرس و تلفن نیز با توجه به کوتاه بودن و یا بلند بودن متن از فونت 8 تا 12 استفاده می شود. استفاده از فونت خیلی درشت موجب می شود که ظاهر سربرگ نازیباتر و به هیچ وجه از فونت‌های متعدد، رنگانگ و فانتزی استفاده نکنید.
0 نظر


خصوصیات یک لوگوی خوبتفاوت لوگو و آرمطراحی لوگو حرفه ایلوگو به چه معنی استاهمیت لوگو در کسب و کارلوگو چیست؟طراحی لوگو و استانداردهای جهانی آننکات کلیدی در طراحی لوگوتاریخچه طراحی لوگو و روند تکامل آنلوگو تایپ چیست؟بررسی تاریخچه و نحوه طراحی 10 لوگوی معروفلوگو چه چیزی را نشان می دهد؟بهترین نرم افزار طراحی لوگوطراحی کاتالوگ مبلمانمراحل طراحی کاتالوگ حرفه ایطراحی و چاپ کاتالوگ رنگ موچگونه بهترین طراحی کاتالوگ را داشته باشیماصول طراحی کاتالوگ و بروشورنکاتی راجع به طراحی کاتالوگتعریف کاتالوگ چاپیاصول طراحی کاتالوگطراحی کاتالوگ به سبک ژورنالیطراحی کاتالوگ صنعتیمراحل طراحی کاتالوگمزایا طراحی کاتالوگ حرفه ایاهمیت طراحی کاتالوگکلیاتی در مورد طراحی کاتالوگابعاد طراحی کاتالوگتأثیر طراحی کاتالوگ بر فروشطراحی کاتالوگ دیجیتالاصول طراحی هاردباکساصول طراحی بسته بندیطراحی جعبه حرفه ایطراحی جعبه مقواییاهمیت طراحی کارت ویزیتطراحی کارت ویزیت حرفه ایطراحی کارت ویزیتنکات مهم در طراحی ست اداریطراحی ست اداریاصول طراحی سربرگطراحی سربرگ در فتوشاپنکات ضروری در طراحی سربرگطراحی لیبل میوهمراحل طراحی لیبلطراحی پوسترطراحی فولدر حرفه ایطراحی بروشور خلاقانهطراحی و چاپ بروشور دو لتاصول طراحی بروشورطراحی حرفه ای بانی چاپطراحان مهرگانیازده ترفند برای طراحی تراکتاصول طراحی تراکت حرفه اینکات طلائی در طراحی و چاپ تراکتنحوه و اصول طراحی تراکتچگونه تراکت طراحی کنیمچگونه خوش عکس باشیمنکات کلی عکاسی طبیعتعکاسی از غذادرباره عکاسیآموزش عکاسی از منظرهعکاسی دیجیتالسلفی جذاب بگیریدزیباشناسی در عکاسیعکاسی خلاقانهجلوگیری از لرزش دوربین