در طراحی لوگو، نکات کلیدی می‌توانند به عنوان پایه و اساس ایجاد یک علامت گرافیکی قوی و موثر مطرح شوند. ابتدا، سادگی به عنوان یکی از عناصر اساسی طراحی لوگو حائز اهمیت است. لوگو باید با استفاده از تعداد کمی از عناصر، رنگها و فرم‌ها به سرعت و به وضوح تشخیص داده شود. همچنین، یکتاپذیری لوگو از اهمیت بسزایی برخوردار است تا بتواند برند را از رقبا تمایز دهد و در ذهن مخاطبان جا بیافتد. اصالت لوگو و هماهنگی آن با هویت برند نیز باید در نظر گرفته شود تا یک تجربه یکنواخت و شناختی برای مخاطبان ایجاد شود.

تداخل کم و سازگاری لوگو با محیط‌های مختلف نیز از جمله نکات حیاتی در طراحی است. لوگو باید با سادگی به شکلی باشد که با عناصر دیگر در هر محیط، از چاپ تا دیجیتال، قابل ترکیب باشد. رنگهای مناسب و تأثیرگذاری نیز باید با هویت برند هماهنگی داشته باشند و احساسات مخاطبان را جلب کنند.

لوگو چیست؟

معنی لغوی انگلیسی لوگو به معنی نشانه یا نوشته ای است که سمبل یک برند یا یک شرکت و کمپانی است. لوگو ها در نهایت می توانند به عنوان عضوی تبلیغاتی یادآور برند و یا شرکت شما باشند، در مصر باستان از لوگو به عنوان سمبل استفاده می کردند ولی در واقع اولین استفاده لوگو به صورت مدرن و رسمی در سال 1900 میلادی بود که البته در سال 1876 اولین لوگو مربوط به شرکت تولید آب از جو باس بود که بعدها به صورت نوشتار متداول شد، همچنین می توان گفت در انتخاب و طراحی لوگو حتما و حتما تاثیر رنگ ها در برند سازی و بر مخاطبین خود در نظر بگیرید.

لوگو

لوگو یک نشانه‌ی گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این موارد باشد، که ضمناً معرف کسب و کار شما نیز می باشد. در طراحی لوگو می توان از عناصری مانند نوشتار، شکل و ترکیبی از آن دو استفاده نمود که استفاده از هر کدام از این عناصر خود یک سبک در طراحی لوگو می باشد. ما در این مقاله می خواهیم ویژگی‌های طراحی یک لوگوی خوب و موفق و نکات کلیدی در طراحی لوگو را بررسی کنیم.

لوگو

نکات کلیدی در طراحی لوگو

  • عمومی یا کپی نباشد.
    در ابتدا مطمئن شوید که لوگوی شما واضح و آسان باشد به این دلیل که شما باید سعی کنید که خیلی سریع برند خود را به مخاطبین خود معرفی نمایید. از نکاتی که باید مورد توجه  شما قرار گیرد این است که لوگو کاملاً با کسب و کار شما مرتبط باشد. اهمیت لوگو در این است باید بسیار هوشمندانه، کاری را که کسب و کار شما انجام می دهد را نمایش دهد، و همچنین بتواند تاثیر مناسبی بر روی مخاطب شما برجای بگذارد.
  • از رنگ‌های مناسب و هوشمندانه برای لوگوی خود استفاده نمایید.
    می توان گفت که تعیین رنگ لوگو یکی از مهم‌ترین انتخاب طراحان لوگو می باشد برای انتخاب رنگ لوگو باید به فاکتورهای لازم در مشتریان دقت کرد و این فاکتورها می تواند سن، جنسیت، شخصیت، درآمد و... باشد که گروه مشتریان خاص را نمایان می کند. بنابراین برای طراحی لوگو نیاز است که نوع مشتریان برند مشخص گردد.
    رنگ لوگو تعیین کننده‌ی برداشت مشتریان از برند شما نیز می تواند باشد و همچنین رنگ‌ها احساسات معینی را در افراد ایجاد می کنند مثلاً قرمز موجب هیجان، اشتیاق و جلب توجه می گردد و این باعث شده است که برندهای بسیار معتبری نظیر ردبول، کوکاکولا و ... از رنگ قرمز در لوگویشان استفاده کنند، و یا رنگ آبی موجب حس اعتماد و اطمینان می شود و شاید به همین دلیل می باشد که در لوگوهایی مانند فیس بوک، سامسونگ، بی ام و مورد استفاده قرار می گیرد.

     
  • سعی کنید در طراحی لوگو از تایپوگرافی استفاده کنید.
    تایپوگرافی هنر و فن حروف چینی و یا همان حروف نگاری می باشد که برای نمایش زبان گفتاری برند بسیار موثر می باشد.لوگو در بیشتر کسب و کارها و برندهای کوچک و یا بزرگ بر اساس عناصر تایپوگرافی و گرافیک و یا عناصر نمادین در برندها می باشد که این عناصر ساختار اصلی لوگو را نمایش می دهد.از تایپوگرافی که استفاده می کنید باید متناسب با طرح گرافیکی شما در لوگو باشد و یک تصویر مناسب از برند شما را در ذهن مخاطب ایجاد نماید.

     
  • در طراحی لوگو برای یک برند این سوال را از خود بپرسید آیا این لوگو می تواند یک علامت تجاری گویا و شیک و با زیبایی کافی همراه با آینده نگری باشد؟ زیرا بعد از اینکه یک لوگو برای یک کسب و کار تعریف گردید و به مشتریان معرفی شد دیگر به راحتی قابل تغییر نمی باشد، از این رو که مشتریان آن برند به طرح آن لوگو عادت می کنند و در صورت تغییر آن لوگو حس اطمینان آنها به آن برند کمتر خواهد شد.
  • لوگو
  • اینکه لوگو قرار است چگونه مورد استفاده قرار بگیرد مهم می باشد.
    در طراحی لوگو چیزی که باید در نظر گرفته شود اینست که از توضیحات اضافه اجتناب شود اگر کسب و کار شما بر روی رسانه‌های فضاهای عمومی مانند وسایل نقلیه و یا تابلوها در معرض نمایش قرار می گیرد، وجود یک آیکون جلب توجه کننده مهم می باشد و اگر در فضاهای مجازی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد رنگ بندی آن بسیار مهم می باشد، تا بتواند پیام لازم را به مخاطب انتقال دهد. همچنین به تغییر سایز لوگو در ابعاد دیگر و یا در تصویرهای بزرگ نیز باید توجه گردد.

     
  • طراحی لوگو حتماً باید زیر نظر یک گرافیست حرفه‌ای که در این زمینه دارای تجربه کافی است انجام شود.
    با توجه به اینکه لوگو دارای اهمیت فراوان در معرفی برند است و تاثیر بالایی را در ذهن مشتریان شما می گذارد و توانایی اینرا دارد که موجب ماندگاری برند شما گردد دیگر جایی برای صرفه جویی برای شما نمی ماند پس بنابراین خیلی بهتر است از تیم متخصص در این خصوص بهره مند شوید شرکت بانی چاپ با داشتن واحد طراحی و گرافیک بسیار قدرتمند و با تجربه، برای طراحی لوگو حرفه ای برای برند شما می تواند گزینه بسیار مناسب باشد.
  • سوالات مهم در طراحی لوگو

  • آیا برندتان دارای رنگ خاصی است؟
  • اهداف بلند مدت کسب و کارتان چیست؟
  • چه چیزی موجب تمایز برند شما از رقبا می شود؟
  • چه تصویر ذهنی از لوگوی مورد نظرتان دارید؟
  • مخاطبین و مشتریان بالقوه شما چه کسانی هستند؟
  • رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟
  • لوگوی مورد نظرتان چه نوع لوگویی از نوع آیکون، لوگوتایپ، مونوگرام و غیره است؟
  • میزان بودجه ای که برای اینکار در نظر گرفته اید چقدر است؟
  • از لوگو بیشتر در چه مکان هایی بطور مثال چاپ، رسانه تصویری، وب و ... استفاده می شود؟
  • خدمات و یا کالای ارائه شده توسط برندتان را چگونه توصیف می کنید؟
  • آیا نیاز به طراحی‌های دیگری با لوگوی جدیدتان دارید؟
  • ویژگی‌های یک لوگوی موفق

    برای اینکه مطمئن شوید که لوگویی که برای برند شما طراحی شده است دارای ویژگی‌های لازم است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • لوگو

  • انعطاف پذیری

    یک طراحی خوب و موفق باید بتواند در شرایط تک رنگ یعنی سیاه و سفید و یا تمام رنگی و در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد و جلوه مناسب را داشته باشد و البته تغییری در ظاهر و معنی و هویت آن برند و لوگو ایجاد نشود.
  • همخوانی برند با لوگو

    یک لوگو باید با تجارتی که به آن اشاره دارد همخوانی کاملاً صادقانه داشته باشد و بتواند معنای خود را به مشتریان و مخاطبین خود انتقال دهد.
  • اعتبار

    یک لوگو باید بتواند حقوق مالکیت خود از نظر قانونی احراز نماید. این یعنی اینکه منحصر به فرد و در ارتباط کسب و کار بوده و همچنین قابل ثبت باشد.
  • جذابیت

    یک لوگوی مناسب در کارهای چاپی و در فضای آنلاین باید نمود و جلوه مناسب داشته باشد و قادر باشد مشتریان خود را جذب کند.
  • هماهنگی طرح 

    لوگوی طراحی شده باید گویا و ساده باشد و از رنگ بندی مناسب و تا حد امکان تایپوگرافی استفاده نماید، و همچنین دارای خلاقیت و هماهنگی تکنیکی باشد.
0 نظر


خصوصیات یک لوگوی خوبتفاوت لوگو و آرمطراحی لوگو حرفه ایلوگو به چه معنی استاهمیت لوگو در کسب و کارلوگو چیست؟طراحی لوگو و استانداردهای جهانی آننکات کلیدی در طراحی لوگوتاریخچه طراحی لوگو و روند تکامل آنلوگو تایپ چیست؟بررسی تاریخچه و نحوه طراحی 10 لوگوی معروفلوگو چه چیزی را نشان می دهد؟بهترین نرم افزار طراحی لوگوطراحی کاتالوگ مبلمانمراحل طراحی کاتالوگ حرفه ایطراحی و چاپ کاتالوگ رنگ موچگونه بهترین طراحی کاتالوگ را داشته باشیماصول طراحی کاتالوگ و بروشورنکاتی راجع به طراحی کاتالوگتعریف کاتالوگ چاپیاصول طراحی کاتالوگطراحی کاتالوگ به سبک ژورنالیطراحی کاتالوگ صنعتیمراحل طراحی کاتالوگمزایا طراحی کاتالوگ حرفه ایاهمیت طراحی کاتالوگکلیاتی در مورد طراحی کاتالوگابعاد طراحی کاتالوگتأثیر طراحی کاتالوگ بر فروشطراحی کاتالوگ دیجیتالاصول طراحی هاردباکساصول طراحی بسته بندیطراحی جعبه حرفه ایطراحی جعبه مقواییاهمیت طراحی کارت ویزیتطراحی کارت ویزیت حرفه ایطراحی کارت ویزیتنکات مهم در طراحی ست اداریطراحی ست اداریاصول طراحی سربرگطراحی سربرگ در فتوشاپنکات ضروری در طراحی سربرگطراحی لیبل میوهمراحل طراحی لیبلطراحی پوسترطراحی فولدر حرفه ایطراحی بروشور خلاقانهطراحی و چاپ بروشور دو لتاصول طراحی بروشورطراحی حرفه ای بانی چاپطراحان مهرگانیازده ترفند برای طراحی تراکتاصول طراحی تراکت حرفه اینکات طلائی در طراحی و چاپ تراکتنحوه و اصول طراحی تراکتچگونه تراکت طراحی کنیمچگونه خوش عکس باشیمنکات کلی عکاسی طبیعتعکاسی از غذادرباره عکاسیآموزش عکاسی از منظرهعکاسی دیجیتالسلفی جذاب بگیریدزیباشناسی در عکاسیعکاسی خلاقانهجلوگیری از لرزش دوربین