بهترین نوع بسته بندی مواد غذایی به عوامل مختلفی از جمله نوع بسته بندی مواد غذایی، ملاحظات زیست محیطی، شرایط ماندگاری و ترجیحات مصرف کننده بستگی دارد. در اینجا چند نوع بسته بندی مواد غذایی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند، آورده شده است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. شاید تا به حال به گوش‌تان رسیده باشد که ممکن است برخی از بسته بندی‌ها تاثیرات منفی بر روی مواد غذایی بگذارند البته می توان گفت برخی از این موارد درست می باشد اما برخی دیگر نیز پایه علمی ندارد و نباید به آن اهمیت داد.بطور مثال فرآورده های لبنی مانند شیر، ماست و پنیر را باید بعد از خرید خیلی سریع از بسته‌بندی پلاستیکی خود خارج کرده و به ظروف مناسب برای نگهداری انتقال داد. در منابعی دیگر هم آمده است که این ظروف پلاستیکی مورد استفاده برای بسته بندی فرآورده‌های لبنی کاملاً سالم هستند و اگر مواد لبنی در آنها باقی بمانند با مشکلی مواجه نخواهند شد.

"بهترین" انتخاب اغلب شامل یافتن تعادل بین حفظ کیفیت غذا، به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی و برآورده کردن ترجیحات مصرف کننده است. با افزایش آگاهی از مسائل زیست محیطی، گزینه های پایدار و سازگار با محیط زیست محبوبیت پیدا می کنند. برای شرکت ها مهم است که کل چرخه عمر مواد بسته بندی و تأثیر آنها بر محیط زیست را در نظر بگیرند. علاوه بر این، مقررات و ترجیحات مصرف کننده می تواند بر انتخاب بسته بندی مواد غذایی تأثیر بگذارد.

بسته بندی قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر:

مزایا: سازگار با محیط زیست، زباله های دفن زباله را کاهش می دهد

معایب: ممکن است از نظر ماندگاری و خواص مانع برای برخی غذاها محدودیت هایی داشته باشد

بسته بندی آسپتیک:

مزایا: عمر مفید را بدون نیاز به یخچال افزایش می دهد، ضایعات مواد غذایی را کاهش می دهد

معایب: اغلب شامل فرآیندهای تولید پیچیده است و ممکن است برای همه انواع مواد غذایی مناسب نباشد

بسته بندی وکیوم:

مزایا: با حذف هوا و حفظ طراوت ماندگاری را افزایش می دهد

معایب: ممکن است برای همه انواع مواد غذایی مناسب نباشد و تجهیزات ممکن است گران باشد

بسته بندی قابل استفاده مجدد:

مزایا: کاهش زباله، سازگار با محیط زیست

معایب: به سیستمی برای جمع آوری و تمیز کردن نیاز دارد، ممکن است هزینه اولیه بالاتری داشته باشد

بسته بندی پلاستیکی:

مزایا: سبک، بادوام و همه کاره

معایب: نگرانی های زیست محیطی در مورد زباله های پلاستیکی، اما نوآوری هایی مانند پلاستیک های قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر در حال ظهور هستند

بسته بندی مبتنی بر کاغذ:

مزایا: منابع تجدید پذیر، زیست تخریب پذیر و گزینه های کمپوست پذیر موجود است

معایب: ممکن است فاقد خاصیت مانع برای برخی غذاها باشد و به لایه ها یا پوشش های اضافی نیاز دارد

بسته بندی شیشه ای:

مزایا: قابل بازیافت، بی اثر است و مواد شیمیایی را وارد غذا نمی کند

معایب: سنگین تر از مواد دیگر، که می تواند هزینه های حمل و نقل و اثرات زیست محیطی را افزایش دهد

تأثیر بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی تاثیر بسزایی در فروش محصولات دارد. از طراحی جعبه تا چاپ و تولید آن باید به نحوی باشد که نظر مشتریان را به خود جلب کند. در کل بسته بندی محصولات غذایی نقش بسیاری در افزایش فروش خواهد داشت.

شاید تا به حال به گوش‌تان رسیده باشد که ممکن است برخی از بسته بندی‌ها تاثیرات منفی بر روی مواد غذایی بگذارند البته می توان گفت برخی از این موارد درست می باشد اما برخی دیگر نیز پایه علمی ندارد و نباید به آن اهمیت داد.
بطور مثال فرآورده های لبنی مانند شیر، ماست و پنیر را باید بعد از خرید خیلی سریع از بسته‌بندی پلاستیکی خود خارج کرده و به ظروف مناسب برای نگهداری انتقال داد. در منابعی دیگر هم آمده است که این ظروف پلاستیکی مورد استفاده برای بسته بندی فرآورده‌های لبنی کاملاً سالم هستند و اگر مواد لبنی در آنها باقی بمانند با مشکلی مواجه نخواهند شد.
اما از نظر علمی ثابت شده است در اثر ماندن مواد لبنی در ظروف پلاستیکی ممکن است اجزاء پلاستیک به خورد مواد لبنی برود و بنابراین بهترین کار اینست که لبنیات هرچه سریع‌تر از ظروف پلاستیکی خارج گردیده و در ظروف شیشه ای نگهداری شوند.
فراموش نکنید که از این ظروف پلاستیکی دوباره نیز نباید استفاده کرد. البته می توان گفت که نگهداری مواد غذایی خشک و خشکبار مانند سبزیجات خشک، چای، حبوبات و ... در ظروف پلاستیکی مشکلی ایجاد نمی کند.
بسته بندی ‌های پلاستیکی مشکلی که ایجاد می کنند انتقال یونی و افزایش بار شیمیایی در مواد غذایی می باشد؛ ولی نمی توانند تأثیر بر ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها مواد غذایی بگذارند.

اگر می خواهید طراحی بسته بندی ویژه و چشمگیری برای کالای خود انجام دهید و از رقبای خود متمایز گردید بهتر است با کارشناسان گرافیک شرکت بانی چاپ تماس گرفته و خواسته خود را مطرح کنید.  در ادامه نکات مهم در بسته بندی مواد غذایی را مختصراً شرح می دهیم.

بسته بندی مناسب برای مواد غذایی

می توان گفت که بهترین بسته بندی صنایع غذایی دارای جنسی از نوع شیشه می باشد. شیشه ماده‌ای خنثی است که با مواد غذایی هیچ واکنش شیمیایی نشان نمی دهد. 
البته این نکته ناگفته نماند که استفاده از بسته بندی شیشه ای به روش قدیم کاملاً اشتباه می باشد و می بایست شیشه های بسته‌بندی قابل بازیافت باشند.
در قدیم بسته بندی‌ای شیشه ای به این گونه بوده است بطری‌های شیشه جمع آوری می شده و شست و شو می گردیده است که این روش خود غیر بهداشتی و نامناسب می‌باشد. 
اما اگر از شیشه‌های بازیافتی استفاده شود که بهترین نوع بسته بندی مواد غذایی می باشند چون دوباره وارد چرخه ساخت شیشه می شوند دیگر مشکل بهداشتی برای کسی ایجاد نمی گردد.
شاید تا به حال این شایعه به گوش شما رسیده شده باشد که شیشه‌ها مخصوصاً شیشه های رنگی دارای مواد و ترکیبات شیمیایی می باشند که موجب ناسالم شدن غذاها می گردند؛ که باید ضمن رد کردن چنین شایعه ای گفت که شیشه به هیچ وجه با مواد غذایی واکنش نشان نمی دهد. حتی اگر شیشه های رنگی باشند نیز مواد داخل شیشه به مواد غذایی قابل انتقال نیست.
همچنین توصیه می شود برخی از مایعات را در شیشه‌های شفاف برای محافظت از نور نگهداری نکنیم.

چه مایعاتی را نباید در شیشه‌های شفاف نگهداری کرد ؟

نور سبب می شود واکنش شیمیایی نامطلوب در برخی از مواد غذایی ایجاد شود بنابراین بهتر است برای نگهداری آن مواد غذایی از شیشه‌های به رنگ تیره و یا از ظروف شیشه‌ای با لیبل استفاده شود.
محققان بر این باورند نور موجب برخی از  فعل و انفعلات و تخریب مواد غذایی می شود، بنابراین باید در نگهداری مواد غذایی نهایت دقت را به عمل آورد.
برای نگهداری روغن نیز در طولانی مدت بهتر است که از ظروف شیشه ای استفاده شود. زیرا احتمال انتقال مواد پلاستیکی به روغن وجود دارد البته مشخص شده است که ظروف پلاستیکی واکنش خاصی با روغن انجام نمی دهد اما برای نگهداری روغن در زمان بهتر است از ظروف پلاستیکی استفاده شود.
همچنین در مورد نوشیدنی‌هایی مانند ماءالشعیر، آب معدنی و نوشابه به دلیل اینکه در زمان کوتاهی مصرف می شود دیگر نیاز به استفاده از ظروف مناسب‌تر نیست.

با نگهداری طولانی مدت سس‌ها در ظروف پلاستیکی با مشکل مواجه می شویم؟

همانطور که می دانیم بسته بندی بیشتر سس‌های قرمز و سفید در ظروف پلاستیکی می باشند. باید عنوان کنیم که ماندگاری طولانی مدت انواع سس‌ها در ظروف پلاستیکی کار مناسبی نمی باشد و در این خصوص در بازار ایران نیز باید سخت‌گیری‌های بیشتر انجام گیرد.

آیا ظروف آلومینیومی و کنسروی برای بسته بندی مناسب هستند؟

در بسته بندی های کنسروی و بطری‌های فلزی برای نوشابه‌ها، لایه ای از لاک پوشانیده می شود که که اجازه نمی دهد مواد غذایی با آلومینیوم کنسروها و قوطی‌ها در تماس باشند البته این پوشش موجب نمی شود که احتمال این تماس به صفر برسد.
غذاهای موجود در کنسرو بعد از باز شدن در کنسرو و پس از اینکه در معرض هوا قرار گرفت مورد حمله میکروارگانیسم‌ها قرار می گیرند و سریع فاسد می شوند بنابراین بعد از اینکه درب کنسرو باز شد مواد غذایی آن باید سریعاً مصرف گردد.

برای نگهداری مواد غذایی و فریز کردن آنها، آیا کیسه فریزر گزینه مناسبی است؟

نگهداری مواد غذایی در فریزر به این دلیل که در دمای سرد و انجماد قرار می گیرد با استفاده از کیسه فریزرهای مورد تأیید وزارت بهداشت مشکل خاصی را برای نگهداری مواد غذایی ایجاد نمی کند.

0 نظر