طراحی و چاپ تراکت یک فرآیند حیاتی در زمینه تبلیغات و بازاریابی است که می‌تواند به گسترش شناخت برند و جذب مخاطبان کمک کند. در ابتدا، طراحی تراکت نیازمند تعیین هدف و پیام واضح است. شما باید بدانید که می‌خواهید از این تراکت چه نتیجه‌ای بگیرید؟ آیا به فروش محصولات یا خدمات می‌پردازید یا قصد اطلاع‌رسانی درباره یک رویداد خاص را دارید؟ هدف و پیام مشخص، به طراح کمک می‌کند تا یک طرح کلی ایجاد کند که باعث جلب توجه مخاطبان شود.

در فرآیند طراحی تراکت، هویت بصری برند نیز بسیار اهمیت دارد. استفاده از رنگها، فونت‌ها و لوگوی برند با یکدیگر هماهنگ بوده و این هویت بصری را به تراکت انتقال دهد. همچنین، تصاویر با کیفیت و مرتبط با محتوا، به ویژه در تراکت‌های محصولات یا خدمات، جذابیت را افزایش می‌دهند.

در مرحله چاپ، انتخاب مواد با کیفیت و تکنیک‌های چاپ با دقت مهم است. از کاغذهای با وزن مناسب و روش‌های چاپ با کیفیت بالا استفاده کنید تا تراکت با لمس حرفه‌ای و چاپ واضح تر به دست مخاطبان برسد. اهمیت انتخاب یک خدمات چاپ معتبر نیز نباید نادیده گرفته شود. در نهایت، تراکت باید به گونه‌ای طراحی و چاپ شود که نه تنها مخاطبان را جلب کند بلکه پیام مورد نظر را به بهترین شکل منتقل کند و به اهداف بازاریابی شما کمک کند.

تراکت چیست ؟

تراکت از انواع تبلیغات سریع و آنی می باشد که برای اعلام یک خبر به عموم و یا یک قشر خاص و یا در یک یا چند محله خاص طراحی و چاپ می شود. این خبر می تواند شروع تخفیفات دوره ای، معرفی خدمات و محصول، یا معرفی آن کسب و کار و برند باشد. حسن طراحی و چاپ تراکت اینست که واسطه ها از بین می روند و می توانید از طریق تراکت با گروه خاص مخاطبان بصورت مستقیم در تماس باشید.
برای این کار باید گروه مخاطبین خاص خود را شناسایی کنید و اقدام به توزیع تراکت در زمان و مکان مورد نظر نمائید.
اصولاً هر تراکت محتوی یک خبر مهم می باشد و همچنین دارای جملاتی تأثیرگذار که موجب جذب مخاطبین و افزایش فروش می گردد.
خیلی از شرکت ها، موسسات، گالری ها و غیره برای انجام کارها جدید و روتین خود، فروش فوق العاده، اعلام تغییر در عملکرد خود و یا حتی معرفی برند خود اقدام به طراحی و چاپ تراکت می کنند.

اگر شما طراح هستید بایستی حتما نکاتی قبل از طراحی تراکت خود رعایت نمایید، در غیر اینصورت تراکت موفقی نخواهید داشت. یکی از نکات طلایی طراحی تراکت این است که طراحی خود را متناسب با چاپ آن انتخاب نمایید. چنانچه چاپی براق و 4 رنگ را برای تراکت خود انتخاب می نمایید می بایستی از رنگ های جذاب و چشمگیر در تراکت خود استفاده نمایید، دقت نمایید از رنگ های ناهماهنگ با زمینه شغلی خود استفاده ننمایید چرا که این رنگ ها باعث می شود مخاطبتان با تراکت شما ارتباط نگیرد و به آن توجهی نکند، یکی از جالب توجه ترین چاپ های تراکت چاپ تراکت به صورت لیبل پشت چسبدار می باشد که در این صورت می توانید تراکت خود را در هر سطحی بدون مشکل بچسبانید، حتی کف موزاییک های معابر پیاده. تراکت های به شکل لیبل دوست داشتنی ترین مدل تراکت است که به طور گسترده ای امروزه به عرصه ی طراحی و چاپ قدم نهاده.

از نکات مهم در طراحی تراکت اینست که باید در آن بازه زمانی مشخص شود مثلاً می تواند اعلام کننده حراج های فصلی باشد و یا زمان افتتاحیه را معرفی کند.
در کل برای معرفی هر فرآیندی که نیاز به یک عملیات ویژه دارد طراحی و چاپ تراکت می تواند مفید باشد. از مزایای مهم چاپ تراکت، ارزانی آن می باشد در واقع طراحی و چاپ تراکت را می توان در جزء ارزان ترین نوع تبلیغات دسته بندی نمود.
با توجه به زیاد شدن طراحی تراکت برای انواع کسب و کارها باید در طراحی تراکت، خلاقیت لازم بکار برده شود.
ناگفته نماند که طراحی تراکت نیاز به داشتن دانش و تجربه کافی در این بخش دارد و از طرفی گرافیست شما باید به نرم افزارهای گرافیکی نیز تسلط لازم را داشته باشد و برای چاپ تراکت نیز باید به مفاهیمی از قبیل کد رنگ، سایزبندی و نوع چاپ نیز تسلط داشته باشد. هنگام طراحی تراکت باید مواردی همچون حفظ برش، سایز فونت ها و نوع مود رنگ مورد توجه قرار می گیرد.

ما در اینجا می خواهیم چند نکته مهم و طلایی را در طراحی و چاپ تراکت با شما در میان بگذاریم:

شناسایی گروه مخاطبان تراکت

هر تراکتی ممکن است گروه مخاطبان خاص خود را داشته باشد، مثلاً برخی از تراکت ها برای سالن های زیبایی بانوان طراحی و چاپ می شود و خوب قطعاً مخاطبان آن نیز زنان هستند و یا برخی از تراکت ها مخصوص فروشگاه های برای کودکان یا جوانان هستند که هر یک مخاطبین خود را دارد.
بهتر است انشاء و لحن گفتار تراکت به نوعی باشد که متناسب با گروه مخاطبان تراکت تنظیم شده و برای آن گروه قابل فهم تر باشد.

انتخاب عنوان جذاب برای تراکت

همه تراکت ها با یک تیتر شروع می شوند و این جذابیت تیر شماست که موجب می شود که مخاطبان شما تصمیم بگیرند که تراکت شما را بخوانند یا خیر؟
> طبق تجربیات مشخص شده است بعد از دریافت تراکت توسط مخاطبان، اولین جایی که دیده می شود تیتر آنست و اگر تیتر خود را با دقت انتخاب نکرده باشید احتمال اینکه در طراحی و چاپ تراکت با شکست مواجه شوید زیاد است بنابراین در انتخاب تیتر خلاقیت و جذابیت لازم را بکار ببرید. مثلاً برای طراحی تراکت یک باشگاه ورزشی می توانید از تیتر "برای زیبایی و سلامت باید تلاش کرد " را انتخاب کنید. انتخاب این تیتر جذاب باعث می شود که متن تراکت شما نیز خوانده شود.

استفاده از فونت خوانا در طراحی تراکت

از نوع فونتی که در طراحی تراکت استفاده می کنید حتماً باید خوانا باشد و بیشتر از دو نوع فونت استفاده نکنید، استفاده از خلاقیت در انتخاب فونت زیاد دارای اهمیت نیست اما خوانا بودن آن بسیار اهمیت دارد.
فونت با سایز کمتر 12 نیز برای طراحی تراکت استفاده نمی شود.

از مختصر نویسی در طراحی تراکت استفاده نمائید.

از زیاده گویی در طراحی تراکت پرهیز کنید و اطلاعات ضروری را در آن عنوان کنید و اگر نیاز به اطلاعات بیشتر باشد می توان مخاطبان را به نشانی، وب سایت، شماره تماس هدایت نمود.
در واقع هر چه متن کوتاه تر باشد بهتر است، اجازه دهید که عنوان، تصاویر سخن بگویند. بنابراین فراموش نشود که اختصار بهترین نوع انتخاب می باشد.
شما فقط چند ثانیه برای جلب توجه مخاطب خود فرصت دارید و وقتی تراکت شما زیادی شلوغ شود حوصله مشتری نیز سر می رود، به نکات مهم و کلیدی خود بیشتر از تعداد پاراگراف های که می خواهید در آن بگنجانید توجه کنید.
مردم اصولاً از بالا به پایین و از راست به چپ تراکت را می خوانند چیدمان طراحی تراکت را طوری تعیین کنید که اولویت ها بر این اساس مشخص شده باشد.

تخفیفات و پیشنهادهای ویژه را برجسته نمائید.

اگر می خواهید تخفیف ویژه و یا هر محصولی جدید را معرفی کنید آنرا در طراحی تراکت برجسته نمائید. این موجب نمایان شدن بیشتر آن و جلب توجه مخاطبان می شود .

ویرایش متن قبل از چاپ تراکت

قبل از اینکه تراکت را چاپ کنید حتماً متن آنرا را جزء به جزء بخوانید تا مطمئن شوید در آن غلط املایی و یا انشایی وجود ندارد و از طرفی پیامی که می خواهید به مخاطبان خود ارائه دهید به درستی در آن آمده است.
اگر می خواهید که تبلیغات برای فروش فهرستی از کالا را داشته باشید مطمئن شوید که قیمت ها درست درج شده است.

استفاده از تصاویر جذاب و با کیفیت

در طراحی تراکت و میزان اثر گذاری آن تصاویر دارای اهمیت ویژه ای هستند؛ حتماً سعی کنید از تصاویر با کیفیت و با اشکال خلاقانه استفاده کنید.
تصاویر با کیفیت و خلاقانه جزء مواردی می باشد که موجب جذب مخاطبین شما می شود.

گذاشتن اطلاعات تماس در قسمت پائین تراکت

همانطور که گفته شد در تیتر تراکت، برجسته ترین نکات باید گفته شود و آخرین چیزی که در تراکت توسط مخاطبین دیده می شود، نام کسب و کار و راه های ارتباطی با شما می باشد، که اگر زیرکانه طراحی گردد به یاد مخاطبان شما می ماند.
نگذارید که فرصت تبلیغاتی شما از بین رود و از جملاتی که خوانندگان را برای سفارش ترغیب می کند استفاده کنید.
اطلاعات تماس را بدون افکت های گرافیکی و واضح درج نمائید. بهتر است که از Qrcode نیز استفاده کنید.

سعی کنید برتری های خود را نسبت به رقبا عنوان کنید

حداقل 5 برتری که خدمات و محصول شما نسبت به رقبا برای مشتریان فراهم می نماید را عنوان کنید. با اینکار به مشتری گفته اید که چرا شما را انتخاب می کند.

متن تراکت را منظم و هدفمند کنید.

اطلاعات تراکت را دسته بندی نمائید و با جملات کوتاه کار مخاطبان خود را برای خواندن آسانتر نمائید. سعی کنید از اینفوگرافی نیز استفاده کنید.

رعایت فاصله مناسب از لبه تراکت برای حفظ مطالب در برش

هنگام طراحی تراکت باید مطالب، تصاویر، آرم و ... از لبه کار دارای حداقل فاصله 5 میلی متر باشد تا بعد از چاپ تراکت و برش آن در صورت ایجاد خطای چند میلی متری برش، موجب از بین رفتن برخی از مطالب نشود.

مود رنگی

برای طراحی و چاپ تراکت بهتر است که از مود رنگی CMYK استفاده شود تا اختلاف رنگ در طراحی و چاپ به حداقل برسد.

0 نظر


خصوصیات یک لوگوی خوبتفاوت لوگو و آرمطراحی لوگو حرفه ایلوگو به چه معنی استاهمیت لوگو در کسب و کارلوگو چیست؟طراحی لوگو و استانداردهای جهانی آننکات کلیدی در طراحی لوگوتاریخچه طراحی لوگو و روند تکامل آنلوگو تایپ چیست؟بررسی تاریخچه و نحوه طراحی 10 لوگوی معروفلوگو چه چیزی را نشان می دهد؟بهترین نرم افزار طراحی لوگوطراحی کاتالوگ مبلمانمراحل طراحی کاتالوگ حرفه ایطراحی و چاپ کاتالوگ رنگ موچگونه بهترین طراحی کاتالوگ را داشته باشیماصول طراحی کاتالوگ و بروشورنکاتی راجع به طراحی کاتالوگتعریف کاتالوگ چاپیاصول طراحی کاتالوگطراحی کاتالوگ به سبک ژورنالیطراحی کاتالوگ صنعتیمراحل طراحی کاتالوگمزایا طراحی کاتالوگ حرفه ایاهمیت طراحی کاتالوگکلیاتی در مورد طراحی کاتالوگابعاد طراحی کاتالوگتأثیر طراحی کاتالوگ بر فروشطراحی کاتالوگ دیجیتالاصول طراحی هاردباکساصول طراحی بسته بندیطراحی جعبه حرفه ایطراحی جعبه مقواییاهمیت طراحی کارت ویزیتطراحی کارت ویزیت حرفه ایطراحی کارت ویزیتنکات مهم در طراحی ست اداریطراحی ست اداریاصول طراحی سربرگطراحی سربرگ در فتوشاپنکات ضروری در طراحی سربرگطراحی لیبل میوهمراحل طراحی لیبلطراحی پوسترطراحی فولدر حرفه ایطراحی بروشور خلاقانهطراحی و چاپ بروشور دو لتاصول طراحی بروشورطراحی حرفه ای بانی چاپطراحان مهرگانیازده ترفند برای طراحی تراکتاصول طراحی تراکت حرفه اینکات طلائی در طراحی و چاپ تراکتنحوه و اصول طراحی تراکتچگونه تراکت طراحی کنیمچگونه خوش عکس باشیمنکات کلی عکاسی طبیعتعکاسی از غذادرباره عکاسیآموزش عکاسی از منظرهعکاسی دیجیتالسلفی جذاب بگیریدزیباشناسی در عکاسیعکاسی خلاقانهجلوگیری از لرزش دوربین