چاپ اکوسالونت و سالونت دو روش مختلف چاپ هستند که در آنها از تکنولوژی‌ها و مواد چاپ متفاوتی استفاده می‌شود. چاپ اکوسالونت یک روش چاپ دیجیتال است که از جوهرهای برپایه آب استفاده می‌کند. این روش به دلیل حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف مواد شیمیایی، به عنوان یک گزینه سبزتر در مقایسه با روش‌های چاپ سنتی شناخته می‌شود.

در مقابل، سالونت یک نوع چاپ آفست است که از جوهرها و مواد شیمیایی برای انتقال تصاویر به کاغذ یا سطوح مختلف استفاده می‌کند. این روش از طریق استفاده از رول‌های جوهر و سیلندرهای چاپ به تولید حجم بالای چاپ می‌پردازد. از آنجایی که از مواد شیمیایی برای چاپ استفاده می‌شود، این روش ممکن است در مقایسه با اکوسالونت، تاثیرات محیط‌زیستی بیشتری داشته باشد.

به طور خلاصه، اکوسالونت یک گزینه دیجیتال و محیط‌زیستی‌تر در چاپ است، در حالی که سالونت یک روش آفست سنتی است که از مواد شیمیایی برای چاپ استفاده می‌کند. انتخاب بین این دو به عنوان روش چاپ وابسته به نیازها، بودجه و اولویت‌های محیط‌زیستی کاربران متغیر است.

جالب است بدانید که ماشین‌های چاپ اکوسالونت و سالونت هر کدام از انواع ماشین‌های چاپ برای کالاهای مصرفی و تبلیغاتی در ابعاد بزرگ می باشند.
اما با توجه به این اینکه چاپگرهای اکوسالونت و سالونت هرکدام نسبت به یکدیگر دارای برتری و معایبی می باشند گاهی وقت‌ها شاید نتوانیم برای انتخاب هر کدام تصمیم گیری درستی داشته باشیم.
در این مقاله می خواهیم که تفاوت این دو نوع ماشین چاپ سالونت و چاپ اکوسالونت را به درستی عنوان نماییم تا شما را در جهت تصمیم گیری صحیح برای انتخاب چاپگر مناسب یاری داده باشیم.

مشخصات چاپگر اکوسالونت

از مزایای بسیار مهم در ماشین چاپ اکوسالونت اینست که از جوهر قابل تجزیه در محیط زیست  (bio degradable) استفاده می کند و این موضوع سبب شده است که با محیط زیست سازگاری بالایی داشته باشد.
جوهر چاپگرهای اکوسالونت بگونه است که فاقد هرگونه بویی است و شاید در پاره ای از مواقع خاص بوی کمی از آن ساطع گردد.
از مزایای مهم دیگر چاپ اکوسالونت اینست که جوهر این چاپگرها دارای کیفیت بالایی در چاپ می باشد. بخش هد ماشین چاپ اکوسالونت دارای نازل‌های ظریفی می باشد و توانایی اینرا دارد که جوهرهایی سبکتر از 10 پیکولیتر را بپاشد؛ و شاید بخاطر همین است نام آنرا دستگاه اکوسالونت گذاشته اند زیرا جوهر کمتری را مصرف می کنند.
مسلماً هر چه نازل‌ ماشین چاپ ریزتر باشد توانایی اینرا دارد که حجم کمتری را بپاشد در انتها تصویر با کیفیت‌تری را ارائه دهد.
در تصاویر چاپ شده توسط ماشین‌های چاپ دیجیتال معیار سنجش کیفیت تصویر تعداد پیکسل‌های موجود در تصویر می باشد؛ کوچکتر بودن نازل‌های ماشین چاپ دیجیتال موجب شده است که تعداد پیکسل تصویر افزایش پیدا کرده و کیفیت تصویر بهبود پبدا کند.
البته باید بگویید از چاپ اکوسالونت بیشتر برای تبلیغات و برنامه‌های درون سازمانی استفاده می شود.
ماشین‌چاپ اکوسالونت اصولاً دارای هدهای اپسون، توشیبا، پاناسونیک و اسپکترا هستند که اندازه پاشش آنها اصولاً بین 3 تا 14 پیکولیتر بر میناب می باشد.
در ماشین‌های چاپ اکوسالونت، هدهای اپسون بسیار رایج هستند و هدهای اپسون دارای ظرفیت پاشش 4 رنگ در یک هد را دارد و همچنین قیمتش رقابتی و مناسب است.
از مزایای دیگر چاپگرهای اکوسالونت این است که طول عمر هد آنها به نسبت به هدهای ماشین‌های چاپ دیگر بیشتر می باشد.
در میان هدهای ماشین چاپ اکوسالونت، هد DX5 از محبوب‌ترین و مورد توجه ترین هدها در خانواده اپسون هستند که بالاترین نرخ تقاضا و فروش را دارند.
هد DX5 دارای بدنه دو تکه است و قسمت بالایی آن دارای قسمت ورودی مرکب 3.5 پیکولیتری می باشد. این هد برای چاپ اکوسالونت و سابلیمیشن از لحاظ سوراخ‌های ورودی و جنس پلاستیک آنها متفاوت است.
اصولاً از چاپ اکوسالونت بیشتربرای تبلیغات و کاربردها در فضای داخلی مانند چاپ استیکر، چاپ بک لایت و بویژه برای مواردی که نیاز به دید از نزدیک دارد استفاده می شود. 
باید بگوییم که جوهر ماشین‌های چاپ اکوسالونت بیشتر مناسب مورد استفاده در برنامه و کاربردهای داخل ساختمان می باشند. البته چاپ اکوسالونت یک چاپ ضد آب است و تا حدودی در برابر شرایط محیطی نیز دارای ماندگاری می باشد و قابل استفاده برای محیط‌های بیرونی نیز می باشد.

مزایای چاپ اکوسالونت

-چاپ اکوسالونت دارای مقاومت بالا در برابر خراش و ساییدگی دارد.
-چاپ اکوسالونت ضد آب می باشد و حتی سطح چاپ شده را می توان با یک دستمال مرطوب تمیز نگه داشت.
-چاپ اکوسالونت در برابر نورآفتاب تا حدی دارای مقاومت حداقل 6 ماهه می باشد و برای اینکه مقاومت آن بالا برود بهتر است روی سطح آن لمینت شود.
-سطح چاپ شده در چاپ اکوسالونت دارای کیفیت و رزولوشن بالا می باشد بگونه ای که برای مشاهده تصویر چاپی از نزدیک بسیار مناسب است.
-چاپ اکوسالونت دارای ثبات بالای نور در چاپ است.
-چاپ اکوسالونت از لحاظ قیمت نیز مقرون به صرفه می باشد.
-چاپ اکوسالونت می تواند دامنه وسیع سطوح چاپی را پوشش دهد.
-روی سطوحی که چاپ اکوسالونت روی آن انجام می شود جوهر دارای حداقل حرکت می باشد.

کاربرد چاپ اکوسالونت

-چاپ بک لایت
-چاپ پوستر
-چاپ استیکر و مش
-چاپ کاغذ دیواری و پوستر دیواری
-چاپ پاپ آپ، رول آپ و کلیه استندهای نمایشگاهی
-چاپ سولیت

مشخصات چاپگر سالونت

جوهرهای سالونت در مقایسه با جوهرهای اکوسالونت، تهاجمی‌تر و غیرقابل تجزیه‌تر می باشند. جوهرهای ماشین‌های چاپ سالونت دارای بوی شدید هستند و قرار گرفتن چاپ آنها در محیط‌های سربسته توصیه نمی شود.
اما با توجه به اینکه در چاپ سالونت از مواد شیمیایی قوی‌تر استفاده می شود دیگر نباید نگرانی در رابطه با قرار دادن آنها در محیط‌های باز و ماندگاری آنها داشته داشته باشید.
جوهرهای سالونت همچنین دارای مقاومت زیادی نسبت به آب و نور خورشید هستند و برای تبلیغات Outdoor گزینه مناسبی می باشند.
هدهای دستگاه‌های سالونت دارای نازل‌های بزرگتری نسبت به دستگاه چاپ اکوسالونت می باشند و اصولاً اندازه پاشش آنها بین 30 تا 80 پیکولیتر متغیر می باشد.
با توجه به اینکه نازل‌های چاپگر سالونت بزرگتر نسبت به نازل‌های ماشین چاپ اکوسالونت است کیفیت تصویرش نیز کمی افت می کند اما از آنجا که از چاپ سالونت برای تبلیغات بیرونی استفاده می شود و تصویر چاپی آنها از فاصله دور دیده می شود این افت کیفیت تصویر زیاد دارای اهمیت نمی باشد.ماشین های چاپ سالونت کلاً بصورت رولی می باشند.
چاپگرهای سالونت دارای 4 یا 8 هد چاپی است و پرینترهای سالونت برخلاف پرینترهای اکوسالونت وجود یک هد برای آنها کافی نمی باشد.
شاید به همین دلیل است که هزینه اولیه برای چاپ سالونت بیشتر از اکوسالونت است؛ اما سرعت چاپ در چاپگرهای سالونت بسیار بیشتر از چاپگرها اکوسالونت می باشد.
با توجه به این می توان متوجه شد که در زمان طولانی تر استفاده از چاپگرهای سالونت به صرفه‌تر است.
از انواع برند چاپگرهای سالونت که به نوعی گوی سبقت را از رقبا برده است برند کونیکا می باشد.
چاپ های سالونت و اکوسالونت برای اهداف متفاوت در نظر گرفته شده اند از آنجا که از چاپ سالونت برای چاپ هایی نظیر چاپ بنر و چاپ فلکس استفاده می شود متوجه می شویم که چاپ سالونت مناسب هست برای چاپ های Outdoor  که از فاصله دور رؤیت می شوند.

کاربرد چاپ سالونت

  1. چاپ بنر
  2. چاپ فلکس

-در اینجا باید بگوییم که برخی ممکن است که چاپ کاغذ دیواری و چاپ پوستر دیواری را با چاپ سالونت انجام دهند که کلاً کاری اشتباه است زیرا همانطور که گفتیم چاپ سالونت نباید در محیط‌های سرپوشیده قرار بگیرد و از طرفی کیفیت کار چاپ کاغذ دیواری با اینکار کاهش پیدا می کند.

مقایسه قیمت چاپگرهای سالونت و اکوسالونت

دستگاه‌های اکوسالونت نسبت به ماشین‌های چاپ سالونت گران‌تر می باشد زیرا چاپگرهای اکوسالونت دارای نازل‌های کوچکتر هستند که موجب می شود که کیفیت تصویر در آن بالاتر باشد.

تفاوت جوهرهای سالونت و اکوسالونت

جوهرهایی که برای چاپگر سالونت مورد استفاده قرار می گیرد دارای موارد معطر و فراری می باشند که سریعاً خشک می شوند و دارای مقاومت در برابر نور آفتاب هستند.
اما جوهرهای اکوسالونت دیرتر خشک می شوند و در برابر آب و نور خورشید مقاومت خیلی بالایی ندارند و برای برطرف کردن این موضوع با پوشش شیمیایی استفاده می شوند و البته بهتر است در محیط‌های باز مورد استفاده قرار نگیرند.
از مزیت های جوهر اکوسالونت اینست دارای موارد شیمیایی خطرناک نیستند و می توان آنها را به راحتی در محیط‌های سربسته قرار داد.
جوهرهای اکوسالونت بر خلاف جوهرهای سالونت دارای بوی خاصی نمی باشند.

مقایسه کیفیت و وضوح تصاویر در چاپ سالونت و اکوسالونت

همانطور که اشاره گردید ماشین‌های چاپ اکوسالونت نسبت به ماشین‌های چاپ سالونت دارای کیفیت چاپ بالاتر می باشند زیرا دارای نازل‌های کوچکتر هستند.
این موضوع موجب شده است تا تصاویر آنها از نزدیک دارای نمای مناسب باشند اما بزرگتر بودن نازل‌های چاپ دستگاه‌های سالونت سبب گردیده است که کیفیت چاپ تصاویر ماشین چاپ سالونت مناسب دیدن از دور باشد.

تفاوت در موارد استفاده

مواردی چاپی که با ماشین چاپ سالونت به دست می آید مناسب برای دیدن از دور می باشند و برای تصاویر و نوشته های بزرگ هستند.

طول زمان استفاده از چاپ سالونت و اکوسالونت

مدت زمان استفاده در این دو نوع چاپ خیلی با هم تفاوت ندارد اما ممکن است به دلیل استفاده‌ی چاپگرهای سالونت از جوهرهایی که دارای ترکیبات شیمیایی قوی‌تر می باشند ممکن است ماندگاری و مقاومت آنها در برابر باد و باران و نورآفتاب طولانی تر باشد.
حداقل زمان ماندگاری چاپ اکوسالونت در برابر نور آفتاب بدون لمینت و پوشش شیمیایی 6 ماه می باشد.

0 نظر


چاپچاپ افستمزایای چاپ افستتفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال کاتالوگتفاوت بین بروشور و کاتالوگبروشور چیستست اداری شامل چیستست اداری خلاقانهمراحل چاپ ست اداریاقلام ست اداریست اداری کاملدلایل استفاده از سربرگ در مکاتبات اداریاصول سربرگ حرفه ایویژگی های سربرگانواع پاکت نامهچاپ پاکت نامهکارت ویزیت خلاقانهمراحل ایجاد کارت ویزیتکارت ویزیت خاصانواع کارت ویزیتپنج دلیل مهم برای داشتن کارت ویزیتتراکت چیست؟تراکت خلاقانهتاثیر تراکت بر فروشتاثیر تراکت بر تبلیغاتتوزیع تراکتچاپ لیبل شیشه ایلیبل چیستسفارش چاپ لیبل پشت چسبدارانواع لیبلچاپ استیکر شیشه ایپوستر چیست؟کاربرد لیوان کاغذیانواع چاپ مگنتچاپ مگنت یا چاپ روی آهنربا چیست؟انواع اندازه ماشین های چاپبرتری های چاپ دیجیتالمزایای چاپ دیجیتالانواع چاپ دیجیتالچاپ لارج فرمت چیستتابلو بک لایت چیستهمه چیز درباره چاپ سولیتهمه چیز درباره چاپ بنرسولیت چیستتفاوت چاپ اکوسالونت و سالونتانواع لمینت پس از چاپچاپ پلات و لمینت چیستانواع دستگاه چاپ بنرپلاتر چیستدستگاه چاپ اکوسالونتکاربرد چاپ استیکرمش استیکرتابلو روان چیستچاپ فلکسیوینیل چیستساخت تابلو ال ای دی ثابتتابلو فلکسی چیستچاپ فلت بد چیست