کاتالوگ و بروشور دو نوع ابزار تبلیغاتی هستند که برای معرفی محصولات، خدمات، یا رویدادها استفاده می‌شوند. این دو ابزار به شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی طراحی می‌شوند و در ارتباط با استراتژی تبلیغاتی یک شرکت یا سازمان، جذب مشتریان و ارتقاء نام تجاری نقش دارند اما از لحاظ هدف‌ها، حجم و محتوا با یکدیگر تفاوت دارند. برخی از صاحبان کسب‌وکار ماهیت کاتالوگ و بروشور را یکی می‌دانند، اما باید بدانید که این دو محصول تبلیغاتی، دارای استراتژی و اهداف جداگانه‌ای هستند. کاتالوگ‌ها می‌توانند شامل اطلاعات کلی سازمان و همچنین محصولات یا خدمات ‌باشند. این در حالیست که بروشور از اطلاعات جزئیتری نسبت به کاتالوگ برخوردار بوده و می‌تواند شامل اطلاعات کامل و جزئی از سازمان و محصولات یا خدمات را شامل شود. کاتالوگ‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند، در صورتیکه بروشورها، اطلاعات کاملی از نحوه استفاده از محصولات یا خدمات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

از تعداد کمتری صفحه تشکیل شده و به عنوان یک فرصت کوتاه‌تر برای جلب توجه و انتقال اطلاعات به مخاطبان استفاده می‌شوند.

کاتالوگ ها اطلاعات حاوی جزئیات بیشتری درباره محصولات یا خدمات هستند، شامل ویژگی‌ها، مشخصات فنی، توضیحات فنی و قیمت‌ها می‌باشند اما بروشورها برای ایجاد اولین تاثیر در مشتریان جدید، اطلاع‌رسانی در خصوص رویدادها و تخفیفات مؤقت، یا جلب توجه به خدمات یا محصولات جدید استفاده می‌شوند.

کاتالوگ ها برای مخاطبان و مشتریانی که به دنبال اطلاعات دقیق و جزئی برای تصمیم‌گیری یا خرید محصولات یا خدمات هستند مناسب است ولی بروشورها از تصاویر جذاب، اشعار کوتاه و اطلاعات کلی برای جلب توجه و ایجاد اولین تاثیر استفاده می‌کنند.

هرکدوم این ابزارها به عنوان بخشی از استراتژی تبلیغاتی می‌توانند در نمایشگاه‌ها، جلسات تبلیغاتی، ارسال پستی یا توزیع مستقیم به مشتریان ارائه شوند. انتخاب بین کاتالوگ و بروشور بستگی به هدف کمپین تبلیغاتی و جمعیت هدف دارد.

تفاوت بروشور و کاتالوگ

بروشور و کاتالوگ هر دو ابزارهای بازاریابی و تبلیغات هستند که برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات استفاده می شوند. این دو هر کدام ویژگی ها و مزایای خود را دارند و در استفاده از آنها باید به نیازها و هدف اصلی خود توجه کنید. شما می توانید از هر دو ابزار به طور ترکیبی استفاده کنید تا به بهترین نحو محصولات خود را معرفی کنید. شما به عنوان صاحب یک برند و یا یک کسب‌وکار مانند سایر رقبا از کاتالوگ و یا بروشور برای معرفی محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنید. اما ممکن است که فرق این دو محصول را با یکدیگر ندانید، از این‌رو نیاز است تا ابتدا با استراتژی و تفاوت کاتالوگ و بروشور آشنا شوید، سپس به طراحی این دو ابزار تبلیغاتی بپردازید.

برخی از صاحبان کسب‌وکار ماهیت کاتالوگ و بروشور را یکی می‌دانند، اما باید بدانید که این دو محصول تبلیغاتی دارای استراتژی و اهداف جداگانه‌ای هستند. کاتالوگ‌ها می‌توانند شامل اطلاعات کلی سازمان و همچنین محصولات یا خدمات ‌باشند. این در حالیست که بروشور از اطلاعات جزئیتری نسبت به کاتالوگ برخوردار بوده و می‌تواند شامل اطلاعات کامل و جزئی از سازمان و محصولات یا خدمات را شامل شود. چاپ کاتالوگ‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند، در صورتیکه بروشورها، اطلاعات کاملی از نحوه استفاده از محصولات یا خدمات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

در ادامه به تفاوت های اصلی بین کاتالوگ و بروشور می پردازیم:

طراحی و حجم محتوا: بروشورها معمولا به صورت تک برگی یا چند برگی طراحی می شوند و حجم محتوا در آنها محدودتر است. به عبارت دیگر، بروشورها برای ارائه محتوای کوتاهتر و مختصرتر استفاده می شوند. از سوی دیگر کاتالوگ ها حجم بیشتری از اطلاعات و توضیحات را درباره محصولات و خدمات ارائه می دهند. طراحی کاتالوگ ها معمولا به صورت چند صفحه ای و حتی کتابچه انجام می شود.

اهداف و استفاده: بروشورها به دلیل حجم کمتر محتوا، بیشتر برای تبلیغات کوتاه مدت و جذب مشتریان در فروشگاهها، نمایشگاهها و رویدادها استفاده می شوند. این ابزارهای تبلیغاتی مناسب ارائه اطلاعات سریع و مختصر به مخاطبان هستند. از سمت دیگر، کاتالوگ ها به عنوان ابزاری برای معرفی جامع و کامل تر محصولات و خدمات در مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند. کاتالوگ ها برای ارائه جزئیات دقیق و انتقال اطلاعات بیشتر استفاده می شوند.

ترکیب تصاویر و متن: بروشورها عمدتا از تصاویر و گرافیک ها برای جلب توجه مخاطبان مورد استفاده قرار می گیرد و محتوای متنی کمتری دارند. در کل بروشورها خلاصه و مختصر توضیحات را ارائه می دهند. در بروشورها معمولا از عبارات کوتاه و شعارهای جذاب استفاده می شود. کاتالوگ ها علاوه بر تصاویر، محتوای متنی بیشتری دارند. این محتوا شامل توضیحات جامع، مزایا، ویژگی ها، قابلیت ها و نکات کاربردی است که به صورت جزئیات بیشتری درباره محصولات و خدمات اطلاعات را منتقل می کند.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ یک ابزار تبلیغاتی است که در رابطه با محصولات یک شرکت اطلاعاتی شامل نام محصولات، توضیحات، تصاویر مرتبط و حتی اطلاعات تماس را در اختیار افراد قرار می‌دهد. کاتالوگ‌ها یا به صورت چاپی و یا به صورت دیجیتال در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید و محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش می‌رسانید، بهتر است تا از کاتالوگ دیجیتال برای معرفی محصولات خود استفاده کنید، اما شاید شما صاحب یک فروشگاه فیزیکی باشید، از این‌رو بهتر است تا از کاتالوگ‌های چاپی برای معرفی محصولات خود استفاده کنید.

کاتالوگ

انواع کاتالوگ

کاتالوگ‌ها معمولا به دو دسته تبلیغاتی و صنعتی تقسیم می‌شوند. کاتالوگ‌های تبلیغاتی باید طوری طراحی شوند که بتوانند با جذب مشتری، به افزایش بازاریابی و فروش محصولات به صاحبان کسب‌وکار کمک کنند. در صورتیکه کاتالوگ‌های صنعتی کمتر جنبه تبلیغاتی داشته و شامل توضیحات فنی و حتی جداول فنی محصولات هستند.

بروشور چیست؟

بروشور نیز مانند کاتالوگ یک ابزار تبلیغاتی است، با این تفاوت که برای انتقال اطلاعات جزئی به کار می‌رود. برای اینکه تفاوت میان کاتالوگ و بروشور را بهتر متوجه شوید، با مثالی در مورد یک فروشگاه لوازم آرایشی به بررسی بیشتر این دو محصول تبلیغاتی خواهیم پرداخت.

فرض کنید که صاحب یک فروشگاه لوازم آرایشی هستید، شما برای معرفی فروشگاه و محصولات آن نمی‌توانید از بروشور استفاده کنید. بروشور می‌تواند اطلاعات کامل وجزئی را در مورد یک محصول در اختیار مشتریان قرار دهد.  این درحالیست که برای معرفی فروشگاه و محصولات آن از کاتالوگ‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود. کاتالوگ اطلاعات کلی در مورد کلیه محصولات موجود در فروشگاه و همچنین اطلاعات تماس را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، درحالیکه بروشور می‌تواند اطلاعات جزئی در مورد نحوه استفاده از یک محصول آرایشی را در اختیار افراد قرار دهد.

طراحی کاتالوگ و بروشور

کاتالوگ و بروشور ابزارهایی هستند که در معرفی کسب‌وکار شما تاثیر بسیاری دارند، از این رو بهتر است که طراحی منحصر به فردی داشته باشند. برای طراحی این دو ابزار تبلیغاتی بهتر است تا از افراد حرفه‌ای و سازمان‌هایی که در این صنعت فعالیت دارند، بهره ببرید. آنها می‌توانند شما را در طراحی حرفه‌ای کاتالوگ و بروشور راهنمائی کنند.

هرچه قدر که این ابزارها از طراحی حرفه‌ای برخوردار باشند و نوشته‌ها، رنگ‌بندی و تصاویر مناسب و با کیفیت انتخاب شوند، بازخورد بهتری را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

چاپ کاتالوگ و بروشور

برای چاپ این دو محصول تبلیغاتی از دو روش رایج افست و دیجیتال استفاده می‌شود. تفاوتی که بین چاپ دیجیتال و افست وجود دارد، حذف مرحله لیتوگرافی از چاپ دیجیتال است. همچنین چاپ افست از کیفیت بالاتری نسبت به چاپ دیجیتال برخوردار بوده اما مدت زمان بیشتری برای چاپ نیاز دارید.

یکی دیگر از مهمترین تفاوتهایی که می‌توان اشاره کرد، تعداد تیراژ کاتالوگ و بروشور است. تعداد تیراژ پایین در چاپ دیجیتال به صرفه‌تر از چاپ افست کاتالوگ است. از این رو برخی از چاپخانه‌ها به شما توصیه می‌کنند که اگر می‌خواهید کاتالوگ یا بروشور را در تعداد محدود چاپ کنید، از روش دیجیتال استفاده کنید. اما یادتان نرود که این روش از کیفیت پایین‌تری نسبت به روش افست برخوردار است.

0 نظر