چاپ افست به عنوان یک فرآیند چاپ پرکاربرد، به مزایای زیادی دست پیدا می‌کند. یکی از مزایای اصلی آن، پایداری و دوام بالای چاپ است. این روش از صفحات چاپگذاری مستقل استفاده می‌کند که در دستگاه چاپ تغییر نمی‌کنند، این ویژگی باعث می‌شود که چاپ‌های تکراری یکسان و بدون تغییرات در طول زمان حاصل شوند. این مزیت به خصوص برای تولید محصولات چاپی مانند کتب و مجلات مهم است تا کیفیت و یکنواختی در هر چاپ حفظ شود.

یک مزیت دیگر چاپ افست، قابلیت چاپ بر روی سطوح بزرگ است. این ویژگی به انتشارات و تبلیغات اجازه می‌دهد تا تصاویر یا طرح‌های بزرگ را با دقت بالا چاپ کنند. به عبارت دیگر، می‌توان به راحتی تصاویر با ابعاد بزرگ را بر روی بنرها، پوسترها و سایر محصولات چاپی ایجاد کرد.

در ضمن، چاپ افست به انتشارات امکان چاپ در تیراژهای محدود را نیز می‌دهد. این امکان به کسب‌وکارها و هنرمندان اجازه می‌دهد تا محصولات خود را به تعداد محدودی و درخواستی خاص چاپ کنند که مخاطبان خود را به خود جلب می‌کند و باعث ارتقاء ارزش محصولات می‌شود.

چاپ افست چیست؟

ماشین چاپ افست دارای سه استوانه است، در ابتدا نخست آنچه که باید چاپ شود روی صفحه ها فلزی به نام زینک منتقل می گردد. سپس این صفحات با مواد شیمیایی طوری حساس می شوند تا فقط نوشته ها و تصاویر آن مرکب چاپ را به خود می گیرد.
این صفحات آلومینیومی یا زینک به راحتی قوس بر می دارند و خم می شوند و روی اولین سیلندر پیچیده می شوند؛ این سیلندر با زینک، استوانه ای را تشکیل می دهد که نوردهای آب و مرکب به راحتی به سطح آن می رسد.
کاربرد علم شیمی در این روش چاپ بسیار موثر می باشد چاپ افست تقابل بین آب و مرکب بر روی سطح زینک می باشد. زینک در ابتدا بوسیله غلطکی مرطوب می شوند در واقع قسمت هایی که نقش ندارند مرطوب می شوند و قسمت هایی که نقش دارند رطوبت را بخود نمی گیرد؛ و توسط غلطک دیگر مرکب روی زینک مالیده می شود چون مرکب چرب است روی قسمت هایی که مرطوب که نقش ندارند قرار نمی گیرد.  
موارد مرکب خورده از روی استوانه حاوی زینک روی سطح استوانه مجاور با نام سیلندر لاستیک قرار می گیرند و با فشار به استوانه دیگر که سیلندر سوم با نام سیلندر چاپ است و کاغذ بصورت مکرر دور آن پیچیده می شود منتقل می گردد.
فشار بین سیلندر لاستیک و سلیندر چاپ فرآیند چاپ را ممکن می کند.
در روش چاپ افست بانی چاپ وقتی که مرکب از زینک به لاستیک منتقل می شود بصورت برگردانده و ناخوانا می باشد که اصطلاحاً Offset می شوند.
وقتی که دوباره از استوانه لاستیکی برروی کاغذ چاپ می شوند مطالب خوانا می گردند. در این شیوه به این دلیل که زینک با کاغذ مستقیماً در تماس نمی باشد از برخورد رطوبت آب به کاغذ جلوگیری می شود، رسیدن سطح آب به کاغذ سبب کش آمدن سطح کاغذ می شود.

چاپ افست یکی از فنون چاپ پرکاربرد و مورد ترجیح در صنعت چاپ است. این روش چاپ برخی مزایای بسیار مهمی دارد که به عنوان دلایل مهم برای انتخاب آن توسط بسیاری از چاپخانه‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی مطرح می‌شود. در زیر به برخی از مزایای چاپ افست اشاره شده است:

کیفیت بالا:

چاپ افست به دلیل استفاده از پلی‌سیلیکون‌های کیفیتی و تکنولوژی پیشرفته، تصاویر با کیفیت و جزئیات بالا را فراهم می‌کند.

چاپ با تیراژ بالا:

قابلیت چاپ با تیراژ بالا برروی کاغذهای مختلف و با اندازه‌ها وضوح تصاویر را حفظ می‌کند.

قابلیت چاپ بر روی انواع کاغذها:

می‌توان بر روی انواع مختلف کاغذها از جمله کاغذهای لمینه شده، مات یا گلاس، و کاغذهای ویژه چاپ افست کرد.

چاپ بر روی سطوح مختلف:

قابلیت چاپ بر روی سطوح مختلف از جمله کارتن، فلز، پلاستیک و ...

اقتصادی برای تیراژهای بالا:

در مواردی که تعداد چاپ بسیار بالا است، چاپ افست اقتصادی‌تر از روش‌های دیگر مثل چاپ دیجیتال می‌باشد.

چاپ بهترین نتیجه CMYK:

برای چاپ بهترین نتیجه در ترکیب رنگها، چاپ افست از فرآیند CMYK استفاده می‌کند.

طول عمر طولانی تر:

چاپ افست به دلیل استفاده از مواد و فناوری مرغوب، معمولاً چاپهایی با طول عمر طولانی‌تری ایجاد می‌کند.

رنگ چاپ یکنواخت:

امکان انجام رنگ چاپ یکنواخت در اندازه و رنگهای مختلف.

ساخت قالب‌های چاپ مستقل:

ایجاد قالب‌های چاپ مستقل که برای چاپ‌های متعدد قابل استفاده است.

چاپ دقیق لاین‌ها و حروف کوچک:

قابلیت چاپ دقیق لاین‌ها، حروف کوچک و جزئیات برروی سطوح.

قابلیت چاپ چند رنگ:

امکان چاپ با چندین رنگ مختلف به صورت یکجا یا به ترتیب مرحله به مرحله.

کنترل دقیق رنگ:

امکان کنترل دقیق تنظیمات رنگ و تصحیح رنگ‌ها در طول فرآیند چاپ.

به طور کلی، چاپ افست به دلیل کیفیت بالا، قابلیت چاپ با تیراژ بالا، و استفاده از تکنولوژی پیشرفته یکی از گزینه‌های محبوب برای چاپ‌های تجاری و تبلیغاتی محسوب می‌شود.

فرآیند چاپ

-در هر پروژه ای که قرار است چاپ شود طراحی نخستین گام برای اجرای آن می باشد. طراحی کاری بسیار تخصصی و حساس می باشد و کسی که به نرم افزارهای گرافیکی تسلط دارد حتماً یک طراح حرفه ای نمی باشد.
-بعد از اینکه پروژه طراحی گردید، به لیتوگرافی  برده می شود.
-با استفاده از دستگاه Image Setter از طراحی خروجی فیلم گرفته می شود.
-در لیتوگرافی همچنین صفحاتی از جنس آلومینیوم یا همان زینک (پلیت) ساخته می شود که بر اساس سیستم رنگی CMYK در کارهای چهار رنگ چهار زینک جداگانه برای هر رنگ ساخته می شود.
-هر زینک از یک رنگ تغذیه می شود، در نهایت کاغذ از تمام رول‌های آغشته به رنگ می گذرد تا تصویر نهایی به دست آید.
در چاپ افست از سیستم CMYK استفاده می شود.

می توان گفت که روش چاپ افست رایج ترین روش چاپ کارهای حجیم تبلیغاتی می باشد و چاپ افست یک روش چاپ است که بصورت گسترده اکنون برای چاپ کاتالوگ، چاپ بروشور، چاپ کارت ویزیت، چاپ پوستر و...مورد استفاده قرار می گیرد.
این نوع چاپ بر روی سطوح کاغذی، فلزی و یا نایلون انجام می شود.

مزایای چاپ افست

- ماندگاری و کیفیت بالای چاپ در چاپ افست، هر روش چاپ هر کدام کیفیت چاپ مختلفی را ارائه می دهد و علیرغم پیشرفت های زیاد در چاپ دیجیتال، چاپ افست همچنان دارای کیفیت بالای چاپ می باشد.
در چاپ افست می توانید مطمئن از تصاویر دقیق و کیفیت بالای چاپی خود باشید. علاوه بر کیفیت بالای چاپ افست، دارای ماندگاری قابل قبولی نیز می باشند و کیفیت چاپ زود زایل نمی شود.

-هزینه مناسب، مخصوصاً در تیراژ بالا، چاپ افست دارای هزینه بسیار مقرون به صرفه می باشد.

- برای محصولات پر تیراژ چاپ افست سریع‌ترین روش می باشد. ماشین رول افست می تواند بیشتر از 1 کیلومتر کاغذ رول را در دقیقه چاپ می کند.

-تولید سریع و آسان زینک

-عمر طولانی زینک به دلیل عدم تماس سطح چاپی با زینک، همچنین با استفاده از مرکب های با کیفیت می توان تعداد کارهای چاپی را تا مرز یک میلیون تیراژ نیز برای هر زینک در نظر گرفت که بسیار مقرون به صرفه می باشد.

-در چاپ افست البته با توجه به کار اپراتور دستگاه چاپ، برش ها دقیق‌تر و کارها تمیزتر و مرتب‌تر انجام می شود.

-در دستگاه چاپ افست از روش مرکب زنی هوشمند استفاده می شود در این روش مرکبدان، مقدار لازم مرکب برای هر کار را قبل از شروع کار تنظیم می کند که موجب کاهش باطله می شود به همین علت در دستگاه‌های چاپ افست خشک میزان باطله در شروع چاپ بسیار کم می باشد.

انواع ماشین های چاپ افست

ماشین های چاپ افست تک رنگ یا دو رنگ و یا چهار رنگ هستند البته دستگاه هایی هم هستند که چاپ بیشتر از چهار رنگ را انجام می دهند.
در دستگاه های چاپ تک رنگ هر رنگ بصورت مجزا چاپ می شود؛ اگر کاری چهار رنگ می باشد بهتر است از این نوع دستگاه چاپ استفاده نشود زیرا نتیجه قابل قبولی به دست نمی آید.
معمولاً با دستگاه های چاپ چهار رنگ کیفیت کار بهتر می شود و رنگ های به دست آمده بسیار به رنگ های مد نظر ما نزدیک می باشند.
در ایران اکثر طراحان به دستگاه چاپ چهار رنگ بیشتر علاقه دارند و در دستگاه های چاپ افست که قابلیت چاپ 5 رنگ را دارد می توان علاوه بر چاپ هم زمان CMYK، چاپ رنگ پنجم برای مثال نقره ای یا طلایی و یا رنگ های ساختگی و یا چاپ ورنی را انجام داد.

0 نظر


چاپچاپ افستمزایای چاپ افستتفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال کاتالوگتفاوت بین بروشور و کاتالوگبروشور چیستست اداری شامل چیستست اداری خلاقانهمراحل چاپ ست اداریاقلام ست اداریست اداری کاملدلایل استفاده از سربرگ در مکاتبات اداریاصول سربرگ حرفه ایویژگی های سربرگانواع پاکت نامهچاپ پاکت نامهکارت ویزیت خلاقانهمراحل ایجاد کارت ویزیتکارت ویزیت خاصانواع کارت ویزیتپنج دلیل مهم برای داشتن کارت ویزیتتراکت چیست؟تراکت خلاقانهتاثیر تراکت بر فروشتاثیر تراکت بر تبلیغاتتوزیع تراکتچاپ لیبل شیشه ایلیبل چیستسفارش چاپ لیبل پشت چسبدارانواع لیبلچاپ استیکر شیشه ایپوستر چیست؟کاربرد لیوان کاغذیانواع چاپ مگنتچاپ مگنت یا چاپ روی آهنربا چیست؟انواع اندازه ماشین های چاپبرتری های چاپ دیجیتالمزایای چاپ دیجیتالانواع چاپ دیجیتالچاپ لارج فرمت چیستتابلو بک لایت چیستهمه چیز درباره چاپ سولیتهمه چیز درباره چاپ بنرسولیت چیستتفاوت چاپ اکوسالونت و سالونتانواع لمینت پس از چاپچاپ پلات و لمینت چیستانواع دستگاه چاپ بنرپلاتر چیستدستگاه چاپ اکوسالونتکاربرد چاپ استیکرمش استیکرتابلو روان چیستچاپ فلکسیوینیل چیستساخت تابلو ال ای دی ثابتتابلو فلکسی چیستچاپ فلت بد چیست