چاپ دیجیتال یک روش پیشرفته و موثر در صنعت چاپ است که با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، امکان چاپ محصولات با کیفیت و سرعت بالا را فراهم می‌کند. یکی از برتری‌های اصلی چاپ دیجیتال این است که این فرآیند نیازی به ساخت قالب‌ها یا صفحات چاپ ندارد، بنابراین زمان و هزینه تولید محصولات را به شدت کاهش می‌دهد.

چاپ دیجیتال امکان چاپ محصولات با انواع و اندازه‌های مختلف را فراهم می‌کند، بنابراین برای چاپ کارت ویزیت، بروشورها، کاتالوگ‌ها و حتی کتاب‌ها بسیار مناسب است. این روش چاپ به طور خاص برای چاپ محصولاتی با اندازه کوچک تا متوسط و چاپ کوتاه مدت بسیار مناسب است و امکان چاپ به صورت سفارشی و انعطاف‌پذیر را فراهم می‌کند.

همچنین، چاپ دیجیتال امکان چاپ به صورت همزمان و سریع را فراهم می‌کند، بنابراین مناسب برای پروژه‌هایی است که نیاز به تحویل سریع دارند. این روش چاپ امکان استفاده از چندین رنگ و مواد چاپی مختلف را نیز فراهم می‌کند، که این امر به طراحان و چاپخانه‌ها امکان می‌دهد تا محصولات با کیفیت و چاپی جذاب تولید کنند.

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال را در مقیاس کوچک می توان به پرینتر های جوهر افشان و یا لیزری داخل منازل و یا شرکت مثال زد. چاپ دیجیتال چیزی نیست جز دستگاهی که کاملا با اطلاعات رنگی دیجیتال بر اساس سیستم رنگی RGB پرینت می شود. دستگاه های چاپ دیجیتال از انواع مختلف و برندهای مختلف وجود دارند از برندهای مانند اچ پی تا  کانون و هیدنبرگ و شارپ همگی بر اساس سیستم رنگی همسان چاپ را انجام میدهند که قبل از تصمیم گیری به چاپ از اینکه به چه روشی برای چاپ نهایی استفاده می نمایید مطمئن شوید و به طراح نوع چاپ را بگویید تا طراح بر اساس نوع چاپ سیستم رنگی مورد نظر طراحی خود را تعیین کند.

دستگاه ها چاپ دیجیتال بسیار سریع چاپ می کنند و به دلیل نداشتن خیلی از مراحل افست مانند زینک در نهایت معطلی چندانی ندارند، اما باید درنظر داشته باشید که اگر چاپ های بزرگ مانند چاپ بنر و فلکسی و ... را دارید در طول بهتر است برای چاپ محدودیت بگذارید به عنوان برای چاپ 7 بنر 4 ساعت زمان لازم است که محدودیت چاپ دیجیتال را در این زمینه حتما در نظر بگیرید.

یکی از روش های مدرن برای چاپ، چاپ دیجیتال بانی چاپ است؛ که فایل طراحی شده و آماده برای چاپ را به محصول چاپی تبدیل می کند. چاپ دیجیتال نوعی از چاپ است که امروزه به دلیل سرعت بالایی که در چاپ ارائه می ‎دهد مورد استقبال فراوان قرار گرفته است.
دلیل اسم گذاری این نوع چاپ به دیجیتال استفاده از PC می باشد. یک تصویر به اطلاعات عددی تبدیل شده و بر اساس صفت های مشخصی مثل ( رنگ و حجم و...) هر پیکسل نمونه را توصیف و تعیین کمیت می کند.

کاربرد چاپ دیجیتال

چاپ سربرگ و پاکت
چاپ بروشور
چاپ کاتالوگ
چاپ انواع استند نمایشگاهی
چاپ تابلوهای تبلیغاتی
چاپ کارت ویزیت
چاپ مگنت
چاپ منو
چاپ لیبل
چاپ کارت دعوت و تبریک
چاپ پوستر
چاپ پلات لمینت
چاپ سولیت
چاپ بنر
چاپ فلکس
چاپ مش

چاپ دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

در چاپ دیجیتال، فایل مورد نظر به طور مستقیم در قالب فرمت‌های متفاوت به دستگاه چاپ ارسال می شود.
در این روش به مراحل آماده سازی بین فایل ورودی و محصول نهایی نیازی نمی‌باشد این در حالی است که مراحل آماده سازی در بیشتر روش های سنتی (چاپ افست) دیگر اجباری است.
از رایج ترین چاپگر های دیجیتالی چاپگر جوهرافشان و چاپگر لیزری هستند که تونر را به روی سطح انواع کاغذ چاپ می کنند، در بیشتر فرآیندهای چاپ دیجیتال، جوهر یا تونر، مانند روش های چاپ افست و لیتوگرافی به داخل کاغذ نفوذ نمی کنند بلکه یه لایه نازک روی سطح چاپ قرار می گیرد؛ و پس از آن فرایند های حرارتی و تابش فرابنفش به منظور تثبیت تصویر چاپ شده روی سطح مورد نظر انجام می گیرد.
در ادامه اضافه می کنیم:
که از این نوع چاپ در صنعت نساجی (چاپ روی پارچه) استفاده می شود.
تا چند سال قبل، روی پوشاک و پارچه با شابلون به صورت دستی انجام می شد و اما درگذر زمان دستگاه های دیجیتالی به صنعت نساجی وارد شد و علاوه بر راحت کردن کار باعث تنوع و کیفیت بیشتر در چاپ شده اند.

نحوه کار با دستگاه های دیجیتال

مانند همان پرینت گرفتن روی کاغذ است و در این روش محدودیت رنگی وجود ندارد و به روی هر جنس و پارچه هم می توانیم چاپ را انجام داد، این دستگاه به فضای کمی احتیاج دارد که به راحت می‌توانید هر طرحی را روی پارچه و لباس چاپ کنید.

مزایای چاپ دیجیتال

  • سرعت بالای تحویل پروژه چاپی به دلیل حذف مراحل قبلی چاپ در سایر چاپ ها
  • عدم محدودیت تیراژ چاپ
  • امکان تغییر اطلاعات در نسخه های مختلف چاپ در نتیجه امکان انتخاب و چاپ دقیق طیف رنگ مورد نظر
  • عدم محدودیت نسبی در سایز کاغذ
  • صرفه جویی در نیروی انسانی
  • دستگاه های دیجیتالی به دلیل کیفیت چاپ بالاتر نسبت به روش های دیگر برای چاپ تصاویر و نوشته های ریز و ظریف، چهره افراد، لوگوهای چند رنگ و... مناسب تر است و در آخر اگر دوست دارید که چاپ شما سریع تر تعداد کم (کم هزینه) در انواع متریال چاپی انعطاف پذیر و در دسترس باشد بهترین روش، چاپ دیجیتال است.
    در کناره این مطالب اضافه می کنیم که چاپ دیجیتال معایبی هم دارد؛
  • هزینه بیشتر برای چاپ هر صفحه در مقایسه با دیگر روش های چاپ البته این قیمت بالاتر با صرفه جویی در هزینه های دیگر که در تهیه پلیت های چاپ انجام می شود، برای تیراژ های کم تعداد، جبران می شود.
  • محدودیت انتخاب گرماژ کاغذ نسبت به چاپ افست
  • کیفیت پایین تر نسبت به چاپ افست
  • عدم نمایش رنگ های سری پنتون در چاپ دیجیتال
0 نظر


چاپچاپ افستمزایای چاپ افستتفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال کاتالوگتفاوت بین بروشور و کاتالوگبروشور چیستست اداری شامل چیستست اداری خلاقانهمراحل چاپ ست اداریاقلام ست اداریست اداری کاملدلایل استفاده از سربرگ در مکاتبات اداریاصول سربرگ حرفه ایویژگی های سربرگانواع پاکت نامهچاپ پاکت نامهکارت ویزیت خلاقانهمراحل ایجاد کارت ویزیتکارت ویزیت خاصانواع کارت ویزیتپنج دلیل مهم برای داشتن کارت ویزیتتراکت چیست؟تراکت خلاقانهتاثیر تراکت بر فروشتاثیر تراکت بر تبلیغاتتوزیع تراکتچاپ لیبل شیشه ایلیبل چیستسفارش چاپ لیبل پشت چسبدارانواع لیبلچاپ استیکر شیشه ایپوستر چیست؟کاربرد لیوان کاغذیانواع چاپ مگنتچاپ مگنت یا چاپ روی آهنربا چیست؟انواع اندازه ماشین های چاپبرتری های چاپ دیجیتالمزایای چاپ دیجیتالانواع چاپ دیجیتالچاپ لارج فرمت چیستتابلو بک لایت چیستهمه چیز درباره چاپ سولیتهمه چیز درباره چاپ بنرسولیت چیستتفاوت چاپ اکوسالونت و سالونتانواع لمینت پس از چاپچاپ پلات و لمینت چیستانواع دستگاه چاپ بنرپلاتر چیستدستگاه چاپ اکوسالونتکاربرد چاپ استیکرمش استیکرتابلو روان چیستچاپ فلکسیوینیل چیستساخت تابلو ال ای دی ثابتتابلو فلکسی چیستچاپ فلت بد چیست