مفهوم کالیته «سمپل بوک» به یک نمونه کوچک از محصولات اشاره می‌کند که به عنوان نمونه به مشتریان پیشنهاد می‌شود. کتاب نمونه مجموعه ای از نمونه ها یا نمونه هایی از مواد، محصولات یا طرح های مختلف است. این نمونه ها می توانند شامل نمایش های فیزیکی پارچه ها، رنگ ها، بافت ها، مواد یا هر عنصر ملموس دیگری باشد که پیش نمایشی از یک محصول یا ماده ارائه می دهد. کتاب های نمونه معمولاً در صنایع مختلف برای اهداف مختلف استفاده می شوند. کالیته محصول معمولا وسیله ای برای نشان دادن نمونه های کوچیکی از محصولات قابل ارائه تولیدی شما می باشند. کالیته ها به انگلیسی کوالیتی به معنای کیفیت نامیده می شوند. به این صورت که شما کیفیت محصول را در دفترچه ای کنار هم به صورت فیزیکی مشاهده می نمایید و از روی کیفیت و نوع جنس محصول تصمیم به انتخاب آن میگیرید. محصول داخل کالیته ها به عنوان سمپل می باشند که معمولا از طرف سفارش دهنده ها تهیه می شوند و دفترچه های حامل آن می بایست از طرف چاپخانه، چاپ و تولید گردد.که چاپ و تولید کالیته های معمولا بر اساس نوع جنسی که در داخل آن قرار می گیرد تهیه می شود که به عنوان مثال کالیته سنگ معمولا با متربال بسیار محکم تولید می شود تا قابلیت تحمل وزن محصول داخل آن را داشته باشد.

هرچقدر که از یک محصول تعریف بشنویم هرگز برای مخاطب به اندازه دست زدن از نزدیک به آن نخواهد بود، چرا که مخاطبین لازم دارند برای دسترسی به محصول و نتیجه مقصد حتما نمونه ای لمس کنند تا مطمئن بشوند که در نهایت چه چیزی دریافت خواهند کرد، حال اینکه این کالیته ها می تواند کیفیت محصول نهایی را نیز در خود نشان دهد، پس صاحبین کسب و کار و تولیدی همانگونه که صاحبان کارخانه های تولید مواد غذایی سمپل و تست را در مکان هایی عمومی به معرض نمایش می گذارند آن ها نیز برای معرفی محصول نهایی اقدام به سفارش و ساخت کالیته محصول یا آلبوم نمونه محصول خود خواهند کرد، اما چقدر این آلبوم مناسب و به اصطلاح مچ با نمونه محصول های درون آن باشد بستگی به شرکت سازنده و تولید کننده آن دارد که آلبوم را طوری بسازد که بتواند وزن و ابعاد محصول نهایی را در خود حمل کند بی آنکه آسیبی ببیند یا نامنظم باشد.

کالیته ها معمولا دفترچه هایی هستن که برای معرفی محصولات ساخته می شوند، سفارش کالیته بر اساس نوع محصولی که در آن قرار می گیرند ساخته می شوند، قالب های محصول در کالیته ها به صورت اختصاصی تعریف می شود و میزان سختی کالیته بر اساس سنگینی و سبکی محصول بر آورد می شود، کالیته سنگ و چوب و فلز معمولا نسبت به کالیته ناخن یا کالیته رنگ مو مقاوم تر و سخت تر هستند.

کالیته چیست ؟ کالیته ها در مدل های مختلف چاپ و تولید میشوند که غالبا بر اساس نمونه های واقعی در ابعاد کوچک در کلیه سایز بندی، رنگ و طرح هستند. برخی در حالت کتابچه و برخی دیگر در حالت کیف و جعبه و ... در هر شکل و مدلی میتوان کالیته را چاپ و تولید نمود. در واقع برای تولید کالیته بر اساس تعداد محصول، سایز، وزن و تعداد کالا تصمیم گیری میشود که از چه نوع و متریالی جهت تولید استفاده شود.

کالیته محصول معمولا وسیله ای برای نشان دادن نمونه های کوچیکی از محصولات قابل ارائه تولیدی شما می باشند. کالیته ها به انگلیسی کوالیتی به معنای کیفیت نامیده می شوند. به این صورت که شما کیفیت محصول را در دفترچه ای کنار هم به صورت فیزیکی مشاهده می نمایید و از روی کیفیت و نوع جنس محصول تصمیم به انتخاب آن میگیرید. محصول داخل کالیته ها به عنوان سمپل می باشند که معمولا از طرف سفارش دهنده ها تهیه می شوند و دفترچه های حامل آن می بایست از طرف چاپخانه، چاپ و تولید گردد که چاپ و تولید کالیته های معمولا بر اساس نوع جنسی که در داخل آن قرار می گیرد تهیه می شود که به عنوان مثال کالیته سنگ معمولا با متریال بسیار محکم تولید می شود تا قابلیت تحمل وزن محصول داخل آن را داشته باشد. و به عنوان مثالی دیگر چاپ و تولید کالیته ناخن و رنگ مو نیاز به متریال چاپی بسیار محکمی ندارد چرا که محصول داخلی آن سبک و کم وزن می باشد پس می تواند بر روی متریال سبک تر اما با کیفیت و زیبا نصب شود.

ممکن است برای شما نیز تا به حال این سوال پیش آمده باشد که کالیته چیست؟ و اگر تا به حال برای خرید دکوراسیون داخلی منزل‌تان به جایی مراجعه کرده باشید و به دنبال ست کردن مثلاً رنگ مبلمان با پرده‌های‌تان باشید به اهمیت وجود کالیته پی برده اید.
برای اینکه بتوان جهت ست کردن بهترین انتخاب‌ها را داشت؛ بهتر است از کتابچه ای راهنما (کالیته)، دربردارنده‌ی طیف رنگ، طرح و جنس پارچه های مبلمان، استفاده کرد و البته برای پرده ها هم این موضوع صدق می کند تا تصمیم گیری راحت گردد.
اگر شما فروشنده آن مغازه مثلاً مبلمان هستید باید از قبل دفترچه‌ی شامل پارچه های مختلف مبلی در رنگ های متنوع آنرا تهیه نمایید. به این دفترچه کالیته می گویند و شما با نشان دادن کالیته به مشتری، فروش خود را راحت‌تر، سریع‌تر و البته قطعی‌تر می نمائید.

استفاده اولیه از یک نمونه کتاب ارائه یک راه مناسب و قابل حمل برای افراد، مشاغل یا متخصصان برای بررسی و مقایسه گزینه های مختلف قبل از تصمیم گیری برای خرید یا انتخاب مواد برای یک پروژه است. نمونه کتاب ها معمولا در صنایع مختلف از جمله مد، طراحی داخلی، نساجی، ساخت و ساز، تولید و غیره استفاده می شود.

کتاب نمونه که به عنوان نمونه یا نمونه کتاب نیز شناخته می شود، مجموعه ای از نمونه ها یا نمونه های کوچک از مواد، پارچه، رنگ، بافت یا محصولات است. این نمونه‌ها معمولاً در قالب کتاب یا صحافی ارائه می‌شوند که به روشی منظم برای ارجاع آسان سازماندهی شده‌اند. استفاده اولیه از یک نمونه کتاب ارائه یک راه مناسب و قابل حمل برای افراد، مشاغل یا متخصصان برای بررسی و مقایسه گزینه های مختلف قبل از تصمیم گیری برای خرید یا انتخاب مواد برای یک پروژه است. نمونه کتاب ها معمولا در صنایع مختلف از جمله مد، طراحی داخلی، نساجی، ساخت و ساز، تولید و غیره استفاده می شود

در اینجا چند مورد استفاده خاص از کتاب های نمونه آورده شده است:

مد و منسوجات: در صنعت مد، کتاب‌های نمونه حاوی نمونه‌های پارچه‌ای هستند که رنگ‌ها، الگوها، بافت‌ها و مواد مختلف را به نمایش می‌گذارند. طراحان از این نمونه کتاب ها برای انتخاب پارچه برای لباس، لوازم جانبی یا اثاثه یا لوازم داخلی استفاده می کنند.

طراحی داخلی: طراحان داخلی از نمونه کتاب ها برای کشف گزینه های پارچه، کاغذ دیواری، مواد کفپوش، رنگ و سایر عناصر طراحی استفاده می کنند. آنها می توانند این نمونه کتاب ها را به مشتریان ارائه دهند تا به آنها در تجسم مفاهیم مختلف طراحی کمک کنند.

ساختمان و ساخت و ساز: معماران، پیمانکاران و سازندگان از کتاب های نمونه برای مقایسه مصالحی مانند کاشی، کفپوش، میز و دیوارپوش استفاده می کنند. این نمونه ها به آنها کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه ای در مورد مصالح مورد استفاده در پروژه های ساخت و ساز یا نوسازی بگیرند.

طراحی و چاپ گرافیک: طراحان گرافیک و چاپگرها از نمونه کتاب ها برای بررسی انواع کاغذ، تکمیل و تکنیک های چاپ برای پروژه های چاپی مختلف مانند بروشور، کارت ویزیت و بسته بندی استفاده می کنند.

بازاریابی و فروش: کتاب های نمونه اغلب در ارائه بازاریابی و فروش برای نمایش محصولات یا مواد به مشتریان بالقوه استفاده می شود. آنها یک نمایش ملموس و بصری از گزینه های موجود ارائه می دهند و به تسهیل تصمیم گیری کمک می کنند.

اهداف آموزشی: از کتاب های نمونه در محیط های آموزشی برای آموزش مواد، بافت، رنگ ها و مفاهیم مختلف به دانش آموزان استفاده می شود. آنها به دانش آموزان اجازه می دهند تا تجربه عملی به دست آورند و درک درستی از استانداردها و شیوه های مختلف صنعت داشته باشند.

به طور کلی، کتاب‌های نمونه نقش مهمی در تسهیل فرآیند انتخاب بازی می‌کنند و افراد و کسب‌ وکارها را قادر می‌سازد تا براساس نمونه‌های ملموس به جای تکیه بر توضیحات یا تصاویر، انتخاب‌های آگاهانه داشته باشند. آنها به عنوان ابزار ارزشمندی برای اکتشاف، مقایسه و تصمیم گیری در طیف وسیعی از صنایع عمل می کنند.

کالیته رنگ چیست؟

کالیته رنگ کتابچه ای شامل نمونه های کوچکی از طیف رنگی برای یک محصول مانند پارچه مبل، پرده، رنگ مو و ...می باشد. این کتابچه برای شناخت مشتری از رنگ‌های مختلف آن محصول تهیه گردیده است.
اگر شما برای کالاهای فروشی از این قبیل که عنوان کردیم کالیته تهیه نمودید دیگر نیازی به نشان دادن رنگ ها به مشتری از طریق کامپیوتر نیست؛ زیرا با فیزیکی کردن نمونه کالاهای فروشی خود، مشتریان می توانند جنس آنرا نیز از نزدیک لمس کرده و ببینند و تصمیم گیری آنها دقیق‌تر و سریع‌تر خواهد شد.
طراحی و چاپ کالیته محصول موجب شفاف سازی رنگ های مختلف برای یک محصول می شود زیرا دیدن رنگ ها در کامپیوتر این امکان برای پررنگ و کم رنگ کردن رنگ ها می دهد. استفاده کالیه امروزه تا اندازه ای دارای اهمیت شده است که وقتی شما مثلاً برای خرید رنگ مو اقدام می کنید از فروشنده خود توقع دارید که به شما کالیته محصول را نشان دهد.
اگر مشتری بخواهد از روی تصویر رنگ مورد نظر خود را انتخاب کند و سفارش دهد به این حالت کانتینگ می گویند.

اهمیت کالیته رنگ

میزان استفاده از کالیته رنگ در بازار و برای فروش کالا بسیار زیاد می باشد. چاپ و طراحی کالیته برای بسیاری از اقلام فروشی کاربرد فراوان دارد و می توان گفت استفاده از کالیته بویژه برای دکوراسیون داخلی بسیار بااهمیت است.
بسیاری از معاملات خرید و فروش از روی کالیته رنگ تعیین و کد محصول مورد نظر مشخص می‌گردد.
می توان گفت که هر شرکت و برندی برای خود کالیته رنگ مشخص دارد و همچنین دارای کانتینگ ویژه خود است که آنرا در وبسایتش قرار می دهد تا مشتریانش با طرح های آن شرکت آشنایی بیشتری پیدا کنند.
امروزه سایت ها طیف رنگی یک محصول مثلاً روسری را در زیر آن محصول قرار می دهند تا مشتری رنگ مورد نظر خود بصورت آنلاین انتخاب نماید.

کالیته رنگ برای لوازم آرایش

کالیته رنگی برای لوازم آرایش موجب می شود که شما دقیقاً رنگ دلخواه خود را انتخاب نمائید این موضوع به ویژه در خرید لوازم آرایش بسیار دارای اهمیت می باشد زیرا ممکن است شما برای خرید لاک ناخن یا سایه چشم بنفش رفته اید و رنگ مورد نظر شما رنگ یاسی سیر است اما فروشنده بنفش مایل به سرخ را در اختیار شما قرار می دهد، و اینجاست که وجود نمونه رنگ محصول برای مشتری بسیار اهمیت پیدا می کند.

سفارش تولید کالیته محصول

کالیته رنگ مو

اکثر فروشنده های رنگ مو کالیته مو را در اختیار دارند. این کالیته‌ها حاوی موهای مصنوعی که رنگ موی مورد نظر روی آن تست گردیده، چسبانده شده است و شما می تواند از میان رنگ های سرد و گرم آن رنگ مویی که برای شما متناسب می باشد را پیدا کنید.

کالیته رنگ برای فرش

کالیته های رنگی در فرش ها نیز وجود دارد اما با این فرق که بیشتر آنها از چند ترکیب رنگی در کنار هم تشکیل شده است که نشانگر رنگ زمینه و رنگ گل های قالی و فرش است. با استفاده از کالیته فرش می توان طیف رنگی مورد نظر خود را دیده و انتخاب نمود.
در برخی از انواع کالیته فرش امکان مقایسه چند جنس نخ فرش در کنار هم نیز وجود دارد و می توانید با لمس هر یک به درک صحیحی از کیفیت فرش‌ها برسیم.
اما نکته جالب اینجاست که اگر محصول خود را از همین کالیته رنگ انتخاب کنید احتمال خطای ایجاد شده در رنگرزی خیلی کم و تقریباً صفر است.

کالیته رنگ برای پرده

رنگ پرده هم یکی از موارد مهم در دکوراسیون داخلی می باشد و برای انتخاب پرده مناسب نیاز به کالیته های رنگی می باشد که این کالیته ها در اکثر پرده فروشی ها موجود است.

کالیته رنگ برای پارکت

در چوب نیز کالیته های رنگی از کم رنگ ترین رنگ تا طیف های پررنگ طبقه بندی و کد گذاری شده است. شما می توانید رنگ مورد نظر که با دکوراسیون داخلی شما ست می شود را انتخاب نمائید. کالیته برای انتخاب رنگ دیوار، رنگ کاشی و سرامیک نیز کاربرد دارد.

0 نظر