چاپ پلات یک فرآیند چاپ است که از یک دستگاه خاص به نام پلاتر یا پرینتر پلات استفاده می‌کند. در این فرآیند، تصاویر و نقشه‌ها به صورت دقیق و با وضوح بالا بر روی ورقه‌های بزرگ چاپ می‌شوند. این روش چاپ معمولاً در زمینه‌هایی مانند مهندسی، معماری، طراحی صنعتی و نقشه‌کشی برای چاپ نقشه‌ها و طرح‌های فنی به کار می‌رود. چاپ پلات به کمک پرینترهای خاص انجام می‌شود و این نوع چاپ اغلب از ویژگی‌های دقت و کیفیت بالایی برخوردار است.

لمینت، به معنای پوشش یا پوشاندن، یک مرحله پس از چاپ است که به منظور حفاظت از سطح چاپ شده و بهبود ویژگی‌های آن استفاده می‌شود. در واقع، لمینت یک لایه نازک از مواد شفاف یا مات است که بر روی سطح چاپ قرار می‌گیرد. این عمل باعث افزایش مقاومت در برابر خطوط و خطاهای احتمالی، حفظ رنگ و جلوگیری از خش و خراشیدگی می‌شود. لمینت‌ها می‌توانند از انواع مختلف با خصوصیات مات یا براق استفاده شوند.

در نتیجه، ترکیب چاپ پلات با لمینت‌گذاری به کمک لایه‌های محافظ، نتیجه‌ای با کیفیت و دوام بالا را ایجاد می‌کند که می‌تواند در طول زمان حفظ شود و از مزایای ظاهری و عملکردی بهتری برخوردار باشد.

چاپ پلات و لمینت نیز در واقع یکی از انواع چاپ دیجیتال می باشد. همانطور که می دانیم برای چاپ دو روش کلی چاپ افست و چاپ دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. چاپ دیجیتال نوعی از چاپ با کیفیت و سریع می باشد که در تیراژهای کم مورد استفاده قرار می گیرد.
چاپ پلات نیز نوعی چاپ دیجیتال است که به عنوان چاپ عریض نیز شناخته می شود؛ یعنی در چاپ انواع پوستر و تصاویر با عرض زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً از چاپ پلات و لمینت با یکدیگر استفاده می شود. لمینت نوعی پوشش است که برای استحکام بیشتر کاغذ در چاپ پلات مورد استفاده قرار می گیرد.
در کل می توان گفت یکی از بهترین نوع چاپ‌ها که محصول را در برابر عوامل محیطی، فشار و چروکیدگی محافظت می کند 
چاپ پلات و لمینت می باشد.

ویژگی‌های چاپ پلات

-کاربرد چاپ پلات اصولاً برای فضای داخلی و چاپ‌های عرضی می باشد که در آنها فاکتور کیفیت دارای اهمیت بالا می باشد.
وقتی که می گوییم چاپ عریض منظورمان چاپ با عرض یک تا 1.5 متر می باشد و پلاتر نوعی ماشین چاپ دیجیتال می باشد که برای چاپ پلات و لمینت مورد استفاده قرار می گیرد.
-پلاتر از انواع دستگاه‌های جوهر افشان پایه آب می باشد به شکلی که حلال جوهر در آنها آب می باشد. نحوه کار پلاتر به این شکل می باشد که طراحی انجام شده توسط کامپیوتر به ریز پردازنده های پلاتر منتقل می شود و هدهای موجود در دستگاه رنگ را از مخازن موجود بر طبق طرح روی کاغذ می آورند و سپس تصویر با کیفیت و رنگ‌بندیها کاملاً شبیه طرح اولیه بوجود می آید. محصول نهایی در چاپ پلات از محصول چاپ افست نیز کیفیت بالاتر دارد.
-در چاپ پلات و لمینت محدودیتی برای طول مورد چاپی وجود ندارد؛ و حتی تا طول‌های 30 متر هم می توان چاپ نمود. اما عرض بالاتر از 1.5 متر را نمی توان با چاپ پلات و لمینت انجام داد.
-یکی از موارد بسیار پر کاربرد چاپ پلات لمینت، استفاده برای چاپ انواع استندهای نمایشگاهی، انواع پوستر و تبلیغات چاپی بر روی بوم می باشد.
-از چاپ پلات و لمینت می توان برای تهیه نقشه های سایز بزرگ، تخته شاسی ها و مواردی مشابه استفاده کرد.
-کاغذی که در چاپ پلات و لمینت استفاده می شود کاغذ کوتد می باشد؛ کاغذ کوتد دارای بافت و مواد پوششی خاص می باشد که موجب می شود جوهر روی آن پخش نشود تا آب آن تبخیر گردد و خشک شود.

انواع لمینت و کاربردهای آن در چاپ پلات

برای افزایش مقاومت چاپ پلات مخصوصاً در برابر شرایط جوی و محیطی (رطوبت و نور خورشید) می توان از لمینت روی آن استفاده کرد.

انواع لمینتی که روی آن قرار می گیرد لمینت سرد و گرم می باشد.

لمینت گرم برای چاپ پلات

لمینت گرم همانطور که از نامش مشخص می باشد بر پایه حرارتی انجام می شود و در این روش لمینت حالت چسبندگی پیدا می کند و می توان آنرا به سادگی بر روی محصولات چاپ پلات قرار داد.
در لمینت گرم ضخامت های متفاوتی وجود دارد و همچنین انواع این لمینت، لمینت گرم مات و براق می باشد.
انتخاب نوع لمینت مات یا براق نیز براساس نوع سلیقه افراد و با توجه به نوعی طراحی که در چاپ پلات و لمینت وجود دارد انجام می  شود.

لمینت سرد برای چاپ پلات

لمینت سرد از نظر عملکرد مشابه لمینت گرم است با این تفاوت که برای چسباندن آن به کاغذ کوتد نیازی به گرم کردن آن نمی باشد. لمینت سرد نیز دارای انواع مات و براق می باشد و دارای ضخامت‌های گوناگون می باشد.
یکی از محدودیت هایی که در لمینت سرد است اینست که با آن می توان فقط یک روی کار را پوشش داد.

یکی دیگر از تفاوت هایی که میان لمینت سرد و گرم در چاپ پلات وجود دارد نوع کاغذی است که مصرف می گردد. لمینت گرم معمولاً روی کاغذ کوتد اجرا می گردد اما لمینت سرد روی چندین نوع کاغذ مثلاً کوتد، گلاسه و ... قابل انجام می باشد.

نکته مهم: چاپ پلات اصولاً برای فضاهای داخلی (Indoor) انجام می شود و با توجه به نورپردازی که در فضای داخلی وجود دارد استفاده از لمینت براق به دلیل انعکاس نوری که دارد در پاره از مواقع موجب افت کیفیت کار چاپی می شود. برای همین است که در چاپ پلات و لمینت اصولاً از لمینت مات استفاده می شود.

تفاوت بین چاپ پلات و لمینت و چاپ بنر

-چاپ پلات و لمینت اصولاً برای چاپ‌های عریض و برای فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد اما چاپ بنر در فضای باز (Outdoor) مورد استفاده قرار می گیرد.
-در چاپ بنر از نوعی پلاستیک بجای کاغذ استفاده می شود اما در چاپ پلات و لمینت از کاغذ کوتد برای چاپ استفاده می شود.
-در چاپ بنر زمان زیادی برای خشک شدن رنگ‌ها مورد نیاز می باشد اما در چاپ پلات و لمینت پس از اتمام کار بلافاصله رنگ ها خشک می شود.
-مدت زمان تحویل کار در چاپ بنر بیشتر از چاپ پلات لمینت می باشد.
-چاپ بنر در فضاهای خارجی مورد استفاده قرا می گیرد و از نظر کیفیت مناسب از دور نگاه کردن می باشد و از نزدیک دارای کیفیت چاپ بالا نمی باشد اما چاپ پلات و لمینت از نزدیک هم دارای کیفیت چاپ بالا می‌باشد.
-چاپ بنر دارای مقاومت بالاتری دربرابر شرایط محیطی و جوی نسبت به چاپ پلات و لمینت می باشد.
-در چاپ پلات و لمینت محدودیت عرض چاپ تا 1.5 متر وجود دارد اما در چاپ بنر تا عرض 3 متر و بالاتر را نیز می توان چاپ را انجام داد.

0 نظر


چاپچاپ افستمزایای چاپ افستتفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال کاتالوگتفاوت بین بروشور و کاتالوگبروشور چیستست اداری شامل چیستست اداری خلاقانهمراحل چاپ ست اداریاقلام ست اداریست اداری کاملدلایل استفاده از سربرگ در مکاتبات اداریاصول سربرگ حرفه ایویژگی های سربرگانواع پاکت نامهچاپ پاکت نامهکارت ویزیت خلاقانهمراحل ایجاد کارت ویزیتکارت ویزیت خاصانواع کارت ویزیتپنج دلیل مهم برای داشتن کارت ویزیتتراکت چیست؟تراکت خلاقانهتاثیر تراکت بر فروشتاثیر تراکت بر تبلیغاتتوزیع تراکتچاپ لیبل شیشه ایلیبل چیستسفارش چاپ لیبل پشت چسبدارانواع لیبلچاپ استیکر شیشه ایپوستر چیست؟کاربرد لیوان کاغذیانواع چاپ مگنتچاپ مگنت یا چاپ روی آهنربا چیست؟انواع اندازه ماشین های چاپبرتری های چاپ دیجیتالمزایای چاپ دیجیتالانواع چاپ دیجیتالچاپ لارج فرمت چیستتابلو بک لایت چیستهمه چیز درباره چاپ سولیتهمه چیز درباره چاپ بنرسولیت چیستتفاوت چاپ اکوسالونت و سالونتانواع لمینت پس از چاپچاپ پلات و لمینت چیستانواع دستگاه چاپ بنرپلاتر چیستدستگاه چاپ اکوسالونتکاربرد چاپ استیکرمش استیکرتابلو روان چیستچاپ فلکسیوینیل چیستساخت تابلو ال ای دی ثابتتابلو فلکسی چیستچاپ فلت بد چیست