طراحی جعبه حرفه‌ای باید به شکلی باشد که نه تنها محصول را به خوبی حفظ کند، بلکه بتواند هویت برند را به خوبی ارائه دهد و مشتریان را به خرید ترغیب کند. در این رابطه، اولین چیزی که در طراحی جعبه باید در نظر گرفته شود، این است که با استفاده از رنگها، فونت‌ها، شیوه آراسته‌سازی و نمادهای برند، هویت بصری برند به طور کامل بیان شود. این امر به کمک تشخیص سریع محصول در قفسه‌های فروشگاهی و ایجاد اعتماد مشتری به برند کمک می‌کند.

علاوه بر این، طراحی جعبه حرفه‌ای باید مواردی مانند کیفیت چاپ، جنس و مواد استفاده شده، طراحی ارگونومیک و جذاب، و توجه به جزئیات را در نظر بگیرد. هدف اصلی از طراحی جعبه حرفه‌ای، جلب توجه مشتریان و ایجاد تجربه خرید مثبت است که باعث افزایش اعتماد مشتریان و افزایش فروش محصولات می‌شود. در نهایت، یک طراحی جعبه حرفه‌ای باید توانایی ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان را داشته باشد و آن‌ها را به خرید و استفاده از محصول تشویق کند.

طراحی جعبه حرفه ای یکی از روش‌های تبلیغاتی مفید است؛ که هم جنبه محافظتی از محصول را دارد و هم برای تبلیغات بسیار مؤثر است. حتی در پاره ای از مواقع می توان گفت که باکس دیزاین یا طراحی جعبه یکی از مهمترین عناصر در موفقیت فروش محصولات کسب و کارها می باشد.
از طرفی شما با طراحی یک جعبه زیبا در بازار می توانید از رقبای خود پیشی بگیرید و موجب تمایز محصول خود از سایر برندها شوید.
این موضوع قابل انکار نمی باشد که بسته بندی نقش مهمی در فروش کالا دارد؛ مخصوصاً اگر برای فروش کالا، شما یا فرد فروشنده ای در آن مکان حضور ندارد؛ شما با 
طراحی جعبه حرفه ای می توانید بازاریابی لازم را برای آن کالا داشته باشید.
همیشه سعی کنید در همه امور محصول خود از رقبا برتر باشید؛ طراحی جعبه نیزدارای اهمیت بالا می باشد و شما را برای شناخته تر شدن و فروش بیشتر یاری می کند. اگر دارای حرفه ای هستید که تبلیغ و بازاریابی محصولات، خدمات شرکت و کارخانه شما امری ضروری است باید روی این مسأله و طراحی جعبه تمرکز خاصی ایجاد کنید.
در کل باید گفت به طراحی جعبه به عنوان یک چیز تزئیناتی نباید نگاه شود بلکه در این زمینه رقابت زیاد بوده و دارای اهمیت زیادی در طراحی و تولید می باشد. طراحی جعبه شامل طراحی شکل، قالب و ظاهر جعبه ها و طراحی گرافیکی آنها می باشد.

کاربرد طراحی جعبه

یکی از مهمترین و پرکاربردترین وسایل بسته بندی جعبه ها می باشند؛ طراحی جعبه در بیشتر صنایع مانند مواد غذایی ، جعبه های دارویی، جعبه لوازم برقی، لوازم بهداشتی و آرایشی، جعبه لوازم یدکی، الکترونیکی و جعبه های کادویی و فانتزی انجام می شود.
در انواع مشاغل و حتی آزمایشگاه‌ها نیز برای نگهداری و حفاظت راحت و ساده از جعبه ها استفاده می شود.
جعبه ها در سایزها و ابعاد گوناکون در جنس‌هایی مانند جعبه سخت، پشت طوسی، لمینتی، گرماژ مقوا طراحی و تولید می شوند.
طراحی جعبه و طراحی بسته بندی کالاها و فرآورده ها هم باید دارای نشان هنر طراحی باشد و هم تکنولوژی لازم جهت نگهداری و حفظ فرآورده‌ها را داشته باشد؛ و جهت موارد محافظت، جمع آوری، ذخیره سازی، جابجایی، پخش، فروش و مصرف کالاها کاملاً کاربردی باشد.
این جعبه باید از کالا در خلال ساخت تا عرضه و استفاده مشتریان محافظت کند و از طرف دیگر کمترین خسارت را به محیط زیست وارد کند.

اهداف طراحی جعبه محصولات

برای طراحی هر جعبه ای بصورت خاص اهداف گوناگونی تعقیب می شود:

-اهداف فنی
-اهداف فروش و سود بیشتر
-اهداف بازاریابی
-اهداف انبار و نگه داری
-تحریک مخاطبان برای خرید
-طراحی جعبه موفق

تأثیرات جعبه ها برای برای بسته بندی و بالا رفتن سطح فروش امری غیر قابل انکار می باشد. طراحی جعبه مناسب و زیبا می تواند سود زیادی را عاید کارخانه و شرکت تولیدی بکند.
از وظایف طراح جعبه و بسته بندی اعلام و انتقال پیغام محصول و فرآورده های جعبه به خریداران و استفاده کنندگان می باشد.
از طرفی جعبه موجب زیاد شدن طول عمر محتویات خود می شود بنابراین طراحی جعبه ای موفق است که بتواند برای مشتری جذابیت های زیر را ایجاد کند:

-جذابیت محافظت و نگه داری محتویات
-جذابیت نوشتاری
-جذابیت تبلیغاتی
-جذابیت بصری
-جذابیت نرخ و بها
-جذابیت کمی و کیفی
-جذابیت گرافیکی

نکات مهم در طراحی جعبه حرفه ای

-در طراحی جعبه هم طراحی فیزیکی شکل و قالب جعبه مهم می باشد و هم موارد گرافیکی مانند رنگ جعبه، سایز و نوع قلم متن، اطلاعات روی جعبه، تصویر و دیگر مواردی که در جعبه بکار می رود.
-رنگ‌ها از موارد تأثیرگذار در طراحی جعبه ها می باشد و استفاده از هر کدام از رنگ‌ها می تواند احساس جذابیت خاصی را در مشتریان به وجود می آورد.
در علم گرافیک طراح باید علاوه بر استفاده از برنامه‌های طراحی، از روانشناسی رنگ و اصول تبلیغات آگاهی داشته باشد.
-انتخاب عکس‌های هماهنگ با محصول و فرهنگ عموم افراد آن منطقه باید بصورت ماهرانه ای و حرفه ای انجام شود زیرا تبلیغات تصویری همیشه دارای تأثیر زیادی است و در پاره از مواقع از متن نیز ممکن است تأثیر بیشتری داشته باشد.
-نوع فونت و محتوای نوشتاری از موارد مهم در طراحی جعبه است که علاوه بر کاربردی بودن با زیبایی و جذابیت طراحی جعبه ارتباط دارد.
-محتوای نوشتاری طراحی جعبه باید مختصر اما کامل، خواندنی و واضح باشد. خریداران باید بدون گشودن درب جعبه بتوانند از مشخصه و خصوصیات محصول اطلاع پیدا کنند.
-طراحی یک جعبه موفق باید دید و نظر بینندگان را بخود جلب کند.
-جعبه محصول باید آگاهی دهنده باشد.
-شخصیت کسانی که از محصول استفاده می کند را باید در طراحی جعبه در نظر گرفت.
-فرهنگ مردمی که قرار است از محصول استفاده کنند نیز باید در نظر گرفته شود و دلپذیر و عامه پسند باشد.
-جنس جعبه ها باید از نظر سلامتی و امنیت مطلوب و سالم باشد و مورد تأید بهداشت باشد.
-طراحی جعبه باید بگونه ای باشد که بها و نرخ فروش محصول در مقایسه با محصولات مشابه خود رقابتی باشد.
-بهتر است که موادی که در تهیه جعبه استفاده می شود بازیافتی باشد.
-جعبه ها باید بر اساس استانداردهای بازار و کشور طراحی و تهیه شود.
-طراحی محصول باید بگونه ای باشد که انتقال، توزیع و دسترسی به محصول به سادگی انجام شود.

۵ اصل مهم در طراحی جعبه

صداقت و درستی در طراحی جعبه

طراحی جعبه مناسب بگونه ای است که اطلاعات آن محصول را به درستی به مشتریان ارائه می دهد و در صورتی که اطلاعات را اشتباه به مشتریان ارائه دهد موجب می شود که در دراز مدت نسبت به آن محصول بی اعتمادی و اعتباری بوجود آید. فراموش نشود که خریداران لایق صداقت و درستی می باشند.

بکارگیری سادگی و وضوح در طراحی جعبه

درست است که طراحی جعبه بهتر است که جذاب باشد و موجب جلب توجه مشتریان شود؛ اما فاکتور سادگی باید در آنها لحاظ گردد زیرا اگر طراحی جعبه پیچیده باشد در نهایت موجب سردرگمی خریداران می شود.
در صورت استفاده از طرح جعبه ها با طراحی سنگین، ممکن است فرد برای اطلاع از محتویات، ماهیت، مارک و نشان تجاری آن محصول دچار سردرگمی شود.

گسترش پذیری

طراحی جعبه حرفه ای بگونه ای است که مارک و نشان تجاری را به سادگی معرفی می کند؛ و اگر در آینده نیز امکان تغییرات احتمالی باشد بتوان در جعبه بدون کم شدن جاذبه های بصری آن لحاظ کرد.

اصالت و منحصربه فرد بودن طراحی جعبه

هزاران بسته بندی و جعبه در فروشگاه‌ها وجود دارد که همگی با یکدیگر در حال رقابت هستند. برای اینکه نشان تجاری خود را بخوبی معرفی نمائید باید طرح جعبه شما با دیگر برندها متمایز باشد.

خلاقیت در طراحی جعبه

فراموش نشود که هر چه طراحی جعبه زیباتر، کاربردی تر و خاص تر باشد احتمال موفقیت آن بیشتر است و سود زیادی را عاید تولید کنندگان خود می کند.

0 نظر


خصوصیات یک لوگوی خوبتفاوت لوگو و آرمطراحی لوگو حرفه ایلوگو به چه معنی استاهمیت لوگو در کسب و کارلوگو چیست؟طراحی لوگو و استانداردهای جهانی آننکات کلیدی در طراحی لوگوتاریخچه طراحی لوگو و روند تکامل آنلوگو تایپ چیست؟بررسی تاریخچه و نحوه طراحی 10 لوگوی معروفلوگو چه چیزی را نشان می دهد؟بهترین نرم افزار طراحی لوگوطراحی کاتالوگ مبلمانمراحل طراحی کاتالوگ حرفه ایطراحی و چاپ کاتالوگ رنگ موچگونه بهترین طراحی کاتالوگ را داشته باشیماصول طراحی کاتالوگ و بروشورنکاتی راجع به طراحی کاتالوگتعریف کاتالوگ چاپیاصول طراحی کاتالوگطراحی کاتالوگ به سبک ژورنالیطراحی کاتالوگ صنعتیمراحل طراحی کاتالوگمزایا طراحی کاتالوگ حرفه ایاهمیت طراحی کاتالوگکلیاتی در مورد طراحی کاتالوگابعاد طراحی کاتالوگتأثیر طراحی کاتالوگ بر فروشطراحی کاتالوگ دیجیتالاصول طراحی هاردباکساصول طراحی بسته بندیطراحی جعبه حرفه ایطراحی جعبه مقواییاهمیت طراحی کارت ویزیتطراحی کارت ویزیت حرفه ایطراحی کارت ویزیتنکات مهم در طراحی ست اداریطراحی ست اداریاصول طراحی سربرگطراحی سربرگ در فتوشاپنکات ضروری در طراحی سربرگطراحی لیبل میوهمراحل طراحی لیبلطراحی پوسترطراحی فولدر حرفه ایطراحی بروشور خلاقانهطراحی و چاپ بروشور دو لتاصول طراحی بروشورطراحی حرفه ای بانی چاپطراحان مهرگانیازده ترفند برای طراحی تراکتاصول طراحی تراکت حرفه اینکات طلائی در طراحی و چاپ تراکتنحوه و اصول طراحی تراکتچگونه تراکت طراحی کنیمچگونه خوش عکس باشیمنکات کلی عکاسی طبیعتعکاسی از غذادرباره عکاسیآموزش عکاسی از منظرهعکاسی دیجیتالسلفی جذاب بگیریدزیباشناسی در عکاسیعکاسی خلاقانهجلوگیری از لرزش دوربین