طراحی بسته بندی همانطور که ما روزانه با آن در ارتباط هستیم، یک کار خیلی حساس است که تاثیر بزرگی روی انتخاب و خرید محصولات دارد. اصول طراحی بسته بندی یعنی اینکه بسته بندی باید خاص و جذاب باشد. یعنی وقتی نگاه می‌کنیم، بدون نیاز به خواندن توضیحات، بفهمیم که این محصول چیست و چه خصوصیاتی دارد. بسته بندی باید به راحتی تشخیص‌پذیر باشد و نظر ما را به خود جلب کند.

یکی از مهمترین چیزهایی که در طراحی بسته بندی باید به آن دقت کنیم، این است که با برند مرتبط باشد. یعنی هماهنگی با نشان تجاری و طراحی هویت بصری برند خیلی مهم است. همچنین بسته بندی باید مناسب اندازه و شکل باشد که بتواند به خوبی به محتوای محصول پاسخ دهد و از لحاظ عملکردی هم مناسب باشد. در نهایت، باید یادآور باشیم که بسته بندی نه تنها وظیفه حفاظت از محصول را دارد، بلکه با طراحی جذاب و کاربرپسند، توانایی ترغیب به خرید رو هم دارا است.

اهمیت طراحی بسته بندی کالا 

امروزه طراحی بسته بندی جزء موارد بسیار با اهمیت برای فروش کالا شده است، طوری که طراحی بسته بندی در میزان سود و زیان یک شرکت مؤثر می باشد، این مسأله تا جایی ادامه پیدا می کند که می توان گفت که طراحی بسته بندی برای کالای یک شرکت دیگر جزء هزینه های یک شرکت محسوب نمی شود و حتی می تواند جزء سرمایه گذاری‌های یک شرکت قلمداد شود. در اینجا ما می خواهیم قدری در مورد اصول طراحی بسته بندی صحبت کنیم.
بسته بندی برای یک کالا لباس کالا محسوب و آبروی آن قلمداد می شود و هرچه بسته بندی شکیل‌تر و مناسب تر باشد بیشتر سبب تحریک مشتری برای خرید می شود.
کالاها امروزه بدون داشتن بسته بندی مانند این می ماند که دارای ارزش کمتری هستند. از طرفی یک بسته بندی خوب باید چرخه زندگی خود را درست طی کند. یعنی یک بسته بندی از ابتدا که برای کالا بکار می رود که ممکن است بصورت دستی انجام گیرد و یا بوسیله ماشین و خودکار انجام شود، و در مرحله بعد است که وارد مراکز خرید و فروشگاه‌ها می شود، که در این زمان بسته بندی باید ارزش بصری مناسب داشته باشد و بتواند مخاطبین خود را جلب کند برای اینکار نباید بسته بندی حتماً دارای زرق و برق زیاد و یا حتی ساده باشد بلکه باید شاخصه ای داشته باشد که مطابق سلایق مشتریان بوده و بتواند جذب مخاطب را حتی بدون اینکه بصورت مستقیم به آن نگاه کنند انجام دهد، اینکه 
طراحی بسته بندی را طوری انجام داد که بتواند ویژگی متفاوت و بارز کالا را در خود مستتر داشته باشد می توانند از ارزش‌های بصری آن محسوب گردد.
بعد از اینکه مخاطب کالا را خریداری کرد بسته بندی وارد چرخه بعدی زندگی خود می شود. که بعد از مصرف کالا خریدار چه تصمیمی در مورد بسته بندی کالا می گیرد، و در صورت اینکه دور انداخته می شود آیا با چرخه زیست محیطی سازگاری دارد یا خیر؟

اصول طراحی بسته بندی

در ابتدا که می خواهیم برای کالایی طراحی بسته بندی را انجام دهیم باید موارد زیر را مد نظر قرار بگیریم:

-طراحی بسته بندی باید به نوعی باشد که بتواند از محتویات درون بسته بندی محافظت کند.
-طراحی بسته بندی از عوامل موثر در نحوه قیمت گذاری محصول باشد.
-طراحی بسته بندی را باید یکی از روشهای مؤثر تبلیغاتی و بازاریابی برای یک شرکت در نظر گرفت که می تواند شما را از برندهای رقیب متمایز کند و مزایای برند شما را عنوان کند.
-بسته بندی کالا امروزه جزئی از خود کالا محسوب می شود و مشتریان برای انتخاب محصول به نوع، دوام، جنس و حتی طراحی بسته بندی توجه می کنند.
-فرم بسته بندی یکی از مهم‌ترین اصول طراحی بسته بندی می باشد. این فرم مناسب با توجه به ساختار کالا به دست می آید.
البته باید گفت جنس بسته بندی اقلام می تواند از نوع موادی مانند ورق فلزی، مقوا، پلاستیک، شیشه و غیره باشد.
-در بسته بندی کالا طراحی لوگو نیز برای قرار گرفتن روی بسته بندی دارای اهمیت می باشد زیرا هر برندی باید دارای یک لوگو باشد تا بتواند خود را به مخاطبینش معرفی نماید و با دیدن بسته بندی مشخص شود که این کالا برای کدام برند می باشد.
-در مورد رنگ و نوع طراحی بسته بندی هم که دیگر اهمیت آن برای همه مشخص می باشد که رنگ بسته بندی باید با نوع کالا هماهنگی داشته باشد و طرح بسته بندی نیز باید بگونه ای باشد که دارای جذابیت لازم برای مخاطبین باشد و از طرفی بتواند اعتماد مشتریان را جلب کند.
-بسته بندی باید مطابق استانداردهای روز دنیا انجام شود.
-در طراحی بسته بندی می توان از خلاقیت استفاده کرد تا جذب مخاطب بیشتر انجام شود برای بسته بندی خلاقانه می توان دو مورد جالب زیر را مد نظر قرار داد:

در طراحی بسته بندی کاملاً نوآوری را مد نظر قرار داد.

بسته بندی ایجاد شده که برای مخاطبین بطور غریبی بسیار آشنا باشد که گویا چندین سال است این نوع بسته بندی وارد بازار شده است.

ویژگی‌های یک بسته بندی مناسب

یک بسته بندی خوب و قوی علاوه بر این که موارد لازم برای جذب مشتری را رعایت می کند می بایست دارای ویژگی‌هایی نظیر زیر باشد :
-میزان هزینه و انرژی که در تهیه کالا در نظر گرفته شده است باید در بسته بندی قابل تشخیص باشد.
-یک بسته بندی درست بسته بندی‌ای می باشد که در مورد کالا اطلاعات درست را به مشتری ارائه می دهد برای اینکار می توان از طراحی لیبل نیز بهره برد.
-یک بسته بندی مناسب کاملاً کاربردی است یعنی اگر برای مواد غذایی است باید به نوعی باشد که بتواند عمر مواد غذایی را بالا برده و آنها را تازه نگه دارد، و یا اگر برای لوازم خانگی باشد آنها را از شکستن و ضربه محافظت می کند.
-هنگام دیدن بسته بندی کالا، به مخاطبین حس مناسبی القاء گردد.
- رعایت کلیه استانداردهای بسته بندی انجام گیرد.
-دارای کیفیت در اجرا باشد.

0 نظر


خصوصیات یک لوگوی خوبتفاوت لوگو و آرمطراحی لوگو حرفه ایلوگو به چه معنی استاهمیت لوگو در کسب و کارلوگو چیست؟طراحی لوگو و استانداردهای جهانی آننکات کلیدی در طراحی لوگوتاریخچه طراحی لوگو و روند تکامل آنلوگو تایپ چیست؟بررسی تاریخچه و نحوه طراحی 10 لوگوی معروفلوگو چه چیزی را نشان می دهد؟بهترین نرم افزار طراحی لوگوطراحی کاتالوگ مبلمانمراحل طراحی کاتالوگ حرفه ایطراحی و چاپ کاتالوگ رنگ موچگونه بهترین طراحی کاتالوگ را داشته باشیماصول طراحی کاتالوگ و بروشورنکاتی راجع به طراحی کاتالوگتعریف کاتالوگ چاپیاصول طراحی کاتالوگطراحی کاتالوگ به سبک ژورنالیطراحی کاتالوگ صنعتیمراحل طراحی کاتالوگمزایا طراحی کاتالوگ حرفه ایاهمیت طراحی کاتالوگکلیاتی در مورد طراحی کاتالوگابعاد طراحی کاتالوگتأثیر طراحی کاتالوگ بر فروشطراحی کاتالوگ دیجیتالاصول طراحی هاردباکساصول طراحی بسته بندیطراحی جعبه حرفه ایطراحی جعبه مقواییاهمیت طراحی کارت ویزیتطراحی کارت ویزیت حرفه ایطراحی کارت ویزیتنکات مهم در طراحی ست اداریطراحی ست اداریاصول طراحی سربرگطراحی سربرگ در فتوشاپنکات ضروری در طراحی سربرگطراحی لیبل میوهمراحل طراحی لیبلطراحی پوسترطراحی فولدر حرفه ایطراحی بروشور خلاقانهطراحی و چاپ بروشور دو لتاصول طراحی بروشورطراحی حرفه ای بانی چاپطراحان مهرگانیازده ترفند برای طراحی تراکتاصول طراحی تراکت حرفه اینکات طلائی در طراحی و چاپ تراکتنحوه و اصول طراحی تراکتچگونه تراکت طراحی کنیمچگونه خوش عکس باشیمنکات کلی عکاسی طبیعتعکاسی از غذادرباره عکاسیآموزش عکاسی از منظرهعکاسی دیجیتالسلفی جذاب بگیریدزیباشناسی در عکاسیعکاسی خلاقانهجلوگیری از لرزش دوربین