چاپ افست یک فناوری پرکاربرد و موثر در صنعت چاپ است که برای تولید انبوه و با کیفیت بالا از مواد چاپی استفاده می‌شود. در این روش، ابتدا تصاویر و متون بر روی یک صفحه سطحی از جنس آلومینیوم یا استیل چاپگذاری می‌شوند. این صفحه چاپگذاری سپس با استفاده از جوهر افست پوشش داده می‌شود و این جوهر انتقال پیدا کرده و روی یک غشا اختصاصی می‌ماند.در مرحله بعدی، غشای حاوی تصاویر و متون به سطح یک استوانه منتقل می‌شود و از آنجا به سرعت و با دقت بالا به کاغذ یا سطح چاپی دیگر منتقل می‌گردد. این روش باعث تولید چاپ با کیفیت و جزئیات دقیق می‌شود. چاپ افست به دلیل سرعت بالا، هزینه کمتر نسبت به روش‌های دیگر و امکان چاپ بر روی انواع مختلف کاغذها، به عنوان یکی از انتخاب‌های اصلی در صنعت چاپ و انتشارات شناخته می‌شود. با استفاده از چاپ افست، امکان چاپ بزرگترین حجم ممکن با کمترین هزینه را فراهم می‌آورد. این تکنیک به عنوان یکی از بهترین روش‌های چاپ چندرنگ و چاپ تصاویر با وضوح بالا شناخته می‌شود که در انتشار روزنامه‌ها، کتب، مجلات، و سایر محصولات چاپی به کار می‌رود.

چاپ افست چیست و تاریخچه آن

چاپ افست، نوعی از چاپ است که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) برمی گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می کند.

چاپ ها در ابتدا به صورت چاپ سنگی بوده اند که بعدها در سال 1875 توسط رابرت بارکلی به صورت ماشین لیتوگرافی ای تولید شد که به جای سنگ، میله ای دوار برای چاپ در آن وجود داشت. چاپ افست از زمان اختراع خود تا عصر مدرن، دستخوش تکامل مداوم بوده است. امروزه یکی از مهمترین وظایف در فرآیند چاپ، تولید پیش چاپ است. این مرحله تضمین می کند که تمام فایل ها به درستی پردازش می شوند تا برای چاپ آماده شوند، فرآیندی که شامل تبدیل به مدل رنگ مناسب CMYK، نهایی کردن فایل ها و ایجاد صفحات برای هر رنگ کار برای اجرا بر روی پرس می شود. برخی از رایج ترین کاربردهای چاپ افست امروزه مجلات، روزنامه ها، لوازم التحریر، کتاب ها و بروشورها هستند و در حال حاضر، 50 درصد از مواد چاپی چاپ شده در دنیا همچنان توسط دستگاه های چاپ افست تولید می شود.

چاپ افست بانی چاپ یکی از روش های مهم چاپ در تبلیغات می باشد.
ماشین معمولی چاپ افست دارای سه استوانه است. در چاپ افست نخست آنچه را که باید چاپ شود بر روی صفحه ای فلزی به نام زینک منتقل می کنند، سپس این صفحه را با مواد شیمیایی طوری حساس می کنند که فقط نوشته ها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به خود می گیرد. زینک را به دور نخستین استوانه می پیچند؛ طرح آن بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برمی گردد. کاغذ سفید که به دور استوانه سوم می پیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می گیرد. سرعت کار ماشین های چاپ افست بیش از چاپ مسطح (حروفی) می باشد.

از بزرگترین تولیدکنندگان ماشین های چاپ افست درجهان کمپانی هایدلبرگ آلمان است.

چاپ افست

کاربرد چاپ افست

چاپ افست برای امور تبلیغاتی با تیراژ بالا کاربرد فراوان و به صرفه دارد و اصولاً برای موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

-چاپ کاتالوگ
-چاپ پوستر
-چاپ کارت ویزیت
-فرم های عمومی
-چاپ سر برگ
-چاپ انواع پاکت
-چاپ ست اداری
-چاپ مگنت
-چاپ زونکن چاپ کلاسور
-چاپ تراکت و بروشور
-چاپ ساک دستی
-چاپ فولدر
-چاپ کالیته ، آلبوم، جعبه
-چاپ لیوان کاغذی
-چاپ جعبه
-چاپ های فست فود و رستوران
-چاپ لیبل
-چاپ فاکتور، قبض، رسید

و هر طرحی که قرار است روی کاغذ و با تیراژ بالا چاپ شود از چاپ افست استفاده می کند.

مراحل انجام کار در چاپ افست

اولین بخش در هر نوع سیستم، طراحی می باشد؛
بعد از طراحی پروژه، از طریق دستگاه IMAGE SETTER خروجی می گیریم؛ به طور مثال در کارهای 4 رنگ، خروجی به ما 4 فیلم به صورت جداگانه برای هر رنگ به ما می دهد؛
و بعد از تهیه ی فیلم، از فایل ها فیلم های رنگ به صورت مجزا وارد دستگاه قید کپی می شود و بعد از نوردهی فیلم روی زینک قرار می گیرد بدین ترتیب 4 زینک از هر رنگ تهیه می شود.
در بخش لیتوگرافی، براساس طرح اولیه، صفحاتی از جنس آلومینیوم در قالب زینک (پلیت) ساخته می شود.
با توجه به این که در این روش چاپی، از سیستم رنگی CMYK استفاده می شود به طور معمول برای طرح ها چهار زینک مجزا برای هر رنگ ساخته می شود. البته در برخی موارد یک زینک دیگر برای ترکیب رنگ خاص دستی نیز تهیه می گردد.
پس از تهیه هر کدام از این زینک ها می بایست آن ها را جداگانه در قسمت برج های رنگی دستگاه چاپ قرار داد. در این حالت هر زینک از یکی از چهار رنگ CMYK تغذیه می کند. با عبور کاغذ از رول های آغشته به رنگ در هر قسمت، رنگ مربوطه و متناسب با درصدهای رنگی طرح اولیه بر روی کاغذ منتقل می گردد تا در آخرین قسمت تصویر نهایی حاصل شود.

مزایای چاپ افست

-بالاترین کیفیت چاپی و ماندگاری آن در چاپ افست
-سرعت و حجم چاپ فوق العاده بالا
-ماندگاری و سرعت بالای تولید کلیشه ی چاپی
-سرمایه گذاری سودآور

مزایای چاپ دیجیتال

-تیراژ دلخواه برای چاپ دیجیتال
-تفاوت در انواع متریال چاپی که در چاپ دیجیتال به دلیل مدرن بودن روش چاپی متریال بیشتری را بویژه در چاپ لارج فرمت برای چاپ ساپورت می کند.
-سرعت چاپ در چاپ دیجیتال بیشتر می باشد.
-نمونه گیری سریع و ارزان در چاپ دیجیتال مقدور می باشد.
-قدیمی بودن روش افست و مدرن بودن چاپ دیجیتال

معایب چاپ افست

-برای چاپ محصولات با تیراژ پایین مقرون به صرفه نمی باشد.
-به دلیل نیاز به تهیه ی زینک و پلیت، عمل چاپ زمانبرتر خواهد بود.
-زمانی که اپراتور اطلاعات را برای دستگاه چاپ تعریف می کند، پس از شروع کار دستگاه، دیگر امکان تغییر اطلاعات دستگاه وجود نداشته و تا پایان کار اطلاعات اولیه به همان صورت چاپ می شود.

چاپ افست کارت ویزیت

چاپ کارت ویزیت با کیفیت بالا می توانند باعث افزایش اعتبار برند شما شوند و رشد کسب و کار را تسهیل کنند. برای چاپ کارت ویزیت باید دقت نمود و بهترین کاغذ را برای چاپ کارت ویزیت انتخاب نمود. به طور کلی مراحل ساخت کارت ویزیت به شرح زیر می باشد :
طراحی مناسب، ترکیب صحیح رنگ ها، نوع چاپ متناسب با بودجه و سلیقه ی مشتری، یک رو یا دو رو بودن کارت، زمان استفاده از کارت ویزیت و کاغذ مناسب برای چاپ کارت ویزیت که در بالا هم اشاره کردم و قابل اهمیت است.

چاپ افست سربرگ

هدف اصلی طراحی و چاپ سر برگ، نظم دادن به مکاتبات اداری است. این مکاتبات می تواند بسیار متنوع و با موضوعات گوناگونی باشد؛ که این موضوعات اهداف متفاوتی را شکل می دهند.اما تهیه سر برگ فراتر از نظم دادن به مکاتبات اداری، اهداف دیگری را نیز پوشش می دهد؛ اهدافی که موجب بهبود روابط درون سازمانی، کمک به برنامه بازاریابی و توسعه روابط عمومی می شود.

چاپ افست ست اداری

در واقع مجموعه اوراق اداری که معمولاً شامل سر برگ، پاکت نامه اداری (پاکت ملخی) و ... می باشد که با طرح گرافیکی منسجم (طرح های ست شده) جهت انجام امور اداری و تجاری همچون مکاتبات با سایر ادارات شرکت ها کارخانه ها و .. بکار گرفته می شود.
چاپ ست اداری می تواند شامل موارد زیر باشد :
-سر برگ A4 و A5
-کارت ویزیت
-پاکتی اداری (ملخی)
-یادداشت
-فولدر (پوشه)
-لیبل سی دی / دی وی دی و جلد آن
-پاکت (سایزهای دیگر) وابسته به نیاز مشتری
-و مواردی دیگر مانند (خودکار تبلیغاتی و غیره) وابسته به سفارش مشتری

چاپ افست کاتالوگ

کاتالوگ یک از ابزار های مهم تبلیغاتی است که برای معرفی محصول و برند در کنار سایر ابزار های بازاریابی و تبلیغاتی استفاده می شود.
کاتالوگ شامل دفترچه ای از اطلاعات کامل محصولات و یا خدمات است که مخاطب می تواند هنگام مطالعه آن با نحوه استفاده از محصولات و یا خدمات آشنا شود.
کاتالوگ یکی از موثرترین ابزار های بازاریابی آفلاین و چاپی است و بسیاری از صاحبان برند و کسب و کار برای معرفی محصولات و یا خدمات و افزایش فروش اشاره کرد.

چاپ افست بروشور

بروشور کتابچه ای چند صفحه ای است که برای آموزش استفاده از کالا و خدمات تولید کنندگان و یا کسانی که می خواهند جنسی را به مشتری معرفی کنند تولید و چاپ میشود.
در واقع یک مجله که صفحات مختلف آن حاوی تصاویر و شرحی بر ویژگی های محصولات و خدمات شماست.

چاپ مگنت افست

مگنت جسمی دارای نیروی مغناطیسی است که قادر است اجسام فلزی را به طرف خود بکشد و به راحتی روی آن ها چسبیده و از آن جدا می شود. در چاپ مگنت که روی کاغذ استیکر توسط دستگاه های یووی رول، indoor و outdoor انجام می شود تصاویر بر روی یک طرف مگنت چاپ می شوند.
اگر یک لایه محافظ به نام لمینت بر روی متریال چاپی کشیده شود، کیفیت ، زیبایی، جلا و ظرافت اثر چاپی بالا رفته و اثر چاپی در برابر نور ، گرما و رطوبت و سایر صدمات مقاوم می شود و بدین ترتیب عمر چاپ مگنت افزایش می یابد.
در چاپ مگنت افست از قالب اختصاصی برای چاپ مگنت نیز می توان استفاده نمود.

0 نظر


چاپچاپ افستمزایای چاپ افستتفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال کاتالوگتفاوت بین بروشور و کاتالوگبروشور چیستست اداری شامل چیستست اداری خلاقانهمراحل چاپ ست اداریاقلام ست اداریست اداری کاملدلایل استفاده از سربرگ در مکاتبات اداریاصول سربرگ حرفه ایویژگی های سربرگانواع پاکت نامهچاپ پاکت نامهکارت ویزیت خلاقانهمراحل ایجاد کارت ویزیتکارت ویزیت خاصانواع کارت ویزیتپنج دلیل مهم برای داشتن کارت ویزیتتراکت چیست؟تراکت خلاقانهتاثیر تراکت بر فروشتاثیر تراکت بر تبلیغاتتوزیع تراکتچاپ لیبل شیشه ایلیبل چیستسفارش چاپ لیبل پشت چسبدارانواع لیبلچاپ استیکر شیشه ایپوستر چیست؟کاربرد لیوان کاغذیانواع چاپ مگنتچاپ مگنت یا چاپ روی آهنربا چیست؟انواع اندازه ماشین های چاپبرتری های چاپ دیجیتالمزایای چاپ دیجیتالانواع چاپ دیجیتالچاپ لارج فرمت چیستتابلو بک لایت چیستهمه چیز درباره چاپ سولیتهمه چیز درباره چاپ بنرسولیت چیستتفاوت چاپ اکوسالونت و سالونتانواع لمینت پس از چاپچاپ پلات و لمینت چیستانواع دستگاه چاپ بنرپلاتر چیستدستگاه چاپ اکوسالونتکاربرد چاپ استیکرمش استیکرتابلو روان چیستچاپ فلکسیوینیل چیستساخت تابلو ال ای دی ثابتتابلو فلکسی چیستچاپ فلت بد چیست