ابعاد کاتالوگ، عامل حیاتی در طراحی این ابزار تبلیغاتی است که تأثیر مستقیمی بر جلب توجه مخاطبان و انتقال اطلاعات دارد. انتخاب ابعاد مناسب کاتالوگ از جهت سایز و شکل، تأثیر بسزایی در تجربه مخاطبان ایفا می‌کند.

ابعاد کاغذ کاتالوگ تأثیر زیادی بر فرآیند چاپ و نهایتاً بر اثربخشی و کیفیت نهایی آن دارند. انتخاب ابعاد مناسب کاغذ می‌تواند تأثیر مستقیمی بر جذب توجه مخاطبان و ارتباط بهتر با آن‌ها داشته باشد. ابعاد بزرگتر مانند  a4  برای کاتالوگ‌هایی با محتوای غنی و تصاویر بزرگ مناسب است، زیرا فضای بیشتری برای نمایش جزئیات و اطلاعات فراهم می‌آورد.

از سوی دیگر، ابعاد کوچکتر مانند a5 و a6  برای کاتالوگ‌های کم حجم و قابل حمل مناسب هستند، زیرا آن‌ها راحت‌تر قابل حمل بوده  و استفاده در موقعیت‌های محدودی مانند کیف یا جیب را دارا هستند. همچنین، ابعاد کاغذ کاتالوگ تأثیر مستقیمی بر هزینه چاپ دارند؛ کاغذهای بزرگتر عموماً هزینه بیشتری دارند، در حالی که کاغذهای کوچکتر هزینه کمتری دارند. از این رو، انتخاب ابعاد مناسب کاغذ با توجه به نیازها و هدف کاتالوگ بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند به بهبود کارایی و مؤثر بودن فرآیند چاپ کمک کند.

با انتخاب صحیح ابعاد کاتالوگ، امکان جلب توجه مخاطبان، ارائه محتوای بهتر، و ایجاد ارتباط موثرتر با مشتریان فراهم می‌شود. به‌طور کلی، هماهنگی در انتخاب ابعاد با نوع محتوا و هدف کاتالوگ، از اهمیت ویژه‌ای در دستیابی به اهداف بازاریابی و تبلیغاتی برخوردار است.

در طراحی کاتالوگ باید دقت داشته باشیم که بر اساس استاندارد چاپی کاتالوگ طراحی شود. طراحی کاتالوگ مهمترین بخش تهیه یک کاتالوگ است، چرا که با یک چیدمان و طراحی عالی می توانیم بهترین و حرفه ای ترین نوع طراحی بر اساس قطع استاندارد کاتالوگ را داشته باشیم. به عنوان مثال در طراحی کاتالوگ صنعتی یا لوکس بعلت اینکه اطلاعات محصول در کنار آن قید می شود بهتر است در قطع های بزرگتر مانند A4 طراحی و چاپ شود. و در کاتالوگ های اینفورماتیو یا کاتالوگ هایی که حاوی نوشتار بیشتری هستند بهتر است از قطوع کوچکتر برای چاپ آنها استفاده نمود.

ابعاد مناسب برای  چاپ بروشور و چاپ کاتالوگ

زمانی که شما تصمیم برای طراحی کاتالوگ حرفه ای و یا طراحی بروشور می گیرید، ممکن است هنوز برای ابعاد کاتالوگ و بروشور تصمیم لازم را نگرفته باشید، برای اینکه تصمیم مناسب را در این زمینه بگیرید در ابتدا باید به حجم مطالب و تصاویری که می خواهید در طراحی کاتالوگ و بروشور استفاده کنید توجه کنید.
لازم به ذکر می باشد که در صنعت چاپ اندازه های کاغذ و یا مقوا بر اساس استاندارد جهانی مشخص شده اند و دستگاه‌های چاپ نیز بر این اساس تقسیم بندی سایز کاغذ و مقوا دسته بندی می شوند.
واحد اندازه کاغذ را ورق میگویند که حداکثر اندازه ورق 50*35 سانتی‌متر است و ماشین چاپی که می تواند این اندازه از ورق را قبول کند ماشین چاپ یک ورقی می گویند.
سایر ابعاد در ورق ها به شرح زیر است که برای طراحی کاتالوگ و بروشور دانستن این سایزها لازم است.

سایزهای استاندارد کاغذ

۳۵*۲۵ سانتی‌متر:  نیم ورقی

۵۰*۳۵ سانتی‌متر: یک ورقی (GTO)

60*45 سانتی‌متر: 1.5 ورقی

۷۰*۵۰ سانتی‌متر: 2 ورقی

۹۰*۶۰ سانتی‌متر: 3 ورقی

۷۲*۹۰ سانتی‌متر: 4 ورقی

۷۰*۱۰۰ سانتی‌متر: ۴٫۵ ورقی

۱۲۰*۸۰ سانتی‌متر: ۶ ورقی

۱۴۰*۱۰۰ سانتی‌متر: ۶٫۵ ورقی

رایج سایزهای کاغذ در ایران ماشین های چاپ 3 ورقی، 4.5 ورقی، 6 ورقی و 2 ورقی می باشند و سایزهای کوچکتر نیز از همین اندازه ها به دست می آیند.

ابعاد استاندارد و رایج در طراحی بروشور

برش انواع کاغذ و مقوا تحت یک استاندارد ساده است تا میزان پرتی کار به کمترین حد ممکن برسد. طبق همین اندازه های استاندارد طراحی بروشور و طراحی کاتالوگ و دیگر محصولات چاپی بر اساس سایز کاغذهای استاندارد تعیین می گردد، طوری که میزان دورریز کاغذ حداقل شود. در ادامه ابعاد استاندارد در طراحی و چاپ بروشور را عنوان می کنیم:

بروشور قطع جیبی یا نیم رقعی  با سایز 10.5*14.5سانتی‌متر

بروشور قطع جیبی یا نیم وزیری سایز ۱۲* ۱۶٫۵ سانتی‌متر

بروشور قطع کوچک تفننی

بروشور قطع رقعی ۱۴٫۵* ۱۶٫۵ سانتی‌متر

بروشور قطع وزیری ۱۶٫۵*۲۴ سانتی‌متر

بروشور قطع خشتی یا مربع ۲۲*۲۲ سانتی‌متر

بروشور قطغ خشتی (مستطیل) ۲۲ *۲۴ سانتی‌متر

بروشور قطع رحلی ( دورقمی) ۲۱٫۵* ۲۹ سانتی‌متر

بروشور قطع رحلی ( دو وزیری) ۲۴ *۲۳ سانتی‌متر

ابعاد رایج در طراحی کاتالوگ

انتخاب سایز و جنس کاغذ برای طراحی کاتالوگ بسیار با اهمیت است؛ تعیین رنگ های مورد استفاده برای کاغذهای گوناگون نیز متفاوت می باشد. چیزی که مسلم است طراحی یک کاتالوگ با سایز A4 با طراحی کاتالوگ با سایز A5  متفاوت می باشد؛ انتخاب محل دوخت و عطف کاتالوگ نیز در طراحی کاتالوگ بسیار موثر است و موجب تأثیر در روحیه و حس شما در طراحی کاتالوگ می شود.
بنابراین قبل از هر چیز باید کاغذ مصرفی و ابعاد آن مشخص گردد:

کاتالوگ A5، قطع رقعی، بیاضی
14.8 * 21 سانتی متر

کاتالوگ A4، قطع رحلی، بیاضی
۲۱ * 29.7 سانتی‌متر

کاتالوگ مربع، قطع خشتی
۲۱ * ۲۱ سانتی‌متر

برای چاپ کاتالوگ نیز باید از کاغذهای با کیفیت استفاده شود تا بتواند تأثیر مناسبی بر روی مخاطبی شما بگذارد به یاد داشته باشید که هرچه ورق‌های کاتالوگ ضخیم تر شوند در نظر مخاطبین شما کاتالوگ دارای ارزش بیشتری می باشد.
اگر قصد طراحی کاتالوگ حرفه و چاپ کاتالوگ با کیفیت برتر دارید، بانی چاپ در خدمت رسانی به شما آماده می باشد.

0 نظر


خصوصیات یک لوگوی خوبتفاوت لوگو و آرمطراحی لوگو حرفه ایلوگو به چه معنی استاهمیت لوگو در کسب و کارلوگو چیست؟طراحی لوگو و استانداردهای جهانی آننکات کلیدی در طراحی لوگوتاریخچه طراحی لوگو و روند تکامل آنلوگو تایپ چیست؟بررسی تاریخچه و نحوه طراحی 10 لوگوی معروفلوگو چه چیزی را نشان می دهد؟بهترین نرم افزار طراحی لوگوطراحی کاتالوگ مبلمانمراحل طراحی کاتالوگ حرفه ایطراحی و چاپ کاتالوگ رنگ موچگونه بهترین طراحی کاتالوگ را داشته باشیماصول طراحی کاتالوگ و بروشورنکاتی راجع به طراحی کاتالوگتعریف کاتالوگ چاپیاصول طراحی کاتالوگطراحی کاتالوگ به سبک ژورنالیطراحی کاتالوگ صنعتیمراحل طراحی کاتالوگمزایا طراحی کاتالوگ حرفه ایاهمیت طراحی کاتالوگکلیاتی در مورد طراحی کاتالوگابعاد طراحی کاتالوگتأثیر طراحی کاتالوگ بر فروشطراحی کاتالوگ دیجیتالاصول طراحی هاردباکساصول طراحی بسته بندیطراحی جعبه حرفه ایطراحی جعبه مقواییاهمیت طراحی کارت ویزیتطراحی کارت ویزیت حرفه ایطراحی کارت ویزیتنکات مهم در طراحی ست اداریطراحی ست اداریاصول طراحی سربرگطراحی سربرگ در فتوشاپنکات ضروری در طراحی سربرگطراحی لیبل میوهمراحل طراحی لیبلطراحی پوسترطراحی فولدر حرفه ایطراحی بروشور خلاقانهطراحی و چاپ بروشور دو لتاصول طراحی بروشورطراحی حرفه ای بانی چاپطراحان مهرگانیازده ترفند برای طراحی تراکتاصول طراحی تراکت حرفه اینکات طلائی در طراحی و چاپ تراکتنحوه و اصول طراحی تراکتچگونه تراکت طراحی کنیمچگونه خوش عکس باشیمنکات کلی عکاسی طبیعتعکاسی از غذادرباره عکاسیآموزش عکاسی از منظرهعکاسی دیجیتالسلفی جذاب بگیریدزیباشناسی در عکاسیعکاسی خلاقانهجلوگیری از لرزش دوربین