طراحی جعبه مقوایی یک هنر و علم است که در آن جزئیات به شدت اهمیت دارد. این نوع جعبه‌ها عمدتاً برای بسته بندی محصولات متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرند و باید همزمان با حفاظت از محتوا، جذابیت و شناخت برند را فراهم کنند. در طراحی جعبه مقوایی، انتخاب مواد با کیفیت و مقاوم اهمیت زیادی دارد تا جلوه و استحکام به جعبه بدهد.

عناصر طراحی شامل استفاده از رنگها، الگوها، فونت‌ها، و تصاویر مهم هستند. جعبه مقوایی باید با نوع محتوا و برند سازگاری داشته باشد و از اندازه و شکل مناسبی برخوردار باشد تا در فضاهای خرده‌فروشی و قفسه‌های مغازه قابل تمایز باشد. همچنین، امکانات مانند قسمت‌های برش‌خورده، برچسب‌ها و دستگیره‌ها نیز جزء اهمیت‌های طراحی جعبه مقوایی می‌باشند. در نهایت، طراحی جعبه مقوایی باید نه تنها ابزاری برای حمل و نگهداری محصول باشد، بلکه یک اثر هنری که هویت برند را به شکل جذاب و یکتا به مخاطبان ارائه دهد.

امروز با رشد و گسترش زیاد صنعت بسته بندی مواجه هستیم و در این رابطه متوجه می شویم که طراحی جعبه و طراحی بسته بندی حرفه ای تأثیر مستقیم بر روی فروش محصولات می گذارد.
بسته بندی کالا موجب جذب مشتریان می شود و در نظرات کاربران و مشتریان آن کالا مؤثر می باشد در واقع بسته بندی کالا هویت آن کالا را به نمایش می گذارد.
با این توضیح مختصر متوجه می شویم که طراحی بسته بندی و طراحی جعبه بصورت حرفه ای می تواند اتفاقات خوبی را در فروش و جذب مشتری رقم بزند.
در ادامه می خواهیم با انواع طراحی جعبه های مقوایی آشنا شویم:

انواع طراحی جعبه های مقوایی

طراحی جعبه های قفسه ای

دلیل نامگذاری این گونه جعبه ها به جعبه قفسه ای به این دلیل می باشد که اصولاً در قفسۀ فروشگاه‌ها دیده می شود؛ و موارد و کالاهای مختلف را در معرض دید می گذارد.
اصولاً جعبه های قفسه ای دو کاربرد دارند:

موجب نمایش کالاهای شما در ویترین مغازۀ افراد و زیبایی خاصی می شود.

موجب محافظت از محصولات شما در ویترین مغازه و فروشگاه‌ها می شود و آنها را سالم نگه می دارد.

برای طراحی جعبه قفسه ای هم می توان آن را در قد و قواره یک محصول طراحی نمود یا می توانید بجای یک کالا چند کالا را در جعبه‌های مقوایی قفسه ای قرار دهید.

طراحی جعبه و بسته بندی

طراحی جعبه با درپوش

طراحی این نوع جعبه های بصورت صاف و تا نخورده است که این موضوع سبب می شود انبار کردن آن برایتان آسان و بدون مشکل شود و ازطرفی، طراحی و چاپ جعبه با درپوش، روشی است که دارای پسماند و پرتی بسیار بسیار اندک و هزینه مقرون به صرفه می باشد.
سرهم بندی اینگونه جعبه‌های مقوایی با استفاده از چسب مایع، منگنه، چسب نواری انجام می گیرد تا اینکه همه چیز در سرجای خود قرار بگیرد و شکل اصلی جعبه به دست آید.
برای چاپ جعبه با درپوش می توانید از چاپ دورنگ استفاده کنید که فکر جالبی برای تبلیغات برندتان و متمایز شدن از رقبا می باشد.

طراحی جعبه بایگانی و آرشیو بندی

اینگونه طراحی جعبه ها اصولاً به صورت طراحی جعبه ای مقوایی با درپوش جداگانه می باشد؛ البته طراحی جعبه‌های بایگانی را نیز می توان بصورت طراحی یک تکه نیز انجام داد.
البته باید بگوئیم که هدف از طراحی جعبه بایگانی و آرشیو بندی، انبار کردن محتویات چنین جعبه هایی برای طولانی مدت است. اصولاً این جعبه‌ها برای ذخیر کردن وسایل شخصی و استفاده های اداری کاربرد دارد.
طراحی و چاپ جعبه بایگانی اصولاً از مقوای تک جداره می باشد که موجب می شود هزینه ساخت جعبه های بایگانی مقرون به صرفه باشد.
چنین جعبه ها هم ارزان قیمت می باشند و هم بعد از مونتاژ شدن دارای استحکام و قدرت بالایی می گردند.

طراحی جعبه پاکتی

طراحی جعبه پاکتی بگونه ای است که وقتی مونتاژ می شوند شبیه به پاکت مهر و موم شده می گردند. نوع طراحی جعبه پاکتی به شکلی است که برای مونتاژ آن نیاز به چسب نیست. از این نوع جعبه ها برای بسته بندی کالاهایی مانند شال و روسری مورد استفاده قرار می گیرد.
زبانه ای روی درپوش جعبه‌ها قرار گرفته است به سمت داخل می رود و موجب قفل شدن جعبه مقوایی می شود. می توان طراحی و چاپ جعبه های پاکتی با توجه به نیاز شما و خواست شما انجام داد. مثلاً می توان یک دکمه قفل کن به آن اضافه نمود.

طراحی جعبه پنج پانلی

طراحی جعبه پنج پانلی به جهت بسته بندی محصولات باریک و بلند می باشد و برای چاپ جعبه پانلی می توان از مقوای موج‌دار تک جداره یا دو جداره استفاده نمود و این موضوع به این بستگی دارد که چه میزان محافظت برای محصولات‌تان احتیاج دارید.
جعبه‌ها بصورت صاف و تا نخورده ارائه می شوند و همچنین می توان چاپ جعبه دو رنگ و یا تک رنگ را برای آن انجام داد.

طراحی جعبه‌های برش قالبی با قفل سرخود

طراحی و چاپ جعبه های برش قالبی برای حمل و نقل اقلام کوچک می باشند؛ از مهم‌ترین مزیت‌های طراحی اینگونه جعبه‌ها، استحکام و دوام آن و سریع و راحت مونتاژ شدن آن است.
چاپ جعبه های برش قالبی با قفل سرخود در صنعت پست دارای محبوبیت و کاربرد فراوان است.
مقوایی که برای چاپ جعبه‌های برش قالبی با قفل سرخود استفاده می شود از جنس مقوای موج‌دار بصورت خام و در دارای رنگ‌های سفید و قهوه ای است.
مقوایی از جنس مقوای موج‌دار به رنگ سفید و یا قهوه ای که می توان طرح دلخواه را روی آن چاپ نمود برای چاپ جعبه برش قالبی استفاده می شود.
برای اینکه جهت انبار کردن اینگونه جعبه‌های مقوایی به مشکلی مواجه نشویم اصولاً اینگونه جعبه ها بشکل تانخورده و صاف و در شکل یک پالت ارائه می شود.

طراحی والت های بسته بندی

طراحی اینگونه والت‌ها به منظور بسته بندی محصولات کم ارتفاع مناسب است؛ اینگونه جعبه ها بصورت تانخورده ارائه می شوند که می توان کالای خود را در میان آن قرار داده و دیواره های جعبه را دور تا دور آن تا نمائید.
برای محکم نمودن بسته بندی نیز می توان از چسب مایع و یا نوار چسب استفاده کرد؛ برای اینکه کالایی که درون جعبه قرار می گیرد در هنگام باز کردن درب جعبه آسیب نبیند می توان یک لایه مقوایی دور تا دور آن بپیچید.

طراحی جعبه سینی شکل دارای قفل

طراحی جعبه سینی شکل به منظور بسته بندی بطری و قوطی‌های نوشیدنی مناسب است و اصولاً در سوپرمارکت‌ها می توان نمونه‌های آن را مشاهده نمود.
برای چاپ جعبه سینی شکل با قفل نیز می توان از چاپ دورنگ استفاده کرد. اصولاً اینگونه جعبه ها نیز تانشده و صاف ارائه می گردد و مونتاژ و سرهم بندی آن به راحتی انجام می‌شود.

طراحی جعبه Overlap

طراحی جعبه های Overlap مشابه کارتن‌های بسته بندی Fefco 0201 است. فرق جعبه‌های اورلپ با کارتن اینست که فلاپ‌های آن روی هم قرار می گیرد؛ و سطح رو و زیر جعبه را می پوشاند.
این نوع طراحی جعبه برای افزایش استحکام و قدرت جعبه هایی مقوایی می باشد و موجب بسته بندی مستحکم‌تر جهت حفاظت از اقلامی که درون آن قرار می گیرد است.
می توان این جعبه‌ها را از مقوای موج‌دار با شیارهای مختلف تهیه کرد؛ همچنین می توان چاپ تصویر دلخواه را روی جعبه انجام داد.
برای مونتاژ و سرهم کردن جعبه ها از چسب و یا منگنه استفاده می شود.

طراحی کارتن های بسته بندی

انواع کارتن‌ها یک استاندارد صنعتی در بسته بندی محسوب می شوند که متداول‌ترین نوع آنها جعبه مقوایی است؛ ابعاد جعبه‌ها درست می تواند با ابعاد محصول شما تطابق داشته باشد.
برای چاپ جعبه‌ها می توان مقوای موج‌دار و با شیارهای گوناگون بسازیم. در صورت نیاز می توانید نام برند خود را روی کارتن‌ها حک کرد.

طراحی جعبه قفل سرخود

اینگونه طراحی بسته بندی بشکل صاف و تا نخورده ارائه می شود تا بتوان آنها را بی دردسر نگهداری کرد. اینگونه جعبه ها را می توان راحت مونتاژ و سرهم بندی کرد.
طراحی این جعبه‌ها را بر اساس میل و سلیقه افراد انجام می شود و به آن می توان دکمه‌های قفل کن و دسته و پانل‌های نمایش را اضافه نمائیم.
اگر شما در زمان حمل و نقل می خواهید جعبه‌هایی تهیه کنید که از کالاهای شما بیشتر حفاظت کند می توانید که جداره تقسیم کننده در داخل این جعبه‌ها قرار بگیرد؛ برای تهیه این جعبه های مقوایی می توان از مقوای موج‌دار با فلوت‌های مختلف استفاده کرد.

قیمت طراحی جعبه مقوایی

آیا هر طرحی رو میتوان برای جعبه مناسب دانست؟ آیا هر طراحی میتواند یک طراحی قابل قبول و با کیفیت برای محصول شما انجام دهد !!؟ قطعا جواب این سوالات خیر است. کلا سبک طراحی جعبه متفاوت با کاتالوگ است. شاید نرم افزار های یکسانی برای طراحی دارند ولی دلیل نمیشود که حتما آن گرافیست توان طراحی یک جعبه استاندارد و با رعایت اصول و قوانین جعبه بسته بندی انجام دهد. حتی اگر در طراحی کارت و ویزیت و سربرگ و امثال هم یک ید طولایی داشته و نامی برای خود در این عرصه بجا گذاشته باشد. طراحی های تبلیغاتی با طراحی یک جعبه که برای فروش و عرضه انجام میشود بسیار متفاوت است  علت قیمت بالای طراحی جعبه نسبت به فولدر، کاتالوگ و ... دقیقا همین امر است.

0 نظر


خصوصیات یک لوگوی خوبتفاوت لوگو و آرمطراحی لوگو حرفه ایلوگو به چه معنی استاهمیت لوگو در کسب و کارلوگو چیست؟طراحی لوگو و استانداردهای جهانی آننکات کلیدی در طراحی لوگوتاریخچه طراحی لوگو و روند تکامل آنلوگو تایپ چیست؟بررسی تاریخچه و نحوه طراحی 10 لوگوی معروفلوگو چه چیزی را نشان می دهد؟بهترین نرم افزار طراحی لوگوطراحی کاتالوگ مبلمانمراحل طراحی کاتالوگ حرفه ایطراحی و چاپ کاتالوگ رنگ موچگونه بهترین طراحی کاتالوگ را داشته باشیماصول طراحی کاتالوگ و بروشورنکاتی راجع به طراحی کاتالوگتعریف کاتالوگ چاپیاصول طراحی کاتالوگطراحی کاتالوگ به سبک ژورنالیطراحی کاتالوگ صنعتیمراحل طراحی کاتالوگمزایا طراحی کاتالوگ حرفه ایاهمیت طراحی کاتالوگکلیاتی در مورد طراحی کاتالوگابعاد طراحی کاتالوگتأثیر طراحی کاتالوگ بر فروشطراحی کاتالوگ دیجیتالاصول طراحی هاردباکساصول طراحی بسته بندیطراحی جعبه حرفه ایطراحی جعبه مقواییاهمیت طراحی کارت ویزیتطراحی کارت ویزیت حرفه ایطراحی کارت ویزیتنکات مهم در طراحی ست اداریطراحی ست اداریاصول طراحی سربرگطراحی سربرگ در فتوشاپنکات ضروری در طراحی سربرگطراحی لیبل میوهمراحل طراحی لیبلطراحی پوسترطراحی فولدر حرفه ایطراحی بروشور خلاقانهطراحی و چاپ بروشور دو لتاصول طراحی بروشورطراحی حرفه ای بانی چاپطراحان مهرگانیازده ترفند برای طراحی تراکتاصول طراحی تراکت حرفه اینکات طلائی در طراحی و چاپ تراکتنحوه و اصول طراحی تراکتچگونه تراکت طراحی کنیمچگونه خوش عکس باشیمنکات کلی عکاسی طبیعتعکاسی از غذادرباره عکاسیآموزش عکاسی از منظرهعکاسی دیجیتالسلفی جذاب بگیریدزیباشناسی در عکاسیعکاسی خلاقانهجلوگیری از لرزش دوربین