تابلو شاسی نسبت به تابلوهای بوم شناخته شده تر هستند به طوری که ما در خانه خود حداقل یک عکس شخصی چاپ شده روی تابلوشاسی را داریم این در حالی است که تابلو بوم ها که جنبه هنری و نقاط قوت بیشتری نسبت به تابلوشاسی دارند هنوز درمیان عموم مردم شناخته نشده اند.درست است که از تابلو بوم و تابلو شاسی می توان برای تبلیغات و تزئینات استفاده کرد و از این نظر با یکدیگر شباهت دارند اما چاپ روی تابلو بوم و شاسی و در برخی موارد کارایی آنها با یکدیگر متفاوت است همچنین کیفیت چاپ و ماندگاری در آنها از هم متمایز هستند.

تخته شاسی و تخته بوم دو نوع سطح مختلف برای نقاشی هستند، هرکدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که به نیازهای هنرمندان مختلف پاسخ می‌دهند. تخته شاسی از یک متریال چوبی محکم یا مصنوعی تشکیل شده است. این تخته‌ها سطح صاف و محکمی دارند که ایده‌آل برای نقاشی‌هایی با جزئیات دقیق یا تکنیک‌هایی که به کنترل دقیق نیاز دارند، می‌باشد. تخته شاسی مقاومت خوبی نسبت به تغییرات حرارت و رطوبت دارد و در طول زمان به خوبی از انحنا جلوگیری می‌کند. این تخته‌ها معمولاً برای نقاشی‌هایی که نیاز به سطح صاف دارند و یا برای آثار دقیق و واضح در نقاشی استفاده می‌شوند.

بوم، به‌عنوان یک سطح نقاشی متفاوت، از یک لایه از پارچه که به یک صفحه مقاوم یا تخته چسبانده شده است تشکیل شده است. بوم باعث ایجاد یک سطح با بافت خاص می‌شود که می‌تواند به نقاشان حس بیشتری از عمق و بافت در نقاشی خود بدهد. این بوم ها نیز معمولاً نسبت به تخته شاسی سبک‌تر هستند و می‌توانند برای نقاشی‌هایی با حرکت و انعطاف بیشتر، مخصوصاً در نقاشی با فرمت‌های بزرگ‌تر یا در محیط‌هایی که نیاز به قابلیت حمل و نقل آسان دارند، مورد استفاده قرار گیرند.

درست است که از تابلو بوم و تابلو شاسی می توان برای تبلیغات و تزئینات استفاده کرد و از این نظر با یکدیگر شباهت دارند اما چاپ روی تابلو بوم و شاسی و در برخی موارد کارایی آنها با یکدیگر متفاوت است همچنین کیفیت چاپ و ماندگاری در آنها از هم متمایز هستند. در این مقاله نیز قصد داریم تفاوت هایی که تابلو بوم و شاسی با یکدیگر دارند را بررسی کنیم.

محبوبیت تابلو شاسی

تابلو شاسی نسبت به تابلوهای بوم شناخته شده تر هستند به طوری که ما در خانه خود حداقل یک عکس شخصی چاپ شده روی تابلوشاسی را داریم این در حالی است که تابلو بوم ها که جنبه هنری و نقاط قوت بیشتری نسبت به تابلوشاسی دارند هنوز درمیان عموم مردم شناخته نشده اند.

جنس تابلو شاسی

همان طور که می دانیم تابلو شاسی یک تخته چوب است که پشت آن شیارهایی برای سهولت در نصب وجود دارد در حالی که تابلو بوم از جنس پارچه می باشد به همین دلیل ماندگاری و کیفیت چاپ روی هرکدام از آنها متفاوت است. برای انجام چاپ باید در نظر بگیرید چه طرحی و در چه مکانی می خواهید از این تابلو استفاده کنید و بسته به آن تابلو بوم و شاسی را انتخاب کنید. معمولاً برای عکس های شخصی و در فضاهایی که تابلو کمتر در معرض آسیب های محیط قرار می گیرند از تابلو شاسی استفاده می کنند این در حالی است که تابلو بوم در برابر آسیب های محیط مانند گرما، سرما و رطوبت در مقایسه با تابلو شاسی مقاومت بیشتری دارد.

چاپ طرح روی تابلو

برای دکوراسیون دو نوع طرح برای چاپ وجود دارد : 1. طرحی که به صورت عکس است مانند عکس های شخصی و خانوادگی ، عکس شهر، عکس ساختمان، عکس گل و... 2. طرحی که نقاشان و هنرمندان جهان آن را خلق کردند مانند طرح مونالیزا، شب پرستاره، نقاشی های انتزاعی و ...

پیشنهاد ما این است که برای چاپ یک عکس از تابلوشاسی استفاده کنید و برای چاپ اثرات هنری از تابلو بوم چرا که هنرمندان نیز برای نقاشی کشیدن از این تابلوها برای خلق اثر خود بهره می برند و بیشتر از تابلوشاسی جنبه هنری دارد.

تابلو بوم

کیفیت بالای تابلو بوم

کیفیت چاپ روی تابلو بوم به مراتب بالاتر از تابلو شاسی می باشد زیرا همان که پیش تر اشاره کردیم تابلو بوم پارچه ای قاب گرفته شده است و مسلماً پارچه مقاومت بالاتری نسبت به آسیب های محیط نسبت به تابلوهای شاسی دارد همچنین پارچه کنواس را می توانید با یک دستمال نم دار بدون آسیب زدن به طرح به راحتی تمیز کنید در صورتی که تابلوشاسی بعد از چند بار کشیدن پارچه نم دار روی آن باعث بلند شدن طرح از روی تابلوشاسی می شود و برای تمیز کردن آن باید از دستمال خشک استفاده کنید.

ابعاد مختلف تابلو بوم

در واقع چاپ طرح روی شاسی از نظر ابعاد محدودیت دارد این در حالی است که شما طرح مورد نظرتان را روی تابلو بوم می توانید در ابعاد بسیار بزرگ نیز چاپ کنید با این حال اگر انتخاب شما تابلوشاسی است و ترجیح می دهید تابلوشاسی در ابعاد بزرگ داشته باشید استفاده از تابلوشاسی های چندتکه می تواند بسیار کاربردی باشد ، با استفاده از تابلوشاسی های چندتکه علاوه بر داشتن طرحی با سایز بزرگ ، خانه شما بسیار مدرن و شیک می شود.

وزن تابلو بوم

تابلوبوم ها که همان پارچه کنواس قاب گرفته شده با الیاف چوب روسی می باشند بسیار وزن کمتری نسبت به تابلوشاسی ها دارند علت این امر نیز مشخص است ،همه ما می دانیم که وزن چوب از پارچه بیشتر است . همچنین یکی از دلایلی که تابلوشاسی ها نمی توانند در ابعاد بسیار بزرگ چاپ شوند نیز همین موضوع است.

نقاشی روی بوم چاپی

فرقی نمی کند چه طرحی را می خواهیم روی تابلو بوم چاپ کنیم، همه طرح ها روی تابلو بوم قابلیت قلم زدن دارند و ما می توانیم بعد از چاپ روی آن را به سلیقه خود نقاشی کنیم. به آن طرحی اضافه کنیم، همان طرح را پررنگ کنیم و به سلیقه خود تابلو بوم را دیزاین کنیم ولی در تابلوشاسی چنین قابلیتی وجود ندارد و قلم زدن در تابلوشاسی امکان پذیر نیست.

تابلو شاسی

قیمت تابلو و قیمت تابلو شاسی

تابلوشاسی و تابلو بوم از نظر قیمت تفاوت چشم گیری با یکدیگر ندارند ولی با توجه به مواردی که گفته شد به طور قطع تابلو بوم انتخاب مقرون به صرفه تری محسوب می شود چرا که عمر طول مفید تابلو بوم نسبت به تابلوشاسی خیلی بیشتر است .

0 نظر