ادغام تکنیک‌های نقاشی سنتی با فناوری‌های مدرن چاپ، دنیای هنر را متحول کرده است و راه‌های خلاقانه‌ای را برای خلق و به اشتراک گذاشتن آثار خود به هنرمندان ارائه می‌دهد. هنرمندان اکنون می توانند به طور یکپارچه عناصر نقاشی شده با دست را با فرآیندهای چاپ دیجیتال ادغام کنند تا قطعات منحصر به فرد و بصری جذابی تولید کنند. این ترکیب به هنرمندان اجازه می‌دهد تا از بهترین‌های هر دو جهان بهره ببرند و ویژگی‌های لمسی و بیانی نقاشی سنتی را با تکرارپذیری و دقت چاپ پیوند بزنند. به انتقال دادن طرح روی یک صفحه اعم از پارچه یا کاغذ یا هر سطحی دیگر چاپ گفته می شود. در زمان هخامنشیان ، پادشاهان هخامنشی برای تاکید احکام و فرمان های حکومتی خود به مهر احتیاج داشتند و از آن زمان بود که صنعت چاپ در ایران رواج پیدا کرد، اولین چاپخانه ها  با هدف نوشتاری در ایران نیز در زمان صفویان تاسیس شد. نخستین چاپخانه ای که وجود آن در دوره قاجار مسلم است چاپخانه ای است که توسط آقا زین العابدین تبریزی ایجاد شد.

این فرآیند معمولاً شامل ایجاد یک نقاشی اصلی با استفاده از رسانه های سنتی مانند روغن، اکریلیک یا آبرنگ است. پس از تکمیل نقاشی، هنرمندان می توانند با گرفتن یک تصویر با وضوح بالا، آن را دیجیتالی کنند. این فایل دیجیتال به عنوان پایه ای برای ایجاد تکثیر از طریق روش های پیشرفته چاپ روی بوم عمل می کند. نتیجه مجموعه‌ای از چاپ‌هاست که با وفاداری ماهیت و جزئیات نقاشی اصلی را به تصویر می‌کشد. این رویکرد نوآورانه نه تنها یکپارچگی آثار دستی هنرمند را حفظ می‌کند، بلکه راه‌های جدیدی را برای دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر از طریق دسترسی به نسخه‌های چاپی باز می‌کند. بنابراین ترکیب نقاشی و چاپ به روشی پویا و همه کاره برای هنرمندان تبدیل شده است تا تقاطع شیوه های هنری سنتی و معاصر را کشف کنند.

چاپ چیست؟

به انتقال دادن طرح روی یک صفحه اعم از پارچه یا کاغذ یا هر سطحی دیگر چاپ گفته می شود. در زمان هخامنشیان ، پادشاهان هخامنشی برای تاکید احکام و فرمان های حکومتی خود به مهر احتیاج داشتند و از آن زمان بود که صنعت چاپ در ایران رواج پیدا کرد، اولین چاپخانه ها  با هدف نوشتاری در ایران نیز در زمان صفویان تاسیس شد. نخستین چاپخانه ای که وجود آن در دوره قاجار مسلم است چاپخانه ای است که توسط آقا زین العابدین تبریزی ایجاد شد.

نقاشی چیست

همان طور که می دانیم انسان ها از ماقبل تاریخ برای برقراری ارتباط با یکدیگر از نقاشی استفاده می کردند به طوری که باستان شناسان نقاشی های زیادی را اعم از نقاشی بوفالوها، ماموت ها ، شیرها، کرگردن ها و اسب ها در غارها کشف کرده اند که در تمام نقاط جهان نیز یافت می شوند . نقاشی های معروفی در طول تاریخ توسط هنرمندان خلق شده اند که از جمله آن می توان به نقاشی مونالیزا، دختری با گوشواره مروارید، جیغ، شب پرستاره و آفرینش اشاره کرد که تا به امروز در سرتاسر جهان برای کشیدن نقاشی از آنها الگوبرداری می شود، امروزه نیز هنر نقاشی بسیار گسترش یافته و تکنیک های نقاشی به یک یا دو مورد محدود نمی شود.

تابلو بوم

تابلوهای نقاشی

یکی از راه های زیباسازی فضای مورد نظر استفاده از تابلوهای نقاشی است ،همه ما برای تزئین دکوراسیون داخلی از تابلوها استفاده می کنیم حال این تابلوها می توانند تابلوهای نقاشی و یا تابلوهای چاپ شده باشند ، استفاده از تابلوهای نقاشی برای همه ما خوشایند است زیرا انسان ذاتاً هنر و زیبایی را دوست دارد، حس و حالی که یک اثر هنری در ما ایجاد می کند هیچ وقت مثل یک تابلوی چاپ شده نیست ، قلم زدن به طرح توسط هنرمند به طرح روح تازه ای می بخشد و تاثیر بسزایی در زیبایی و برداشت ما از تصویر دارد.

ترکیب نقاشی و چاپ روی بوم

نقاشی کردن روی چاپ کنواس هیچگونه آسیبی به طرح وارد نمی کند زیرا پارچه کنواس همان تابلو بومی است که در بازار برای نقاشی کردن ارائه می شود ترکیب نقاشی و چاپ مزایای فراوانی برای هنرمندان و کسانی که سفارش نقاشی می گیرند به همراه دارد از جمله این مزایا می توان به صرفه جویی در وقت ، سهولت در کشیدن نقاشی و کاهش خطا در طراحی اشاره کرد.

مزایای تابلوبوم چاپی

صرفه جویی در وقت

گاهی هنرمندان و طراحان به علت حجم بالای سفارشات، زمان کافی برای طراحی ندارند در این طور مواقع چاپ روی بوم که سرعت بالاتری نسبت به طراحی با دست دارند می تواند گزینه مناسبی باشد .

سهولت در نقاشی نهایی

هنرمندانی که سفارشات اولیه را ثبت می کنند برای کاهش خطا در طراحی می توانند طرح خود را روی بوم چاپ کرده و روی آن را نقاشی بکشند که کاملاً شبیه به طرح مورد نظرشان شود.

ترکیب نقاشی و چاپ

کاهش خطا در طراحی

مسلماً طراحی با دست به خصوص برای هنرمندان آماتور خطاهایی را به همراه دارد که این مورد باعث می شود پس از پایان طراحی ، طراحی ما کاملاً شبیه به آن چه که ما مدنظر داشتیم نشود ولی استفاده از این روش خطای دست را کاهش داده و باعث منتقل شدن دقیق طرح روی بوم می شود.

طراحی با هزینه کم

این روش علاوه بر مزیت هایی که برای یک هنرمند دارد می تواند برای سفارش دهنده نیز مزیت هایی داشته باشد. مسلماً هنرمندان حرفه ای از این روش استفاده نمی کنند چرا که آنها کاملاً با طراحی آشنا بوده و نیازی به چاپ طرح ندارند که البته سفارش نقاشی به این هنرمندان هزینه های زیادی را دربردارد باید اضافه کنیم سفارش نقاشی به هنرمندان حرفه ای با هزینه های زیاد ارزشش را دارد چرا که صفر تا صد کار را خودشان انجام می دهند و همچنین وقت و انرژی زیادی را برای خلق یک اثر هنری صرف می کنند اما اگر ما نتوانیم از پس هزینه این نقاشی ها برآییم می توانیم سفارش نقاشی خود را به هنرمندان تازه کاری بدهیم که طرح خود را روی بوم چاپ کرده و سپس روی طرح را قلم می زنند. با این روش علاوه بر داشتن یک تابلوی نقاشی، هزینه کمتری را برای تهیه آن صرف کرده اید.

آموزش ترکیب رنگ ها

برای شناخت رنگ ها و آشنایی با اینکه یک رنگ از ترکیب کدام رنگ ها به دست می آید می توانیم طرح را روی بوم چاپ کنیم در این حالت ما می توانیم رنگی را که خودمان ترکیب کردیم با رنگی که چاپ شده روی بوم قرار دارد مقایسه کنیم و با تمرین و تکرار رنگ دقیقی که روی بوم قرار دارد را خلق کنیم. برای شروع می توانیم از تابلوهای با سایز کوچک استفاده کنیم.

0 نظر